Page 381 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 381

panelleri ve yağmur suyunu depolamak için ünitelerin kurulduğu, atık yönetimine dair farkındalık ve   Halk Eğitim Merkezlerinin Kapasitesinin Artırılması Projesi
 bilinç kazandıran bu proje kapsamında 300 milyonluk bir bütçe kullanılmıştır (MEB, 2022d).
               Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı olarak faaliyet gösteren halk

 Aile Okulu  eğitim  merkezlerinde  verilen  kursların  çeşitliliğinin  arttırılıp  istihdam  piyasasının  gerektirdiği  bilgi  ve
            becerilere sahip kişilerin yetiştirilmesi için halk eğitim merkezlerinin etkililiği ve verimliliği yükseltilerek
 COVID-19 salgınını izleyen süreçte özellikle çocuklarda ve gençlerde görülen olumsuz tutum, artan
            bahse konu merkezlerin kurumsal kapasitelerinin artırılması hedeflenmektedir. 2024 yılında başlayan
 kaygı, sosyal-duyuşsal gelişimde görülen olumsuzluklar sonucunda öğrenci-veli-öğretmen diyaloğunun
            projenin 2025 yılında bitmesi planlanmaktadır (MEB HBÖGM, 2024).
 PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
 güçlendirilerek  sorunların  aşılması  için  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Hayat  Boyu  Öğrenme  Genel  Müdürlüğü
 KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
 uhdesinde 2022 yılının mart ayında Aile Okulu Projesi başlatılmıştır. Alan uzmanları tarafından sırasıyla   Harezmi Eğitim Modeli
 “Aile Okulu Eğitici Eğitimi Hizmet İçi Eğitim Kursu, Aile Okulu Eğitici Eğitimi Yaygın Eğitim Kursu ve Velilere
               Öğrencilerin yenilikçi düşünme ve disiplinler arası problem çözme becerilerini artırmayı hedefleyen
 Yönelik Aile Okulu Eğitimi Yaygın Eğitim Kursu” adlarında toplamda 160.904 kişiye eğitim verilmiştir (Aile
            bu modelle yenilikçi bir uygulama getirilemeye çalışılmıştır. Model; bilgisayar bilimi, fen ve matematik
 Okulu, 2024).
            bilimleri, sanat ve tasarım, spor bilimleri, sosyal bilimler ve dil bilimlerini disiplinler arası yaklaşımla ele
 Okulum Temiz Belgelendirme Programı  almakta,  günlük  hayata  dair  sorunlar  ve  bu  sorunlara  yönelik  çözümler,  farklı  öğretim  araçlarından
            yararlanılarak araştırma ve geliştirme bakış açısıyla ortaya koymaktadır. İlk kez 2017 yılında İstanbul İl
 Okulum Temiz Belgelendirme Programı, 2021 yılında COVID-19 salgını sonrası eğitim kurumlarında
            Millî  Eğitim  Müdürlüğü  bünyesinde  başlatılan  uygulama,  2023-2024  eğitim  öğretim  yılında  Türkiye
 hijyen standartlarının sağlanması amacıyla başlatılan bir belgelendirme programıdır. Bu proje, okulların
            geneli 27 ilde 465 Harezmi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Söz konusu model, şu anda 81 ilde 6010
 hijyen koşullarına uygun hale getirilmesi ve öğrencilere sağlıklı eğitim ortamlarının sunulması için önemli
            öğretmen ile uygulanmaktadır (MEB OGM, 2024b).
 adımlar atmıştır (Millî Eğitim Bakanlığı, 2021).
             Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi (ÇEDES)
 Ortaöğretimde Devamsızlığın Azaltılması Projesi (ODAP)

