Page 390 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 390

düzeylerine,  ilgi,  istek  ve  istidatlarına  yönelik  faaliyetlere  yönlendirilerek  en  az  bir  spor  veya  sanat   doğal çevrenin korunup geliştirilmesine, dezavantajlı bireylerin topluma entegrasyonuna kadar uzanan
            dalında kendilerini geliştirmeleri; bu faaliyetlerin ders dışı saatlerde ihtiyaç halinde ise ders saatlerinde   geniş bir seçkide sunulmaktadır (MEB TEGM, 2019). Bu sistemde etkinlikler; merkezî, okul ve okul dışı

            uygulanmasını kapsamaktadır (T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, 2017). Toplumsal değişim             bireysel etkinlikler şeklinde sınıflandırılmıştır. Okul etkinlikleri; öğrencilerin okulda kulüpler aracılığıyla
            ve dönüşüm kapsamında günün ihtiyaçlarına göre 2000’li yılların başından bugüne dek yönetmelikler              gerçekleştirdikleri,  onlara  danışmanlık  eden  en  az  bir  öğretmen  tarafından  yürütülen  etkinliklerdir.
            çerçevesinde  yaşanan  çeşitli  değişiklikler  ve  güncellemeler  de  yaşanmıştır.  Yıllara  göre  yapılan     Merkezî etkinlikler; Bakanlık, taşra veya merkez teşkilatının sorumluluğunda tasarlanmış bir proje veya
            değişiklikler şu şekilde sıralanmaktadır:                                                                      protokol  çerçevesinde  yürütülen,  izne  tabi  ve  okul  müdürlüğü  tarafından  görevlendirilen  öğretmen
     PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
                                                                                                                           sorumluluğunda  yürütülen  etkinliklerdir.  Okul  dışı  sosyal  etkinlikler  ise  sınıf/şube  rehber  öğretmeni
        KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
               Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği, 13.01.2005
                                                                                                                           tarafından  Bakanlıkça  uygun  görülen  Gençlik  ve  Spor  Bakanlığı,  Aile,  Çalışma  ve  Sosyal  Hizmetler
            tarihli ve 25699 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş, 2017 yılında yürürlükten kaldırılmıştır.
                                                                                                                           Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile belediyeler, sivil toplum kuruluşları
                                                                                                                           ve üniversitelerde, velilerinin izin onayı alınarak öğrencilerin ilgi alanlarına göre okuldan farklı bir ortamda
               2018 yılında yapılan değişiklikle, örgün eğitim kurumlarının yanına hayat boyu öğrenme kurumları
                                                                                                                           gerçekleştirilen etkinliklerdir (MEB TEGM, 2024b). Yapılacak bu çalışmaların takibinde etkinlik düzeyi ve
            eklenmiştir. Üniversiteler ile kurum ve kuruluşlar işe dâhil edilmiş ve sosyal etkinlik kurulunun bir eğitim
                                                                                                                           temsil düzeyi kategorileri ile öğrencilerin performansları bu sistem üzerinden (sosyal etkinliğe katılanlar,
            öğretim  yılında  yapacağı  iş  ve  işlemlerin  eylül  ayında  planlanması  kararlaştırılmıştır.  Başarı  belgeleri,
                                                                                                                           ürün ortaya koyanlar, performans gösterenler ve derece alanlar olarak) değerlendirilerek sene sonunda
            sosyal etkinlik modülü, toplum hizmeti ile ilgili gelir gider esaslarına ve belirli gün ve haftalar, ulusal ve
                                                                                                                           öğrencilere karneleri ile “Sosyal Etkinlik Belgesi” verilmektedir (MEB, 2019).
            resmî bayramlarla ilgili hususlara değinilmiştir.

