Page 386 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 386

(Döş ve Kır, 2013). Bunun yanı sıra, okulların var olma amaçlarından biri olan sosyal bir öğrenme alanı        bir  unsur  olarak  kabul  edildiğinden,  dünya  genelinde  pek  çok  ülkede  eğitim  faaliyetlerinin  niteliğini
            yaratmak, bu faaliyetler sayesinde mümkün olabilmektedir. İlgili etkinlikler öğrencilerin gelişimlerine ve     yükseltmek amacıyla söz konusu faaliyetler, zorunlu ders kapsamında yer almaktadır. Japonya’da ahlak

            toplum  yaşamına  uyum  sağlamalarına  katkıda  bulunmakta;  problem  çözme,  demokratik  davranışlar          eğitimi, spor ve kültürel etkinlikler aracılığıyla güçlendirilmektedir. Malezya, tüm eğitim seviyelerinde ders
            kazanma, sosyalleşme ve kültürlenme süreci için de destek olmaktadır.  Aynı zamanda okul ortamında             dışı etkinliklerin zorunlu olmasını sağlamaktadır. Çin’de ahlaki gelişim için beden eğitimi ve güzel sanatlar
            bu  fırsatların  öğrencilere  sunulması,  sosyal  açıdan  dezavantajlı  çocukların  yaşadığı  eşitsizliğin  telafi   kurslarına  büyük  önem  verilmektedir  (Köse,  2003;  Akt.  Acar  ve  Gündüz,  2012).  Norveç’te  ise  okullar,
            edilmesi  ve  öğrencilerin  okul  dışında  kötü  ortamlara  yönelmesinin  de  önüne  geçilmesi  açılarından    gençleri fiziksel aktiviteye teşvik etmek amacıyla ulusal yönergeler geliştirmiştir (Torsheim vd. 2008;
     PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
            önemlidir (Yaman, 2021). Tüm bunların yanı sıra öğrencilerin farklılıklara, toplumsal çeşitliliklere daha      Akt. Acar ve Gündüz, 2012). Sportif faaliyetler ise, öğrencilerin hem bedenen hem zihnen gelişimlerini
        KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
            fazla empati ve saygı ile yaklaşmaları noktasında sağladığı katkı açıktır (Banks ve  Banks, 2012).             destekleyerek onları her anlamda güçlendirmek için elzemdir. Söz konusu faaliyetler; takım çalışması
                                                                                                                           ile  iş  birliğine  dayalı  öğrenmeyi  desteklemekte,  yaşam  boyu  bilincinde  olarak  sergilenmesi  gereken
            5. Uluslararası  Raporlar  ve  Üst  Politika  Belgelerinde  Sosyal,  Sportif  ve  Kültürel
                                                                                                                           adil ve ilkeli hareket etme prensibi (fair play) ile gerçek hayata aktarılabilecek becerilerin geliştirilmesini
               Faaliyetlerin Önemi
                                                                                                                           sağlamaktadır (Eurydice,  2013).
               Sosyal, sportif ve kültürel faaliyetler denilince bu durum daha çok bir seçenek veya müfredat dışı
                                                                                                                              Derslerde  edinilen  akademik  bilginin  uygulamaya  ve  beceriye  koşulması  için  sanatsal,  sportif  ve
            yapılan etkinlikler gibi görülse de aslında bu çocuklara özgü bir haktır. Çocukların haklarını uluslararası
                                                                                                                           kültürel faaliyetler yoluyla yaratıcı düşünme ve estetik açıdan farklı bakışlarla kişinin genel bakış açısının
            düzeyde  en  geniş  kapsamda  koruyan  ve  196 üye  devlet  tarafından  (ABD  hariç)  kabul  edilen  1989
                                                                                                                           ve ufkunun genişletilmesi hedeflenmektedir. Bu yaratıcı ve farklı bakış açısının kişide gelişmesiyle kişinin
            tarihli Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, 31. maddesi ile çocukların sosyal, sportif ve kültürel
                                                                                                                           sorun çözme becerileri açısından gelişmesi için söz konusu faaliyetlerin, bireylerin yaş grubuna uygun,
            haklarını korumaktadır (Yaman, 2022). Türkiye’nin taraf olarak 1994 yılında imzaladığı ve 1995 yılında
                                                                                                                           bilimsel ve akılcı yöntemlerle ele alınması esas olmalıdır (MEB Aile ve Tüketici Hizmetleri, 2011). Uluslararası
            Resmî Gazetede yayımlanması ile yürürlüğe giren bu sözleşmenin 31. maddesi, söz konusu hakkı şöyle
                                                                                                                           kuruluşlar son yıllarda sanat eğitimine artan bir ilgi göstermiş ve bu ilgi, çalışmanın arka planını oluşturan
            tanımlamaktadır:
                                                                                                                           kilit politika gelişmelerine yol açmıştır. Özellikle UNESCO, eğitim ve kültür alanında politika girişimlerinin
                   >  Madde 31 — 1. Taraf Devletler çocuğun dinlenme, boş zaman değerlendirme, oynama ve yaşına            geliştirilmesinde  öncü  bir  güç  olmuştur.  Sosyal,  kültürel  ve  sanatsal  faaliyetlerin  önemi  noktasında

