Page 456 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 456

politikaların  belirlendiği  yıllık  programlarda,  Millî  Eğitim  Bakanlığının  sorumlu/ilgili  olduğu  tedbir   2002 Yılı Programı
            ve  performans  göstergelerine  ilişkin  bilgiler  bu  bölümde  sunulmuştur.  2002-2024  yılları  arasında
                                                                                                                              Sekizinci  Beş  Yıllık  Kalkınma  Planı  hedef  ve  politikaları  doğrultusunda  hazırlanan  2002  Yılı
            yayınlanan  yıllık  programlarda  Millî  Eğitim  Bakanlığının  sorumlu/ilgili  olduğu  tedbirler  kapsamında
                                                                                                                           Programı’nda  yüksek  nitelikli  insan  gücü  yetiştirilmesine  yönelik  çalışmaların  aralıksız  sürdürülmesi
            eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar Tablo 3’te verilmiştir.
                                                                                                                           gerektiği  belirtilmiştir.  Bu  kapsamda  mesleki  eğitimin  geliştirilmesine,  mesleki  ve  teknik  eğitim

            Tablo 3. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Yıllık Programlarda Eğitimle İlgili Ortak Politikalar           bölgelerinin  oluşturulmasına  (METEB),  iş  yerlerinde  üretimde  verimliliğin  ve  kalitenin  artırılmasına  ve
                                                                                                                           meslek sahiplerinin kendi alanlarında çalışmalarına imkân veren 4702 sayılı Kanun yürürlüğe girmiştir
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
                                                    Politikalar
                                                                                                                           (RG, 17 Ekim 2001, 24556, 2. Mükerrer).
             Okula erişimin artırılması
             Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması                                                                          2002  yılında  kalkınmada  öncelikli  bölgelerde  taşımalı  eğitim  ve  beceri  kazandırma  kurslarının
             Kadınların eğitim seviyelerinin yükseltilmesi ve kız çocuklarının eğitime erişiminin artırılması              yaygınlaştırılması; ulaşım imkânları sınırlı ve iklim şartlarının elverişli olmadığı yerlerde ise pansiyonlu
             Çağ nüfusunun tamamının zorunlu temel eğitim sürecinde kalması                                                ilköğretim  okulları  ve  yatılı  ilköğretim  bölge  okullarının  yapımına  ağırlık  verilmesi  planlanmıştır.  Bu
             Özel eğitim içinde yer alan üstün zekâlı ve özel yeteneğe sahip çocuklar için uygun eğitim ortamının sağlanması  bağlamda program döneminde 324 adet ilköğretim okulu, 80 adet genel lise ile 75 adet mesleki ve teknik
             Engelli çocukların genel ve mesleki eğitim imkânına kavuşturulması                                            lisenin  tamamlanarak  hizmete  alınacağı  belirtilmiştir.  Diğer  yandan  yurt  dışındaki  vatandaşlarımızın

             Aile eğitimi                                                                                                  eğitim düzeylerinin yükseltilmesi ve ilköğretim okullarından başlamak üzere her seviyede sağlık eğitimi
             Hayat boyu öğrenme                                                                                            programları geliştirilmesi gündeme alınmıştır (RG, 17 Ekim 2001, 24556, 2. Mükerrer). Bilgisayar destekli
             Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim-öğretim sürecinde etkin kullanımı                                   eğitim kapsamında 2001-2002 öğretim yılı itibarıyla ilköğretim okullarında 2.837, ortaöğretim okullarında
             Öğretmenlerin ülke geneline dağılımındaki farklılıklar ve öğretmen atamaları                                  ise 7.257 adet bilgi teknolojisi sınıfı bulunduğu aktarılmıştır (RG, 17 Ekim 2002, 24909, Mükerrer).

             Eğitim kademelerindeki okullaşma oranları
                                                                                                                           2003 Yılı Programı
             Eğitimde alternatif finansman modellerinin geliştirilmesi
             Öğretmen yetiştirme süreçleri ve öğretmen niteliklerinin geliştirilmesi                                          2003 Yılı Programı’nda; dünyada yaşanan politik, bilimsel, teknolojik, ekonomik ve sosyal değişimler
             Okul yöneticileri ve öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler                                                doğrultusunda  ülkemiz  eğitim  sisteminin  her  kademede  gözden  geçirilerek  dinamik  bir  sistem

             Eğitim yönetimi                                                                                               haline  dönüştürülmesi  gerekliliği  vurgulanmıştır.  2003-2004  öğretim  yılından  itibaren  ortaöğretim
    454                                                                                                                                                                                                                  455
             Öğretim programlarının güncellenmesi                                                                          kurumlarında eğitim öğretim süresinin 9. sınıftan başlamak üzere kademeli olarak 4 yıla çıkarılması, ders
             Eğitimin yaygınlaştırılmasında özel sektörün katkısının artırılması                                           türü ve yükünün azaltılması, genel ve mesleki ortaöğretimde 9. sınıfın genel kültür dersleri ortak olacak
             Yabancı dil eğitimi                                                                                           biçimde düzenlenerek öğrencilere programlar arası yatay ve dikey geçiş imkânı sağlanması ve yabancı

             Eğitimde kalite güvence sistemi oluşturulması                                                                 dil  öğretiminin  4  yıllık  eğitim  süresi  boyunca  yeniden  düzenlenmesi  planlanmıştır.  Eğitim  öğretimin
             Kalite güvence sistemi geliştirilmesi                                                                         kalitesinin yükseltilmesi amacı doğrultusunda planlı okul gelişim modelinin uygulanacağı belirtilmiştir.
             Etkin rehberlik ve yönlendirme faaliyetleri                                                                   Ayrıca  her  kademedeki  örgün  ve  yaygın  eğitim  kurumlarının  müfredatlarında  afete  karşı  ve  afet
             Kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin artırılması                                                       zararlarının azaltılmasına yönelik programlara yer verilmesi gerektiği vurgulanmıştır (RG, 17 Ekim 2002,
             Mesleki ve teknik eğitimin geliştirilmesi                                                                     24909, Mükerrer).

             Eğitim ve iş gücü piyasası ilişkisinin güçlendirilmesi ve ara kademe elemanı yetiştirilmesine ağırlık verilmesi
                                                                                                                              2003  Yılı  Programı’nda  mesleki  ve  teknik  eğitimin  iş  hayatının  ihtiyaçlarını  karşılayacak  şekilde
             Mesleki ve teknik ortaöğretimde modüler sistem kurulması ve geliştirilmesi
                                                                                                                           geliştirilmesi  ve  yaygın  eğitime  öncelik  verilmesi  gerektiği  hatırlatılmıştır.  Bu  kapsamda  2002  yılında

               Bununla  birlikte  2002-2024  yılları  arasında  yayınlanan  yıllık  programlarda  3797  sayılı  Millî  Eğitim   hizmete açılan çıraklık okulları ile birlikte toplam 275 adet çıraklık okulunun hizmet verdiği aktarılmıştır.
            Bakanlığı Teşkilat Kanunu, Okul Öncesi Eğitim Kanunu ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ile           Ayrıca  ortaöğretimin  mesleki  ve  teknik  eğitim  ağırlıklı  yeniden  yapılandırılmasına  ilişkin  Mesleki  ve
            ilgili hukuki ve kurumsal düzenlemeler yapılması planlanmıştır.                                                Teknik  Eğitim  Yönetmeliği  yürürlüğe  girmiştir.  Yönetmelik  ile  mesleki  ve  teknik  eğitim  bölgelerinin
   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461