Page 375 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 375

6.5”  kapsamında  Bakanlığın  uluslararası  hibe  kaynaklarından  faydalanarak  bu  kaynakları  sağlayan   Bakanlığımızın çocukluk eğitimi başta olmak üzere eğitime katılımı desteklediğinin göstergesi olan bu
 kuruluşlarla bağını ve etkinliği güçlendirilecek çalışma ve faaliyetlere dair farkındalıkların arttırılmasını   proje kapsamında ayrıca 16 ilde anaokulu ve ilkokullara materyal ve donatım desteği sağlanmıştır (T.C.

 önceliklendirilmiştir (MEB SGB, 2024).  Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, 2021).

 Türkiye’de  AB  uyum  süreci  sonrası  hızlanan  uluslararası  ilişkiler,  eğitim  öğretim  faaliyetlerinin   Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP)

 kapsamında  yaşanan  dönüşüm,  21.  yüzyıl  becerilerine  verilen  önem  ve  özellikle  öğrenci  yaşantılarını
               58.2 milyon Euro bütçesi ile MEGEP, Türkiye’deki mesleki eğitim sistemini modernize etmek amacıyla
 öne alan uygulamalar sayesinde 2002-2024 yılları arasında başta AB tarafından desteklenen Erasmus+
 PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
            2002-2007  yılları  arasında  145  pilot  okulda  uygulanmıştır  Proje  kapsamında  yapılan  iş  piyasasına
 KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
 Programı,  e-Twinning,  Katılım  Öncesi  Mali  Yardım  Aracı/Instrument  for  Pre-Accession  Assistance
            yönelik ihtiyaç analizleri, mesleki ve teknik eğitimin çok yönlü olarak planlanması ile eğitim müfredatının
 (IPA) projeleri ile dünya genelinde eğitime yaptıkları yatırımlarla öne çıkan UNICEF ve Dünya Bankası
            hazırlanması ve güncellenmesinde önemli bir rol oynamıştır. Türkiye’nin iş piyasasındaki değişikliklere
 gibi  kurum  ve  kuruluşların  hibe  destekleri  ve  Türkiye  özelinde  bilimsel  çalışmaları  teşvik  etmek  için
            hızlı  uyum  sağlaması  ve  mevcut  mesleki  eğitim  sisteminin  günün  koşullarına  uygun  hale  getirilmesi
 sağladıkları  kaynaklarla  TÜBİTAK  destekli  çok  sayıda  projenin  yazılıp  yürütülmüş  olması  son  derece
            için bu alanda reform ihtiyacı ortaya çıkmıştır. MEB, bu gereksinimi karşılamak üzere MEGEP projesini
 önemlidir.
            devreye  alarak  mesleki  eğitimi  daha  işlevsel  ve  piyasaya  uygun  hale  getirmeyi  hedeflemiştir.    Proje,
 3. Seçili Yıl Aralığında Yürütülen Projeler  Türkiye’nin  iş  gücü  piyasasının  taleplerine  uygun  nitelikli  bireyler  yetiştirilmesi  ihtiyacını  karşılamak
            üzere geliştirilmiştir. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının onayıyla 42 alan ve 192 dalda çerçeve öğretim
 Önemi ve işlevi açıkça belirtilmiş olan projeler okul düzeyinde, yerelde, yurt genelinde ve uluslararası
            programları oluşturulmuş, bu programlar aracılığıyla mesleki yeterliklerin kazandırılması hedeflenmiştir
 kapsamda  yürütülebilmektedir.  Bahse  konu  kapsamlardaki  projelerin  takibinin,  81  il  düzeyinde  Millî
            (Millî Eğitim Bakanlığı, 2009).
 Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Araştırma Geliştirme, Proje ve İzleme Dairesi Başkanlığınca
             Meslekî ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi (MTEM)
 yapıldığı  ve  bu  kapsamda  gerek  nicelik  gerekse  nitelik  açısından  çok  sayıda  proje  yürütüldüğü
 bilinmektedir.  Bu  alt  bölümde  tüm  çalışmalara  yer  vermek  mümkün  olmadığından,  son  yirmi  yılda