                                                                                                                           Sosyal Etkinlik Dersi
               2019 yılında yapılan değişiklikle, amaç ve kapsam genişletilerek esaslar düzenlenmiş; millî, manevi
            ve kültürel değerleri canlı tutarak gelecek nesillere aktarmak için bahse konu sosyal, kültürel alanlarda         Eğitim  programlarında  etkinlik  odaklı  bir  anlayış  geliştirilerek  bilgi  ve  becerilerin  dengelendiği,
            çalışmaların  yapılabileceğine,  okul  dışı  öğrenme  ortamlarının  kapsamı  detaylandırılarak  öğrencilerin   öğrencinin  bireysel  deneyimlerinin  ve  farklılıklarının  dikkate  alındığı,  çevresiyle  etkileşim  kurmasına
            okul içinde ve dışında çalışmalarının çevrim içi olarak izlendiği e-portfolyo sistemine yer verileceğine       imkân  tanıyan  bir  yaklaşım  benimsemesi,  sadece  hazır  bilgileri  almak  yerine  araştırma  yaparak,

            değinilmiştir (MEB OGM, 2019).                                                                                 sorgulayarak,  tartışarak  ve  uygulayarak  bilgiye  ulaşmanın  çeşitli  yöntem  ve  tekniklerini  öğrenmesi
                                                                                                                           istenmektedir. Bu amaçla 2019 yılında yapılandırmacı yaklaşım temelinde öğrencilerin ilgi, yetenek ve
            8. Mevcut Uygulamalar
                                                                                                                           becerileri göz önünde bulundurulmuş; yaşadığı toplumu anlaması, farklı toplulukları bilimsel bir bakış
    388                                                                                                                                                                                                                  389
               Bahse konu etkinliklerin uygulanmasına yönelik usul ve esaslar çerçevesinde yapılacak iş ve işlemlerin      açısıyla değerlendirmesi ve sosyolojik düşünme yetisini geliştirmesi hedeflenmiş, bu çerçevede Sosyal
            belirlenmesi ile Millî Eğitim Bakanlığı kapsamında yer alan genel müdürlükler bünyesinde yapılan mevcut        Etkinlik  Dersi  Öğretim  Programı  onaylanarak  uygulamaya  konulmuştur.  “Sosyal  Duyarlılık,  Çevre  ve
            çalışmalarına ve izleme faaliyetlerine aşağıda yer verilmiştir.                                                Doğa ile Kültür ve Sanat” başlıklarında üç öğrenme ana başlığından oluşan program öğrencilerin empati
                                                                                                                           ve iletişim becerileri ile topluma karşı olumlu tutum geliştirmelerini, kültürel ve sanatsal farkındalıklarını
             Sosyal Etkinlik Modülü
                                                                                                                           desteklemeyi amaçlamaktadır. Teorik ve uygulamalı olarak seçmeli ders şeklinde bir ders yılı boyunca
               Öğrencilerin  okullarda  millî,  manevî  ve  insanî  değerlerini  geliştirmek  amacıyla  bilimsel,  kültürel,   verilen bu dersin, tercihen dokuzuncu sınıfta alınması, ders içi ve ders dışı çalışmaların (proje, ödev vb.)
            sanatsal,  sportif  etkinlikler  ve  toplum  hizmeti  çalışmalarının  uygulama  sürecinde  yapılan  tüm  iş  ve   yardımıyla  yürütülmesi  ve  öğrencilerin  ortaya  koydukları  performanslarını,  ürünlerle  desteklemesi
            işlemlerin  izlenerek  bilgilerin  kayıtlı  tutulması  amacıyla  e-Okul  sistemine  entegre  edilmiş  bir  sistem   beklenmektedir  (MEB  OGM,  2019).  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Ortaöğretim  Genel  Müdürlüğü  (2021)

            hazırlanmıştır. Buna göre bilimsel etkinlikler; bilim olimpiyatları, bilim fuarları, bilimsel proje yarışmaları   tarafından  bu  derse  yönelik  hazırlanan  çalışmada  da  belirtildiği  üzere  hedeflenen  etkinlik  temelli  bir
            ve  patent  sahibi  olmaya;  kültürel  etkinlikler  müze,  ören  yeri,  tarihi  mekân,  meslekî  alana  yönelik   program çerçevesinde araştıran, problemler karşısında yaratıcı çözümler bulabilen bireylerin topluma
            gezilere, el sanatları, gösteri sanatları, doğa ve evrenle ilgili bilgi ve uygulamalara; sanatsal etkinlikler   kazandırılması esas alınmaktadır.
            geleneksel  Türk  sanatlarından  müzik  aletlerine,  edebi  türlerden  görsel  sanatlara;  sportif  etkinlikler

            atletizmden  biniciliğe,  kızaktan  eskrime;  toplum  hizmeti  ise  toplumsal  bilinci  geliştirmeden  tarihî  ve
   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395