Page 459 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 459
oluşturulması, bu bölgeler kapsamında yer alan mesleki eğitim kurumları arasında iş birliği ve 2005 Yılı Programı
koordinasyonun sağlanması ve yürütülmesi amaçlanmıştır (RG, 17 Ekim 2002, 24909, Mükerrer). 2003
2005 Yılı Programı’nda, bilgi toplumunun gerektirdiği insan kaynaklarının yetiştirilmesi amacıyla
yılında sekiz yıllık zorunlu temel eğitim çalışmaları kapsamında gerçekleştirilen Temel Eğitim Projesinin
eğitim alanında önemli atılımlar başlatıldığı vurgulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı ile Türk Telekom AŞ
birinci fazı tamamlanmış, ülke genelinde 91 Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi (METEM) kurulmuştur (RG,
arasında imzalanan protokol çerçevesinde, 2005 yılına kadar Türkiye genelindeki toplam 42.534 eğitim
21 Ekim 2003, 25266).
kurumuna internet erişimi ve hizmetlerinin sağlanacağı belirtilmiştir. Yaşam boyu öğrenim yaklaşımı
2004 Yılı Programı çerçevesinde, bütün vatandaşlarımıza yaşamlarında ihtiyaç duyacakları konularda eğitim sağlamaya
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
yönelik Eğitim Portalı çalışmalarının başlatıldığı aktarılmıştır (RG, 19 Ekim 2004, 25618).
2004 Yılı Programı’nda hayat boyu eğitim anlayışıyla örgün ve yaygın eğitim hizmetlerinde kalitenin
artırılması temel amaç olarak belirlenmiştir. Tüm okulların bilgisayar donanımına sahip olması ve tüm 2006 Yılı Programı
öğretmenlerin bilgisayar okuryazarı olması belirtilmiştir. Ortaöğretimin, okul türü yerine program
2006 Yılı Programı’nda eğitim sisteminin eğitime erişim ve eğitimin kalitesi olmak üzere iki temel
türünü esas alan bir yapıya kavuşturulması amacıyla gerekli düzenlemelerin yapılacağı aktarılmıştır. Kız
boyut olarak ele alındığı belirtilmiştir. Eğitime erişimde zorunlu temel eğitimin 8 yıla çıkarılmasıyla öğrenci
çocuklarının eğitime erişimlerinin artırılması amacıyla MEB ile UNICEF iş birliğinde kızların okuma yazma
sayısında önemli artış sağlanmış, ilköğretimden ortaöğretime geçişler artmıştır. Ortaöğretim süresinin
oranının en düşük olduğu Van, Ağrı, Batman, Bitlis, Diyarbakır, Hakkâri, Muş, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak
ise 2005-2006 öğretim yılından itibaren 4 yıla çıkarılmasıyla birlikte okullaşma oranında önemli derecede
illerinde başlatılan “Haydi Kızlar Okula” projesinin 2005 yılına kadar 50 ile yaygınlaştırılması planlanmıştır.
artış olması öngörülmüştür. Diğer yandan genel ve mesleki teknik liselerde ortak derslerin süreleri
Ayrıca mesleki ve teknik eğitimde ulusal yeterlilik sisteminin kurulacağı belirtilmiştir (RG, 21 Ekim 2003,
artırılmış, haftalık ders yükü azaltılmıştır. Öğrencilere programlar arası yatay geçiş imkânı sağlandığı,
25266).
mesleki eğitimde modüler esaslı eğitime geçildiği ve bunlara uygun sertifika programları geliştirildiği
2004 yılında “Mesleki ve Teknik Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri Projesi” ile endüstriyel teknik belirtilmiştir. 2005-2006 eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretim 1-5. sınıfları kapsayan yeni bir
öğretim okul ve kurumlarında yaygın olarak uygulanmakta olan 30 alan programının güncelleştirilmesi müfredat uygulamaya konulmuştur. İlköğretim 6-8. sınıfları için geliştirilecek olan yeni müfredatın ise
çalışmaları başlatılmıştır. “Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Mezunlarının İzlenmesi Projesi” 2006-2007 öğretim yılından itibaren ülke geneline yaygınlaştırılmasının planlandığı aktarılmıştır (RG, 19
çerçevesinde ise mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları mezunlarının iş bulma oranları hakkında Ekim 2005, 25971).
sağlıklı bilgilere ulaşılması amaçlanmıştır. Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması amacıyla ilköğretim
2006 Yılı Programı’nda eğitimin kalitesinin artırılması amacıyla müfredatın güncelleştirilmesi;
456 457
okullarının yanı sıra ortaöğretim okullarında da ana sınıfları açılmasına ilişkin çalışmalar başlatılmıştır.
İngilizce, bilgisayar, rehberlik gibi ihtiyaç duyulan alanlarda yeterli sayıda ve nitelikte öğretmen istihdam
Ayrıca okul öncesi eğitimi hakkında aileleri bilinçlendirmek amacıyla 2004-2005 öğretim yılında pilot
edilmesi ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim yoluyla niteliklerinin artırılması, derslik başına düşen öğrenci
illerde uygulanması planlanan “Mobil Anaokulu Projesi” geliştirilmiştir. Millî Eğitim Temel Kanunu’nda
sayısının azaltılması, ikili eğitimden tam gün eğitime geçilmesi, okulların bilgi ve iletişim teknolojileri ile
yapılan değişiklikle öğretmenlik mesleği, adaylık döneminden sonra öğretmen, uzman öğretmen
donatılması, etkin bir rehberlik ve danışmanlık sistemi kurulması ve mesleki eğitim-iş gücü piyasası
ve başöğretmen olarak üç kariyer basamağına ayrılmıştır. Diğer yandan 2004-2005 öğretim yılında
arasındaki uyumun sağlanmasının önem taşıdığı vurgulanmıştır (RG, 19 Ekim 2005, 25971).
9 ilde 120 okulda pilot olarak uygulanmak üzere ilköğretim 1-5. sınıflarını kapsayan yeni bir müfredat
geliştirilmiştir (RG, 19 Ekim 2004, 25618). 2007 Yılı Programı
Dokuzuncu Kalkınma Planı’nın ilk dilimini oluşturan 2007 Yılı Programı’nda hazırlanan yeni
müfredatların ilköğretim 1-5. sınıflar için 2005-2006, ilköğretim 6. sınıf için ise 2006-2007 öğretim yılında
uygulanmaya başlandığı aktarılmıştır. Yenilenen müfredatlar doğrultusunda ders kitapları, öğrenci
çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitapları hazırlanmış olup öğretmenlere yönelik yeni müfredatla
ilgili hizmet içi eğitim faaliyetleri hazırlanması çalışmalarına devam edildiği belirtilmiştir. Diğer yandan
eğitim sisteminin sınav odaklı yapıdan kurtarılacağı, ilgi ve yeteneklerini ortaöğretim boyunca çok yönlü