Page 472 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 472

Planlama  sürecinin  her  aşamasında  Bakanlık  merkez  ve  taşra  teşkilatı  çalışanlarının  etkin  katılımı   Millî Eğitim Bakanlığı 2010-2014 Stratejik Planı
            sağlanmakta,  bunun  yanı  sıra  paydaşların  görüş  ve  önerilerine  de  başvurulmaktadır.  Millî  Eğitim
                                                                                                                              Millî Eğitim Bakanlığının ilk olarak yayınladığı 2010-2014 Stratejik Planı’nda; 10 tema, 20 amaç, 99
            Bakanlığı Stratejik Planları, 5 temel aşamada hazırlanmaktadır. Bu aşamalar:
                                                                                                                           hedef, 269 performans göstergesi, 246 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; yüksek karakterli
                1.   Stratejik Plan Hazırlık Süreci                                                                        ve  nitelikli  insanlar  yetiştirmek  ve  bunun  için  politikalar  geliştirmek,  eğitim  ve  öğretim  programları
                                                                                                                           hazırlamak,  ilgili  standartları  ve  öğretmen  yeterliklerini  belirlemek,  eğitimle  ilgili  AR-GE  çalışmaları
                2.  Durum Analizi
                                                                                                                           yapmak, eğitim ortamını hazırlamak, eğitim öğretim yapmak, mesleki eğitim-istihdam bütünlüğünün
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
                3.  Geleceğe Bakış
                                                                                                                           sağlanmasına katkıda bulunmak, rehberlik, denetim ve değerlendirme sistemleri oluşturmaktır. Vizyonu;
                4.  Maliyetlendirme                                                                                        ülkemizin eğitimde model ve lider bir ülke olmasına katkıda bulunan, Türkiye’de eğitim görmeyi herkes
                                                                                                                           için ayrıcalığa dönüştüren ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulması şeklinde ifade
                5.  İzleme ve Değerlendirme
                                                                                                                           edilmiştir. 2010-2014 Stratejik Planı’nda Türk millî eğitiminin amaç ve ilkeleri doğrultusunda belirlenen
               şeklinde belirlenmiştir. Stratejik plan hazırlık sürecinin belli bir sistematik yapı içerisinde yürütülmesi
                                                                                                                           temel değerlerimiz ise Türk milletini mutlu kılma ve onu çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkarma azim
            amacıyla hazırlık programı kapsamında planlama ekip ve kurulları ile iş takvimi oluşturulmakta, stratejik
                                                                                                                           ve kararlılığında çalışmak, Cumhuriyete ve demokratik değerlere bağlılık, insan haklarına saygılı olmak,
            planlama ekiplerine eğitimler düzenlenmektedir. Bu süreçte literatür taraması yapılmakta, geniş katılımlı
                                                                                                                           toplumsal  sorumluluk  bilincinde  olmak;  katılımcı,  hoşgörülü  ve  yapıcı  olmak,  kendisiyle  ve  çevresiyle
            çalıştaylar  düzenlenerek  iç  ve  dış  paydaşların  görüşleri  ile  merkez  ve  taşra  birimlerinin  sürece  etkin
                                                                                                                           barışık olmak, ulusal ve evrensel değerleri benimsemek ve bunları davranış hâline getirmek, dünyadaki
            katılımları sağlanmaktadır. Durum analizi aşamasında; kurumsal tarihçe, uygulanmakta olan stratejik
                                                                                                                           değişim  ve  gelişimi  iyi  algılayıp  doğru  yorumlayabilmek;  yetkinlik,  üretkenlik  ve  girişimcilik  ruhuna
            planın  değerlendirilmesi,  mevzuat  analizi,  üst  politika  belgeleri  analizi,  program-alt  program  analizi,
                                                                                                                           sahip olmak, hayat boyu öğrenmeyi yaşam tarzı haline getirmek, özgür düşünceli ve yüksek iletişim
            faaliyet  alanları  ile  ürün  ve  hizmetlerin  belirlenmesi;  paydaş  analizi  (iç  paydaş  analizi  ve  dış  paydaş
                                                                                                                           becerileriyle donanımlı olmak, AR-GE ve teknolojiyi etkin kullanmak, çevreyi ve doğayı korumaktır (MEB,
            analizi), kuruluş içi analiz (kurum kültürü; teşkilat yapısı, insan kaynakları, teknolojik kaynaklar ve mali
                                                                                                                           2009).
            kaynaklar), PESTLE ve GZFT analizlerine yer verilmektedir. Geleceğe bakış bölümünde; misyon, vizyon ve
            temel değerler ile amaçlar, hedefler, performans göstergeleri ve stratejiler yer almaktadır. Bu bölümde        Millî Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı
            belirlenen stratejik amaç ve hedeflere ulaşılabilmesi amacıyla sonraki aşamada stratejik planların tahmini
                                                                                                                              Millî Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı’nda; 3 tema, 3 amaç, 7 hedef, 54 performans göstergesi
            maliyetlendirilmesi yapılmaktadır. Son olarak hazırlanan stratejik planın sistematik olarak takip edilmesi
    470                                                                                                                    ve 147 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme   471
            ve raporlanması amacıyla izleme ve değerlendirme modeli oluşturulmaktadır. Stratejik planların içerik
                                                                                                                           yetkinliği gelişmiş; bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış; millî kültür ile insanlığın ve
            yönünden karşılaştırılmasına ilişkin veriler Tablo 4’te sunulmuştur (MEB, 2024).
                                                                                                                           demokrasinin evrensel değerlerini içselleştirmiş; iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı ve becerisi
                                                                                                                           gelişmiş;  öz  güveni,  öz  saygısı,  hak,  adalet  ve  sorumluluk  bilinci  yüksek;  gayretli,  girişimci,  yaratıcı,
            Tablo 4. Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planları
                                                                                                                           yenilikçi, barışçı, sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. Vizyonu ise hayata
                                                                                   2024-2028 Stratejik
              2010-2014 Stratejik Planı  2015-2019 Stratejik Planı  2019-2023 Stratejik Planı                              hazır,  sağlıklı  ve  mutlu  bireyler  yetiştiren  bir  eğitim  sisteminin  oluşturulmasıdır.  2015-2019  Stratejik
                                                                                        Planı
                                                                                                                           Planı’nda yer verilen temel değerlerimiz; insan hakları ve demokrasinin evrensel değerleri, çevreye ve
                     10 Tema                3 Tema                   -                    -
                                                                                                                           canlıların yaşam hakkına duyarlılık, analitik ve bilimsel bakış; girişimcilik, yaratıcılık ve yenilikçilik; sanatsal
                     20 Amaç                3 Amaç                 7 Amaç               7 Amaç
                                                                                                                           duyarlılık ve sanat becerisi, meslek etiği ve ahlak, saygınlık; tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet; katılımcılık,
                     99 Hedef               7 Hedef               24 Hedef             33 Hedef
                                                                                                                           şeffaflık ve hesap verebilirliktir (MEB, 2015).
                                                                                     130 Performans
               269 Performans Göstergesi  84 Performans Göstergesi  93 Performans Göstergesi
                                                                                       Göstergesi
                                                                                                                           Millî Eğitim Bakanlığı 2019-2023 Stratejik Planı
                    246 Strateji           147 Strateji           58 Strateji          147 Strateji
                                                                                                                              Millî Eğitim Bakanlığının 2019-2023 Stratejik Planı’nda; 7 amaç, 24 hedef, 93 performans göstergesi

                                                                                                                           ve 58 strateji yer almaktadır. Stratejik Plan’ın misyonu; düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme
   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477