Page 470 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 470

gerektiği vurgulanmıştır. Zorunlu eğitimin; 1 yıl okul öncesi eğitim, 4 yıl temel eğitim, 4 yıl yönlendirme    incelenerek çeşitli öneriler sunulmuştur. Bu kapsamda istekli, başarılı ve mesleğin bilişsel olduğu kadar
            ve  ortaöğretime  hazırlık  eğitimi  ve  4  yıl  ortaöğretim  olmak  üzere  13  yıl  olarak  düzenlenmesi  uygun   duyuşsal  ve  psiko-motor  yeterliklerini  de  taşıyan  öğrencilerin  öğretmenlik  mesleğine  kazandırılması,

            bulunmuştur (TTKB, 2018).                                                                                      hizmet öncesi lisans eğitim ve öğretim süreçlerinin öğretmen yeterlikleri açısından iyileştirilmesi, Millî
                                                                                                                           Eğitim Bakanlığının geliştirdiği genel öğretmen yeterlilikleri ve özel alan yeterliklerinin güncellenmesi
               Şûra’da etkili öğrenmenin sağlanabilmesi amacıyla eğitim ortamlarının öğrencilerin gelişim düzeyleri
                                                                                                                           gündeme  getirilmiştir.  Öğretmen  adaylarının,  adaylık  sürecini  bu  konuda  gerekli  eğitim  ve  deneyime
            göz önünde bulundurularak ve öğrenme kuramları ile güncel ve etkinliği bilimsel verilerle desteklenen
                                                                                                                           sahip bir ‘danışman’ (mentör) öğretmen eşliğinde tamamlayabilecekleri bir okul/kurum ile eşleştirilmeleri
            yaklaşımlara  göre  hazırlanan  programlar  temel  alınarak  düzenlenmesi  gerektiği  belirtilmiştir.  Diğer
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
                                                                                                                           gerektiği;  kurum  ve  sistem  içinde  yetiştirilmeleri  sürecinde  ise  uygulama  temelli  bir  modele  ihtiyaç
            yandan okulda güven, saygı, sevgi, hoşgörü, başarı gibi değerlere dayalı bir okul kültürünün oluşmasında
                                                                                                                           duyulduğu belirtilmiştir. Öğretmenlerin mesleki-kişisel gelişimlerinin sağlanması ve kariyer sistemlerinin
            okul  yöneticilerinin  önemli  bir  rol  üstlendikleri  ifade  edilmiştir.  Toplumun  her  kademesinde  spor
                                                                                                                           yapılandırılmasına  ilişkin  öneriler  de  sunulmuştur.  Ayrıca  Şûra’da,  eğitim  yöneticilerinin  niteliğinin
            kültürünün geliştirilmesi ve yaşam boyu spor anlayışının yaygınlaştırılması amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı
                                                                                                                           artırılması amacıyla eğitim yöneticilerinin seçilme ölçütleri yeniden belirlenmiştir (TTKB, 2018).
            ile resmî ve özel kurum-kuruluşlar arasında iş birliği yapılmasının önemi vurgulanmıştır. Bununla birlikte
            toplumun ortak değerlerine ve değer farklılıklarının zenginlik olduğuna vurgu yapılarak öğretmen ve            Yirminci Millî Eğitim Şûrası (1-3 Aralık 2021)
            öğrencilere değerler eğitimi bilinci kazandırılması gerektiği belirtilmiştir (TTKB, 2018).
                                                                                                                                Yirminci Millî Eğitim Şûrası gündeminde; temel eğitimde fırsat eşitliği, mesleki eğitim ile özel eğitim
                                                                                                                           ve rehberlik hizmetlerinin iyileştirilmesi ve öğretmenlerin mesleki gelişimi konularına yer verilmiştir. Bu
               Eğitim  sistemimizde  yönlendirme  hizmetlerinin,  okul  öncesinden  yükseköğretime  kadar  tüm
                                                                                                                           kapsamda okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ele alınarak beş yaş okullaşma oranının kısa vadede
            eğitim  kademelerinde  etkin  olarak  yaygınlaştırılması  gerektiği  belirtilmiştir.  Bu  kapsamda  ilköğretim
                                                                                                                           yüzde 100’e ulaştırılması, 3-4 yaş için eğitime erişim imkânlarının artırılması, 0-3 yaş için ise bütüncül,
            ve ortaöğretim kademelerinde eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı hizmetlerini
                                                                                                                           kapsayıcı  ve  entegre  bir  yaklaşımla  erken  çocukluk  eğitimi  ve  bakım  hizmetlerinin  geliştirilmesi
            bünyesinde  barındıracak,  gelişimsel  rehberlik  anlayışı  ile  kademeler  arası  geçişte  yöneltme  ve
                                                                                                                           amacıyla  fiziki,  beşerî  ve  mali  imkânların  sağlanması  gerektiği  belirtilmiştir.  Mesleki  eğitim  yapısı  ve
