Page 389 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 389
onların sağlığını, hayata dair bilgilerini geliştirdiği için bir yanıyla öğrencilere hayat boyu öğrenme becerisi bilimsel, sosyal, sportif, kültürel, sanatsal ve toplumsal hizmet gibi alanlardaki faaliyetlere katılımın
ve disiplini kazandırdığına değinilmiştir. desteklenerek artırılmasının önemine dikkat çekilmiştir. Ayrıca Ortaöğretim Programı Alt Programı
altında genel ortaöğretim, din öğretimi ile mesleki ve teknik eğitimde öğrencilerin ilgi ve istidatlarına
6. Türkiye Özelinde Üst Politika Belgelerinde Bilimsel, Sosyal, Sportif ve Kültürel
yönelik gerekli bilgi ve becerilerle donatılmasının beklendiği, bu amaçla gerekli ulusal ve uluslararası
Faaliyetler
kamu kurum ve kuruluşları ile gerekli iş birliğinin sağlanmasına, teşvik noktasında gerekli ödüllerin
Sosyal, sportif ve kültürel faaliyetler, şüphesiz ki Millî Eğitim Bakanlığının önceliklendirdiği faaliyet verilmesine dikkat çekilmiştir (MEB SGB, 2024). Millî Eğitim Bakanlığının temel faaliyet alanı olarak
PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
alanlarından biri olmuştur. 2006 yılında yapılan 17. Millî Eğitim Şûrası’nda kültürel etkileşime dayanan belirlediği bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler olarak tanımladığı etkinlikler ise Tablo 1’de
KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
projelere yer verilmesi ve ilk ve ortaöğretimde yapılan kulüp çalışmalarından 18. Millî Eğitim Şûrası’nda sunulmuştur.
sosyal, sportif, bilimsel ve sanatsal etkinliklerin okul ortamlarına aktarılması ve desteklenmesi ile
Tablo 1. MEB faaliyet alanı ile ürün ve hizmetler
bu hususta sosyal ve sportif etkinliklerin desteklenerek öğrencilerin söz konusu ders dışı etkinlikler
konusunda desteklenmeleri, 19. Millî Eğitim Şûra kararlarında öğrencilerin sosyal, sportif ve kültürel
Faaliyet Alanı Ürün ve Hizmetler
etkinliklere katılımları için okul binalarının uygun hale getirilmesi; 2021 yılında gerçekleştirilen 20. Millî
1. Müze ve yayım faaliyetleriyle ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesi
Eğitim Şûrası’nda ise sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin artırılmasının ve sergi, müze, tiyatro
2. Okuma kültürünün geliştirilmesine yönelik çalışmaların yürütülmesi
gezileri ile tüm çocukları kapsayacak şekilde okul bahçelerinde spor alanlarının oluşturulmasının altı
3. Öğrencilere yönelik yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin
çizilmiştir (Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2017). düzenlenmesi ve katılımın artırılması
4. Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde bilişim teknolojileri ile bilişim ürünlerinin kullanılmasına yönelik
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından temel çalışma konu alanlarından biri olmakla beraber aynı zamanda Bilimsel, çalışmalar yürütülmesi
Kültürel,
çocukların ve gençlerin sosyal, kültürel ve sportif açından çok yönlü gelişimlerine ilişkin konulara, Türkiye’nin Sanatsal 5. Yaygın eğitim ve öğretime yönelik olarak bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı program, film ve benzeri
ve Sportif yayınların hazırlanması veya hazırlatılması, yayımlanması ya da yayımlatılması
yol haritasını çizen kalkınma planlarında da yer verilmiştir. 2024-2028 yıllarını kapsayan On İkinci Kalkınma Faaliyetler
6. Eğitim ve öğretimde teknolojik imkânların tüm yurt çapında etkin ve yaygın biçimde kullanılmasının ve
Planı’nın; 655, 659, 662.3, 732.1, 732.4. numaralı maddelerinde konunun ehemmiyetine dikkat çekilmiştir. her öğrencinin bilgi teknolojilerinden yararlanmasının sağlanması
Türkiye’nin sahip olduğu genç nüfusa bağlı potansiyelin eğitimin yanı sıra kültürel, dilsel, sanatsal ve sportif 7. Eğitim öğretim alanında ülkemizin dil, tarih veya kültür birliği bulunan ülke, topluluklar ve diğer ülkelerle
iş birliğine yönelik işlerin yürütülmesi
alanlarda da desteklenmesi sonucu söz konusu bireylerin yaşam becerilerinin geliştirilerek yüksek sosyal
8. Sosyal Etkinlik Modülü ile ilgili veri girişi, veriyi toplama, izleme değerlendirme ve modülün geliştirilmesi
386 387
bireyler olarak yetişmeleri için gerekli çalışmaların yapılması önceliklendirilmiştir. Bu doğrultuda, ilgili vb. iş ve işlemlerin yürütülmesi
planın 663.3. maddesinde “Okullarda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler ile sosyal etkinlikler 9. Mobil Bilim Merkezi etkinliklerine yönelik iş ve işlemlerin yürütülmesi
artırılacaktır.” ifadesiyle konuya yer verilmiştir (T.C. SBB, 2023, s.153). Kaynak. MEB Stratejik Planı 2024-2028.(2024), s. 44
Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler konusunda değişen ve gelişen dünya şartları ile doğru orantılı 7. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği
olarak Millî Eğitim Bakanlığınca konuya yoğun bir ilgi gösterildiği ve bu ilgi doğrultusunda gerekli
Yaygın ve örgün eğitim kurumlarında yürütülen tüm iş ve işlemler Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim
planlama ve faaliyetlerin yıllara göre düzenlendiği stratejik planlarda da görülmektedir. Millî Eğitim
Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre yürütülmektedir. 08.06.2017
Bakanlığınca yayımlanmış güncel stratejik planda da konunun önemine dikkat çekilmiştir. Mevzuat
tarih ve 30090 sayısıyla yayınlanan ve halen yürürlükte olan bu yönetmelik ile tüm tür ve kademlerdeki
analizi kısmında, yasal yükümlülükler çerçevesinde okul öncesi, ilk ve ortaöğretim yaş grubunda yer alan
yaygın ve örgün eğitim kurumlarının; bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler, kulüpler ve
tüm öğrencileri bedenen, zihnen, ahlaken ve bunların yanında sosyal ve kültürel açıdan bütünsel olarak
toplum hizmetine yönelik etkinliklere dair usul ve esasları belirlenmiştir. Söz konusu yönetmeliğin amacı
geliştiren ve bu yolla sosyokültürel ve ekonomik kalkınmaya da katkı sağlayacak bireyler yetiştirmenin
ise kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ile ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların
önemi vurgulanmıştır. Bunu yapabilmek için de sosyal etkinliklerin ödül, burs vb. motivasyonlarla ve
bu alanda yapacakları çalışmaların 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda belirtilen esaslara uygun
projelerle desteklenerek ve akademik kaygılardan biraz daha uzaklaşarak bu gibi faaliyetlere katılım
düzenlenmesini sağlamaktır. Yedi alt başlık altında düzenlenen mevzuat; faaliyetlerin öğrenci kulüpleri
oranının artırılması gerektiği üzerinde durulmuştur. Bu doğrultuda, Amaç 1 kapsamında Hedef 1.3 altında
ve toplum hizmeti çalışması kapsamında uygulandığı ve temel ilkeleri öğrencilerin yaşlarına, gelişim