Page 475 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 475

yetkinliği gelişmiş, millî kültür ve demokrasinin bilincinde, iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı,   arasındaki ilişkiye vurgu yapılan Çerçeve’ nin, eğitim sistemimizi daha nitelikli ve uluslararası standart ve
 öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek, öğrenmeyi bir yaşam tarzı haline getiren,   kriterlerle uyumlu hale getirmesinin beklendiği ifade edilmiştir. Millî Eğitim Kalite Çerçevesi; ‘Millî Eğitim

 sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. Vizyonu ise hayata hazır, sağlıklı ve   Kalite Çerçevesi Genel Yapısı’, ‘Eğitim ve Öğretim Hizmetlerinin Niteliği’ ve ‘Eğitim Yönetiminde İzleme ve
 mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulmasıdır. 2019-2023 Stratejik Planı’nda bireylere   Değerlendirme’ olmak üzere 3 ana bölüm ile 14 alan, 45 alt alan ve alt alan bileşenlerinden oluşmaktadır.
 kazandırılması hedeflenen temel değerlerimiz; erdemlilik, liyakat, insan hakları ve demokrasinin evrensel   Eğitim ile ilgili değerlendirmelerin yapılabilmesi, stratejilerin ve politikaların geliştirilebilmesi amacıyla bu
 değerleri, çevreye ve canlıların yaşam hakkına duyarlılık, analitik ve bilimsel bakış; girişimcilik, yaratıcılık   çerçevedeki her bir alt alan bileşeninin ölçüleceği ve sayısal değerlere dayalı bir endekse dönüştürüleceği
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
 ve yenilikçilik; kültürel ve sanatsal duyarlılık ile sportif beceri, meslek etiği ve mesleki beceri; saygınlık,   belirtilmiştir. Çerçevedeki alan ve alt alanlar aşağıdaki Tablo 5’te aktarılmıştır (MEB, 2014).
 tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet; katılımcılık, şeffaflık ve hesap verilebilirliktir (MEB, 2019).

 Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı


 Millî  Eğitim  Bakanlığı  2024-2028  Stratejik  Planı’nda  7  amaç,  33  hedef,  130  performans  göstergesi
 ve  147  strateji  yer  almaktadır.  Stratejik  Plan’da;  amaçlar  altında  beş  yıllık  hedefler,  bu  hedeflerin
 ölçülmesine  ilişkin  performans  göstergeleri  ve  hedefleri  gerçekleştirmeye  yönelik  somut  adımların
 yer  aldığı  stratejiler  yer  almaktadır.  Stratejik  Plan’ın  misyonu;  nitelikli  eğitim  kadromuzla  uluslararası
 standartlardaki  programlar  çerçevesinde,  tüm  farklılıkları  dikkate  alarak  bireylerin  zihinsel,  bedensel,

 sosyal ve Türkçe dil gelişimini destekleyen, ülkemizin ihtiyaç duyduğu iş gücünü karşılayan, becerileri
 ölçen yeni bir eğitim sistemi ile millî, manevi ve kültürel değerlerine bağlı, sağlıklı nesiller yetiştirmektir.
 Vizyonu ise istiklalden istikbale, Türkiye Yüzyılı ’nı inşa edecek nesilleri yetiştirmektir. Bununla birlikte

 Millî  Eğitim  Bakanlığı  2024-2028  Stratejik  Planı,  ülkemizin  Türkiye  Yüzyılı  hedeflerine  ulaşması  için
 eğitimde erişim ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi, öğretmenlerimizin mesleki ve kişisel gelişimlerine
 çok  boyutlu  destek  sağlanması,  beceri  ve  süreç  odaklı  ölçme  ve  değerlendirme  mekanizmasının
 geliştirilmesi,  öğretim  programlarının  çağın  ihtiyaçlarına  cevap  verecek  ve  geleneksel  kültürümüzü
 472                                                                                                       473
 ihtiva edecek şekilde sürekli güncellenmesi, uluslararası ve yurt dışı eğitim iş birliklerinin sağlanması ve

 mesleki eğitimin güçlendirilmesi konularına odaklanmaktadır. Stratejik Plan’da bireylere kazandırılması
 hedeflenen temel değerler ise fırsat eşitliği, kültürel ve sanatsal duyarlılık; insan, toplum, bilim ve çevre
 duyarlılığı;  din,  ahlak  ve  değerlere  bağlılık,  hukuk  ve  adalet,  katılımcılık  ve  istişare  kültürü;  tarafsızlık,

 hesap verebilirlik ve şeffaflık, sorumluluk, vatanseverlik, liyakat olarak belirlenmiştir (MEB, 2024).

 Millî Eğitim Kalite Çerçevesi

 Ülkemizin  sürdürülebilir  ekonomik  ve  sosyal  gelişmesini  sağlayabilmesi,  küresel  rekabette  yerini
 alabilmesi ve eğitime harcanan ekonomik kaynakları daha etkin ve verimli kullanabilmesi için eğitim

 sisteminin  çıktı  kontrollü  ve  kalite  kriterlerine  dayalı  hale  getirilmesi  gerekliliği  doğrultusunda  2015
 yılında Millî Eğitim Kalite Çerçevesi oluşturulmuştur. Ayrıca eğitim ve öğretimin daha kaliteli bir şekilde
 sunulması için öğrenci kazanım ve öğretmen yeterliliklerinin üst düzeye çıkarılması, eğitim ortam ve

 süreçlerinin  iyileştirilmesi  gerektiği  belirtilmiştir.  Toplum,  ekonomi  ve  teknoloji  ile  eğitim  sistemleri
   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480