Page 458 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 458

oluşturulması,  bu  bölgeler  kapsamında  yer  alan  mesleki  eğitim  kurumları  arasında  iş  birliği  ve     2005 Yılı Programı
            koordinasyonun sağlanması ve yürütülmesi amaçlanmıştır (RG, 17 Ekim 2002, 24909, Mükerrer). 2003
                                                                                                                              2005  Yılı  Programı’nda,  bilgi  toplumunun  gerektirdiği  insan  kaynaklarının  yetiştirilmesi  amacıyla
            yılında sekiz yıllık zorunlu temel eğitim çalışmaları kapsamında gerçekleştirilen Temel Eğitim Projesinin
                                                                                                                           eğitim alanında önemli atılımlar başlatıldığı vurgulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı ile Türk Telekom AŞ
            birinci fazı tamamlanmış, ülke genelinde 91 Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi (METEM) kurulmuştur (RG,
                                                                                                                           arasında imzalanan protokol çerçevesinde, 2005 yılına kadar Türkiye genelindeki toplam 42.534 eğitim
            21 Ekim 2003, 25266).
                                                                                                                           kurumuna internet erişimi ve hizmetlerinin sağlanacağı belirtilmiştir. Yaşam boyu öğrenim yaklaşımı
             2004 Yılı Programı                                                                                            çerçevesinde,  bütün  vatandaşlarımıza  yaşamlarında  ihtiyaç  duyacakları  konularda  eğitim  sağlamaya
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
                                                                                                                           yönelik Eğitim Portalı çalışmalarının başlatıldığı aktarılmıştır (RG, 19 Ekim 2004, 25618).
               2004 Yılı Programı’nda hayat boyu eğitim anlayışıyla örgün ve yaygın eğitim hizmetlerinde kalitenin
            artırılması temel amaç olarak belirlenmiştir. Tüm okulların bilgisayar donanımına sahip olması ve tüm          2006 Yılı Programı
            öğretmenlerin  bilgisayar  okuryazarı  olması  belirtilmiştir.  Ortaöğretimin,  okul  türü  yerine  program
                                                                                                                              2006 Yılı Programı’nda eğitim sisteminin eğitime erişim ve eğitimin kalitesi olmak üzere iki temel
            türünü esas alan bir yapıya kavuşturulması amacıyla gerekli düzenlemelerin yapılacağı aktarılmıştır. Kız
                                                                                                                           boyut olarak ele alındığı belirtilmiştir. Eğitime erişimde zorunlu temel eğitimin 8 yıla çıkarılmasıyla öğrenci
            çocuklarının eğitime erişimlerinin artırılması amacıyla MEB ile UNICEF iş birliğinde kızların okuma yazma
                                                                                                                           sayısında önemli artış sağlanmış, ilköğretimden ortaöğretime geçişler artmıştır. Ortaöğretim süresinin
            oranının en düşük olduğu Van, Ağrı, Batman, Bitlis, Diyarbakır, Hakkâri, Muş, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak
                                                                                                                           ise 2005-2006 öğretim yılından itibaren 4 yıla çıkarılmasıyla birlikte okullaşma oranında önemli derecede
            illerinde başlatılan “Haydi Kızlar Okula” projesinin 2005 yılına kadar 50 ile yaygınlaştırılması planlanmıştır.
                                                                                                                           artış  olması  öngörülmüştür.  Diğer  yandan  genel  ve  mesleki  teknik  liselerde  ortak  derslerin  süreleri
            Ayrıca mesleki ve teknik eğitimde ulusal yeterlilik sisteminin kurulacağı belirtilmiştir (RG, 21 Ekim 2003,
                                                                                                                           artırılmış, haftalık ders yükü azaltılmıştır. Öğrencilere programlar arası yatay geçiş imkânı sağlandığı,
            25266).
                                                                                                                           mesleki eğitimde modüler esaslı eğitime geçildiği ve bunlara uygun sertifika programları geliştirildiği
               2004 yılında “Mesleki ve Teknik Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri Projesi” ile endüstriyel teknik        belirtilmiştir.  2005-2006  eğitim-öğretim  yılından  itibaren  ilköğretim  1-5.  sınıfları  kapsayan  yeni  bir

