Page 389 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 389

onların sağlığını, hayata dair bilgilerini geliştirdiği için bir yanıyla öğrencilere hayat boyu öğrenme becerisi   bilimsel,  sosyal,  sportif,  kültürel,  sanatsal  ve  toplumsal  hizmet  gibi  alanlardaki  faaliyetlere  katılımın
 ve disiplini kazandırdığına değinilmiştir.   desteklenerek  artırılmasının  önemine  dikkat  çekilmiştir.  Ayrıca  Ortaöğretim  Programı  Alt  Programı

            altında genel ortaöğretim, din öğretimi ile mesleki ve teknik eğitimde öğrencilerin ilgi ve istidatlarına
 6. Türkiye  Özelinde  Üst  Politika  Belgelerinde  Bilimsel,  Sosyal,  Sportif  ve  Kültürel
            yönelik  gerekli  bilgi  ve  becerilerle  donatılmasının  beklendiği,  bu  amaçla  gerekli  ulusal  ve  uluslararası
 Faaliyetler
            kamu  kurum  ve  kuruluşları  ile  gerekli  iş  birliğinin  sağlanmasına,  teşvik  noktasında  gerekli  ödüllerin
 Sosyal, sportif ve kültürel faaliyetler, şüphesiz ki Millî Eğitim Bakanlığının önceliklendirdiği faaliyet   verilmesine  dikkat  çekilmiştir  (MEB  SGB,  2024).  Millî  Eğitim  Bakanlığının  temel  faaliyet  alanı  olarak
 PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
 alanlarından biri olmuştur. 2006 yılında yapılan 17. Millî Eğitim Şûrası’nda kültürel etkileşime dayanan   belirlediği  bilimsel,  kültürel,  sanatsal  ve  sportif  faaliyetler  olarak  tanımladığı  etkinlikler  ise  Tablo  1’de
 KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
 projelere yer verilmesi ve ilk ve ortaöğretimde yapılan kulüp çalışmalarından 18. Millî Eğitim Şûrası’nda   sunulmuştur.
 sosyal,  sportif,  bilimsel  ve  sanatsal  etkinliklerin  okul  ortamlarına  aktarılması  ve  desteklenmesi  ile
            Tablo 1. MEB faaliyet alanı ile ürün ve hizmetler
 bu  hususta  sosyal  ve  sportif  etkinliklerin  desteklenerek  öğrencilerin  söz  konusu  ders  dışı  etkinlikler
 konusunda  desteklenmeleri,  19.  Millî  Eğitim  Şûra  kararlarında  öğrencilerin  sosyal,  sportif  ve  kültürel
              Faaliyet Alanı                            Ürün ve Hizmetler
 etkinliklere katılımları için okul binalarının uygun hale getirilmesi; 2021 yılında gerçekleştirilen 20. Millî
                           1. Müze ve yayım faaliyetleriyle ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesi
 Eğitim Şûrası’nda ise sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin artırılmasının ve sergi, müze, tiyatro
                           2. Okuma kültürünün geliştirilmesine yönelik çalışmaların yürütülmesi
 gezileri  ile  tüm  çocukları  kapsayacak  şekilde  okul  bahçelerinde  spor  alanlarının  oluşturulmasının  altı
                           3. Öğrencilere yönelik yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin
 çizilmiştir (Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2017).   düzenlenmesi ve katılımın artırılması
                           4. Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde bilişim teknolojileri ile bilişim ürünlerinin kullanılmasına yönelik
 Millî Eğitim Bakanlığı tarafından temel çalışma konu alanlarından biri olmakla beraber aynı zamanda   Bilimsel,   çalışmalar yürütülmesi
                Kültürel,
 çocukların ve gençlerin sosyal, kültürel ve sportif açından çok yönlü gelişimlerine ilişkin konulara, Türkiye’nin   Sanatsal   5. Yaygın eğitim ve öğretime yönelik olarak bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı program, film ve benzeri
               ve Sportif   yayınların hazırlanması veya hazırlatılması, yayımlanması ya da yayımlatılması
 yol haritasını çizen kalkınma planlarında da yer verilmiştir. 2024-2028 yıllarını kapsayan On İkinci Kalkınma   Faaliyetler
                           6. Eğitim ve öğretimde teknolojik imkânların tüm yurt çapında etkin ve yaygın biçimde kullanılmasının ve
 Planı’nın; 655, 659, 662.3, 732.1, 732.4. numaralı maddelerinde konunun ehemmiyetine dikkat çekilmiştir.   her öğrencinin bilgi teknolojilerinden yararlanmasının sağlanması
 Türkiye’nin sahip olduğu genç nüfusa bağlı potansiyelin eğitimin yanı sıra kültürel, dilsel, sanatsal ve sportif   7. Eğitim öğretim alanında ülkemizin dil, tarih veya kültür birliği bulunan ülke, topluluklar ve diğer ülkelerle
                           iş birliğine yönelik işlerin yürütülmesi
 alanlarda da desteklenmesi sonucu söz konusu bireylerin yaşam becerilerinin geliştirilerek yüksek sosyal
                           8. Sosyal Etkinlik Modülü ile ilgili veri girişi, veriyi toplama, izleme değerlendirme ve modülün geliştirilmesi
 386                                                                                                       387
 bireyler  olarak  yetişmeleri  için  gerekli  çalışmaların  yapılması  önceliklendirilmiştir.  Bu  doğrultuda,  ilgili   vb. iş ve işlemlerin yürütülmesi
 planın 663.3. maddesinde “Okullarda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler ile sosyal etkinlikler   9. Mobil Bilim Merkezi etkinliklerine yönelik iş ve işlemlerin yürütülmesi
 artırılacaktır.” ifadesiyle konuya yer verilmiştir (T.C. SBB, 2023, s.153).  Kaynak. MEB Stratejik Planı 2024-2028.(2024), s. 44


 Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler konusunda değişen ve gelişen dünya şartları ile doğru orantılı   7. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği
 olarak  Millî  Eğitim  Bakanlığınca  konuya  yoğun  bir  ilgi  gösterildiği  ve  bu  ilgi  doğrultusunda  gerekli
               Yaygın  ve  örgün  eğitim  kurumlarında  yürütülen  tüm  iş  ve  işlemler  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Eğitim
 planlama  ve  faaliyetlerin  yıllara  göre  düzenlendiği  stratejik  planlarda  da  görülmektedir.  Millî  Eğitim
            Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre yürütülmektedir. 08.06.2017
 Bakanlığınca  yayımlanmış  güncel  stratejik  planda  da  konunun  önemine  dikkat  çekilmiştir.    Mevzuat
            tarih ve 30090 sayısıyla yayınlanan ve halen yürürlükte olan bu yönetmelik ile tüm tür ve kademlerdeki
 analizi kısmında, yasal yükümlülükler çerçevesinde okul öncesi, ilk ve ortaöğretim yaş grubunda yer alan
            yaygın ve örgün eğitim kurumlarının; bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler, kulüpler ve
 tüm öğrencileri bedenen, zihnen, ahlaken ve bunların yanında sosyal ve kültürel açıdan bütünsel olarak
            toplum hizmetine yönelik etkinliklere dair usul ve esasları belirlenmiştir. Söz konusu yönetmeliğin amacı
 geliştiren ve bu yolla sosyokültürel ve ekonomik kalkınmaya da katkı sağlayacak bireyler yetiştirmenin
            ise kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ile ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların
 önemi vurgulanmıştır. Bunu yapabilmek için de sosyal etkinliklerin ödül, burs vb. motivasyonlarla ve
            bu alanda yapacakları çalışmaların 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda belirtilen esaslara uygun
 projelerle  desteklenerek  ve  akademik  kaygılardan  biraz  daha  uzaklaşarak  bu  gibi  faaliyetlere  katılım
            düzenlenmesini sağlamaktır. Yedi alt başlık altında düzenlenen mevzuat; faaliyetlerin öğrenci kulüpleri
 oranının artırılması gerektiği üzerinde durulmuştur. Bu doğrultuda, Amaç 1 kapsamında Hedef 1.3 altında
            ve  toplum  hizmeti  çalışması  kapsamında  uygulandığı  ve  temel  ilkeleri  öğrencilerin  yaşlarına,  gelişim
   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394