Page 381 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 381
panelleri ve yağmur suyunu depolamak için ünitelerin kurulduğu, atık yönetimine dair farkındalık ve Halk Eğitim Merkezlerinin Kapasitesinin Artırılması Projesi
bilinç kazandıran bu proje kapsamında 300 milyonluk bir bütçe kullanılmıştır (MEB, 2022d).
Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı olarak faaliyet gösteren halk
Aile Okulu eğitim merkezlerinde verilen kursların çeşitliliğinin arttırılıp istihdam piyasasının gerektirdiği bilgi ve
becerilere sahip kişilerin yetiştirilmesi için halk eğitim merkezlerinin etkililiği ve verimliliği yükseltilerek
COVID-19 salgınını izleyen süreçte özellikle çocuklarda ve gençlerde görülen olumsuz tutum, artan
bahse konu merkezlerin kurumsal kapasitelerinin artırılması hedeflenmektedir. 2024 yılında başlayan
kaygı, sosyal-duyuşsal gelişimde görülen olumsuzluklar sonucunda öğrenci-veli-öğretmen diyaloğunun
projenin 2025 yılında bitmesi planlanmaktadır (MEB HBÖGM, 2024).
PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
güçlendirilerek sorunların aşılması için Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
uhdesinde 2022 yılının mart ayında Aile Okulu Projesi başlatılmıştır. Alan uzmanları tarafından sırasıyla Harezmi Eğitim Modeli
“Aile Okulu Eğitici Eğitimi Hizmet İçi Eğitim Kursu, Aile Okulu Eğitici Eğitimi Yaygın Eğitim Kursu ve Velilere
Öğrencilerin yenilikçi düşünme ve disiplinler arası problem çözme becerilerini artırmayı hedefleyen
Yönelik Aile Okulu Eğitimi Yaygın Eğitim Kursu” adlarında toplamda 160.904 kişiye eğitim verilmiştir (Aile
bu modelle yenilikçi bir uygulama getirilemeye çalışılmıştır. Model; bilgisayar bilimi, fen ve matematik
Okulu, 2024).
bilimleri, sanat ve tasarım, spor bilimleri, sosyal bilimler ve dil bilimlerini disiplinler arası yaklaşımla ele
Okulum Temiz Belgelendirme Programı almakta, günlük hayata dair sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözümler, farklı öğretim araçlarından
yararlanılarak araştırma ve geliştirme bakış açısıyla ortaya koymaktadır. İlk kez 2017 yılında İstanbul İl
Okulum Temiz Belgelendirme Programı, 2021 yılında COVID-19 salgını sonrası eğitim kurumlarında
Millî Eğitim Müdürlüğü bünyesinde başlatılan uygulama, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye
hijyen standartlarının sağlanması amacıyla başlatılan bir belgelendirme programıdır. Bu proje, okulların
geneli 27 ilde 465 Harezmi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Söz konusu model, şu anda 81 ilde 6010
hijyen koşullarına uygun hale getirilmesi ve öğrencilere sağlıklı eğitim ortamlarının sunulması için önemli
öğretmen ile uygulanmaktadır (MEB OGM, 2024b).
adımlar atmıştır (Millî Eğitim Bakanlığı, 2021).
Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi (ÇEDES)
Ortaöğretimde Devamsızlığın Azaltılması Projesi (ODAP)
01.02.2023 tarihinde Millî Eğitim Bakanlığı (Din Öğretimi, Hayat Boyu Öğrenme, Mesleki ve Teknik Eğitim,
Avrupa Birliği tarafından fonlanan, sözleşme makamı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
Temel Eğitim ve Orta Öğretim Genel Müdürlükleri), Gençlik ve Spor Bakanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığı
yararlanıcısı MEB adına Ortaöğretim Genel Müdürlüğü olan ve 14 pilot ilde sürdürülen projenin amacı; sınıf
ortaklığıyla 2023/28 sayılı Genelge’ye uygun olarak ortak bir protokol hazırlanmıştır. Bu protokole göre
tekrarı, devamsızlık ve erken okul terki ile mücadele etmek adına önleme, müdahale ve telafi sistemleri
378 tamamen şeffaf ve denetlenebilir bir proje olarak Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum 379
geliştirerek okullaşma oranlarının artırılmasıdır. 2021 yılında başlayan proje 18 Ekim 2024 tarihinde sona
Projesi [ÇEDES] hayata geçirilmiştir (MEB Serinhisar MEM, 2023). 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda
ermiştir (ODAP, 2024).
vurgulandığı üzere öğrencilerin millî, manevi, ahlâkî, insani, kültürel değerleri benimsemelerini ve okul
Türk Eğitim Sisteminde Çocuklar İçin Kapsayıcı Eğitimin Desteklenmesi Projesi (PİKTES +) ortamı dışında da yaparak yaşayarak öğrenme odaklı değerler eğitimi çalışmalarını içeren bu proje, MEB
Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ile MEB Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi doğrultusunda
2016 yılında ise Millî Eğitim Bakanlığı tarafından kapsayıcı eğitim modeli esas alınarak ülkelerinde
öğretim programında yer alan kök değerleri kapsamaktadır. Ayrıca Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde
yaşanan savaş ve iç karışıklık nedeniyle ülkemize sığınmış ailelerin çocuklarını eğitim öğretim
erdem-değer-eylem çerçevesinde “Adalet, Aile Bütünlüğü, Çalışkanlık, Dostluk, Duyarlılık, Dürüstlük,
faaliyetlerine dahil etmek için PİKTES projesi hayata geçirilmiştir. Projenin amacı, Türkiye sınırları içinde
Estetik, Mahremiyet, Merhamet, Mütevazılık, Özgürlük, Sabır, Sağlıklı Yaşam, Saygı, Sevgi, Sorumluluk,
yaşayan geçici koruma altındaki çocukların eğitimlerine sosyal uyum içinde devam edebilmeleridir
Tasarruf, Temizlik, Vatanseverlik ve Yardımseverlik” olarak sıralanan 20 kavram, proje kapsamında esas
(PİKTES, 2021). Bu kapsamda 29 pilot ilde yabancı uyruklu, sosyal ve ekonomik yönden kırılgan grupta
alınmıştır. Gönüllülük esasına dayalı, veli izin belgesiyle değerler kulübüne katılan öğrencilerden oluşan
yer alan öğrencilerin okul öncesinden lise bitimine kadar kayıt, derslere devam ve bir üst kademeye geçiş
proje kapsamında Millî Eğitim Bakanlığının herhangi bir sivil toplum kuruluşu ile protokolü bulunmadığı
ile sisteme entegrasyonları için proje faaliyetleri sürdürülmektedir (PİKTES, 2024).
gibi diyanet görevlilerinin proje kapsamında sınıf içinde herhangi bir çalışma yapması da söz konusu
değildir. Proje kapsamında 81 il ve 922 ilçede değerler eğitimi koordinatörü görev yapmaktadır. Her ay
“değerler eğitimi eğitici fasikülü” yayımlanmaktadır. Çevreme Duyarlıyım Değerlerime Sahip Çıkıyorum