               01.02.2023 tarihinde Millî Eğitim Bakanlığı (Din Öğretimi, Hayat Boyu Öğrenme, Mesleki ve Teknik Eğitim,
 Avrupa  Birliği  tarafından  fonlanan,  sözleşme  makamı  Çalışma  ve  Sosyal  Güvenlik  Bakanlığı,
            Temel Eğitim ve Orta Öğretim Genel Müdürlükleri), Gençlik ve Spor Bakanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığı
 yararlanıcısı MEB adına Ortaöğretim Genel Müdürlüğü olan ve 14 pilot ilde sürdürülen projenin amacı; sınıf
            ortaklığıyla 2023/28 sayılı Genelge’ye uygun olarak ortak bir protokol hazırlanmıştır. Bu protokole göre
 tekrarı, devamsızlık ve erken okul terki ile mücadele etmek adına önleme, müdahale ve telafi sistemleri
 378        tamamen  şeffaf  ve  denetlenebilir  bir  proje  olarak  Çevreme  Duyarlıyım,  Değerlerime  Sahip  Çıkıyorum   379
 geliştirerek okullaşma oranlarının artırılmasıdır. 2021 yılında başlayan proje 18 Ekim 2024 tarihinde sona
            Projesi [ÇEDES] hayata geçirilmiştir (MEB Serinhisar MEM, 2023). 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda
 ermiştir (ODAP, 2024).
            vurgulandığı  üzere  öğrencilerin  millî,  manevi,  ahlâkî,  insani,  kültürel  değerleri  benimsemelerini  ve  okul
 Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PİKTES +)  ortamı dışında da yaparak yaşayarak öğrenme odaklı değerler eğitimi çalışmalarını içeren bu proje, MEB
            Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ile MEB Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi doğrultusunda
 2016  yılında  ise  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  kapsayıcı  eğitim  modeli  esas  alınarak  ülkelerinde
            öğretim  programında  yer  alan  kök  değerleri  kapsamaktadır.  Ayrıca  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde
 yaşanan  savaş  ve  iç  karışıklık  nedeniyle  ülkemize  sığınmış  ailelerin  çocuklarını  eğitim  öğretim
            erdem-değer-eylem  çerçevesinde  “Adalet,  Aile  Bütünlüğü,  Çalışkanlık,  Dostluk,  Duyarlılık,  Dürüstlük,
 faaliyetlerine dahil etmek için PİKTES projesi hayata geçirilmiştir. Projenin amacı, Türkiye sınırları içinde
            Estetik,  Mahremiyet,  Merhamet,  Mütevazılık,  Özgürlük,  Sabır,  Sağlıklı  Yaşam,  Saygı,  Sevgi,  Sorumluluk,
 yaşayan  geçici  koruma  altındaki  çocukların  eğitimlerine  sosyal  uyum  içinde  devam  edebilmeleridir
            Tasarruf, Temizlik, Vatanseverlik ve Yardımseverlik” olarak sıralanan 20 kavram, proje kapsamında esas
 (PİKTES, 2021). Bu kapsamda 29 pilot ilde yabancı uyruklu, sosyal ve ekonomik yönden kırılgan grupta
            alınmıştır.  Gönüllülük  esasına  dayalı,  veli  izin  belgesiyle  değerler  kulübüne  katılan  öğrencilerden  oluşan
 yer alan öğrencilerin okul öncesinden lise bitimine kadar kayıt, derslere devam ve bir üst kademeye geçiş
            proje kapsamında Millî Eğitim Bakanlığının herhangi bir sivil toplum kuruluşu ile protokolü bulunmadığı
 ile sisteme entegrasyonları için proje faaliyetleri sürdürülmektedir (PİKTES, 2024).
            gibi  diyanet  görevlilerinin  proje  kapsamında  sınıf  içinde  herhangi  bir  çalışma  yapması  da  söz  konusu
            değildir. Proje kapsamında 81 il ve 922 ilçede değerler eğitimi koordinatörü görev yapmaktadır. Her ay

            “değerler  eğitimi  eğitici  fasikülü”  yayımlanmaktadır.  Çevreme  Duyarlıyım  Değerlerime  Sahip  Çıkıyorum
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386