Page 456 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 456
politikaların belirlendiği yıllık programlarda, Millî Eğitim Bakanlığının sorumlu/ilgili olduğu tedbir 2002 Yılı Programı
ve performans göstergelerine ilişkin bilgiler bu bölümde sunulmuştur. 2002-2024 yılları arasında
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı hedef ve politikaları doğrultusunda hazırlanan 2002 Yılı
yayınlanan yıllık programlarda Millî Eğitim Bakanlığının sorumlu/ilgili olduğu tedbirler kapsamında
Programı’nda yüksek nitelikli insan gücü yetiştirilmesine yönelik çalışmaların aralıksız sürdürülmesi
eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar Tablo 3’te verilmiştir.
gerektiği belirtilmiştir. Bu kapsamda mesleki eğitimin geliştirilmesine, mesleki ve teknik eğitim
Tablo 3. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Yıllık Programlarda Eğitimle İlgili Ortak Politikalar bölgelerinin oluşturulmasına (METEB), iş yerlerinde üretimde verimliliğin ve kalitenin artırılmasına ve
meslek sahiplerinin kendi alanlarında çalışmalarına imkân veren 4702 sayılı Kanun yürürlüğe girmiştir
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
Politikalar
(RG, 17 Ekim 2001, 24556, 2. Mükerrer).
Okula erişimin artırılması
Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması 2002 yılında kalkınmada öncelikli bölgelerde taşımalı eğitim ve beceri kazandırma kurslarının
Kadınların eğitim seviyelerinin yükseltilmesi ve kız çocuklarının eğitime erişiminin artırılması yaygınlaştırılması; ulaşım imkânları sınırlı ve iklim şartlarının elverişli olmadığı yerlerde ise pansiyonlu
Çağ nüfusunun tamamının zorunlu temel eğitim sürecinde kalması ilköğretim okulları ve yatılı ilköğretim bölge okullarının yapımına ağırlık verilmesi planlanmıştır. Bu
Özel eğitim içinde yer alan üstün zekâlı ve özel yeteneğe sahip çocuklar için uygun eğitim ortamının sağlanması bağlamda program döneminde 324 adet ilköğretim okulu, 80 adet genel lise ile 75 adet mesleki ve teknik
Engelli çocukların genel ve mesleki eğitim imkânına kavuşturulması lisenin tamamlanarak hizmete alınacağı belirtilmiştir. Diğer yandan yurt dışındaki vatandaşlarımızın
Aile eğitimi eğitim düzeylerinin yükseltilmesi ve ilköğretim okullarından başlamak üzere her seviyede sağlık eğitimi
Hayat boyu öğrenme programları geliştirilmesi gündeme alınmıştır (RG, 17 Ekim 2001, 24556, 2. Mükerrer). Bilgisayar destekli
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim-öğretim sürecinde etkin kullanımı eğitim kapsamında 2001-2002 öğretim yılı itibarıyla ilköğretim okullarında 2.837, ortaöğretim okullarında
Öğretmenlerin ülke geneline dağılımındaki farklılıklar ve öğretmen atamaları ise 7.257 adet bilgi teknolojisi sınıfı bulunduğu aktarılmıştır (RG, 17 Ekim 2002, 24909, Mükerrer).
Eğitim kademelerindeki okullaşma oranları
2003 Yılı Programı
Eğitimde alternatif finansman modellerinin geliştirilmesi
Öğretmen yetiştirme süreçleri ve öğretmen niteliklerinin geliştirilmesi 2003 Yılı Programı’nda; dünyada yaşanan politik, bilimsel, teknolojik, ekonomik ve sosyal değişimler
Okul yöneticileri ve öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler doğrultusunda ülkemiz eğitim sisteminin her kademede gözden geçirilerek dinamik bir sistem
Eğitim yönetimi haline dönüştürülmesi gerekliliği vurgulanmıştır. 2003-2004 öğretim yılından itibaren ortaöğretim
454 455
Öğretim programlarının güncellenmesi kurumlarında eğitim öğretim süresinin 9. sınıftan başlamak üzere kademeli olarak 4 yıla çıkarılması, ders
Eğitimin yaygınlaştırılmasında özel sektörün katkısının artırılması türü ve yükünün azaltılması, genel ve mesleki ortaöğretimde 9. sınıfın genel kültür dersleri ortak olacak
Yabancı dil eğitimi biçimde düzenlenerek öğrencilere programlar arası yatay ve dikey geçiş imkânı sağlanması ve yabancı
Eğitimde kalite güvence sistemi oluşturulması dil öğretiminin 4 yıllık eğitim süresi boyunca yeniden düzenlenmesi planlanmıştır. Eğitim öğretimin
Kalite güvence sistemi geliştirilmesi kalitesinin yükseltilmesi amacı doğrultusunda planlı okul gelişim modelinin uygulanacağı belirtilmiştir.
Etkin rehberlik ve yönlendirme faaliyetleri Ayrıca her kademedeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarının müfredatlarında afete karşı ve afet
Kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin artırılması zararlarının azaltılmasına yönelik programlara yer verilmesi gerektiği vurgulanmıştır (RG, 17 Ekim 2002,
Mesleki ve teknik eğitimin geliştirilmesi 24909, Mükerrer).
Eğitim ve iş gücü piyasası ilişkisinin güçlendirilmesi ve ara kademe elemanı yetiştirilmesine ağırlık verilmesi
2003 Yılı Programı’nda mesleki ve teknik eğitimin iş hayatının ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde
Mesleki ve teknik ortaöğretimde modüler sistem kurulması ve geliştirilmesi
geliştirilmesi ve yaygın eğitime öncelik verilmesi gerektiği hatırlatılmıştır. Bu kapsamda 2002 yılında
Bununla birlikte 2002-2024 yılları arasında yayınlanan yıllık programlarda 3797 sayılı Millî Eğitim hizmete açılan çıraklık okulları ile birlikte toplam 275 adet çıraklık okulunun hizmet verdiği aktarılmıştır.
Bakanlığı Teşkilat Kanunu, Okul Öncesi Eğitim Kanunu ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ile Ayrıca ortaöğretimin mesleki ve teknik eğitim ağırlıklı yeniden yapılandırılmasına ilişkin Mesleki ve
ilgili hukuki ve kurumsal düzenlemeler yapılması planlanmıştır. Teknik Eğitim Yönetmeliği yürürlüğe girmiştir. Yönetmelik ile mesleki ve teknik eğitim bölgelerinin