Page 374 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 374
6.5” kapsamında Bakanlığın uluslararası hibe kaynaklarından faydalanarak bu kaynakları sağlayan Bakanlığımızın çocukluk eğitimi başta olmak üzere eğitime katılımı desteklediğinin göstergesi olan bu
kuruluşlarla bağını ve etkinliği güçlendirilecek çalışma ve faaliyetlere dair farkındalıkların arttırılmasını proje kapsamında ayrıca 16 ilde anaokulu ve ilkokullara materyal ve donatım desteği sağlanmıştır (T.C.
önceliklendirilmiştir (MEB SGB, 2024). Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, 2021).
Türkiye’de AB uyum süreci sonrası hızlanan uluslararası ilişkiler, eğitim öğretim faaliyetlerinin Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP)
kapsamında yaşanan dönüşüm, 21. yüzyıl becerilerine verilen önem ve özellikle öğrenci yaşantılarını
58.2 milyon Euro bütçesi ile MEGEP, Türkiye’deki mesleki eğitim sistemini modernize etmek amacıyla
öne alan uygulamalar sayesinde 2002-2024 yılları arasında başta AB tarafından desteklenen Erasmus+
PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
2002-2007 yılları arasında 145 pilot okulda uygulanmıştır Proje kapsamında yapılan iş piyasasına
KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
Programı, e-Twinning, Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı/Instrument for Pre-Accession Assistance
yönelik ihtiyaç analizleri, mesleki ve teknik eğitimin çok yönlü olarak planlanması ile eğitim müfredatının
(IPA) projeleri ile dünya genelinde eğitime yaptıkları yatırımlarla öne çıkan UNICEF ve Dünya Bankası
hazırlanması ve güncellenmesinde önemli bir rol oynamıştır. Türkiye’nin iş piyasasındaki değişikliklere
gibi kurum ve kuruluşların hibe destekleri ve Türkiye özelinde bilimsel çalışmaları teşvik etmek için
hızlı uyum sağlaması ve mevcut mesleki eğitim sisteminin günün koşullarına uygun hale getirilmesi
sağladıkları kaynaklarla TÜBİTAK destekli çok sayıda projenin yazılıp yürütülmüş olması son derece
için bu alanda reform ihtiyacı ortaya çıkmıştır. MEB, bu gereksinimi karşılamak üzere MEGEP projesini
önemlidir.
devreye alarak mesleki eğitimi daha işlevsel ve piyasaya uygun hale getirmeyi hedeflemiştir. Proje,
3. Seçili Yıl Aralığında Yürütülen Projeler Türkiye’nin iş gücü piyasasının taleplerine uygun nitelikli bireyler yetiştirilmesi ihtiyacını karşılamak
üzere geliştirilmiştir. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının onayıyla 42 alan ve 192 dalda çerçeve öğretim
Önemi ve işlevi açıkça belirtilmiş olan projeler okul düzeyinde, yerelde, yurt genelinde ve uluslararası
programları oluşturulmuş, bu programlar aracılığıyla mesleki yeterliklerin kazandırılması hedeflenmiştir
kapsamda yürütülebilmektedir. Bahse konu kapsamlardaki projelerin takibinin, 81 il düzeyinde Millî
(Millî Eğitim Bakanlığı, 2009).
Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Araştırma Geliştirme, Proje ve İzleme Dairesi Başkanlığınca
Meslekî ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi (MTEM)
yapıldığı ve bu kapsamda gerek nicelik gerekse nitelik açısından çok sayıda proje yürütüldüğü
bilinmektedir. Bu alt bölümde tüm çalışmalara yer vermek mümkün olmadığından, son yirmi yılda
2002-2007 yılları arasında yürütülen Mesleki ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi (MTEM),
Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatı koordinesinde ve/veya genel müdürlükler uhdesinde yürütülen
meslek dersleri öğretmenlerinin eğitiminin modernize edilmesine yönelik önemli adımlar atmıştır. Proje
projelerin çeşitliliğini ortaya koyacak bir seçki şeklinde örneklere yer verilmiştir.
ile meslek dersleri öğretmenlerinin alan yeterliliklerini arttırma hedefiyle modüler öğretim programları
geliştirilmesine odaklanarak meslek dersleri öğretmenlerinin alan yeterliliklerinin günün koşullarına
372 Temel Eğitime Destek Programı (TEDP) 373
uyum sağlaması ve eski metotlarla eğitim verilmesinin önüne geçilmesi için modern bir eğitim sistemi
2002-2007 yılları arasında uygulanan Temel Eğitime Destek Programı (TEDP), Türkiye’deki yoksul ve
ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bakanlığımızca bu ihtiyacı gidermek için MTEM projesi ile meslek dersleri
kırsal bölgelerdeki çocukların eğitime erişimini artırmak amacıyla yürütülen bir proje olmuştur. Türkiye,
öğretmenlerinin eğitim programlarını çağdaşlaştırmak amaçlanmıştır (MEB, 2012).
kırsal ve dezavantajlı bölgelerinde eğitim altyapısının diğer bölgeler kadar gelişmiş olmaması sebebiyle
Meslekî ve Teknik Eğitimde Kalite (METEK I-II) Projesi
çocukların okullara erişiminde sorunlar yaşamaktadır. Bu ihtiyaç doğrultusunda harekete geçen MEB,
yoksulluğu azaltma perspektifi ve TEDP projesi aracığıyla bu bölgelerdeki eğitime erişimi ve eğitim
Türkiye’de Sektörel Mükemmeliyet Merkezlerinin Kurulması yoluyla Mesleki ve Teknik Eğitimin
koşullarının iyileştirilmesini hedeflemiştir (MEB ÖYGM, 2006). Avrupa Birliği Komisyonu ile Türk hükümeti
Kalitesinin Arttırılması Operasyonu; Operasyon Faydalanıcısı olarak Millî Eğitim Bakanlığı Meslekî
arasında 2000 yılında imzalan anlaşma ile 2002 yılında faaliyete geçirilen TEDP; eğitimin kalitesi, yönetim
ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, Program Otoritesi ve Sözleşme Makamı olan Çalışma ve Sosyal
ve organizasyon, yaygın eğitim, iletişim ve öğretmen eğitimi alt başlıklarından oluşmuştur.
Güvenlik Bakanlığı Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü ve hibe sağlayıcı Avrupa Birliği Türkiye
Delegasyonu iş birliği ile Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı 2014-2020 (IPA II) döneminde kabul edilerek
Okul Öncesi Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi
2021 yılında faaliyete geçirilmiştir. Meslekî eğitimin kalite standartlarının artırılması ve öğrenciler için
2011-2013 yılları arasında o günkü adları ile MEB Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü, MEB Kız Meslek
cazip hale getirilmesi ihtiyacından hareketle, MEB METEK projesi ile iş piyasasıyla daha uyumlu bir eğitim
Eğitimi Genel Müdürlüğü, MEB Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü bünyesinde toplum temelli okul
yapısı oluşturmayı hedeflemiştir. 25 pilot ilde 25 farklı meslek alanını kapsayan proje ile öğretmen ve
öncesi eğitimini ve çocuk gündüz bakımını geliştirmeye yönelik 10 pilot ilde uygulamaya konulmuştur.