Page 469 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 469

2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı  ve yabancı uzmanların katılımcı olarak gündem konularına veya eğitimin genel sorunlarına çözümler
            aradığı demokratik bir yapıya sahiptir (Durmuş, 2018). Millî Eğitim Şûralarının temelini, Cumhuriyet’in
 On İkinci Kalkınma Planı döneminin ilk programı olan 2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda,
            kurulması  sürecinde  Atatürk  önderliğinde  başlatılan  millî  eğitim  sistemimizin  esaslarını  belirleme
 küresel ölçekte yaşanan gelişmeler doğrultusunda beceri temelli eğitimin ön plana çıkmasıyla birlikte
            çalışmaları kapsamında 1921 yılında düzenlenen Maarif Kongresi oluşturmakla birlikte 1923, 1924 ve 1925-
 dijital,  analitik  ve  sosyal  becerilerin  bireylere  kazandırılmasında  eğitim  sistemine  önemli  görevler
            1926 yıllarında düzenlenen Heyet-i İlmiye çalışmalarında yeni kurulan Cumhuriyet’in eğitim politikaları
 düşmekte olduğu ifade edilmiştir. Program’da eğitimin temel amacı “Tüm bireylerin kapsayıcılık ilkesi
            belirlenmiştir.  2002-2024  yılları  arasında  belirli  aralıklarla  4  defa  Millî  Eğitim  Şûrası  görüşmeleri
 esasında  nitelikli  bir  eğitime  ve  hayat  boyu  öğrenme  imkânlarına  eşit  şartlarda  erişimi  sağlanarak
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
 akademik,  sosyal  ve  mesleki  becerilerinin  uluslararası  standartlara  uygun  bir  şekilde  geliştirilmesi,   gerçekleştirilmiş olup söz konusu şûralarda görüşülen gündem konuları aşağıda ele alınmıştır (TTKB,
 analitik düşünme, finansal okuryazarlık, işbirlikçi çalışma ve liderlik alanlarında yetkinlik sahibi olmalarının   2018).
 sağlanması, millî, manevi, ahlaki, insani ve toplumsal değerleri içselleştirmiş, ait olduğu aile ve topluma
             On Yedinci Millî Eğitim Şûrası (13-17 Kasım 2006)
 karşı sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişmeleri” şeklinde ifade edilmiştir (RG, 25 Ekim 2023, 32350,

 Mükerrer).      On  Yedinci  Millî  Eğitim  Şûrası’nda;  Türk  millî  eğitim  sisteminde  kademeler  arasında  geçişler,
            yönlendirme ve sınav sistemi gündeme alınmış olup küreselleşme ve Avrupa Birliği süreci bağlamında
 Program  döneminde  sürdürülebilir  üretim  ve  tüketim  davranışlarının  kazandırılmasına  yönelik
            eğitim sistemimiz değerlendirilmiştir. Şûra’da zorunlu temel eğitimin 12 yıla çıkarılması için çalışmalara
 eğitimlerin  müfredata  dâhil  edilmesi,  çocukların  erken  yaşlarda  yenilikçi  düşünme  becerilerini
            başlanması  gerektiği  vurgulanmıştır.  2023  yılında  okul  öncesi  eğitimdeki  36-60  aylık  çocukların
 geliştirmeye yönelik çizgi film ve eğitici içerikli bilgisayar oyunlarının geliştirilmesi, çocuk ve gençlerin
            okullaşma  oranının  yüzde  80’e  ulaşması  hedefi  belirlenmiştir.  Buna  ek  olarak  60-72  aylık  çocukluk
 teknolojiyi daha bilinçli ve gelişimlerine yönelik kullanabilmeleri için eğitim ve yönlendirme çalışmalarının
            döneminde  okul  öncesi  eğitimin  zorunlu  hale  getirilmesi  için  çalışmalar  yapılacağı  belirtilmiştir.  Millî
 yapılması, gençlerin yeşil ve dijital dönüşümün etkilerine ve geleceğin ihtiyaçlarına uyum sağlayabilmesi
            eğitim  sistemimizin  niteliğinin  artırılması  çerçevesinde  öğretmen,  öğretmen  adayları,  öğretmen
 için gerekli becerileri kazanmalarına yönelik programlar geliştirilmesi planlanmıştır. Türkçenin doğru ve
            yetiştirme programları, yönetici, eğitim altyapısı, öğretim sürecinin izleme ve değerlendirilmesi, eğitimde
 güzel kullanımını geliştirmek amacıyla dört temel becerinin değerlendirilmesine yönelik ölçme araçlarının
            teşkilat  yapısı  ve  işleyişi  konularında  yapılan  değerlendirmeler  sonucunda  gerekli  kararlar  alınmıştır
 geliştirileceği  aktarılmıştır.  Ayrıca  okul  bahçelerinin  çocuklar  tarafından  daha  nitelikli  kullanılması
            (TTKB, 2018).
 kapsamında çalışmalar yapılacağı belirtilmiştir (RG, 25 Ekim 2023, 32350, Mükerrer).

