Page 466 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 466

bir  mesleki  ve  teknik  eğitim  portalı  oluşturulması  planlanmıştır.  Çocukların  kendilerini  ve  meslekleri   2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
            tanımalarını  sağlayacak  kariyer  seçim  süreçlerini  destekleyen  Kariyer  Rehberliği  Sistemi  kurulacağı,
                                                                                                                              2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda da pandeminin eğitim öğretim sürecine etkileri ve
            Rehberlik Araştırma Merkezleri ile okulların rehberlik hizmetlerinin güçlendirileceği belirtilmiştir. Ayrıca
                                                                                                                           yapılan çalışmalar ele alınmıştır. Bu kapsamda eğitimde bilişim ve teknoloji altyapısının güçlendirilerek
            özel eğitime gereksinim duyan bireylerin tespiti için il bazlı taramalar gerçekleştirilerek ihtiyaç haritaları
                                                                                                                           uzaktan eğitim faaliyetlerinin çeşitlendirilmesine ve faaliyetlerin sayısının artırılmasına önem verildiği
            oluşturulması,  özel  yetenekli  çocuklar  için  ise  eğitim,  bilim  ve  değerlendirme  kurulu  oluşturulması
                                                                                                                           vurgulanmıştır.  2020-2021  eğitim  öğretim  döneminde  21.09.2020-11.06.2021  tarihleri  arasında
            planlanmıştır (RG, 4 Kasım 2019, 30938, 1. Mükerrer).
                                                                                                                           televizyon  kanalları  üzerinden  toplam  11.824  saat  yayın  yapılmıştır.  Uzaktan  eğitim  süresi  boyunca
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
             2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı                                                                    toplam 11.195 ders videosu ve 1.045 ders dışı etkinlik videosu hazırlanmıştır. Okul öncesi, ilkokul, ortaokul
                                                                                                                           ve  lise  seviyelerinde  12  Haziran  2021  tarihine  kadar  toplam  283.216.589  canlı  ders  gerçekleştirilmiştir.
               2020 yılında ortaya çıkan Covid-19 pandemisi nedeniyle sosyal ve ekonomik alanda yaşanan olumsuz
                                                                                                                           Uzaktan eğitim sürecinde internet erişimi ve cihaz desteği ihtiyacı olan öğrenciler için 15.330 EBA destek
            etkilerin eğitimde de kendini göstermiştir. Söz konusu pandeminin eğitim alanındaki ilk ve en önemli
                                                                                                                           noktası kurulmuş ve 189 gezici destek noktası oluşturulmuştur. Ayrıca 25 GB kapasiteli GSM internet
            yansıması ise eğitime ara verilmesi ve okulların kapanmasıdır. 16 Mart 2020 itibarıyla ülke genelinde tüm
                                                                                                                           hizmeti  olan  664.157  tablet  bilgisayar  ve  105.000  sınıf  için  kamera  dağıtımı  gerçekleştirilmiştir.  Diğer
            kademelerdeki yüz yüze eğitime ara verilmiş, 23 Mart 2020’de ise başta Eğitim Bilişim Ağı (EBA) olmak
                                                                                                                           yandan pandeminin olumsuz etkisi neticesinde 4-5 yaş için brüt okullaşma oranının 2020-2021 eğitim-
            üzere televizyon ve çevrim içi platformlardan uzaktan eğitime başlanmıştır. 2020-2021 eğitim-öğretim
                                                                                                                           öğretim  döneminde  yüzde  39  seviyesinde  kaldığı  tespit  edilmiştir.  Bu  doğrultuda  program  dönemi
            döneminde ise hem yüz yüze hem de uzaktan eğitimin birlikte olduğu hibrit bir model benimsenmiş,
                                                                                                                           itibarıyla, erken çocukluk eğitiminin 5 yaş için zorunlu olmasının sağlanması ve niteliğinin artırılmasına
            normalleşmeyle beraber aşamalı ve seyreltilmiş bir eğitim planlamasıyla farklı eğitim kademelerindeki
                                                                                                                           yönelik ortak kalite standartlarının geliştirilmesinin hedeflendiği belirtilmiştir (RG, 25 Ekim 2021, 31639, 1.
            öğrenciler aşamalı olarak sınıflarında yüze yüze eğitim almaya başlamıştır (RG, 27 Ekim 2020, 31287, 1.
                                                                                                                           Mükerrer).
            Mükerrer).
                                                                                                                           2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
               2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda pandemiyle beraber uzaktan eğitimin önem kazandığı,
            bilişim  ve  teknolojileri  altyapısı  güçlendirilerek  uzaktan  eğitim  faaliyetlerinin  çeşitlendirilmesine  ve   2023  Yılı  Cumhurbaşkanlığı  Yıllık  Programı’nda  başta  iklim  değişikliğiyle  mücadele  olmak
            faaliyetlerin  sayısının  artırılmasına  önem  verildiği  aktarılmıştır.  Bu  kapsamda  uzaktan  eğitim  süreci;   üzere  sürdürülebilir  kalkınma  bilincinin  tüm  bireylerde  oluşturulması  ve  yaşanabilir  bir  gelecek  için