            öğretim okul ve kurumlarında yaygın olarak uygulanmakta olan 30 alan programının güncelleştirilmesi            müfredat uygulamaya konulmuştur. İlköğretim 6-8. sınıfları için geliştirilecek olan yeni müfredatın ise
            çalışmaları  başlatılmıştır.  “Mesleki  ve  Teknik  Ortaöğretim  Kurumları  Mezunlarının  İzlenmesi  Projesi”   2006-2007 öğretim yılından itibaren ülke geneline yaygınlaştırılmasının planlandığı aktarılmıştır (RG, 19
            çerçevesinde  ise  mesleki  ve  teknik  ortaöğretim  kurumları  mezunlarının  iş  bulma  oranları  hakkında    Ekim 2005, 25971).

            sağlıklı  bilgilere  ulaşılması  amaçlanmıştır.  Okul  öncesi  eğitimin  yaygınlaştırılması  amacıyla  ilköğretim
                                                                                                                              2006  Yılı  Programı’nda  eğitimin  kalitesinin  artırılması  amacıyla  müfredatın  güncelleştirilmesi;
    456                                                                                                                                                                                                                  457
            okullarının yanı sıra ortaöğretim okullarında da ana sınıfları açılmasına ilişkin çalışmalar başlatılmıştır.
                                                                                                                           İngilizce, bilgisayar, rehberlik gibi ihtiyaç duyulan alanlarda yeterli sayıda ve nitelikte öğretmen istihdam
            Ayrıca okul öncesi eğitimi hakkında aileleri bilinçlendirmek amacıyla 2004-2005 öğretim yılında pilot
                                                                                                                           edilmesi ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim yoluyla niteliklerinin artırılması, derslik başına düşen öğrenci
            illerde uygulanması planlanan “Mobil Anaokulu Projesi” geliştirilmiştir. Millî Eğitim Temel Kanunu’nda
                                                                                                                           sayısının azaltılması, ikili eğitimden tam gün eğitime geçilmesi, okulların bilgi ve iletişim teknolojileri ile
            yapılan  değişiklikle  öğretmenlik  mesleği,  adaylık  döneminden  sonra  öğretmen,  uzman  öğretmen
                                                                                                                           donatılması,  etkin  bir  rehberlik  ve  danışmanlık  sistemi  kurulması  ve  mesleki  eğitim-iş  gücü  piyasası
            ve  başöğretmen  olarak  üç  kariyer  basamağına  ayrılmıştır.  Diğer  yandan  2004-2005  öğretim  yılında
                                                                                                                           arasındaki uyumun sağlanmasının önem taşıdığı vurgulanmıştır (RG, 19 Ekim 2005, 25971).
            9 ilde 120 okulda pilot olarak uygulanmak üzere ilköğretim 1-5. sınıflarını kapsayan yeni bir müfredat
            geliştirilmiştir (RG, 19 Ekim 2004, 25618).                                                                    2007 Yılı Programı


                                                                                                                              Dokuzuncu  Kalkınma  Planı’nın  ilk  dilimini  oluşturan  2007  Yılı  Programı’nda  hazırlanan  yeni
                                                                                                                           müfredatların ilköğretim 1-5. sınıflar için 2005-2006, ilköğretim 6. sınıf için ise 2006-2007 öğretim yılında
                                                                                                                           uygulanmaya  başlandığı  aktarılmıştır.  Yenilenen  müfredatlar  doğrultusunda  ders  kitapları,  öğrenci
                                                                                                                           çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitapları hazırlanmış olup öğretmenlere yönelik yeni müfredatla

                                                                                                                           ilgili hizmet içi eğitim faaliyetleri hazırlanması çalışmalarına devam edildiği belirtilmiştir. Diğer yandan
                                                                                                                           eğitim sisteminin sınav odaklı yapıdan kurtarılacağı, ilgi ve yeteneklerini ortaöğretim boyunca çok yönlü
   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463