Page 462 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 462
kurumları şeklinde yeniden düzenlenmiştir. Bu bağlamda, 2012-2013 öğretim yılı itibarıyla zorunlu 2016 Yılı Programı
eğitim süresi ortaöğretim seviyesini de kapsayacak şekilde 12 yıla çıkarılmıştır. Bununla birlikte 2013 Yılı
2016 Yılı Programı döneminde; eğitim yönetimi, öğretmen yetiştirme süreçleri, müfredat, eğitim
Programı döneminde mesleki ve teknik eğitim kurumları ile özel sektör arasında iş birliğinin geliştirilmesi
ortam ve araçlarının hayat boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde güçlendirileceği vurgulanmıştır.
doğrultusunda 5580 sayılı Özel Öğretim Kanunu’nda yapılan değişiklik ile organize sanayi bölgelerinde
Bu kapsamda Millî Eğitim Bakanlığına bağlı tüm kurumlarda çalışan aday öğretmen, öğretmen ve
açılan mesleki ve teknik eğitim okullarında öğrenim gören her bir öğrenci için resmî okullarda öğrenim
yöneticilerin hayat boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, mesleğe başlamadan önceki süreçler de dâhil
gören bir öğrencinin okul türüne göre devlete maliyetinin bir buçuk katını geçmemek üzere eğitim
olmak üzere meslek yaşamları boyunca ihtiyaç duyacakları eğitimleri hazırlamak ve sunmakla görevli
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
yardımı yapılabilmesi imkânı sağlanmıştır (RG, 18 Ekim 2012, 28445).
“Öğretmen Akademisi” kurulacağı belirtilmiştir. Ayrıca mevsimlik tarım işçileriyle göçer ve yarı göçerlerin
2014 Yılı Programı çocuklarının okullaşmasına yönelik tedbirlerin alınacağı, öğrencilerin okula devam ve erişimlerinin
sağlanması için Okula Devamı İzleme ve Destek Sistemi’nin etkin şekilde kullanılarak öğrencilerin sürekli
Onuncu Kalkınma Planı’nın ilk dilimini oluşturan 2014 Yılı Programı döneminde teknolojinin eğitime
takip edileceği aktarılmıştır (RG, 1 Kasım 2014, 29162, Mükerrer). 2016 yılı sonunda yapılan yasa değişikliği
entegrasyonu konusunda ve öğrenci başına eğitim öğretim desteğinin etki değerlendirmesinin
ile çıraklık eğitimi zorunlu eğitim kapsamına alınarak mesleki eğitim merkezleri ortaöğretim kurumları
yapılacağı, okul çağı çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırmaya yönelik beslenme dostu
arasında sayılmıştır. Ayrıca bölgelerin ihtiyaç duyduğu alanlarda özel sektörle iş birliği içerisinde 19 adet
okul sayısının artırılacağı ve bilgilendirme kampanyalarının yürütüleceği, ilköğretim okullarında 200
adet z-Kütüphane kurulacağı aktarılmıştır. Zorunlu eğitim süresinin 12 yıla çıkarılması sonucunda tematik mesleki ve teknik eğitim kurumu açılmıştır (RG, 17 Ekim 2015, 29505).