               2002-2007  yılları  arasında  yürütülen  Mesleki  ve  Teknik  Eğitimin  Modernizasyonu  Projesi  (MTEM),
 Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatı koordinesinde ve/veya genel müdürlükler uhdesinde yürütülen
            meslek dersleri öğretmenlerinin eğitiminin modernize edilmesine yönelik önemli adımlar atmıştır. Proje
 projelerin çeşitliliğini ortaya koyacak bir seçki şeklinde örneklere yer verilmiştir.
            ile meslek dersleri öğretmenlerinin alan yeterliliklerini arttırma hedefiyle modüler öğretim programları
            geliştirilmesine  odaklanarak  meslek  dersleri  öğretmenlerinin  alan  yeterliliklerinin  günün  koşullarına
 372  Temel Eğitime Destek Programı (TEDP)                                                                 373
            uyum sağlaması ve eski metotlarla eğitim verilmesinin önüne geçilmesi için modern bir eğitim sistemi
 2002-2007 yılları arasında uygulanan Temel Eğitime Destek Programı (TEDP), Türkiye’deki yoksul ve
            ihtiyacı  ortaya  çıkmıştır.  Bakanlığımızca  bu  ihtiyacı  gidermek  için  MTEM  projesi  ile  meslek  dersleri
 kırsal bölgelerdeki çocukların eğitime erişimini artırmak amacıyla yürütülen bir proje olmuştur. Türkiye,
            öğretmenlerinin eğitim programlarını çağdaşlaştırmak amaçlanmıştır (MEB, 2012).
 kırsal ve dezavantajlı bölgelerinde eğitim altyapısının diğer bölgeler kadar gelişmiş olmaması sebebiyle
             Meslekî ve Teknik Eğitimde Kalite (METEK I-II) Projesi
 çocukların okullara erişiminde sorunlar yaşamaktadır. Bu ihtiyaç doğrultusunda harekete geçen MEB,
 yoksulluğu  azaltma  perspektifi  ve  TEDP  projesi  aracığıyla  bu  bölgelerdeki  eğitime  erişimi  ve  eğitim
               Türkiye’de  Sektörel  Mükemmeliyet  Merkezlerinin  Kurulması  yoluyla  Mesleki  ve  Teknik  Eğitimin
 koşullarının iyileştirilmesini hedeflemiştir (MEB ÖYGM, 2006). Avrupa Birliği Komisyonu ile Türk hükümeti
            Kalitesinin  Arttırılması  Operasyonu;  Operasyon  Faydalanıcısı  olarak  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Meslekî
 arasında 2000 yılında imzalan anlaşma ile 2002 yılında faaliyete geçirilen TEDP; eğitimin kalitesi, yönetim
            ve  Teknik  Eğitim  Genel  Müdürlüğü,  Program  Otoritesi  ve  Sözleşme  Makamı  olan  Çalışma  ve  Sosyal
 ve organizasyon, yaygın eğitim, iletişim ve öğretmen eğitimi alt başlıklarından oluşmuştur.
            Güvenlik Bakanlığı Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü ve hibe sağlayıcı Avrupa Birliği Türkiye
            Delegasyonu iş birliği ile Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı 2014-2020 (IPA II) döneminde kabul edilerek
 Okul Öncesi Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi
            2021  yılında  faaliyete  geçirilmiştir.  Meslekî  eğitimin  kalite  standartlarının  artırılması  ve  öğrenciler  için
 2011-2013 yılları arasında o günkü adları ile MEB Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü, MEB Kız Meslek
            cazip hale getirilmesi ihtiyacından hareketle, MEB METEK projesi ile iş piyasasıyla daha uyumlu bir eğitim
 Eğitimi Genel Müdürlüğü, MEB Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü bünyesinde toplum temelli okul
            yapısı oluşturmayı hedeflemiştir. 25 pilot ilde 25 farklı meslek alanını kapsayan proje ile öğretmen ve
 öncesi eğitimini ve çocuk gündüz bakımını geliştirmeye yönelik 10 pilot ilde uygulamaya konulmuştur.
   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380