Page 469 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 469
2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı ve yabancı uzmanların katılımcı olarak gündem konularına veya eğitimin genel sorunlarına çözümler
aradığı demokratik bir yapıya sahiptir (Durmuş, 2018). Millî Eğitim Şûralarının temelini, Cumhuriyet’in
On İkinci Kalkınma Planı döneminin ilk programı olan 2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda,
kurulması sürecinde Atatürk önderliğinde başlatılan millî eğitim sistemimizin esaslarını belirleme
küresel ölçekte yaşanan gelişmeler doğrultusunda beceri temelli eğitimin ön plana çıkmasıyla birlikte
çalışmaları kapsamında 1921 yılında düzenlenen Maarif Kongresi oluşturmakla birlikte 1923, 1924 ve 1925-
dijital, analitik ve sosyal becerilerin bireylere kazandırılmasında eğitim sistemine önemli görevler
1926 yıllarında düzenlenen Heyet-i İlmiye çalışmalarında yeni kurulan Cumhuriyet’in eğitim politikaları
düşmekte olduğu ifade edilmiştir. Program’da eğitimin temel amacı “Tüm bireylerin kapsayıcılık ilkesi
belirlenmiştir. 2002-2024 yılları arasında belirli aralıklarla 4 defa Millî Eğitim Şûrası görüşmeleri
esasında nitelikli bir eğitime ve hayat boyu öğrenme imkânlarına eşit şartlarda erişimi sağlanarak
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
akademik, sosyal ve mesleki becerilerinin uluslararası standartlara uygun bir şekilde geliştirilmesi, gerçekleştirilmiş olup söz konusu şûralarda görüşülen gündem konuları aşağıda ele alınmıştır (TTKB,
analitik düşünme, finansal okuryazarlık, işbirlikçi çalışma ve liderlik alanlarında yetkinlik sahibi olmalarının 2018).
sağlanması, millî, manevi, ahlaki, insani ve toplumsal değerleri içselleştirmiş, ait olduğu aile ve topluma
On Yedinci Millî Eğitim Şûrası (13-17 Kasım 2006)
karşı sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişmeleri” şeklinde ifade edilmiştir (RG, 25 Ekim 2023, 32350,
Mükerrer). On Yedinci Millî Eğitim Şûrası’nda; Türk millî eğitim sisteminde kademeler arasında geçişler,
yönlendirme ve sınav sistemi gündeme alınmış olup küreselleşme ve Avrupa Birliği süreci bağlamında
Program döneminde sürdürülebilir üretim ve tüketim davranışlarının kazandırılmasına yönelik
eğitim sistemimiz değerlendirilmiştir. Şûra’da zorunlu temel eğitimin 12 yıla çıkarılması için çalışmalara
eğitimlerin müfredata dâhil edilmesi, çocukların erken yaşlarda yenilikçi düşünme becerilerini
başlanması gerektiği vurgulanmıştır. 2023 yılında okul öncesi eğitimdeki 36-60 aylık çocukların
geliştirmeye yönelik çizgi film ve eğitici içerikli bilgisayar oyunlarının geliştirilmesi, çocuk ve gençlerin
okullaşma oranının yüzde 80’e ulaşması hedefi belirlenmiştir. Buna ek olarak 60-72 aylık çocukluk
teknolojiyi daha bilinçli ve gelişimlerine yönelik kullanabilmeleri için eğitim ve yönlendirme çalışmalarının
döneminde okul öncesi eğitimin zorunlu hale getirilmesi için çalışmalar yapılacağı belirtilmiştir. Millî
yapılması, gençlerin yeşil ve dijital dönüşümün etkilerine ve geleceğin ihtiyaçlarına uyum sağlayabilmesi
eğitim sistemimizin niteliğinin artırılması çerçevesinde öğretmen, öğretmen adayları, öğretmen
için gerekli becerileri kazanmalarına yönelik programlar geliştirilmesi planlanmıştır. Türkçenin doğru ve
yetiştirme programları, yönetici, eğitim altyapısı, öğretim sürecinin izleme ve değerlendirilmesi, eğitimde
güzel kullanımını geliştirmek amacıyla dört temel becerinin değerlendirilmesine yönelik ölçme araçlarının
teşkilat yapısı ve işleyişi konularında yapılan değerlendirmeler sonucunda gerekli kararlar alınmıştır
geliştirileceği aktarılmıştır. Ayrıca okul bahçelerinin çocuklar tarafından daha nitelikli kullanılması
(TTKB, 2018).
kapsamında çalışmalar yapılacağı belirtilmiştir (RG, 25 Ekim 2023, 32350, Mükerrer).
