Page 475 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 475
yetkinliği gelişmiş, millî kültür ve demokrasinin bilincinde, iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı, arasındaki ilişkiye vurgu yapılan Çerçeve’ nin, eğitim sistemimizi daha nitelikli ve uluslararası standart ve
öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek, öğrenmeyi bir yaşam tarzı haline getiren, kriterlerle uyumlu hale getirmesinin beklendiği ifade edilmiştir. Millî Eğitim Kalite Çerçevesi; ‘Millî Eğitim
sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. Vizyonu ise hayata hazır, sağlıklı ve Kalite Çerçevesi Genel Yapısı’, ‘Eğitim ve Öğretim Hizmetlerinin Niteliği’ ve ‘Eğitim Yönetiminde İzleme ve
mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulmasıdır. 2019-2023 Stratejik Planı’nda bireylere Değerlendirme’ olmak üzere 3 ana bölüm ile 14 alan, 45 alt alan ve alt alan bileşenlerinden oluşmaktadır.
kazandırılması hedeflenen temel değerlerimiz; erdemlilik, liyakat, insan hakları ve demokrasinin evrensel Eğitim ile ilgili değerlendirmelerin yapılabilmesi, stratejilerin ve politikaların geliştirilebilmesi amacıyla bu
değerleri, çevreye ve canlıların yaşam hakkına duyarlılık, analitik ve bilimsel bakış; girişimcilik, yaratıcılık çerçevedeki her bir alt alan bileşeninin ölçüleceği ve sayısal değerlere dayalı bir endekse dönüştürüleceği
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
ve yenilikçilik; kültürel ve sanatsal duyarlılık ile sportif beceri, meslek etiği ve mesleki beceri; saygınlık, belirtilmiştir. Çerçevedeki alan ve alt alanlar aşağıdaki Tablo 5’te aktarılmıştır (MEB, 2014).
tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet; katılımcılık, şeffaflık ve hesap verilebilirliktir (MEB, 2019).
Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı
Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı’nda 7 amaç, 33 hedef, 130 performans göstergesi
ve 147 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’da; amaçlar altında beş yıllık hedefler, bu hedeflerin
ölçülmesine ilişkin performans göstergeleri ve hedefleri gerçekleştirmeye yönelik somut adımların
yer aldığı stratejiler yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; nitelikli eğitim kadromuzla uluslararası
standartlardaki programlar çerçevesinde, tüm farklılıkları dikkate alarak bireylerin zihinsel, bedensel,
sosyal ve Türkçe dil gelişimini destekleyen, ülkemizin ihtiyaç duyduğu iş gücünü karşılayan, becerileri
ölçen yeni bir eğitim sistemi ile millî, manevi ve kültürel değerlerine bağlı, sağlıklı nesiller yetiştirmektir.
Vizyonu ise istiklalden istikbale, Türkiye Yüzyılı ’nı inşa edecek nesilleri yetiştirmektir. Bununla birlikte
Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı, ülkemizin Türkiye Yüzyılı hedeflerine ulaşması için
eğitimde erişim ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi, öğretmenlerimizin mesleki ve kişisel gelişimlerine
çok boyutlu destek sağlanması, beceri ve süreç odaklı ölçme ve değerlendirme mekanizmasının
geliştirilmesi, öğretim programlarının çağın ihtiyaçlarına cevap verecek ve geleneksel kültürümüzü
472 473
ihtiva edecek şekilde sürekli güncellenmesi, uluslararası ve yurt dışı eğitim iş birliklerinin sağlanması ve
mesleki eğitimin güçlendirilmesi konularına odaklanmaktadır. Stratejik Plan’da bireylere kazandırılması
hedeflenen temel değerler ise fırsat eşitliği, kültürel ve sanatsal duyarlılık; insan, toplum, bilim ve çevre
duyarlılığı; din, ahlak ve değerlere bağlılık, hukuk ve adalet, katılımcılık ve istişare kültürü; tarafsızlık,
hesap verebilirlik ve şeffaflık, sorumluluk, vatanseverlik, liyakat olarak belirlenmiştir (MEB, 2024).
Millî Eğitim Kalite Çerçevesi
Ülkemizin sürdürülebilir ekonomik ve sosyal gelişmesini sağlayabilmesi, küresel rekabette yerini
alabilmesi ve eğitime harcanan ekonomik kaynakları daha etkin ve verimli kullanabilmesi için eğitim
sisteminin çıktı kontrollü ve kalite kriterlerine dayalı hale getirilmesi gerekliliği doğrultusunda 2015
yılında Millî Eğitim Kalite Çerçevesi oluşturulmuştur. Ayrıca eğitim ve öğretimin daha kaliteli bir şekilde
sunulması için öğrenci kazanım ve öğretmen yeterliliklerinin üst düzeye çıkarılması, eğitim ortam ve
süreçlerinin iyileştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Toplum, ekonomi ve teknoloji ile eğitim sistemleri