            yönlendirme  hizmeti  sunacak,  izleme  ve  değerlendirme  çalışmaları  gerçekleştirecek,  öğrencilerin
                                                                                                                           insan  kaynağının  güçlendirilmesi  ile  mesleki  eğitimin  itibarının  artırılmasına  ilişkin  kararlar  alınmıştır.
            akademik beceri, ilgi ve özel yetenek profillerini oluşturacak, zamanla öğretim sistemini tek sınav odaklı
                                                                                                                           Ayrıca  öğretmen  yetiştirmenin  iyileştirilmesi,  öğretmenlerin  mesleki  gelişiminin  desteklenmesi  ve
            olmaktan çıkaracak yeni bir model oluşturulması planlanmıştır (TTKB, 2018).
                                                                                                                           öğretmenlerin statüsünün artırılması konuları ele alınmıştır (TTKB, 2018).
             On Dokuzuncu Millî Eğitim Şûrası (2-6 Aralık 2014)
    468                                                                                                                                                                                                                  469
                                                                                                                              Eğitim sisteminin kalitesinin izlenmesi amacıyla okul öncesinden başlamak üzere tüm öğrencilerin
                 On  Dokuzuncu  Millî  Eğitim  Şûrası’nda;  öğretim  programları  ve  haftalık  ders  çizelgeleri,  öğretmen
                                                                                                                           akademik  ve  sosyal-duygusal  gelişimlerini  yakından  takip  edilmesi,  bu  bağlamda  öğretim
            niteliğinin artırılması, eğitim yöneticilerinin niteliğinin artırılması; okul güvenliği konuları ele alınmıştır.
                                                                                                                           programlarındaki hedefler doğrultusunda bilimsel çalışmalara dayalı yeterlikler belirlenmesi gerektiği
            Okul  öncesi  eğitimde  çocukların  yetenek  gelişimlerinin  izlenmesi,  ilkokul  ve  ortaokullarda  görsel
                                                                                                                           belirtilmiştir. Öğrencilerin bu yeterliklere ne düzeyde ulaştıklarının ölçülebilmesi için ise ulusal izleme ve
            sanatlar ve müzik dersleri konulması kararları alınmıştır. Özel yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik
                                                                                                                           değerlendirme çalışmalarının geliştirilmesi planlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin Türkçe ve yabancı
            anaokulundan  itibaren  geçerli  olacak  şekilde  yeni  bir  öğretim  programı  hazırlanması  gerektiği
                                                                                                                           dil becerilerinin izlenmesi; okuma, matematik ve fen alanlarında temel yeterlik seviyesine erişebilmeleri
            belirtilmiştir. Diğer yandan okullarda eğitimin niteliğinin artırılması ve eğitimsel hedeflere ulaşılmasının
                                                                                                                           amaçlanmıştır (TTKB, 2018).
            en temel koşullardan birisinin, öğrencilerin ve okul personelinin kendilerini güvende hissetmeleri olduğu
            belirtilmiş olup güvenli ve düzenli öğrenme ortamlarının oluşturulması gerektiği vurgulanmıştır. Okul          5. Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planları
            güvenliğinin  sadece  eğitimcileri  değil  tüm  toplumu  ilgilendiren  bir  sorun  olması  nedeniyle  okullarda
                                                                                                                              Ülkemizde  hayata  geçirilen  stratejik  yönetim  anlayışı  kapsamında  yürütülen  Millî  Eğitim  Bakanlığı
            karşılaşılan güvenlik problemlerinin çözümünde ve önlenmesinde, başta okul yöneticileri ve öğretmenler
                                                                                                                           stratejik planlama çalışmaları 2006 yılı Eylül ayında başlamış ve 2009 yılı Aralık ayında, 5 yıllık dönemi
            olmak üzere öğrencilere, velilere ve yerel yönetimlere önemli görevler düştüğü belirtilmiştir (TTKB, 2018).
                                                                                                                           kapsayan Millî Eğitim Bakanlığının ilk Stratejik Planı kamuoyuna açıklanarak 2010 yılı Ocak ayı itibarıyla
               Şûra’da öğretmen aday adaylarının nitelikleri ve meslek seçimleri, öğretmenlerin hizmet öncesi ve           yürürlüğe girmiştir. Bu kapsamda çalışmalara devam edilmiş olup toplam 4 adet Millî Eğitim Bakanlığı

            hizmet  içi  eğitim  süreçleri,  öğretmenlik  mesleğinin  kariyer  sistemi  yapılanması  ve  toplumsal  statüsü   Stratejik Planı (2010-2014, 2015-2019, 2019-2023, 2024-2028) hazırlanarak uygulamaya konulmuştur.
   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475