Page 470 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 470
gerektiği vurgulanmıştır. Zorunlu eğitimin; 1 yıl okul öncesi eğitim, 4 yıl temel eğitim, 4 yıl yönlendirme incelenerek çeşitli öneriler sunulmuştur. Bu kapsamda istekli, başarılı ve mesleğin bilişsel olduğu kadar
ve ortaöğretime hazırlık eğitimi ve 4 yıl ortaöğretim olmak üzere 13 yıl olarak düzenlenmesi uygun duyuşsal ve psiko-motor yeterliklerini de taşıyan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine kazandırılması,
bulunmuştur (TTKB, 2018). hizmet öncesi lisans eğitim ve öğretim süreçlerinin öğretmen yeterlikleri açısından iyileştirilmesi, Millî
Eğitim Bakanlığının geliştirdiği genel öğretmen yeterlilikleri ve özel alan yeterliklerinin güncellenmesi
Şûra’da etkili öğrenmenin sağlanabilmesi amacıyla eğitim ortamlarının öğrencilerin gelişim düzeyleri
gündeme getirilmiştir. Öğretmen adaylarının, adaylık sürecini bu konuda gerekli eğitim ve deneyime
göz önünde bulundurularak ve öğrenme kuramları ile güncel ve etkinliği bilimsel verilerle desteklenen
sahip bir ‘danışman’ (mentör) öğretmen eşliğinde tamamlayabilecekleri bir okul/kurum ile eşleştirilmeleri
yaklaşımlara göre hazırlanan programlar temel alınarak düzenlenmesi gerektiği belirtilmiştir. Diğer
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
gerektiği; kurum ve sistem içinde yetiştirilmeleri sürecinde ise uygulama temelli bir modele ihtiyaç
yandan okulda güven, saygı, sevgi, hoşgörü, başarı gibi değerlere dayalı bir okul kültürünün oluşmasında
duyulduğu belirtilmiştir. Öğretmenlerin mesleki-kişisel gelişimlerinin sağlanması ve kariyer sistemlerinin
okul yöneticilerinin önemli bir rol üstlendikleri ifade edilmiştir. Toplumun her kademesinde spor
yapılandırılmasına ilişkin öneriler de sunulmuştur. Ayrıca Şûra’da, eğitim yöneticilerinin niteliğinin
kültürünün geliştirilmesi ve yaşam boyu spor anlayışının yaygınlaştırılması amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı
artırılması amacıyla eğitim yöneticilerinin seçilme ölçütleri yeniden belirlenmiştir (TTKB, 2018).
ile resmî ve özel kurum-kuruluşlar arasında iş birliği yapılmasının önemi vurgulanmıştır. Bununla birlikte
toplumun ortak değerlerine ve değer farklılıklarının zenginlik olduğuna vurgu yapılarak öğretmen ve Yirminci Millî Eğitim Şûrası (1-3 Aralık 2021)
öğrencilere değerler eğitimi bilinci kazandırılması gerektiği belirtilmiştir (TTKB, 2018).
Yirminci Millî Eğitim Şûrası gündeminde; temel eğitimde fırsat eşitliği, mesleki eğitim ile özel eğitim
ve rehberlik hizmetlerinin iyileştirilmesi ve öğretmenlerin mesleki gelişimi konularına yer verilmiştir. Bu
Eğitim sistemimizde yönlendirme hizmetlerinin, okul öncesinden yükseköğretime kadar tüm
kapsamda okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ele alınarak beş yaş okullaşma oranının kısa vadede
eğitim kademelerinde etkin olarak yaygınlaştırılması gerektiği belirtilmiştir. Bu kapsamda ilköğretim
yüzde 100’e ulaştırılması, 3-4 yaş için eğitime erişim imkânlarının artırılması, 0-3 yaş için ise bütüncül,
ve ortaöğretim kademelerinde eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı hizmetlerini
kapsayıcı ve entegre bir yaklaşımla erken çocukluk eğitimi ve bakım hizmetlerinin geliştirilmesi
bünyesinde barındıracak, gelişimsel rehberlik anlayışı ile kademeler arası geçişte yöneltme ve
amacıyla fiziki, beşerî ve mali imkânların sağlanması gerektiği belirtilmiştir. Mesleki eğitim yapısı ve
yönlendirme hizmeti sunacak, izleme ve değerlendirme çalışmaları gerçekleştirecek, öğrencilerin
insan kaynağının güçlendirilmesi ile mesleki eğitimin itibarının artırılmasına ilişkin kararlar alınmıştır.
