Page 461 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 461
bir süreçle değerlendiren, okul başarısına dayalı bir yapıya kavuşturulacağı ifade edilmiştir (RG, 19 Ekim Merkezleri” projesi kapsamında ise 81 ilde faaliyet gösteren 111 adet endüstri ve meslek lisesinin makine
2006, 26324). ve teçhizat altyapısının güçlendirilmesi ve öğretmenlerinin hizmet içi eğitimden geçirilmesi planlanmıştır.
Bu çalışmalara ek olarak Mesleki Yeterlilik Kurumu, iş piyasasının ihtiyaçlarını göz önüne alarak meslek
Programda mesleki eğitim sisteminde nitelikli iş gücünün yetiştirilmesinde önemli bir yeri olan
standartlarını geliştirme ve öğrencileri değerlendirerek sertifikalandırma çalışmalarına başlamış olup
uygulamalı eğitime ağırlık verilmesi ve öğrencilere ekip halinde çalışabilme, karar verebilme, sorun
2010 yılı itibarıyla toplam 280 meslek standardı hazırlanmış, 115 adet ulusal meslek standardı ise Resmî
çözebilme ve sorumluluk alabilme gibi iş gücü piyasasının gerektirdiği temel becerilerin kazandırılması
Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir (RG, 17 Ekim 2010, 27732).
hedeflenmektedir. Bu kapsamda geliştirilen Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi ile pilot okullarda
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
uygulamaya konulan geniş tabanlı ve modüler programların, 2006-2007 öğretim yılından itibaren 2011 Yılı Programı
10. sınıflardan başlamak üzere tüm mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında uygulanması
2011 Yılı Programı döneminde okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması kapsamında 32 ilde başlatılan
planlanmıştır (RG, 19 Ekim 2006, 26324).
pilot uygulama (60-72 ay için) sonucunda bu illerde ortalama okullaşma oranı yüzde 93’e ulaşmıştır.
2008 Yılı Programı 2010-2011 öğretim yılından itibaren bu uygulamanın 57 ili kapsayacak şekilde genişletilmesi planlanmıştır.
2011 Yılı Programı’nda ise bilişim okuryazarlığı, yabancı dil hâkimiyeti, eleştirel düşünme becerileri
2008 Yılı Programı’nda Türkiye’nin demografik yapısı itibarıyla, orta vadede sürekli olarak artan
ve demokratik katılımın özellikle eğitimin temel kademelerinde geliştirilmesi ihtiyacı bulunduğu
çalışma çağı nüfusuna istihdam yaratabilmesi için önünde ciddi fırsatlar bulunduğu vurgulanmıştır.
belirtilmiştir. Ortaöğretimde okullar arasındaki başarı farklılığını asgari düzeye indirmek amacıyla okul
Bu kapsamda program döneminde eğitimin iş gücü talebine olan duyarlılığının artırılması amacıyla
türlerinin azaltılacağı aktarılmıştır. Diğer yandan mesleki ve teknik ortaöğretimdeki fiziki altyapı, donatım
hazırlanacak olan Hayat Boyu Eğitim Stratejisi dikkate alınarak ekonominin talep ettiği alanlarda insan
ve laboratuvar gibi olanakların verimli kullanılabilmesi için açılacak yeni mesleki ve teknik liselerin
gücü yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Bununla birlikte bilgi ve iletişim teknolojileri destekli müfredatın
kampüs şeklinde pansiyonlu olarak planlanması gerektiği vurgulanmıştır (RG, 17 Ekim 2010, 27732).
geliştirileceği, bireylerin e-öğrenme yoluyla kendilerini geliştirmeleri ve hayat boyu öğrenime devam
etmelerinin destekleneceği belirtilmiştir (RG, 18 Ekim 2007, 26674). 2012 Yılı Programı
2009 Yılı Programı 2012 Yılı Programı’nda eğitimin tüm kademelerinde temel beceri ve yetkinlikler ile girişimcilik
kültürüne yönelik konulara müfredatta yer verileceği, ilk ve ortaöğretimdeki spor eğitiminin okul
2009 Yılı Programı’nda mesleki teknik eğitimin sorunlarının bir bütünlük içerisinde ele alınması ve
öncesinden başlayarak iyileştirileceği belirtilmiştir. Hem eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak
458 459
uygulamaların koordineli yürütülebilmesi amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı koordinatörlüğünde 2008-
hem de okullardaki bilişim teknolojisini iyileştirmek amacıyla Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme
2012 yıllarını kapsayan Mesleki ve Teknik Eğitim Eylem Planı hazırlanmıştır. Eylem planı kapsamında
Hareketi (FATİH) Projesi başlatılmıştır. 60-72 ay arasındaki çocukların zorunlu temel eğitim kapsamına
ortaöğretim içerisinde mesleki ve teknik eğitime devam edenlerin payı 2012 yılı için yüzde 50 olarak
alınması amacıyla başlatılan okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması uygulaması 2011-2012 eğitim öğretim
hedeflenmiştir. Diğer yandan hazırlık çalışmaları tamamlanan Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi,
yılından itibaren 71 ili kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Ayrıca program dönemi itibarıyla mesleki ve
2009 yılında kabul edilerek uygulamaya konulmuştur (RG, 18 Ekim 2008, 27028).
teknik eğitimin ortaöğretim içindeki payının yüzde 43,6’ya yükseldiği tespit edilmiştir (RG, 18 Ekim 2011,
2010 Yılı Programı 28088, Mükerrer).
2010 Yılı Programı döneminde okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması amacıyla 32 ilde başlatılan 2013 Yılı Programı
zorunlu eğitim pilot uygulamasının (60-72 ay için) ilerleyen dönemlerde diğer illeri de kapsayacak şekilde
Ülkemizde yaşanan gelişmeler doğrultusunda 30.03.2012 tarihli ve 6287 sayılı Kanunla eğitim
genişletilmesi için çalışmaların sürdürüldüğü belirtilmiştir. Ortaöğretim düzeyindeki mesleki teknik
sisteminde köklü değişiklikler yapılmıştır. Bu değişiklikler kapsamında mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş
eğitim programları yenilenmiş olup söz konusu çalışmaların Meslek Yüksek Okullarına (MYO) yansıtılması
olarak belirlenmiş, ilköğretim kurumları dört yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl süreli zorunlu ve
amacıyla İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Projesi (İKMEP) kapsamında
farklı programlar arasında tercihe imkân veren ortaokullar ve imam-hatip ortaokulları; ortaöğretim
faaliyetlere devam edildiği belirtilmiştir (RG, 17 Ekim 2009, 27379, Mükerrer). Program döneminde
kurumları ise dört yıllık zorunlu, örgün veya yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve teknik öğretim
Millî Eğitim Bakanlığı, ÇSGB, İŞKUR ve TOBB iş birliğinde uygulanacak “Uzmanlaşmış Meslek Edindirme