Page 473 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 473
Planlama sürecinin her aşamasında Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı çalışanlarının etkin katılımı Millî Eğitim Bakanlığı 2010-2014 Stratejik Planı
sağlanmakta, bunun yanı sıra paydaşların görüş ve önerilerine de başvurulmaktadır. Millî Eğitim
Millî Eğitim Bakanlığının ilk olarak yayınladığı 2010-2014 Stratejik Planı’nda; 10 tema, 20 amaç, 99
Bakanlığı Stratejik Planları, 5 temel aşamada hazırlanmaktadır. Bu aşamalar:
hedef, 269 performans göstergesi, 246 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; yüksek karakterli
1. Stratejik Plan Hazırlık Süreci ve nitelikli insanlar yetiştirmek ve bunun için politikalar geliştirmek, eğitim ve öğretim programları
hazırlamak, ilgili standartları ve öğretmen yeterliklerini belirlemek, eğitimle ilgili AR-GE çalışmaları
2. Durum Analizi
yapmak, eğitim ortamını hazırlamak, eğitim öğretim yapmak, mesleki eğitim-istihdam bütünlüğünün
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
3. Geleceğe Bakış
sağlanmasına katkıda bulunmak, rehberlik, denetim ve değerlendirme sistemleri oluşturmaktır. Vizyonu;
4. Maliyetlendirme ülkemizin eğitimde model ve lider bir ülke olmasına katkıda bulunan, Türkiye’de eğitim görmeyi herkes
için ayrıcalığa dönüştüren ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulması şeklinde ifade
5. İzleme ve Değerlendirme
edilmiştir. 2010-2014 Stratejik Planı’nda Türk millî eğitiminin amaç ve ilkeleri doğrultusunda belirlenen
şeklinde belirlenmiştir. Stratejik plan hazırlık sürecinin belli bir sistematik yapı içerisinde yürütülmesi
temel değerlerimiz ise Türk milletini mutlu kılma ve onu çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkarma azim
amacıyla hazırlık programı kapsamında planlama ekip ve kurulları ile iş takvimi oluşturulmakta, stratejik
ve kararlılığında çalışmak, Cumhuriyete ve demokratik değerlere bağlılık, insan haklarına saygılı olmak,
planlama ekiplerine eğitimler düzenlenmektedir. Bu süreçte literatür taraması yapılmakta, geniş katılımlı
toplumsal sorumluluk bilincinde olmak; katılımcı, hoşgörülü ve yapıcı olmak, kendisiyle ve çevresiyle
çalıştaylar düzenlenerek iç ve dış paydaşların görüşleri ile merkez ve taşra birimlerinin sürece etkin
barışık olmak, ulusal ve evrensel değerleri benimsemek ve bunları davranış hâline getirmek, dünyadaki
katılımları sağlanmaktadır. Durum analizi aşamasında; kurumsal tarihçe, uygulanmakta olan stratejik
değişim ve gelişimi iyi algılayıp doğru yorumlayabilmek; yetkinlik, üretkenlik ve girişimcilik ruhuna
planın değerlendirilmesi, mevzuat analizi, üst politika belgeleri analizi, program-alt program analizi,
sahip olmak, hayat boyu öğrenmeyi yaşam tarzı haline getirmek, özgür düşünceli ve yüksek iletişim
faaliyet alanları ile ürün ve hizmetlerin belirlenmesi; paydaş analizi (iç paydaş analizi ve dış paydaş
becerileriyle donanımlı olmak, AR-GE ve teknolojiyi etkin kullanmak, çevreyi ve doğayı korumaktır (MEB,
analizi), kuruluş içi analiz (kurum kültürü; teşkilat yapısı, insan kaynakları, teknolojik kaynaklar ve mali
2009).
kaynaklar), PESTLE ve GZFT analizlerine yer verilmektedir. Geleceğe bakış bölümünde; misyon, vizyon ve
temel değerler ile amaçlar, hedefler, performans göstergeleri ve stratejiler yer almaktadır. Bu bölümde Millî Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı
belirlenen stratejik amaç ve hedeflere ulaşılabilmesi amacıyla sonraki aşamada stratejik planların tahmini
Millî Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı’nda; 3 tema, 3 amaç, 7 hedef, 54 performans göstergesi
maliyetlendirilmesi yapılmaktadır. Son olarak hazırlanan stratejik planın sistematik olarak takip edilmesi
470 ve 147 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme 471
ve raporlanması amacıyla izleme ve değerlendirme modeli oluşturulmaktadır. Stratejik planların içerik
yetkinliği gelişmiş; bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış; millî kültür ile insanlığın ve
yönünden karşılaştırılmasına ilişkin veriler Tablo 4’te sunulmuştur (MEB, 2024).
demokrasinin evrensel değerlerini içselleştirmiş; iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı ve becerisi
gelişmiş; öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek; gayretli, girişimci, yaratıcı,
Tablo 4. Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planları
yenilikçi, barışçı, sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. Vizyonu ise hayata
2024-2028 Stratejik
2010-2014 Stratejik Planı 2015-2019 Stratejik Planı 2019-2023 Stratejik Planı hazır, sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulmasıdır. 2015-2019 Stratejik
Planı
Planı’nda yer verilen temel değerlerimiz; insan hakları ve demokrasinin evrensel değerleri, çevreye ve
10 Tema 3 Tema - -
canlıların yaşam hakkına duyarlılık, analitik ve bilimsel bakış; girişimcilik, yaratıcılık ve yenilikçilik; sanatsal
20 Amaç 3 Amaç 7 Amaç 7 Amaç
duyarlılık ve sanat becerisi, meslek etiği ve ahlak, saygınlık; tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet; katılımcılık,
99 Hedef 7 Hedef 24 Hedef 33 Hedef
şeffaflık ve hesap verebilirliktir (MEB, 2015).
130 Performans
269 Performans Göstergesi 84 Performans Göstergesi 93 Performans Göstergesi
Göstergesi
Millî Eğitim Bakanlığı 2019-2023 Stratejik Planı
246 Strateji 147 Strateji 58 Strateji 147 Strateji
Millî Eğitim Bakanlığının 2019-2023 Stratejik Planı’nda; 7 amaç, 24 hedef, 93 performans göstergesi
ve 58 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme