Page 376 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 376

yönetici eğitimi, eğitim öğretim mekanlarının daha iyi, kullanışlı duruma getirilmesi, meslekî ve teknik       Hakları Eğitimi (DVE/İHE) alanındaki kapasitesini geliştirmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda demokratik
            eğitimi öğrenciler için daha ilgi çekici hale getirmesi ve kurulması planlanan mükemmeliyet merkezleri         vatandaşlık ve insan hakları eğitimi konusunda farkındalığın yaratılarak başta müfredat olmak üzere

            sayesinde gerçekleşecek iş birlikleri ile meslekî eğitimde kalitenin artırılması hedeflenmektedir (METEK       gerekli güncellemelerin yapılması ve materyallerin bu amaçla düzenlenmesi hedeflenmiştir (T.C. Dışişleri
            III, 2024).                                                                                                    Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, 2022). Türkiye’de gerçekleştirilen eğitim reformları, 2000’li yıllardan
                                                                                                                           itibaren  uluslararası  iş  birlikleriyle  yoğun  bir  şekilde  desteklenmiştir.  Bu  süreçte  hem  dijital  altyapı
             Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi
                                                                                                                           projeleri hem de toplumsal dönüşümü hedefleyen sosyal projeler ön plana çıkmıştır. Özellikle 2021-2024
     PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
               Türkiye’nin bilgi toplumu haline getirilmesi amacıyla her bir okulun, eğitim paydaşı olarak öğrenci ve      yılları  arasında  hayata  geçirilen  projeler,  eğitimin  her  kademesinde  erişime  ve  kalitenin  artırılmasına
        KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
            öğretmenin eğitimde ve özelde teknolojik gelişmelerden eşit oranda yararlanabilmesi amacıyla 22 Kasım          dair önemli adımlar atmıştır.  Bu doğrultuda eğitime erişim ve eğitimde kalitenin artırılmasına yönelik
            2010 tarihinde Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi hayata geçirilmiştir     projelerden birkaçı şu şekilde sıralanmıştır:
            (MEB  YEĞİTEK,  2015).  Proje,  dijital  çağın  gerektirdiği  bilgi  ve  becerilerin  öğrencilere  kazandırılması
                                                                                                                                                      ̇
                                                                                                                                                                     ̇
                                                                                                                                                                    ̇
                                                                                                                              •   Erken Çocukluk Eğıtımınde Kalite ve Erışımın Artırılması Projesi
                                                                                                                                                                        ̇
                                                                                                                                                  ̇
                                                                                                                                                    ̇
            için  teknolojik  altyapının  güçlendirilmesine  yönelik  bir  çözüm  olarak  geliştirilmiştir.  FATİH  Projesi  ile
            sınıflarda  akıllı  tahtalar,  öğrencilere  tablet  bilgisayarlar  ve  dijital  eğitim  içerikleri  kullanıma  sunularak   UNICEF, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme ile Hayat Boyu
            dijital  öğrenme  materyallerine  erişimin  artırılması  amaçlanmıştır.  Ülke  geneline  yayılan  en  geniş    Öğrenme Genel Müdürlükleri, Lego Vakfı, Türk Kızılayı ile Gaziantep ve Adana Yüreğir Belediyelerinin
            çaplı projelerden biri olarak öne çıkan söz konusu projeyle öğrencilere dağıtılan tablet bilgisayarlar ve      paydaş olduğu proje, Kasım 2020-Temmuz 2024 yılları arasında yürütülmüştür. Amacı 0-6 yaş grubunu
            sınıflara kurulan akıllı tahtalar ile teknolojik gelişmeler ışığında eğitim öğretim faaliyetlerinde dijitalleşme   kapsayan  erken  çocukluk  eğitimine  erişim  imkanının  artırılmasıdır.  Proje,  özellikle  kırılgan  gruptaki
            hedeflenmiştir.  Proje  kapsamında  donanım  ve  yazılım  altyapısı,  eğitsel  içeriğin  sağlanıp  yönetilmesi,   çocukların  eğitim  imkanlarına  ulaşımını  artırmayı  ve  erken  çocukluk  eğitiminde  kaliteyi  iyileştirmeyi
            öğretim programlarında etkin Bilgi İletişim Teknolojilerinin (BİT) kullanımı, Bilgi İletişim Teknolojilerinin   hedefleyen kapsamlı bir program olarak tasarlanmıştır (MEB TEGM, 2024a).
            derslerde  uygulanması  için  öğretmenlerin  hizmet  içi  eğitimi  ve  güvenli  ve  bilinçli  BİT  kullanımının
                                                                                                                              •   Hızlandırılmış Eğitim Programı (HEP)
            sağlanması projenin hedefleri arasında yer almıştır. Tamamlanan tüm proje çalışmaları sonucu Eğitim
            Bilişim Ağı (EBA) faaliyete geçirilmiş, Millî Eğitim Bakanlığı ve TÜBİTAK iş birliği ile çok sayıda e-içerik      Hızlandırılmış  Eğitim  Programı  (HEP),  2020’lerde  eğitime  erişemeyen  çocukları  yeniden  eğitime
            oluşturularak hizmete sunulmuştur (MEB YEĞİTEK, 2015). Bu proje kapsamında bugüne kadar 624.126                kazandırmak  amacıyla  tasarlanmıştır.  Bu  program,  özellikle  okula  devam  edemeyen  çocukların
            adet etkileşimli tahta ve toplamda 2.406.716 tablet bilgisayar dağıtılmıştır.                                  hızlandırılmış  öğrenme  fırsatlarıyla  eğitim  hayatlarına  geri  dönmelerini  sağlamayı  amaçlamaktadır.
    374                                                                                                                                                                                                                  375
                                                                                                                           Program, özellikle 2021 yılında hız kazanmış ve eğitime devam edemeyen öğrenciler için hızlandırılmış
             DynEd Bilgisayar Destekli Yabancı Dil Öğretim Sistemi
                                                                                                                           öğrenme  fırsatları  sunmayı  hedeflemiştir.  Bu  program,  özellikle  geçici  koruma  altındaki  Suriyeli
               Bilgisayar temelli ve dinamik eğitim sürecini amaçlayan DynEd, görsel ve işitsel ögelerle desteklenen,      öğrenciler için büyük bir fırsat sunmuş ve Türkiye genelinde binlerce çocuğun eğitim hayatına dönmesini
            aktif  öğrenmeyi  teşvik  eden  bir  yabancı  dil  eğitim  programıdır.  Görsel  ve  işitsel  ögelerle  öğrencinin   sağlamıştır (MEB SGB, 2021).

