Page 461 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 461

bir süreçle değerlendiren, okul başarısına dayalı bir yapıya kavuşturulacağı ifade edilmiştir (RG, 19 Ekim   Merkezleri” projesi kapsamında ise 81 ilde faaliyet gösteren 111 adet endüstri ve meslek lisesinin makine
 2006, 26324).  ve teçhizat altyapısının güçlendirilmesi ve öğretmenlerinin hizmet içi eğitimden geçirilmesi planlanmıştır.

            Bu çalışmalara ek olarak Mesleki Yeterlilik Kurumu, iş piyasasının ihtiyaçlarını göz önüne alarak meslek
 Programda  mesleki  eğitim  sisteminde  nitelikli  iş  gücünün  yetiştirilmesinde  önemli  bir  yeri  olan
            standartlarını  geliştirme  ve  öğrencileri  değerlendirerek  sertifikalandırma  çalışmalarına  başlamış  olup
 uygulamalı  eğitime  ağırlık  verilmesi  ve  öğrencilere  ekip  halinde  çalışabilme,  karar  verebilme,  sorun
            2010 yılı itibarıyla toplam 280 meslek standardı hazırlanmış, 115 adet ulusal meslek standardı ise Resmî
 çözebilme ve sorumluluk alabilme gibi iş gücü piyasasının gerektirdiği temel becerilerin kazandırılması
            Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir (RG, 17 Ekim 2010, 27732).
 hedeflenmektedir. Bu kapsamda geliştirilen Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi ile pilot okullarda
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
 uygulamaya  konulan  geniş  tabanlı  ve  modüler  programların,  2006-2007  öğretim  yılından  itibaren   2011 Yılı Programı
 10.  sınıflardan  başlamak  üzere  tüm  mesleki  ve  teknik  eğitim  okul  ve  kurumlarında  uygulanması
               2011 Yılı Programı döneminde okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması kapsamında 32 ilde başlatılan
 planlanmıştır (RG, 19 Ekim 2006, 26324).
            pilot uygulama (60-72 ay için) sonucunda bu illerde ortalama okullaşma oranı yüzde 93’e ulaşmıştır.

 2008 Yılı Programı  2010-2011 öğretim yılından itibaren bu uygulamanın 57 ili kapsayacak şekilde genişletilmesi planlanmıştır.
            2011  Yılı  Programı’nda  ise  bilişim  okuryazarlığı,  yabancı  dil  hâkimiyeti,  eleştirel  düşünme  becerileri
 2008  Yılı  Programı’nda  Türkiye’nin  demografik  yapısı  itibarıyla,  orta  vadede  sürekli  olarak  artan
            ve  demokratik  katılımın  özellikle  eğitimin  temel  kademelerinde  geliştirilmesi  ihtiyacı  bulunduğu
 çalışma  çağı  nüfusuna  istihdam  yaratabilmesi  için  önünde  ciddi  fırsatlar  bulunduğu  vurgulanmıştır.
            belirtilmiştir. Ortaöğretimde okullar arasındaki başarı farklılığını asgari düzeye indirmek amacıyla okul
 Bu  kapsamda  program  döneminde  eğitimin  iş  gücü  talebine  olan  duyarlılığının  artırılması  amacıyla
            türlerinin azaltılacağı aktarılmıştır. Diğer yandan mesleki ve teknik ortaöğretimdeki fiziki altyapı, donatım
 hazırlanacak olan Hayat Boyu Eğitim Stratejisi dikkate alınarak ekonominin talep ettiği alanlarda insan
            ve  laboratuvar  gibi  olanakların  verimli  kullanılabilmesi  için  açılacak  yeni  mesleki  ve  teknik  liselerin
 gücü  yetiştirilmesi  hedeflenmiştir.  Bununla  birlikte  bilgi  ve  iletişim  teknolojileri  destekli  müfredatın
            kampüs şeklinde pansiyonlu olarak planlanması gerektiği vurgulanmıştır (RG, 17 Ekim 2010, 27732).
 geliştirileceği,  bireylerin  e-öğrenme  yoluyla  kendilerini  geliştirmeleri  ve  hayat  boyu  öğrenime  devam

 etmelerinin destekleneceği belirtilmiştir (RG, 18 Ekim 2007, 26674).  2012 Yılı Programı