Şûra’nın bir diğer gündem maddesi ise küreselleşme ve AB’ye üyelik sürecinde Türk eğitim sistemidir.
466 2023’te gerçekleşen Kahramanmaraş ve Hatay merkezli depremlerin ardından afet bölgesindeki 467
Bu süreçte eğitim sistemimiz; yaşam boyu öğrenme, eğitimde hareketlilik ve eğitimde nitelik boyutlarıyla
öğrencilere, ailelerine ve öğretmenlere destek sağlamak amacıyla akademik, sosyal, kültürel, sanatsal,
değerlendirilmiştir. Şûra’da eğitim sistemimizde yaşam boyu öğrenmeyi destekleyecek, geliştirecek ve
sportif çalışmalar gerçekleştirilmiş olup afet bölgesine yönelik destekleme ve yetiştirme kursları ile
yaygınlaştıracak ulusal eğitim politikalarının oluşturulmasının önemine vurgu yapılmıştır. Bu kapsamda
akademik destek çalışmalarının yürütülmeye devam edildiği belirtilmiştir. Deprem sonrası Psikososyal
Millî Eğitim Bakanlığınca tüm kurum ve kuruluşlardan elde edilen bilgilere dayanarak bir eğitim haritası
Destek Eylem Planı hazırlanarak uygulamaya konulmuş olup velilere de deprem sonrası psikolojik
çıkarılması; yerel yönetimler, sosyal hizmetler ve ilgili gönüllü kuruluşlar ile iş birliği içerisinde gerekli
destek sağlamak amacıyla Zorlayıcı Yaşam Olayları Sonrası Veli Psiko-eğitim Programı hazırlanmıştır.
çalışmaların yapılması gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca yaşam boyu öğrenmenin 24-64 yaş arası öğrenci ve
Ayrıca depremzede öğrencilere ders kitabı, yardımcı kaynak kitabı ve kırtasiye seti sağlanmıştır (RG, 25
çalışanlarla sınırlandırılmaması gerektiği vurgulanmıştır (TTKB, 2018).
Ekim 2023, 32350, Mükerrer).
On Sekizinci Millî Eğitim Şûrası (1-5 Kasım 2010)
4. Millî Eğitim Şûra Kararları
On Sekizinci Millî Eğitim Şûrası gündeminde; öğretmenin yetiştirilmesi, istihdamı ve mesleki
Millî Eğitim Bakanlığının en yüksek danışma kurulu olarak tanımlanan Millî Eğitim Şûrası’nda; Türk gelişimi; eğitim ortamları, kurum kültürü ve okul liderliği; ilköğretim ve ortaöğretimin güçlendirilmesi,
millî eğitim sisteminin geliştirilmesi ve niteliğinin yükseltilmesi için eğitim ve öğretimle ilgili konularda ortaöğretime erişimin sağlanması; spor, sanat, beceri ve değerler eğitimi; psikolojik danışma, rehberlik
tavsiye niteliğinde kararlar alınmakta ve politikalar geliştirilmektedir. Millî Eğitim Şûraları, eğitimle ilgili ve yönlendirme konularına yer verilmiştir. Şûra’da 2023 Vizyonu doğrultusunda planlama yapılarak
paydaşların yanı sıra kamu kurum temsilcileri, yerel yönetim temsilcileri, sivil toplum örgütleri, sendikalar uzun vadede öğretmen ihtiyacının belirlenmesi ve ihtiyaç doğrultusunda öğretmen yetiştirilmesi