Page 379 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 379

ücretsiz kitap sayısı 2003 yılında 81.834.281 iken bu sayı 2024 yılında 111.883.395’e ulaşmıştır. Ortaöğretim   sınavının yapısı, Millî Eğitim Bakanlığı onaylı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı ve Diller İçin
 düzeyinde 2006 yılında 37.414.989 ücretsiz kitap dağıtılmışken 2024 yılında bu sayı 70.425.435 olmuştur.   Avrupa Ortak Başvuru Metni (CEFR) çerçevesinde çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan hazırlanmıştır.

 Hayata  geçirilen  bu  projeler,  başta  Millî  Eğitim  Temel  Kanunu’nun  temel  ilkeler  kısmında  vurgulanan   Uluslararası geçerliliği olan pek çok yabancı dil sınavı gibi TDBS de bilgisayar tabanlı olarak uygulanıp ilk
 fırsat  ve  imkân  eşitliği  ilkesi  doğrultusunda  maddi  açıdan  dezavantajlı  öğrenciler  olmak  üzere  onları   pilotlaması yapılmıştır (MEB ÖDSGM, 2023).
 eğitim  öğretim  hayatları  boyunca  desteklemek  için  Millî  Eğitim  Bakanlığınca  her  türlü  tedbirin  alınıp
             İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)
 hizmetin sunulmasının göstergesidir (Mevzuat.Gov.,1973).
 PROJELER İLE BİLİMSEL, SOSYAL,
               İlkokullarda  Yetiştirme  Programı  (İYEP),  özellikle  öğrenme  güçlüğü  çeken  ilkokul  öğrencileri  için
 Türkçe ve Dil Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Merkezi
 KÜLTÜREL, SANATSAL FAALİYETLER
            tasarlanmış  bir  programdır.  2020’lerde  genişletilen  bu  program,  temel  becerilerde  eksiklik  yaşayan
 2021’de  kurulan  Türkçe  ve  Dil  Eğitimi  Araştırma  ve  Geliştirme  Merkezi,  özellikle  Türkçenin  ve   öğrencilere  yönelik  ek  destek  sağlamaktadır.  Program  kapsamında;  okuma,  yazma  ve  matematik
 diğer  dillerin  dil  becerilerinin  geliştirilmesi  ve  dil  eğitiminin  kalitesinin  artırılması  amacıyla  çalışmalar   becerilerinde geri kalan öğrencilere bireysel eğitim fırsatları sunulmaktadır (MEB SGB, 2022).

 yürütmektedir.  Merkez,  dil  öğreniminde  yenilikçi  yaklaşımlar  geliştirmeyi  ve  Türkçe  öğretimini
             Pansiyonları İyileştirme ve Geliştirme Projesi (PİGEP)
 uluslararası düzeyde tanıtmayı hedeflemiştir. Merkezde Türkçenin yanı sıra 6 farklı dil ile ilgili çalışmalar
 yürütülmektedir (MEB SGB, 2021).  Ortaöğretim düzeyinde faaliyet gösteren fen, sosyal bilimler, Anadolu, spor ve güzel sanatlar liseleri
            gibi çeşitli okullarda öğrenim gören öğrenciler, 1099 okul pansiyonunda barınmaktadır. Bu pansiyonların
 Yabancı Dil Eğitiminin Geliştirilmesi (YADEG) Projesi
            öğrencilerin streslerini azaltmak, okula uyum sağlamak, akademik başarıyı artırmak ve kültürel değerlere

