Page 378 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 378
ücretsiz kitap sayısı 2003 yılında 81.834.281 iken bu sayı 2024 yılında 111.883.395’e ulaşmıştır. Ortaöğretim sınavının yapısı, Millî Eğitim Bakanlığı onaylı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı ve Diller İçin
düzeyinde 2006 yılında 37.414.989 ücretsiz kitap dağıtılmışken 2024 yılında bu sayı 70.425.435 olmuştur. Avrupa Ortak Başvuru Metni (CEFR) çerçevesinde çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan hazırlanmıştır.
Hayata geçirilen bu projeler, başta Millî Eğitim Temel Kanunu’nun temel ilkeler kısmında vurgulanan Uluslararası geçerliliği olan pek çok yabancı dil sınavı gibi TDBS de bilgisayar tabanlı olarak uygulanıp ilk
fırsat ve imkân eşitliği ilkesi doğrultusunda maddi açıdan dezavantajlı öğrenciler olmak üzere onları pilotlaması yapılmıştır (MEB ÖDSGM, 2023).
eğitim öğretim hayatları boyunca desteklemek için Millî Eğitim Bakanlığınca her türlü tedbirin alınıp
İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)
hizmetin sunulmasının göstergesidir (Mevzuat.Gov.,1973).
PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP), özellikle öğrenme güçlüğü çeken ilkokul öğrencileri için
Türkçe ve Dil Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Merkezi
KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
tasarlanmış bir programdır. 2020’lerde genişletilen bu program, temel becerilerde eksiklik yaşayan
2021’de kurulan Türkçe ve Dil Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Merkezi, özellikle Türkçenin ve öğrencilere yönelik ek destek sağlamaktadır. Program kapsamında; okuma, yazma ve matematik
diğer dillerin dil becerilerinin geliştirilmesi ve dil eğitiminin kalitesinin artırılması amacıyla çalışmalar becerilerinde geri kalan öğrencilere bireysel eğitim fırsatları sunulmaktadır (MEB SGB, 2022).
yürütmektedir. Merkez, dil öğreniminde yenilikçi yaklaşımlar geliştirmeyi ve Türkçe öğretimini
Pansiyonları İyileştirme ve Geliştirme Projesi (PİGEP)
uluslararası düzeyde tanıtmayı hedeflemiştir. Merkezde Türkçenin yanı sıra 6 farklı dil ile ilgili çalışmalar
yürütülmektedir (MEB SGB, 2021). Ortaöğretim düzeyinde faaliyet gösteren fen, sosyal bilimler, Anadolu, spor ve güzel sanatlar liseleri
gibi çeşitli okullarda öğrenim gören öğrenciler, 1099 okul pansiyonunda barınmaktadır. Bu pansiyonların
Yabancı Dil Eğitiminin Geliştirilmesi (YADEG) Projesi
öğrencilerin streslerini azaltmak, okula uyum sağlamak, akademik başarıyı artırmak ve kültürel değerlere
2021 yılında Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde kurulan Türkçe ve Dil Eğitimi Araştırma uygun bir şekilde toplumsallaşmalarına yardımcı olmak amacıyla önemli bir rol oynadığı söylenebilir.
ve Geliştirme Merkezi tarafından yürütülen ve Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Başkanlığı tarafından Öğrencilerin yaşam alanını oluşturan bu pansiyonlarda yatakhanelerden yemekhanelere, ders çalışma
desteklenen proje kapsamında dil eğitiminde eşitliği, yüksek verimliliği ve kaliteyi sağlamak için Türkçenin alanlarına kadar aldıkları hizmetin kalitesini artırmak, onları çağın gereksinimlerini karşılayacak nitelikte
ana dil, yabancı dil ve iki dillilere öğretiminin yanı sıra İngilizce, Fransızca, Almanca, Arapça, İspanyolca hizmete kavuşturmak ve donatım ve onarım açısından desteklemek amacıyla 2022-2023 yılları için
ve Rusça dillerinin ülkemizdeki öğretimi için ortak göstergeler ve uygun standartlar doğrultusunda Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığınca, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
yürütülmesi amaçlanmaktadır (TTKB, 2021). bahse konu proje ile yatırım desteği sağlamıştır. 2022 yılında 141; 2023 yılında 103; 2024 yılında ise 28
pansiyon için ödenek gönderilerek çalışmalar hayata geçirilmiştir (MEB OGM, 2024a).
376 Birlikte İngilizce Projesi (English Together) 377
Temel Eğitimde 10.000 Okul
2019 yılında Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü, Sabancı Vakfı ve British
Council ortaklığıyla İngilizce öğretmenlerinin profesyonel ve kişisel gelişimleri ve alan bilgilerini Eğitimde imkân ve fırsat eşitliğini önceliklendirerek okullar arasında başarı farkını azaltmak ve
desteklemek amacıyla hayata geçirilen proje ile akran öğrenmesi de desteklenerek öğretmenlerin özellikle erken çocukluk döneminde okullaşmayı artırmak için bir yıl içinde 3 bin anaokulu ve 40 bin
öğretim yöntem ve teknikleri Meslekî Gelişim Toplulukları ile sürdürülmüştür. Bu topluluğun anasınıfının açılması ve 7 bin ilkokulda da iyileştirme yapılması amaçlanmıştır (MEB, 2022a). Toplam 4
yürütücülüğünü yapmak üzere biri yabancı biri Türk olan eğitmenlerce verilen 70 saatlik eğitimi milyar lira harcanan proje 2022 yılında tamamlanmıştır (MEB, 2022b).
tamamlayan 1.699 İngilizce öğretmeni, Mesleki Gelişim Topluluğu yürütücüsü olmaya hak kazanmıştır
Çevre Dostu 1000 Okul
(MEB ÖYGM, 2023a).
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından “Temiz Okul ve Temiz Enerji” başlığı altında bir alt proje olarak 2022
Türkçe Dört Beceri Sınavı (TDBS)
yılında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile iş birliği içinde yürütülen proje ile öğrencilerde
TDBS; dünya ve gönül dili Türkçenin uluslararası arenada her geçen gün kazandığı ilgiden hareketle, çevre bilincini geliştirmek amaçlanmıştır. 2015 yılında 7. ve 8. sınıflarda seçmeli ders olarak okutulan
ülkemize iş ve eğitim amaçlı gelen yabancıların Türkçe bilgilerini dünya standartlarında ölçerek “çevre eğitimi” dersi, “çevre eğitimi ve iklim değişikliği” olarak güncellenmiş ve bu gelişmeyi 2021-2022
yerleştirme ve sertifikalandırma yapabilmek adına geliştirilmiş bir projedir. Dinleme, okuma, konuşma ve eğitim öğretim yılında 100 bine yakın gönüllü öğretmene ÖBA üzerinden çevre ve iklim değişikliğiyle ilgili
yazma becerilerinin ölçülmesine dayanan ve uluslararası geçerliliğe sahip olması hedeflenen dört beceri verilen eğitimler izlemiştir (MEB, 2022c). İki ay gibi kısa sürede tamamlanan ve okullarda güneş enerjisi