Page 464 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 464
başlamıştır. Güncellenen müfredatların işlevselliğinin artırılması için dijital içeriklerin artırılması ve sınıf hâle getirecek bir yatırım planlaması yapılması planlanmıştır. Ortaöğretim sisteminin ise süreç odaklı,
içi öğretim uygulamalarındaki iyi örneklerin geliştirilerek paylaşıma açılması gerektiği vurgulanmıştır. akademik beceriler ile birlikte diğer gelişim alanlarını da dikkate alan, bireysel farklılıklara duyarlı,
Öğrencilerin akademik performans açısından gelişimlerinin takip edilmesini sağlamak amacıyla ABİDE teknolojinin doğru ve etkin kullanıldığı bir yapıya kavuşturulmasına yönelik çalışmaların sürdürüldüğü
projesi kapsamında geliştirilen ölçme, izleme ve değerlendirme sisteminin düzenli olarak uygulaması aktarılmıştır (RG, 27 Ekim 2018, 30578).
yapılacağı belirtilmiştir. Devamsızlığın yüksek olduğu illerde devamsızlık nedenleri araştırılarak çözüme
2019 Yılı Programı’nda mesleki ve teknik eğitim kapsamında alan eğitiminin 9’uncu sınıftan itibaren
yönelik faaliyetler yürütülmesi planlanmıştır. Ayrıca okulların eğitim kalitesini artırmak ve başarı
başlaması ve müfredatın esnek ve modüler olarak yapılandırılması amaçlanmıştır. Ayrıca mesleki ve
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
farklılıklarını gidermek için rekabetçi bir anlayışla okulların proje üretmesi sağlanarak proje destek
teknik eğitimde yerli ve millî savunma sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücü yetiştirilmesi
mekanizması geliştirileceği belirtilmiştir. Eğitim yapılarının kalitesini artırmak için ise konforlu, enerji
gerektiği vurgulanmıştır. İmam hatip okullarının ise müfredat, ders yapısı ve dil yeterliklerinin
tasarrufu sağlayan, güvenli, fonksiyonel ve estetik görünümlü yeni tip projeler yaptırılması gündeme
iyileştirileceği belirtilmiştir. Eğitim kalitesinin artırılması için ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin
getirilmiştir (RG, 28 Ekim 2017, 30224).
etkinleştirilmesi kapsamında kademeler arası geçiş sınavlarının eğitim sistemi üzerindeki etkisinin
2018 yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi ilan edilmiştir. Belgede azaltılması ve her çocuk için bir e-Portfolyo oluşturulması planlanmıştır. Diğer yandan ülke genelinde
eğitimin bütün alan ve kademelerini içeren bütüncül bir yaklaşımla 3 yıllık dönemde yapılacaklar yönetim ve öğrenme tekniklerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve geliştirilmesi için okul bazında veriye
belirlenmiştir. Bu süre zarfında okullar arası farklılıkların azaltılması, okulların çocuklar için yaşanılabilir dayalı planlama ve yönetim sistemine geçileceği aktarılmıştır. Öğretmenlik mesleği mevzuatına ilişkin
alanlar haline dönüştürülmesi, sınav baskısının azaltılması, meslek liselerinin tercih edilebilir hale çalışmalara başlanacağı, dijital içerik ve becerilerin gelişmesi için ekosistem kurulacağı ve bu konuda
getirilmesi, çocuklara yeniçağ becerilerinin kazandırılması, öğretmen ve okul yöneticilerinin mesleki öğretmen eğitimlerinin yapılacağı belirtilmiştir (RG, 27 Ekim 2018, 30578).