               Şûra’nın bir diğer gündem maddesi ise küreselleşme ve AB’ye üyelik sürecinde Türk eğitim sistemidir.
 466  2023’te  gerçekleşen  Kahramanmaraş  ve  Hatay  merkezli  depremlerin  ardından  afet  bölgesindeki   467
            Bu süreçte eğitim sistemimiz; yaşam boyu öğrenme, eğitimde hareketlilik ve eğitimde nitelik boyutlarıyla
 öğrencilere, ailelerine ve öğretmenlere destek sağlamak amacıyla akademik, sosyal, kültürel, sanatsal,
            değerlendirilmiştir. Şûra’da eğitim sistemimizde yaşam boyu öğrenmeyi destekleyecek, geliştirecek ve
 sportif  çalışmalar  gerçekleştirilmiş  olup  afet  bölgesine  yönelik  destekleme  ve  yetiştirme  kursları  ile
            yaygınlaştıracak ulusal eğitim politikalarının oluşturulmasının önemine vurgu yapılmıştır. Bu kapsamda
 akademik destek çalışmalarının yürütülmeye devam edildiği belirtilmiştir. Deprem sonrası Psikososyal
            Millî Eğitim Bakanlığınca tüm kurum ve kuruluşlardan elde edilen bilgilere dayanarak bir eğitim haritası
 Destek  Eylem  Planı  hazırlanarak  uygulamaya  konulmuş  olup  velilere  de  deprem  sonrası  psikolojik
            çıkarılması; yerel yönetimler, sosyal hizmetler ve ilgili gönüllü kuruluşlar ile iş birliği içerisinde gerekli
 destek sağlamak amacıyla Zorlayıcı Yaşam Olayları Sonrası Veli Psiko-eğitim Programı hazırlanmıştır.
            çalışmaların yapılması gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca yaşam boyu öğrenmenin 24-64 yaş arası öğrenci ve
 Ayrıca depremzede öğrencilere ders kitabı, yardımcı kaynak kitabı ve kırtasiye seti sağlanmıştır (RG, 25
            çalışanlarla sınırlandırılmaması gerektiği vurgulanmıştır (TTKB, 2018).
 Ekim 2023, 32350, Mükerrer).
             On Sekizinci Millî Eğitim Şûrası (1-5 Kasım 2010)
 4. Millî Eğitim Şûra Kararları
                 On  Sekizinci  Millî  Eğitim  Şûrası  gündeminde;  öğretmenin  yetiştirilmesi,  istihdamı  ve  mesleki
 Millî Eğitim Bakanlığının en yüksek danışma kurulu olarak tanımlanan Millî Eğitim Şûrası’nda; Türk   gelişimi; eğitim ortamları, kurum kültürü ve okul liderliği; ilköğretim ve ortaöğretimin güçlendirilmesi,
 millî eğitim sisteminin geliştirilmesi ve niteliğinin yükseltilmesi için eğitim ve öğretimle ilgili konularda   ortaöğretime erişimin sağlanması; spor, sanat, beceri ve değerler eğitimi; psikolojik danışma, rehberlik
 tavsiye niteliğinde kararlar alınmakta ve politikalar geliştirilmektedir. Millî Eğitim Şûraları, eğitimle ilgili   ve  yönlendirme  konularına  yer  verilmiştir.  Şûra’da  2023  Vizyonu  doğrultusunda  planlama  yapılarak
 paydaşların yanı sıra kamu kurum temsilcileri, yerel yönetim temsilcileri, sivil toplum örgütleri, sendikalar   uzun  vadede  öğretmen  ihtiyacının  belirlenmesi  ve  ihtiyaç  doğrultusunda  öğretmen  yetiştirilmesi
   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474