Page 473 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 473

Planlama  sürecinin  her  aşamasında  Bakanlık  merkez  ve  taşra  teşkilatı  çalışanlarının  etkin  katılımı   Millî Eğitim Bakanlığı 2010-2014 Stratejik Planı
 sağlanmakta,  bunun  yanı  sıra  paydaşların  görüş  ve  önerilerine  de  başvurulmaktadır.  Millî  Eğitim
               Millî Eğitim Bakanlığının ilk olarak yayınladığı 2010-2014 Stratejik Planı’nda; 10 tema, 20 amaç, 99
 Bakanlığı Stratejik Planları, 5 temel aşamada hazırlanmaktadır. Bu aşamalar:
            hedef, 269 performans göstergesi, 246 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; yüksek karakterli
 1.   Stratejik Plan Hazırlık Süreci  ve  nitelikli  insanlar  yetiştirmek  ve  bunun  için  politikalar  geliştirmek,  eğitim  ve  öğretim  programları
            hazırlamak,  ilgili  standartları  ve  öğretmen  yeterliklerini  belirlemek,  eğitimle  ilgili  AR-GE  çalışmaları
 2.  Durum Analizi
            yapmak, eğitim ortamını hazırlamak, eğitim öğretim yapmak, mesleki eğitim-istihdam bütünlüğünün
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
 3.  Geleceğe Bakış
            sağlanmasına katkıda bulunmak, rehberlik, denetim ve değerlendirme sistemleri oluşturmaktır. Vizyonu;
 4.  Maliyetlendirme  ülkemizin eğitimde model ve lider bir ülke olmasına katkıda bulunan, Türkiye’de eğitim görmeyi herkes
            için ayrıcalığa dönüştüren ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulması şeklinde ifade
 5.  İzleme ve Değerlendirme
            edilmiştir. 2010-2014 Stratejik Planı’nda Türk millî eğitiminin amaç ve ilkeleri doğrultusunda belirlenen
 şeklinde belirlenmiştir. Stratejik plan hazırlık sürecinin belli bir sistematik yapı içerisinde yürütülmesi
            temel değerlerimiz ise Türk milletini mutlu kılma ve onu çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkarma azim
 amacıyla hazırlık programı kapsamında planlama ekip ve kurulları ile iş takvimi oluşturulmakta, stratejik
            ve kararlılığında çalışmak, Cumhuriyete ve demokratik değerlere bağlılık, insan haklarına saygılı olmak,
 planlama ekiplerine eğitimler düzenlenmektedir. Bu süreçte literatür taraması yapılmakta, geniş katılımlı
            toplumsal  sorumluluk  bilincinde  olmak;  katılımcı,  hoşgörülü  ve  yapıcı  olmak,  kendisiyle  ve  çevresiyle
 çalıştaylar  düzenlenerek  iç  ve  dış  paydaşların  görüşleri  ile  merkez  ve  taşra  birimlerinin  sürece  etkin
            barışık olmak, ulusal ve evrensel değerleri benimsemek ve bunları davranış hâline getirmek, dünyadaki
 katılımları sağlanmaktadır. Durum analizi aşamasında; kurumsal tarihçe, uygulanmakta olan stratejik
            değişim  ve  gelişimi  iyi  algılayıp  doğru  yorumlayabilmek;  yetkinlik,  üretkenlik  ve  girişimcilik  ruhuna
 planın  değerlendirilmesi,  mevzuat  analizi,  üst  politika  belgeleri  analizi,  program-alt  program  analizi,
            sahip olmak, hayat boyu öğrenmeyi yaşam tarzı haline getirmek, özgür düşünceli ve yüksek iletişim
 faaliyet  alanları  ile  ürün  ve  hizmetlerin  belirlenmesi;  paydaş  analizi  (iç  paydaş  analizi  ve  dış  paydaş
            becerileriyle donanımlı olmak, AR-GE ve teknolojiyi etkin kullanmak, çevreyi ve doğayı korumaktır (MEB,
 analizi), kuruluş içi analiz (kurum kültürü; teşkilat yapısı, insan kaynakları, teknolojik kaynaklar ve mali
            2009).
 kaynaklar), PESTLE ve GZFT analizlerine yer verilmektedir. Geleceğe bakış bölümünde; misyon, vizyon ve
 temel değerler ile amaçlar, hedefler, performans göstergeleri ve stratejiler yer almaktadır. Bu bölümde   Millî Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı
 belirlenen stratejik amaç ve hedeflere ulaşılabilmesi amacıyla sonraki aşamada stratejik planların tahmini
               Millî Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı’nda; 3 tema, 3 amaç, 7 hedef, 54 performans göstergesi
 maliyetlendirilmesi yapılmaktadır. Son olarak hazırlanan stratejik planın sistematik olarak takip edilmesi
 470        ve 147 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme   471
 ve raporlanması amacıyla izleme ve değerlendirme modeli oluşturulmaktadır. Stratejik planların içerik
            yetkinliği gelişmiş; bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış; millî kültür ile insanlığın ve
 yönünden karşılaştırılmasına ilişkin veriler Tablo 4’te sunulmuştur (MEB, 2024).
            demokrasinin evrensel değerlerini içselleştirmiş; iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı ve becerisi
            gelişmiş;  öz  güveni,  öz  saygısı,  hak,  adalet  ve  sorumluluk  bilinci  yüksek;  gayretli,  girişimci,  yaratıcı,
 Tablo 4. Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planları
            yenilikçi, barışçı, sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. Vizyonu ise hayata
 2024-2028 Stratejik
 2010-2014 Stratejik Planı  2015-2019 Stratejik Planı  2019-2023 Stratejik Planı  hazır,  sağlıklı  ve  mutlu  bireyler  yetiştiren  bir  eğitim  sisteminin  oluşturulmasıdır.  2015-2019  Stratejik
 Planı
            Planı’nda yer verilen temel değerlerimiz; insan hakları ve demokrasinin evrensel değerleri, çevreye ve
 10 Tema  3 Tema  -  -
            canlıların yaşam hakkına duyarlılık, analitik ve bilimsel bakış; girişimcilik, yaratıcılık ve yenilikçilik; sanatsal
 20 Amaç  3 Amaç  7 Amaç  7 Amaç
            duyarlılık ve sanat becerisi, meslek etiği ve ahlak, saygınlık; tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet; katılımcılık,
 99 Hedef  7 Hedef  24 Hedef  33 Hedef
            şeffaflık ve hesap verebilirliktir (MEB, 2015).
 130 Performans
 269 Performans Göstergesi  84 Performans Göstergesi  93 Performans Göstergesi
 Göstergesi
             Millî Eğitim Bakanlığı 2019-2023 Stratejik Planı
 246 Strateji  147 Strateji  58 Strateji  147 Strateji
               Millî Eğitim Bakanlığının 2019-2023 Stratejik Planı’nda; 7 amaç, 24 hedef, 93 performans göstergesi

            ve 58 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme
   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478