Page 373 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 373

Giriş
            stratejik gelişimlerine de katkıda bulunur. Buna göre ülkelerin pek çok alanda politikalarını belirlemek ve
 Eğitim,  toplumların  geleceği  ve  gelişimi  için  temel  bir  taşıyıcıdır.  Çağımızın  eğitim  kurumlarının
            uluslararası rekabette yer alabilmek için özellikle internetin hızla gelişmesi sonucu sınırların şeffaflaştığı
 öğrencilere  sadece  bilgi  kazandırmanın  ötesinde  onların  kişisel  gelişimini,  yaratıcılıklarını  ve  topluma
            dünyada ekonomiden sağlığa, ticaretten eğitime pek çok konuda atılım sağlamak için araştırmalara ve
 katkılarını da destekleyen bir yapıda olması gerekmektedir. Günümüzde eğitim, yalnızca bilgi aktarımına
            projelere ihtiyaç duyulmaktadır (Ekici ve Yılmaz, 2013). Bu çerçevede yer alan eğitim projeleri, iş birliği
 dayalı bir süreç olarak görülmemekte, aynı zamanda bireylerin 21. yüzyıl becerilerini kazanmaları, yaratıcı
            ve deneyim kazanma süreçlerine katkı sağlar. Arabacı ve Akıllı’nın (2019) araştırması, eğitim projelerinin
 düşünme, problem çözme, iletişim ve iş birliği gibi yetkinliklerini geliştirmelerini de hedeflenmektedir. Bu
            öğretmenler ve öğrenciler arasında iş birliğini teşvik ettiğini ve katılımcıların projeler sayesinde tecrübe
 doğrultuda projeler ve sosyal-kültürel faaliyetler, öğrencilerin bilişsel gelişimlerine katkıda bulunmanın
 PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
            kazandığını ortaya koymaktadır. Projeler bu yönleriyle yalnızca hedeflere ulaşmayı değil, aynı zamanda
 KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
 yanı sıra sosyal ve duygusal becerilerini de güçlendirmektedir. Özellikle Avrupa Birliği’nin [AB] eğitimde
            katılımcıların profesyonel gelişimini ve kurumların yenilikçi dönüşümünü de desteklemektedir.
 kalite artırma hedefleri doğrultusunda yürüttüğü projeler, öğrencilere bireysel potansiyellerini keşfetme
 ve topluma aktif olarak katkı sağlayan bireyler olarak yetişme fırsatları sunmaktadır. Bunun yanında   Türkiye’nin eğitim sistemi, özellikle 2000’li yılların başlarından itibaren AB ile olan ilişkilerinin etkisiyle
 PISA  gibi  uluslararası  değerlendirme  programları,  öğrencilerin  sadece  akademik  bilgi  düzeylerini   büyük  bir  dönüşüm  sürecine  girmiştir.  Bu  değişimler  ekonomik,  siyasi  ve  kültürel  alanlarda  iş  birliği
 değil,  aynı  zamanda  bu  bilgiyi  günlük  hayatlarında  nasıl  kullanabildiklerini  ölçmekte  ve  proje  tabanlı   yönünden  hızlanmış,  söz  konusu  değişimlerin  yansımaları  eğitim  alanında  da  etkisini  göstermiştir

 öğrenme gibi yaklaşımlar bu tür becerilerin gelişimine katkı sağlamaktadır. Okullarda sadece akademik   (Sağlam vd., 2011). Bu projeler, eğitim altyapısının iyileştirilmesi, öğretmen eğitimi, dijital dönüşüm ve
 başarıya odaklanmak yerine öğrencilerin genel gelişimlerinin de gözetilmesi ve bireysel potansiyellerini   mesleki  eğitimin  geliştirilmesi  gibi  çok  çeşitli  alanlarda  uygulanmıştır.  Bu  süreçte,  Türkiye’nin  eğitim
 keşfetmeye  teşvik  edilmesi  son  derece  önemlidir.  21.  yüzyıl  becerileri,  öğrencilerin  hızla  değişen   politikaları AB standartlarına uyum sağlamış ve toplumsal değişimin temelleri atılmıştır.
 dünyada başarılı olmaları için gereken eleştirel düşünme, yaratıcılık, dijital okuryazarlık ve yaşam boyu
            2. Uluslararası ve Ulusal Üst Politika Belgelerinde Proje Faaliyetlerinin Yeri ve Önemi
 öğrenme gibi yetkinlikleri kapsamaktadır. Bu beceriler, PISA gibi uluslararası sınavlarda başarılı olmanın
 yanı  sıra  öğrencilere  yaşamda  karşılaştıkları  sorunlara  çözüm  üretme  yetkinliği  kazandırmaktadır.   Genellikle bir ihtiyaç talebinin karşılanmasına, sorunların çözülmesine, fırsatların değerlendirilmesine
 Eğitimde çeşitlilik ve bireysel farklılıkların önemi, 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında   yönelik  ortaya  çıkan  projelerin  kapsamı;  toplumun  genelini,  bir  sektörün  taleplerini  veya  bireysel
 da vurgulanmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda okullarda gerçekleştirilen projeler sadece akademik   gereksinimleri içerebilir (Pinto, 2020). Avrupa Komisyonu’nun (2024) uluslararası düzeyde yürütmekte

