Page 466 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 466
bir mesleki ve teknik eğitim portalı oluşturulması planlanmıştır. Çocukların kendilerini ve meslekleri 2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
tanımalarını sağlayacak kariyer seçim süreçlerini destekleyen Kariyer Rehberliği Sistemi kurulacağı,
2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda da pandeminin eğitim öğretim sürecine etkileri ve
Rehberlik Araştırma Merkezleri ile okulların rehberlik hizmetlerinin güçlendirileceği belirtilmiştir. Ayrıca
yapılan çalışmalar ele alınmıştır. Bu kapsamda eğitimde bilişim ve teknoloji altyapısının güçlendirilerek
özel eğitime gereksinim duyan bireylerin tespiti için il bazlı taramalar gerçekleştirilerek ihtiyaç haritaları
uzaktan eğitim faaliyetlerinin çeşitlendirilmesine ve faaliyetlerin sayısının artırılmasına önem verildiği
oluşturulması, özel yetenekli çocuklar için ise eğitim, bilim ve değerlendirme kurulu oluşturulması
vurgulanmıştır. 2020-2021 eğitim öğretim döneminde 21.09.2020-11.06.2021 tarihleri arasında
planlanmıştır (RG, 4 Kasım 2019, 30938, 1. Mükerrer).
televizyon kanalları üzerinden toplam 11.824 saat yayın yapılmıştır. Uzaktan eğitim süresi boyunca
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı toplam 11.195 ders videosu ve 1.045 ders dışı etkinlik videosu hazırlanmıştır. Okul öncesi, ilkokul, ortaokul
ve lise seviyelerinde 12 Haziran 2021 tarihine kadar toplam 283.216.589 canlı ders gerçekleştirilmiştir.
2020 yılında ortaya çıkan Covid-19 pandemisi nedeniyle sosyal ve ekonomik alanda yaşanan olumsuz
Uzaktan eğitim sürecinde internet erişimi ve cihaz desteği ihtiyacı olan öğrenciler için 15.330 EBA destek
etkilerin eğitimde de kendini göstermiştir. Söz konusu pandeminin eğitim alanındaki ilk ve en önemli
noktası kurulmuş ve 189 gezici destek noktası oluşturulmuştur. Ayrıca 25 GB kapasiteli GSM internet
yansıması ise eğitime ara verilmesi ve okulların kapanmasıdır. 16 Mart 2020 itibarıyla ülke genelinde tüm
hizmeti olan 664.157 tablet bilgisayar ve 105.000 sınıf için kamera dağıtımı gerçekleştirilmiştir. Diğer
kademelerdeki yüz yüze eğitime ara verilmiş, 23 Mart 2020’de ise başta Eğitim Bilişim Ağı (EBA) olmak
yandan pandeminin olumsuz etkisi neticesinde 4-5 yaş için brüt okullaşma oranının 2020-2021 eğitim-
üzere televizyon ve çevrim içi platformlardan uzaktan eğitime başlanmıştır. 2020-2021 eğitim-öğretim
öğretim döneminde yüzde 39 seviyesinde kaldığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda program dönemi
döneminde ise hem yüz yüze hem de uzaktan eğitimin birlikte olduğu hibrit bir model benimsenmiş,
itibarıyla, erken çocukluk eğitiminin 5 yaş için zorunlu olmasının sağlanması ve niteliğinin artırılmasına
normalleşmeyle beraber aşamalı ve seyreltilmiş bir eğitim planlamasıyla farklı eğitim kademelerindeki
yönelik ortak kalite standartlarının geliştirilmesinin hedeflendiği belirtilmiştir (RG, 25 Ekim 2021, 31639, 1.
öğrenciler aşamalı olarak sınıflarında yüze yüze eğitim almaya başlamıştır (RG, 27 Ekim 2020, 31287, 1.
Mükerrer).
Mükerrer).