 2009 Yılı Programı  2012  Yılı  Programı’nda  eğitimin  tüm  kademelerinde  temel  beceri  ve  yetkinlikler  ile  girişimcilik
            kültürüne  yönelik  konulara  müfredatta  yer  verileceği,  ilk  ve  ortaöğretimdeki  spor  eğitiminin  okul
 2009 Yılı Programı’nda mesleki teknik eğitimin sorunlarının bir bütünlük içerisinde ele alınması ve
            öncesinden başlayarak iyileştirileceği belirtilmiştir. Hem eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak
 458                                                                                                       459
 uygulamaların  koordineli  yürütülebilmesi  amacıyla  Millî  Eğitim  Bakanlığı  koordinatörlüğünde  2008-
            hem de okullardaki bilişim teknolojisini iyileştirmek amacıyla Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme
 2012  yıllarını  kapsayan  Mesleki  ve  Teknik  Eğitim  Eylem  Planı  hazırlanmıştır.  Eylem  planı  kapsamında
            Hareketi (FATİH) Projesi başlatılmıştır. 60-72 ay arasındaki çocukların zorunlu temel eğitim kapsamına
 ortaöğretim içerisinde mesleki ve teknik eğitime devam edenlerin payı 2012 yılı için yüzde 50 olarak
            alınması amacıyla başlatılan okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması uygulaması 2011-2012 eğitim öğretim
 hedeflenmiştir.  Diğer  yandan  hazırlık  çalışmaları  tamamlanan  Hayat  Boyu  Öğrenme  Strateji  Belgesi,
            yılından itibaren 71 ili kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Ayrıca program dönemi itibarıyla mesleki ve
 2009 yılında kabul edilerek uygulamaya konulmuştur (RG, 18 Ekim 2008, 27028).
            teknik eğitimin ortaöğretim içindeki payının yüzde 43,6’ya yükseldiği tespit edilmiştir (RG, 18 Ekim 2011,
 2010 Yılı Programı  28088, Mükerrer).

 2010  Yılı  Programı  döneminde  okul  öncesi  eğitimin  yaygınlaştırılması  amacıyla  32  ilde  başlatılan   2013 Yılı Programı

 zorunlu eğitim pilot uygulamasının (60-72 ay için) ilerleyen dönemlerde diğer illeri de kapsayacak şekilde
               Ülkemizde  yaşanan  gelişmeler  doğrultusunda  30.03.2012  tarihli  ve  6287  sayılı  Kanunla  eğitim
 genişletilmesi  için  çalışmaların  sürdürüldüğü  belirtilmiştir.  Ortaöğretim  düzeyindeki  mesleki  teknik
            sisteminde köklü değişiklikler yapılmıştır. Bu değişiklikler kapsamında mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş
 eğitim programları yenilenmiş olup söz konusu çalışmaların Meslek Yüksek Okullarına (MYO) yansıtılması
            olarak belirlenmiş, ilköğretim kurumları dört yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl süreli zorunlu ve
 amacıyla  İnsan  Kaynaklarının  Mesleki  Eğitim  Yoluyla  Geliştirilmesi  Projesi  (İKMEP)  kapsamında
            farklı  programlar  arasında  tercihe  imkân  veren  ortaokullar  ve  imam-hatip  ortaokulları;  ortaöğretim
 faaliyetlere  devam  edildiği  belirtilmiştir  (RG,  17  Ekim  2009,  27379,  Mükerrer).  Program  döneminde
            kurumları ise dört yıllık zorunlu, örgün veya yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve teknik öğretim
 Millî Eğitim Bakanlığı, ÇSGB, İŞKUR ve TOBB iş birliğinde uygulanacak “Uzmanlaşmış Meslek Edindirme
   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466