 başarıya  odaklanmayıp  öğrencilerin  bilimsel  meraklarını  uyandırmak,  sanatsal  yaratıcılıklarını   olduğu  Erasmus+  projeleri  ile  ilgili  resmî  internet  sayfasında  paylaşılan  amaçlarını;  “eğitim  öğretimi
 geliştirmek, bedensel sağlıklarını korumak ve sosyal becerilerini inşa etmek gibi çok yönlü bir gelişim   (erken  çocukluktan  yükseköğrenime),  gençliği  ve  sporu  desteklemek”  olarak  ifade  ettiği,  2021-2027
 370                                                                                                       371
 sağlamayı amaçlamaktadır. Bu tür projeler, öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerini kazanmalarına yardımcı   yılları arasındaki önceliklerini de günün değişen ihtiyaçlarına göre kapsayıcılık, yeşil ve dijital dönüşüm
 olurken topluma katkı sağlayan bireyler olarak yetişmelerini de desteklemektedir. Eğitim, öğrencilerin   ve  demokratik  hayata  katılım  şeklinde  belirlediği  görülmektedir.  Bunun  yanı  sıra  dünya  genelinde

 bireysel  potansiyellerini  en  üst  düzeye  çıkaracak  fırsatlar  sunmalı  ve  onların  çok  yönlü  gelişimlerini   çocukların eğitimini ve bütünsel gelişimlerini destekleyen ve sağladığı fonlarla bu alandaki çalışmalara
 desteklemelidir.  Bu  kapsamda  öğrencilerin  çok  yönlü  gelişimi  için  gerek  projelerin  gerekse  bilimsel,   katkıda bulunan Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu (UNICEF, 2024a) da hiçbir
 sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin önemi daha da iyi anlaşılmaktadır.   çocuğun geride kalmaması için yürüttüğü projelerle çocuklara destek olmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı
            ile iş birliği içerisinde çalışmalar yürüten ilgili kuruluşun, eğitime erişim noktasında adalet, nitelikli eğitim,
 1.  Proje Döngüsü
            erken  çocukluk,  acil  durumlarda  eğitim,  kapsayıcı  eğitim  ve  kız  çocuklarının  eğitimi  gibi  konularda
 Projeler, belirli bir amacı gerçekleştirmek için kaynakların planlı bir şekilde kullanıldığı, başlangıç ve   yürüttüğü projelerle (UNICEF, 2024b) Türkiye’de de öne çıktığı görülmektedir.
 bitiş noktaları olan geçici çalışmalardır. Belirli bir sürede, özgün hedeflere ulaşmayı amaçlayan projeler,
               Ulusal  düzeyde  ise,  On  İkinci  Kalkınma  Planı’nın  (2024-2028)  545.  maddesinin  beşinci  fıkrası
 sonuçları net bir şekilde tanımlanmış süreçlerden oluşmaktadır. Buna göre her proje, belirli bir hedefe
            gereği bilimsel araştırma projelerinin amaca uygun şekilde artırılmasına ve 555. madde gereği ise AB
 ulaşmak için planlanan ve yönetilen faaliyetler bütünüdür. Ece ve Kovancı’nın (2004) da belirttiği gibi
            Araştırma ve Yenilik Çerçeve Programlarına projelerle katılım gösterilmesine ve bu katılımların teşvik
 projeler belirgin bir değişim sürecini temsil eder ve genellikle daha önce yapılmamış yenilikçi faaliyetleri
            edilmesi  için  ödüllendirici  ve  destekleyici  çalışmaların  yapılmasına  dikkat  çekilmiştir  (T.C.  SBB,  2023).
 içerir. Bu süreç; kaynakların etkin kullanımı, zaman ve bütçe kısıtlamalarına uyum sağlama gibi önemli
            Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı içeriğinde ise projeler “Amaç 6” başlığı altındaki “Hedef
 unsurları kapsar. Projeler yalnızca sonuç odaklı bir araç olmakla kalmaz, aynı zamanda organizasyonların
   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378