                   uygun  eğlence  (etkinliklerinde)  bulunma  ve  kültürel  ve  sanatsal  yaşama  serbestçe  katılma      geliştirdiği politikalarla dünya genelinde yapılan çalışmaları ile öne çıkan kurumlardan birisi olan UNESCO
                   hakkını tanırlar.                                                                                       nezdinde, eğitim ve kültürel katılım için insan haklarını desteklemek, bireysel yetenekleri geliştirmek,
    384                                                                                                                                                                                                                  385
                   >  2. Taraf Devletler, çocuğun kültürel ve sanatsal yaşama tam olarak katılma hakkını saygı duyarak     eğitim kalitesini artırmak ve kültürel çeşitlilik kavramını teşvik etmek olarak ifade edilen sanat eğitimi
                   tanırlar, onu bu yaşama özendirirler ve çocuklar için, boş zamanı değerlendirmeye, dinlenmeye,          konusunda en yetkili makamı olan UNESCO Genel Müdürü tarafından, 1999 yılında sanat ve kültür eğitimi

                   sanata  ve  kültüre  ilişkin  (etkinlikler)  konusunda  uygun  ve  eşit  fırsatların  sağlanmasını  teşvik   alanındaki  tüm  paydaşlara,  sanat  öğretiminin  anaokulundan  başlayarak  her  kademedeki  çocukların
                   ederler (T.C. Resmî Gazete, 1995, s.10).                                                                eğitiminde özel bir yer edinmesini sağlamak için ne gerekiyorsa yapılması gerektiği ve 2000’lerin başında
                                                                                                                           Lizbon’da düzenlenen konferansta özellikle sanat eğitiminin tüm toplumda yaygınlaşmasının kurumsal
               Buradan hareketle, gerek okul içi gerek okul dışı faaliyetler düşünüldüğünde, çocukların çok yönlü
                                                                                                                           olarak desteklendiği belirtilmiştir (EURYDICE, 2009).
            ve sağlıklı gelişimleri amacıyla yasal olarak da güvence altına alınmış bu hakkı korumak ve uygulamaya

            dökmek üzere hem okul sınırlarında hem de okul dışında pek çok faaliyet yapılarak zihinsel ve genel iyilik        Yine  konu  ile  ilgili  öne  çıkan  çalışmalara  sahip  kurum  ve  kuruluşlardan  olan  Avrupa  Komisyonu
            halleri için desteklenmeleri öncelikli duruma getirilmiştir (UNICEF, 2024c).                                   tarafından  hazırlanan  karşılaştırmalı  raporlar  incelediğinde,  sosyal  ve  sportif  faaliyetlerin  artık
                                                                                                                           öğrencilerin iyilik hallerinin gelişiminde de önemli bir rolü olduğuna değinildiği ve bu faaliyetlerin kapsayıcı
               Avrupa’da “müfredat dışı (ders dışı)” olarak adlandırılan bu etkinlikler; kültürel çeşitlilik, uyum süreci,
                                                                                                                           bir eğitim modeli için de istenmesinden hareketle, fon kaynağı sağlanan başta Erasmus+ projelerinin
            yenilikçilik, yaratıcılık, girişimcilik gibi kişiler arası iletişim temelli toplumsal becerileri de kazandırmaktadır
                                                                                                                           de önceliklerinden olduğu ifade edilmiştir (Gaušas vd, 2024). Eurydice (2013) tarafından hazırlanan diğer
            (EU Monitor, 2008). Ders dışı etkinlikler, en genel ifadeyle öğrencilerin kendi ilgi alanlarını ve yeteneklerini
                                                                                                                           bir karşılaştırmalı eğitim raporunda da öğrencilerin küçük yaşlardan başlayarak başta sportif faaliyetler
            fark  edip  geliştirerek,  bu  sayede  öğrencilerin  kendi  kişisel  özelliklerinin  de  ortaya  çıkmasına  imkân
                                                                                                                           olmak üzere ders dışı faaliyetlerin bedensel, zihinsel ve duygusal gelişimlerinde oynadığı role değinilerek
            sağlayan etkinliklerdir (Selçuk, 2006). Bu nedenle sosyal, sportif ve kültürel faaliyetler eğitim için önemli
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391