akademik beceri, ilgi ve özel yetenek profillerini oluşturacak, zamanla öğretim sistemini tek sınav odaklı
Ayrıca öğretmen yetiştirmenin iyileştirilmesi, öğretmenlerin mesleki gelişiminin desteklenmesi ve
olmaktan çıkaracak yeni bir model oluşturulması planlanmıştır (TTKB, 2018).
öğretmenlerin statüsünün artırılması konuları ele alınmıştır (TTKB, 2018).
On Dokuzuncu Millî Eğitim Şûrası (2-6 Aralık 2014)
468 469
Eğitim sisteminin kalitesinin izlenmesi amacıyla okul öncesinden başlamak üzere tüm öğrencilerin
On Dokuzuncu Millî Eğitim Şûrası’nda; öğretim programları ve haftalık ders çizelgeleri, öğretmen
akademik ve sosyal-duygusal gelişimlerini yakından takip edilmesi, bu bağlamda öğretim
niteliğinin artırılması, eğitim yöneticilerinin niteliğinin artırılması; okul güvenliği konuları ele alınmıştır.
programlarındaki hedefler doğrultusunda bilimsel çalışmalara dayalı yeterlikler belirlenmesi gerektiği
Okul öncesi eğitimde çocukların yetenek gelişimlerinin izlenmesi, ilkokul ve ortaokullarda görsel
belirtilmiştir. Öğrencilerin bu yeterliklere ne düzeyde ulaştıklarının ölçülebilmesi için ise ulusal izleme ve
sanatlar ve müzik dersleri konulması kararları alınmıştır. Özel yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik
değerlendirme çalışmalarının geliştirilmesi planlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin Türkçe ve yabancı
anaokulundan itibaren geçerli olacak şekilde yeni bir öğretim programı hazırlanması gerektiği
dil becerilerinin izlenmesi; okuma, matematik ve fen alanlarında temel yeterlik seviyesine erişebilmeleri
belirtilmiştir. Diğer yandan okullarda eğitimin niteliğinin artırılması ve eğitimsel hedeflere ulaşılmasının
amaçlanmıştır (TTKB, 2018).
en temel koşullardan birisinin, öğrencilerin ve okul personelinin kendilerini güvende hissetmeleri olduğu
belirtilmiş olup güvenli ve düzenli öğrenme ortamlarının oluşturulması gerektiği vurgulanmıştır. Okul 5. Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planları
güvenliğinin sadece eğitimcileri değil tüm toplumu ilgilendiren bir sorun olması nedeniyle okullarda
Ülkemizde hayata geçirilen stratejik yönetim anlayışı kapsamında yürütülen Millî Eğitim Bakanlığı
karşılaşılan güvenlik problemlerinin çözümünde ve önlenmesinde, başta okul yöneticileri ve öğretmenler
stratejik planlama çalışmaları 2006 yılı Eylül ayında başlamış ve 2009 yılı Aralık ayında, 5 yıllık dönemi
olmak üzere öğrencilere, velilere ve yerel yönetimlere önemli görevler düştüğü belirtilmiştir (TTKB, 2018).
kapsayan Millî Eğitim Bakanlığının ilk Stratejik Planı kamuoyuna açıklanarak 2010 yılı Ocak ayı itibarıyla
Şûra’da öğretmen aday adaylarının nitelikleri ve meslek seçimleri, öğretmenlerin hizmet öncesi ve yürürlüğe girmiştir. Bu kapsamda çalışmalara devam edilmiş olup toplam 4 adet Millî Eğitim Bakanlığı
hizmet içi eğitim süreçleri, öğretmenlik mesleğinin kariyer sistemi yapılanması ve toplumsal statüsü Stratejik Planı (2010-2014, 2015-2019, 2019-2023, 2024-2028) hazırlanarak uygulamaya konulmuştur.