ilköğretimden ortaöğretime geçişlerde ve dolayısıyla ortaöğretim okullaşma oranında artışın sürdüğü
2017 Yılı Programı
belirtilmiştir. Bununla birlikte ilköğretimde tam gün eğitime geçme yönündeki çalışmalara devam
edilmesi, zorunlu eğitimin 12 yıla çıkarılması ve eğitime başlama yaşının erkene çekilmesiyle birlikte başta 2017 Yılı Programı’nda eğitim sisteminde bireylerin kişilik ve kabiliyetlerini geliştiren, fırsat eşitliğine
ortaöğretim kademesinde olmak üzere okullaşan öğrenci sayısında ve dolasıyla derslik ihtiyacında artış dayalı, kaliteyi yükselten bir dönüşüm programı uygulanacağı ifade edilmiştir. Eğitim kalitesini artırmak
yaşandığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda eğitime ayrılan kamu kaynaklarının artırılması sonucunda yıllık ve öğrencilerin ortaokula uyum düzeyini yükseltmek amacıyla beşinci sınıflarda ortaokula hazırlık sınıfı
ortalama derslik yapımının iki kat artmasının beklendiği belirtilmiştir. Ayrıca mesleki ve teknik eğitimin uygulamasına geçilmesi, fiziki altyapı olanaklarının artırılarak bütün eğitim kademelerinde ikili eğitim
iş gücü piyasası ihtiyaçları doğrultusunda verilmesi amacını hedefleyen İstihdam ve Mesleki Eğitim uygulamasına son verilmesi ve tekli eğitim uygulamasına geçilmesi planlanmıştır. Pansiyon uygulaması
İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı’nın etkin şekilde uygulanmakta olduğu aktarılmıştır (RG, 25 Ekim
ile taşımalı eğitim uygulamasının birlikte değerlendirileceği, ihtiyaç sahibi ve başarılı öğrencilerin öncelikli
460 2013, 28802). ve etkin olarak faydalanacağı bir pansiyon hizmeti uygulamasına yönelik değerlendirme yapılacağı 461
belirtilmiştir. Ayrıca Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’ nin etkin bir şekilde uygulanması için okulların akademik,
2015 Yılı Programı
sosyal ve kültürel performanslarını ölçmek üzere Eğitim Kalite Endeksi geliştirileceği aktarılmıştır. Eğitim
2013-2014 eğitimi öğretim yılında öğrenci, öğretmen ve okul ilişkisinin güçlendirilmesi ve başarı
alanında sergilenmeye değer eser ve nesneler derlenerek Yaşayan Eğitim Müzeleri kurulacağı ve Sanal
değerlendirme sürecinin yıl içine yayılarak sınav kaygısının azaltılması amacıyla Temel Eğitimden
Müze çalışmalarına başlanılacağı aktarılmıştır (RG, 17 Ekim 2015, 29505). Öğretmenlere yönelik; hizmet
Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG) uygulanmaya başlanmıştır. Bununla birlikte 2014 yılında mesleki
öncesi eğitim, mesleğe adayların seçimi ve istihdamı, sürekli mesleki gelişim, öğretmenlik mesleğinin
ve teknik ortaöğretimde okul çeşitliliğinin azaltılması için mevzuat değişikliği yapılarak 22 okul türü
statüsü, kariyer geliştirme ve ödüllendirme gibi hususları kapsayan Öğretmen Strateji Belgesi (2017-
‘Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ ile ‘Çok Programlı Lise’ adları altında yeniden yapılandırılmıştır. 2015
2023) yayımlanmıştır (RG, 19 Ekim 2016, 29862).
Yılı Programı döneminde ise eğitim sisteminde öğrencilerin akademik kazanımlarının izlenerek izleme
2018 Yılı Programı
süreci çıktılarının kamuoyu ile paylaşılması ve öğretim programlarına yansıtılması, e-Mezun portalının
revize edilerek daha işlevsel hale getirilmesi planlanmıştır. Ayrıca mesleki ve teknik eğitimin bir bütünlük
2018 Yılı Programı’nda zorunlu eğitim, ücretsiz ders kitabı, kampanyalar, sosyal destekler ve derslik
içinde ele alınması ve uygulamaların yürütülebilmesi amacıyla Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji
sayısındaki artış başta olmak üzere son yıllarda uygulanan politikalar yardımıyla eğitime erişim arttığı
Belgesi ve Eylem Planı (2014-2018) ile Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi ve Eylem Planı (2014-
tespitinde bulunulmuştur. Bu gelişmelerin neticesinde eğitimde kalma beklentisi 17 yıla yükselmiştir.
2018) uygulamaya konulmuştur (RG, 1 Kasım 2014, 29162, Mükerrer).
Diğer yandan hazırlanan yeni müfredatlar, 2017-2018 öğretim dönemi itibarıyla uygulanmaya