tatmin duygusunun yükseltilmesi, erken çocukluk eğitiminin yaygınlaştırılması ve özel ihtiyaçları olan
2020 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
çocuklara hak ettikleri eğitim olanaklarının sunulması vizyon belgesinin temel hedefleridir. Vizyon
belgesinin ilk dönemi olan 2018-2019 eğitim öğretim yılı tasarım, simülasyon, öncü pilotlamalar ve 2020 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı dönemi itibarıyla öğretim programlarının esnek,
yeniliklerin kısmi uygulama yılı olarak belirlenmiştir. İkinci dönem olan 2019-2020 eğitim öğretim yılında modüler ve uygulamalı bir yapıya kavuşturulması, tüm eğitim kademelerinde öğrencilerin matematik
pilot uygulamaların ülke geneline yaygınlaştırılmasına ve tasarım aşaması tamamlanan eylemlerin ve Türkçe yeterliliklerin artırılması, öğrencilerin buluş, patent ve faydalı model başvurusu yapmalarının
uygulanmasına başlanacağı belirtilmiştir. Üçüncü dönem olan 2020-2021 eğitim öğretim döneminde teşvik edilmesi, ölçme ve değerlendirme sisteminin yeterlilik temelli etkinleştirilmesi, Öğretmenlik
462 463
ise eylemlerin tümünün hayata geçirilerek etki analizlerinin yapılması planlanmıştır (RG, 27 Ekim 2018, Meslek Kanunu çıkarılması konularında çalışmalar yapılması planlanmıştır. Yabancı dil eğitimine
30578). ilişkin materyaller zenginleştirilerek dinleme, konuşma, okuma ve yazma alanlarındaki becerilerin
tümünü ölçmeye yönelik sistem geliştirileceği aktarılmıştır. Bununla birlikte ilk, orta ve yükseköğretim
2019 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
kurumlarında finansal okuryazarlık eğitiminin yaygınlaştırılması ve yaygın eğitim kapsamında
On Birinci Kalkınma Planı döneminin ilk programı olan 2019 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı yetişkinlere de verilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Ayrıca küçük yaşlardan itibaren çocuklara yönelik
kapsamında erken çocukluk eğitiminin 5 yaş için zorunlu olması ve bu eğitim kademesinin niteliğinin kültür ve sanat eğitimleri verilmesi ve sivil toplum faaliyetleriyle tanışarak gönüllülük bilincinin oluşması
artırılmasına yönelik ortak kalite standartlarının getirilmesi için çalışmalar yapılması gerektiği için okullarda uygulama başlatılması planlanmıştır (RG, 4 Kasım 2019, 30938, 1. Mükerrer).
vurgulanmıştır. Bu bağlamda kırsal ve düşük yoğunluklu yerleşim bölgelerindeki çocuklar için esnek
Program döneminde mesleki ve teknik eğitimde niteliğin artırılmasına yönelik sektörün ihtiyaç
zamanlı ve alternatif erken çocukluk eğitimi modellerinin uygulanması uygun görülmüştür. Program
duyduğu alanlarda iş gücü profilinin belirlenerek bu ihtiyaca dönük mesleki ve teknik eğitim ortaöğretim,
döneminde öğrenme ortamlarının fiziki niteliğinin artırılmasına ağırlık verilerek bütün okullara
fen liseleri ve yükseköğretim kurumları öğretim programlarının güncelleneceği aktarılmıştır. Bununla
öğrencilerin ilgi, mizaç ve yeteneklerinin gelişimine yönelik tasarım-beceri atölyelerinin kurulacağı
birlikte mesleki ve teknik eğitimle ilgili tüm paydaşlara ait verilerin bir araya getirilerek bireylerin tek
belirtilmiştir. Çocukların öğrenmesiyle ilgili tüm aktörlerin okulu iyileştirme çalışmalarında yer aldığı
bir noktadan mesleki ve teknik eğitimle ilgili konulara erişebilmesinin kolaylaştırılması, arz-talep
“Okul Gelişim Modeli” kurularak her okula “Okul Gelişim Planı” hedefleriyle uyumlu şekilde okul gelişim
eşleşmesinin sağlanması, bireye mesleki rehberlik ve kariyer süreçlerinde destek olunmasını sağlayacak
bütçesi verilmesi, şartları elverişsiz okullara pozitif ayrımcılık yapılarak kaynak planlanmasında öncelikli