            Dijital  Eğitim  Platformu,  EBA  ve  3  ayrı  EBA  TV  kanalından  yürütülmüştür.  Diğer  yandan  Program     sürdürülebilir kalkınma amaçlarının gerçekleştirilmesinde eğitim sistemine önemli bir görev düştüğü
    464                                                                                                                    ifade  edilmiştir.  Diğer  yandan  Covid-19  pandemisi  sonucunda,  eğitim  kurumlarında  gelecekte  olması   465
            döneminde hayata geçirilmesi planlanan 1000 Okul İyileştirme Projesi kapsamında belirlenen okulların
            kurumsal  kapasitelerinin  artırılması;  öğrencilerin  kişisel  gelişim,  sosyal,  kültürel,  sanatsal  ve  sportif   muhtemel krizlere karşı esnek ve kapsayıcı cevap verme kabiliyeti geliştirmenin ve bu doğrultuda bilişim
            etkinlikler yoluyla desteklenerek proje kapsamındaki okullarda devamsızlık, sınıf tekrarı, eğitimi terk ve     ve  teknoloji  altyapısının  güçlendirilerek  uzaktan  eğitim  faaliyetlerinin  çeşitlendirilmesinin  öneminin
            disiplin cezası oranlarının azaltılması hedeflenmiştir (RG, 27 Ekim 2020, 31287, 1. Mükerrer).                 tecrübe edildiği belirtilmiştir. Pandeminin olumsuz etkisi nedeniyle yaşanan öğrenme kayıplarının önüne
                                                                                                                           geçilmesi ve kazanımların artırılması amacıyla İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) ve Destekleme
               2021 yılında 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’nda düzenleme yapılarak staj veya tamamlayıcı eğitim
                                                                                                                           ve Yetiştirme Kurslarına devam edildiği aktarılmıştır (RG, 25 Ekim 2022, 31994, 1. Mükerrer).
            gören öğrencilerin işletmelerdeki eğitimleri için ödenen devlet desteği ödeme süresi 5 eğitim-öğretim

            yılından 10 eğitim-öğretim yılına çıkarılmıştır. Söz konusu Kanun düzenlemesiyle mesleki eğitim merkezi           Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
            programlarında  öğrenim  gören  ve  kalfalık  yeterliğini  kazanan  12.  sınıf  öğrencilerinin  alabilecekleri   Yönetmelik düzenlemesi ile ana sınıfı açılması için gerekli olan 10 öğrenci sayısı, nüfusu az ve dağınık olan
            ücret alt sınırı, net asgari ücretin yüzde 30’undan yüzde 50’sine yükseltilmiş ve mesleki eğitim merkezi       köy ve benzeri yerleşim yerleri için 5’e indirilmiştir. Öğretmenlerin nitelikleri ve seçimi, mesleki gelişimlerini
            öğrencilerine işletmeler tarafından ödenebilecek en az ücret tutarının tamamı devlet desteği kapsamına         ve  kariyer  basamaklarını  düzenleyen  Öğretmenlik  Meslek  Kanunu  yürürlüğe  girmiştir.  Bu  kanuna

            alınmıştır.  Ayrıca  yapılan  düzenlemeyle  uygulamalı  eğitime  ağırlık  verilmesi  ve  işverenlerin  meslekî   dayanılarak çıkarılan Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği’yle öğretmenlerin
            eğitimde daha fazla katılımcı olmasının amaçlandığı belirtilmiştir (RG, 25 Ekim 2022, 31994, 1. Mükerrer).     adaylık  süreci,  öğretmenlik  mesleğine  atanma,  öğretmenlik  kariyer  basamakları,  uzman  öğretmen  ve
                                                                                                                           başöğretmen olmak için gerekli usul ve esaslar düzenlenmiştir (RG, 25 Ekim 2022, 31994, 1. Mükerrer).
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471