Page 459 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 459

oluşturulması,  bu  bölgeler  kapsamında  yer  alan  mesleki  eğitim  kurumları  arasında  iş  birliği  ve   2005 Yılı Programı
 koordinasyonun sağlanması ve yürütülmesi amaçlanmıştır (RG, 17 Ekim 2002, 24909, Mükerrer). 2003
               2005  Yılı  Programı’nda,  bilgi  toplumunun  gerektirdiği  insan  kaynaklarının  yetiştirilmesi  amacıyla
 yılında sekiz yıllık zorunlu temel eğitim çalışmaları kapsamında gerçekleştirilen Temel Eğitim Projesinin
            eğitim alanında önemli atılımlar başlatıldığı vurgulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı ile Türk Telekom AŞ
 birinci fazı tamamlanmış, ülke genelinde 91 Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi (METEM) kurulmuştur (RG,
            arasında imzalanan protokol çerçevesinde, 2005 yılına kadar Türkiye genelindeki toplam 42.534 eğitim
 21 Ekim 2003, 25266).
            kurumuna internet erişimi ve hizmetlerinin sağlanacağı belirtilmiştir. Yaşam boyu öğrenim yaklaşımı
 2004 Yılı Programı  çerçevesinde,  bütün  vatandaşlarımıza  yaşamlarında  ihtiyaç  duyacakları  konularda  eğitim  sağlamaya
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
            yönelik Eğitim Portalı çalışmalarının başlatıldığı aktarılmıştır (RG, 19 Ekim 2004, 25618).
 2004 Yılı Programı’nda hayat boyu eğitim anlayışıyla örgün ve yaygın eğitim hizmetlerinde kalitenin
 artırılması temel amaç olarak belirlenmiştir. Tüm okulların bilgisayar donanımına sahip olması ve tüm   2006 Yılı Programı
 öğretmenlerin  bilgisayar  okuryazarı  olması  belirtilmiştir.  Ortaöğretimin,  okul  türü  yerine  program
               2006 Yılı Programı’nda eğitim sisteminin eğitime erişim ve eğitimin kalitesi olmak üzere iki temel
 türünü esas alan bir yapıya kavuşturulması amacıyla gerekli düzenlemelerin yapılacağı aktarılmıştır. Kız
            boyut olarak ele alındığı belirtilmiştir. Eğitime erişimde zorunlu temel eğitimin 8 yıla çıkarılmasıyla öğrenci
 çocuklarının eğitime erişimlerinin artırılması amacıyla MEB ile UNICEF iş birliğinde kızların okuma yazma
            sayısında önemli artış sağlanmış, ilköğretimden ortaöğretime geçişler artmıştır. Ortaöğretim süresinin
 oranının en düşük olduğu Van, Ağrı, Batman, Bitlis, Diyarbakır, Hakkâri, Muş, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak
            ise 2005-2006 öğretim yılından itibaren 4 yıla çıkarılmasıyla birlikte okullaşma oranında önemli derecede
 illerinde başlatılan “Haydi Kızlar Okula” projesinin 2005 yılına kadar 50 ile yaygınlaştırılması planlanmıştır.
            artış  olması  öngörülmüştür.  Diğer  yandan  genel  ve  mesleki  teknik  liselerde  ortak  derslerin  süreleri
 Ayrıca mesleki ve teknik eğitimde ulusal yeterlilik sisteminin kurulacağı belirtilmiştir (RG, 21 Ekim 2003,
            artırılmış, haftalık ders yükü azaltılmıştır. Öğrencilere programlar arası yatay geçiş imkânı sağlandığı,
 25266).
            mesleki eğitimde modüler esaslı eğitime geçildiği ve bunlara uygun sertifika programları geliştirildiği
 2004 yılında “Mesleki ve Teknik Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri Projesi” ile endüstriyel teknik   belirtilmiştir.  2005-2006  eğitim-öğretim  yılından  itibaren  ilköğretim  1-5.  sınıfları  kapsayan  yeni  bir

 öğretim okul ve kurumlarında yaygın olarak uygulanmakta olan 30 alan programının güncelleştirilmesi   müfredat uygulamaya konulmuştur. İlköğretim 6-8. sınıfları için geliştirilecek olan yeni müfredatın ise
 çalışmaları  başlatılmıştır.  “Mesleki  ve  Teknik  Ortaöğretim  Kurumları  Mezunlarının  İzlenmesi  Projesi”   2006-2007 öğretim yılından itibaren ülke geneline yaygınlaştırılmasının planlandığı aktarılmıştır (RG, 19
 çerçevesinde  ise  mesleki  ve  teknik  ortaöğretim  kurumları  mezunlarının  iş  bulma  oranları  hakkında   Ekim 2005, 25971).

 sağlıklı  bilgilere  ulaşılması  amaçlanmıştır.  Okul  öncesi  eğitimin  yaygınlaştırılması  amacıyla  ilköğretim
               2006  Yılı  Programı’nda  eğitimin  kalitesinin  artırılması  amacıyla  müfredatın  güncelleştirilmesi;
 456                                                                                                       457
 okullarının yanı sıra ortaöğretim okullarında da ana sınıfları açılmasına ilişkin çalışmalar başlatılmıştır.
            İngilizce, bilgisayar, rehberlik gibi ihtiyaç duyulan alanlarda yeterli sayıda ve nitelikte öğretmen istihdam
 Ayrıca okul öncesi eğitimi hakkında aileleri bilinçlendirmek amacıyla 2004-2005 öğretim yılında pilot
            edilmesi ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim yoluyla niteliklerinin artırılması, derslik başına düşen öğrenci
 illerde uygulanması planlanan “Mobil Anaokulu Projesi” geliştirilmiştir. Millî Eğitim Temel Kanunu’nda
            sayısının azaltılması, ikili eğitimden tam gün eğitime geçilmesi, okulların bilgi ve iletişim teknolojileri ile
 yapılan  değişiklikle  öğretmenlik  mesleği,  adaylık  döneminden  sonra  öğretmen,  uzman  öğretmen
            donatılması,  etkin  bir  rehberlik  ve  danışmanlık  sistemi  kurulması  ve  mesleki  eğitim-iş  gücü  piyasası
 ve  başöğretmen  olarak  üç  kariyer  basamağına  ayrılmıştır.  Diğer  yandan  2004-2005  öğretim  yılında
            arasındaki uyumun sağlanmasının önem taşıdığı vurgulanmıştır (RG, 19 Ekim 2005, 25971).
 9 ilde 120 okulda pilot olarak uygulanmak üzere ilköğretim 1-5. sınıflarını kapsayan yeni bir müfredat
 geliştirilmiştir (RG, 19 Ekim 2004, 25618).  2007 Yılı Programı


               Dokuzuncu  Kalkınma  Planı’nın  ilk  dilimini  oluşturan  2007  Yılı  Programı’nda  hazırlanan  yeni
            müfredatların ilköğretim 1-5. sınıflar için 2005-2006, ilköğretim 6. sınıf için ise 2006-2007 öğretim yılında
            uygulanmaya  başlandığı  aktarılmıştır.  Yenilenen  müfredatlar  doğrultusunda  ders  kitapları,  öğrenci
            çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitapları hazırlanmış olup öğretmenlere yönelik yeni müfredatla

            ilgili hizmet içi eğitim faaliyetleri hazırlanması çalışmalarına devam edildiği belirtilmiştir. Diğer yandan
            eğitim sisteminin sınav odaklı yapıdan kurtarılacağı, ilgi ve yeteneklerini ortaöğretim boyunca çok yönlü
   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464