 2021 yılında Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde kurulan Türkçe ve Dil Eğitimi Araştırma   uygun bir şekilde toplumsallaşmalarına yardımcı olmak amacıyla önemli bir rol oynadığı söylenebilir.
 ve Geliştirme Merkezi tarafından  yürütülen ve Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Başkanlığı tarafından   Öğrencilerin yaşam alanını oluşturan bu pansiyonlarda yatakhanelerden yemekhanelere, ders çalışma
 desteklenen proje kapsamında dil eğitiminde eşitliği, yüksek verimliliği ve kaliteyi sağlamak için Türkçenin   alanlarına kadar aldıkları hizmetin kalitesini artırmak, onları çağın gereksinimlerini karşılayacak nitelikte

 ana dil, yabancı dil ve iki dillilere öğretiminin yanı sıra İngilizce, Fransızca, Almanca, Arapça, İspanyolca   hizmete  kavuşturmak  ve  donatım  ve  onarım  açısından  desteklemek  amacıyla  2022-2023  yılları  için
 ve  Rusça   dillerinin  ülkemizdeki  öğretimi  için  ortak  göstergeler  ve  uygun  standartlar  doğrultusunda   Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığınca, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
 yürütülmesi amaçlanmaktadır (TTKB, 2021).  bahse konu proje ile yatırım desteği sağlamıştır. 2022 yılında 141; 2023 yılında 103; 2024 yılında ise 28
            pansiyon için ödenek gönderilerek çalışmalar hayata geçirilmiştir (MEB OGM, 2024a).
 376  Birlikte İngilizce Projesi (English Together)                                                        377

             Temel Eğitimde 10.000 Okul
 2019 yılında Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü, Sabancı Vakfı ve British
 Council  ortaklığıyla  İngilizce  öğretmenlerinin  profesyonel  ve  kişisel  gelişimleri  ve  alan  bilgilerini   Eğitimde  imkân  ve  fırsat  eşitliğini  önceliklendirerek  okullar  arasında  başarı  farkını  azaltmak  ve
 desteklemek  amacıyla  hayata  geçirilen  proje  ile  akran  öğrenmesi  de  desteklenerek  öğretmenlerin   özellikle erken çocukluk döneminde okullaşmayı artırmak için bir yıl içinde 3 bin anaokulu ve 40 bin

 öğretim  yöntem  ve  teknikleri  Meslekî  Gelişim  Toplulukları  ile  sürdürülmüştür.  Bu  topluluğun   anasınıfının açılması ve 7 bin ilkokulda da iyileştirme yapılması amaçlanmıştır (MEB, 2022a). Toplam 4
 yürütücülüğünü  yapmak  üzere  biri  yabancı  biri  Türk  olan  eğitmenlerce  verilen  70  saatlik  eğitimi   milyar lira harcanan proje 2022 yılında tamamlanmıştır (MEB, 2022b).
 tamamlayan 1.699 İngilizce öğretmeni, Mesleki Gelişim Topluluğu yürütücüsü olmaya hak kazanmıştır
             Çevre Dostu 1000 Okul
 (MEB ÖYGM, 2023a).
               Millî Eğitim Bakanlığı tarafından “Temiz Okul ve Temiz Enerji” başlığı altında bir alt proje olarak 2022
 Türkçe Dört Beceri Sınavı (TDBS)
            yılında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile iş birliği içinde yürütülen proje ile öğrencilerde
 TDBS; dünya ve gönül dili Türkçenin uluslararası arenada her geçen gün kazandığı ilgiden hareketle,   çevre  bilincini  geliştirmek  amaçlanmıştır.  2015  yılında  7.  ve  8.  sınıflarda  seçmeli  ders  olarak  okutulan
 ülkemize  iş  ve  eğitim  amaçlı  gelen  yabancıların  Türkçe  bilgilerini  dünya  standartlarında  ölçerek   “çevre eğitimi” dersi, “çevre eğitimi ve iklim değişikliği” olarak güncellenmiş ve bu gelişmeyi 2021-2022

 yerleştirme ve sertifikalandırma yapabilmek adına geliştirilmiş bir projedir. Dinleme, okuma, konuşma ve   eğitim öğretim yılında 100 bine yakın gönüllü öğretmene ÖBA üzerinden çevre ve iklim değişikliğiyle ilgili
 yazma becerilerinin ölçülmesine dayanan ve uluslararası geçerliliğe sahip olması hedeflenen dört beceri   verilen eğitimler izlemiştir (MEB, 2022c). İki ay gibi kısa sürede tamamlanan ve okullarda güneş enerjisi
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384