Page 457 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 457

politikaların  belirlendiği  yıllık  programlarda,  Millî  Eğitim  Bakanlığının  sorumlu/ilgili  olduğu  tedbir   2002 Yılı Programı
 ve  performans  göstergelerine  ilişkin  bilgiler  bu  bölümde  sunulmuştur.  2002-2024  yılları  arasında
               Sekizinci  Beş  Yıllık  Kalkınma  Planı  hedef  ve  politikaları  doğrultusunda  hazırlanan  2002  Yılı
 yayınlanan  yıllık  programlarda  Millî  Eğitim  Bakanlığının  sorumlu/ilgili  olduğu  tedbirler  kapsamında
            Programı’nda  yüksek  nitelikli  insan  gücü  yetiştirilmesine  yönelik  çalışmaların  aralıksız  sürdürülmesi
 eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar Tablo 3’te verilmiştir.
            gerektiği  belirtilmiştir.  Bu  kapsamda  mesleki  eğitimin  geliştirilmesine,  mesleki  ve  teknik  eğitim

 Tablo 3. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Yıllık Programlarda Eğitimle İlgili Ortak Politikalar  bölgelerinin  oluşturulmasına  (METEB),  iş  yerlerinde  üretimde  verimliliğin  ve  kalitenin  artırılmasına  ve
            meslek sahiplerinin kendi alanlarında çalışmalarına imkân veren 4702 sayılı Kanun yürürlüğe girmiştir
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
 Politikalar
            (RG, 17 Ekim 2001, 24556, 2. Mükerrer).
 Okula erişimin artırılması
 Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması  2002  yılında  kalkınmada  öncelikli  bölgelerde  taşımalı  eğitim  ve  beceri  kazandırma  kurslarının
 Kadınların eğitim seviyelerinin yükseltilmesi ve kız çocuklarının eğitime erişiminin artırılması  yaygınlaştırılması; ulaşım imkânları sınırlı ve iklim şartlarının elverişli olmadığı yerlerde ise pansiyonlu
 Çağ nüfusunun tamamının zorunlu temel eğitim sürecinde kalması  ilköğretim  okulları  ve  yatılı  ilköğretim  bölge  okullarının  yapımına  ağırlık  verilmesi  planlanmıştır.  Bu
 Özel eğitim içinde yer alan üstün zekâlı ve özel yeteneğe sahip çocuklar için uygun eğitim ortamının sağlanması  bağlamda program döneminde 324 adet ilköğretim okulu, 80 adet genel lise ile 75 adet mesleki ve teknik
 Engelli çocukların genel ve mesleki eğitim imkânına kavuşturulması  lisenin  tamamlanarak  hizmete  alınacağı  belirtilmiştir.  Diğer  yandan  yurt  dışındaki  vatandaşlarımızın

 Aile eğitimi  eğitim düzeylerinin yükseltilmesi ve ilköğretim okullarından başlamak üzere her seviyede sağlık eğitimi
 Hayat boyu öğrenme  programları geliştirilmesi gündeme alınmıştır (RG, 17 Ekim 2001, 24556, 2. Mükerrer). Bilgisayar destekli
 Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim-öğretim sürecinde etkin kullanımı  eğitim kapsamında 2001-2002 öğretim yılı itibarıyla ilköğretim okullarında 2.837, ortaöğretim okullarında
 Öğretmenlerin ülke geneline dağılımındaki farklılıklar ve öğretmen atamaları  ise 7.257 adet bilgi teknolojisi sınıfı bulunduğu aktarılmıştır (RG, 17 Ekim 2002, 24909, Mükerrer).

 Eğitim kademelerindeki okullaşma oranları
             2003 Yılı Programı
 Eğitimde alternatif finansman modellerinin geliştirilmesi
 Öğretmen yetiştirme süreçleri ve öğretmen niteliklerinin geliştirilmesi  2003 Yılı Programı’nda; dünyada yaşanan politik, bilimsel, teknolojik, ekonomik ve sosyal değişimler
 Okul yöneticileri ve öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler  doğrultusunda  ülkemiz  eğitim  sisteminin  her  kademede  gözden  geçirilerek  dinamik  bir  sistem

 Eğitim yönetimi  haline  dönüştürülmesi  gerekliliği  vurgulanmıştır.  2003-2004  öğretim  yılından  itibaren  ortaöğretim
 454                                                                                                       455
 Öğretim programlarının güncellenmesi  kurumlarında eğitim öğretim süresinin 9. sınıftan başlamak üzere kademeli olarak 4 yıla çıkarılması, ders
 Eğitimin yaygınlaştırılmasında özel sektörün katkısının artırılması  türü ve yükünün azaltılması, genel ve mesleki ortaöğretimde 9. sınıfın genel kültür dersleri ortak olacak
 Yabancı dil eğitimi  biçimde düzenlenerek öğrencilere programlar arası yatay ve dikey geçiş imkânı sağlanması ve yabancı

 Eğitimde kalite güvence sistemi oluşturulması  dil  öğretiminin  4  yıllık  eğitim  süresi  boyunca  yeniden  düzenlenmesi  planlanmıştır.  Eğitim  öğretimin
 Kalite güvence sistemi geliştirilmesi  kalitesinin yükseltilmesi amacı doğrultusunda planlı okul gelişim modelinin uygulanacağı belirtilmiştir.
 Etkin rehberlik ve yönlendirme faaliyetleri  Ayrıca  her  kademedeki  örgün  ve  yaygın  eğitim  kurumlarının  müfredatlarında  afete  karşı  ve  afet
 Kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin artırılması  zararlarının azaltılmasına yönelik programlara yer verilmesi gerektiği vurgulanmıştır (RG, 17 Ekim 2002,
 Mesleki ve teknik eğitimin geliştirilmesi  24909, Mükerrer).

 Eğitim ve iş gücü piyasası ilişkisinin güçlendirilmesi ve ara kademe elemanı yetiştirilmesine ağırlık verilmesi
               2003  Yılı  Programı’nda  mesleki  ve  teknik  eğitimin  iş  hayatının  ihtiyaçlarını  karşılayacak  şekilde
 Mesleki ve teknik ortaöğretimde modüler sistem kurulması ve geliştirilmesi
            geliştirilmesi  ve  yaygın  eğitime  öncelik  verilmesi  gerektiği  hatırlatılmıştır.  Bu  kapsamda  2002  yılında

 Bununla  birlikte  2002-2024  yılları  arasında  yayınlanan  yıllık  programlarda  3797  sayılı  Millî  Eğitim   hizmete açılan çıraklık okulları ile birlikte toplam 275 adet çıraklık okulunun hizmet verdiği aktarılmıştır.
 Bakanlığı Teşkilat Kanunu, Okul Öncesi Eğitim Kanunu ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ile   Ayrıca  ortaöğretimin  mesleki  ve  teknik  eğitim  ağırlıklı  yeniden  yapılandırılmasına  ilişkin  Mesleki  ve
 ilgili hukuki ve kurumsal düzenlemeler yapılması planlanmıştır.  Teknik  Eğitim  Yönetmeliği  yürürlüğe  girmiştir.  Yönetmelik  ile  mesleki  ve  teknik  eğitim  bölgelerinin
   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462