Page 376 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 376
yönetici eğitimi, eğitim öğretim mekanlarının daha iyi, kullanışlı duruma getirilmesi, meslekî ve teknik Hakları Eğitimi (DVE/İHE) alanındaki kapasitesini geliştirmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda demokratik
eğitimi öğrenciler için daha ilgi çekici hale getirmesi ve kurulması planlanan mükemmeliyet merkezleri vatandaşlık ve insan hakları eğitimi konusunda farkındalığın yaratılarak başta müfredat olmak üzere
sayesinde gerçekleşecek iş birlikleri ile meslekî eğitimde kalitenin artırılması hedeflenmektedir (METEK gerekli güncellemelerin yapılması ve materyallerin bu amaçla düzenlenmesi hedeflenmiştir (T.C. Dışişleri
III, 2024). Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, 2022). Türkiye’de gerçekleştirilen eğitim reformları, 2000’li yıllardan
itibaren uluslararası iş birlikleriyle yoğun bir şekilde desteklenmiştir. Bu süreçte hem dijital altyapı
Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi
projeleri hem de toplumsal dönüşümü hedefleyen sosyal projeler ön plana çıkmıştır. Özellikle 2021-2024
PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
Türkiye’nin bilgi toplumu haline getirilmesi amacıyla her bir okulun, eğitim paydaşı olarak öğrenci ve yılları arasında hayata geçirilen projeler, eğitimin her kademesinde erişime ve kalitenin artırılmasına
KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
öğretmenin eğitimde ve özelde teknolojik gelişmelerden eşit oranda yararlanabilmesi amacıyla 22 Kasım dair önemli adımlar atmıştır. Bu doğrultuda eğitime erişim ve eğitimde kalitenin artırılmasına yönelik
2010 tarihinde Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi hayata geçirilmiştir projelerden birkaçı şu şekilde sıralanmıştır:
(MEB YEĞİTEK, 2015). Proje, dijital çağın gerektirdiği bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılması
̇
̇
̇
• Erken Çocukluk Eğıtımınde Kalite ve Erışımın Artırılması Projesi
̇
̇
̇
için teknolojik altyapının güçlendirilmesine yönelik bir çözüm olarak geliştirilmiştir. FATİH Projesi ile
sınıflarda akıllı tahtalar, öğrencilere tablet bilgisayarlar ve dijital eğitim içerikleri kullanıma sunularak UNICEF, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme ile Hayat Boyu
dijital öğrenme materyallerine erişimin artırılması amaçlanmıştır. Ülke geneline yayılan en geniş Öğrenme Genel Müdürlükleri, Lego Vakfı, Türk Kızılayı ile Gaziantep ve Adana Yüreğir Belediyelerinin
çaplı projelerden biri olarak öne çıkan söz konusu projeyle öğrencilere dağıtılan tablet bilgisayarlar ve paydaş olduğu proje, Kasım 2020-Temmuz 2024 yılları arasında yürütülmüştür. Amacı 0-6 yaş grubunu
sınıflara kurulan akıllı tahtalar ile teknolojik gelişmeler ışığında eğitim öğretim faaliyetlerinde dijitalleşme kapsayan erken çocukluk eğitimine erişim imkanının artırılmasıdır. Proje, özellikle kırılgan gruptaki
hedeflenmiştir. Proje kapsamında donanım ve yazılım altyapısı, eğitsel içeriğin sağlanıp yönetilmesi, çocukların eğitim imkanlarına ulaşımını artırmayı ve erken çocukluk eğitiminde kaliteyi iyileştirmeyi
öğretim programlarında etkin Bilgi İletişim Teknolojilerinin (BİT) kullanımı, Bilgi İletişim Teknolojilerinin hedefleyen kapsamlı bir program olarak tasarlanmıştır (MEB TEGM, 2024a).
derslerde uygulanması için öğretmenlerin hizmet içi eğitimi ve güvenli ve bilinçli BİT kullanımının
• Hızlandırılmış Eğitim Programı (HEP)
sağlanması projenin hedefleri arasında yer almıştır. Tamamlanan tüm proje çalışmaları sonucu Eğitim
Bilişim Ağı (EBA) faaliyete geçirilmiş, Millî Eğitim Bakanlığı ve TÜBİTAK iş birliği ile çok sayıda e-içerik Hızlandırılmış Eğitim Programı (HEP), 2020’lerde eğitime erişemeyen çocukları yeniden eğitime
oluşturularak hizmete sunulmuştur (MEB YEĞİTEK, 2015). Bu proje kapsamında bugüne kadar 624.126 kazandırmak amacıyla tasarlanmıştır. Bu program, özellikle okula devam edemeyen çocukların
adet etkileşimli tahta ve toplamda 2.406.716 tablet bilgisayar dağıtılmıştır. hızlandırılmış öğrenme fırsatlarıyla eğitim hayatlarına geri dönmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
374 375
Program, özellikle 2021 yılında hız kazanmış ve eğitime devam edemeyen öğrenciler için hızlandırılmış
DynEd Bilgisayar Destekli Yabancı Dil Öğretim Sistemi
öğrenme fırsatları sunmayı hedeflemiştir. Bu program, özellikle geçici koruma altındaki Suriyeli
Bilgisayar temelli ve dinamik eğitim sürecini amaçlayan DynEd, görsel ve işitsel ögelerle desteklenen, öğrenciler için büyük bir fırsat sunmuş ve Türkiye genelinde binlerce çocuğun eğitim hayatına dönmesini
aktif öğrenmeyi teşvik eden bir yabancı dil eğitim programıdır. Görsel ve işitsel ögelerle öğrencinin sağlamıştır (MEB SGB, 2021).
aktif öğrenmesini destekleyen bu program, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda;
• Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı Projesi
2014-2015 eğitim-öğretim yılı itibarıyla da 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda uygulanmaya başlanmıştır (Gaziantep
İl MEM, 2019). Programın uygulanması, yabancı dil eğitiminde öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye 2003 yılında başlatılan Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı Projesi, tüm öğrencilere eşit eğitim imkânları
ve dijital öğrenme materyallerine entegre olarak daha verimli bir dil öğrenme ortamı oluşturulmasına sunmak amacıyla yıllar içinde genişletilerek 2020’li yıllarda da devam ettirilmektedir. Proje, öğrencilere
yönelik önemli bir adım olmuştur. ücretsiz ders materyalleri sunarak eğitimde fırsat eşitliğini destekleyen önemli bir adım olmuştur.
Söz konusu proje kapsamında, tüm kademelerdeki öğrencilere ücretsiz ders kitapları dağıtılmaktadır.
Demokratik Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Projesi
Buna göre 2021 yılında dağıtılan kitap sayısı 147 milyonu geçmiştir. Proje, eğitimin daha erişilebilir hale
2011-2015 yılları arasında AB Komisyonu ile Millî Eğitim Bakanlığı adına Talim ve Terbiye Kurulu gelmesine katkı sağlamaktadır (MEB SGB, 2022). 2024 yılında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında
Başkanlığınca yürütülen bu proje ile Millî Eğitim Bakanlığının Demokratik Vatandaşlık Eğitimi ve İnsan uygulanmaya başlanan yeni müfredatla uyumlu beceri temelli kitaplar başta olmak üzere ilk ve orta
öğretim düzeyinde toplam 178.174.998 ücretsiz kitap dağıtılmıştır. İlköğretim düzeyinde dağıtılan