2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda pandemiyle beraber uzaktan eğitimin önem kazandığı,
bilişim ve teknolojileri altyapısı güçlendirilerek uzaktan eğitim faaliyetlerinin çeşitlendirilmesine ve 2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda başta iklim değişikliğiyle mücadele olmak
faaliyetlerin sayısının artırılmasına önem verildiği aktarılmıştır. Bu kapsamda uzaktan eğitim süreci; üzere sürdürülebilir kalkınma bilincinin tüm bireylerde oluşturulması ve yaşanabilir bir gelecek için
Dijital Eğitim Platformu, EBA ve 3 ayrı EBA TV kanalından yürütülmüştür. Diğer yandan Program sürdürülebilir kalkınma amaçlarının gerçekleştirilmesinde eğitim sistemine önemli bir görev düştüğü
464 ifade edilmiştir. Diğer yandan Covid-19 pandemisi sonucunda, eğitim kurumlarında gelecekte olması 465
döneminde hayata geçirilmesi planlanan 1000 Okul İyileştirme Projesi kapsamında belirlenen okulların
kurumsal kapasitelerinin artırılması; öğrencilerin kişisel gelişim, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif muhtemel krizlere karşı esnek ve kapsayıcı cevap verme kabiliyeti geliştirmenin ve bu doğrultuda bilişim
etkinlikler yoluyla desteklenerek proje kapsamındaki okullarda devamsızlık, sınıf tekrarı, eğitimi terk ve ve teknoloji altyapısının güçlendirilerek uzaktan eğitim faaliyetlerinin çeşitlendirilmesinin öneminin
disiplin cezası oranlarının azaltılması hedeflenmiştir (RG, 27 Ekim 2020, 31287, 1. Mükerrer). tecrübe edildiği belirtilmiştir. Pandeminin olumsuz etkisi nedeniyle yaşanan öğrenme kayıplarının önüne
geçilmesi ve kazanımların artırılması amacıyla İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) ve Destekleme
2021 yılında 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’nda düzenleme yapılarak staj veya tamamlayıcı eğitim
ve Yetiştirme Kurslarına devam edildiği aktarılmıştır (RG, 25 Ekim 2022, 31994, 1. Mükerrer).
gören öğrencilerin işletmelerdeki eğitimleri için ödenen devlet desteği ödeme süresi 5 eğitim-öğretim
yılından 10 eğitim-öğretim yılına çıkarılmıştır. Söz konusu Kanun düzenlemesiyle mesleki eğitim merkezi Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
programlarında öğrenim gören ve kalfalık yeterliğini kazanan 12. sınıf öğrencilerinin alabilecekleri Yönetmelik düzenlemesi ile ana sınıfı açılması için gerekli olan 10 öğrenci sayısı, nüfusu az ve dağınık olan
ücret alt sınırı, net asgari ücretin yüzde 30’undan yüzde 50’sine yükseltilmiş ve mesleki eğitim merkezi köy ve benzeri yerleşim yerleri için 5’e indirilmiştir. Öğretmenlerin nitelikleri ve seçimi, mesleki gelişimlerini
öğrencilerine işletmeler tarafından ödenebilecek en az ücret tutarının tamamı devlet desteği kapsamına ve kariyer basamaklarını düzenleyen Öğretmenlik Meslek Kanunu yürürlüğe girmiştir. Bu kanuna
alınmıştır. Ayrıca yapılan düzenlemeyle uygulamalı eğitime ağırlık verilmesi ve işverenlerin meslekî dayanılarak çıkarılan Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği’yle öğretmenlerin
eğitimde daha fazla katılımcı olmasının amaçlandığı belirtilmiştir (RG, 25 Ekim 2022, 31994, 1. Mükerrer). adaylık süreci, öğretmenlik mesleğine atanma, öğretmenlik kariyer basamakları, uzman öğretmen ve
başöğretmen olmak için gerekli usul ve esaslar düzenlenmiştir (RG, 25 Ekim 2022, 31994, 1. Mükerrer).