            aktif öğrenmesini destekleyen bu program, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda;
                                                                                                                              •   Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı Projesi
            2014-2015 eğitim-öğretim yılı itibarıyla da 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda uygulanmaya başlanmıştır (Gaziantep
            İl MEM, 2019). Programın uygulanması, yabancı dil eğitiminde öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye           2003 yılında başlatılan Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı Projesi, tüm öğrencilere eşit eğitim imkânları
            ve dijital öğrenme materyallerine entegre olarak daha verimli bir dil öğrenme ortamı oluşturulmasına           sunmak amacıyla yıllar içinde genişletilerek 2020’li yıllarda da devam ettirilmektedir. Proje, öğrencilere
            yönelik önemli bir adım olmuştur.                                                                              ücretsiz  ders  materyalleri  sunarak  eğitimde  fırsat  eşitliğini  destekleyen  önemli  bir  adım  olmuştur.
                                                                                                                           Söz konusu proje kapsamında, tüm kademelerdeki öğrencilere ücretsiz ders kitapları dağıtılmaktadır.
             Demokratik Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Projesi
                                                                                                                           Buna göre 2021 yılında dağıtılan kitap sayısı 147 milyonu geçmiştir. Proje, eğitimin daha erişilebilir hale
               2011-2015  yılları  arasında  AB  Komisyonu  ile  Millî  Eğitim  Bakanlığı  adına  Talim  ve  Terbiye  Kurulu   gelmesine katkı sağlamaktadır (MEB SGB, 2022). 2024 yılında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında

            Başkanlığınca yürütülen bu proje ile Millî Eğitim Bakanlığının Demokratik Vatandaşlık Eğitimi ve İnsan         uygulanmaya başlanan yeni müfredatla uyumlu beceri temelli kitaplar başta olmak üzere ilk ve orta
                                                                                                                           öğretim  düzeyinde  toplam  178.174.998  ücretsiz  kitap  dağıtılmıştır.  İlköğretim  düzeyinde  dağıtılan
   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381