Page 51 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 51

bir  biçimde  erkekler  lehine  olmakla  birlikte,  özellikle  2010’lu  yılların  ortalarından  itibaren  bu  farklar   Tablo 4. Yıllara göre okul başına düşen öğrenci sayısı
 kapanmaya  başlamış,  2020’li  yıllarda  ise  kadın  ve  erkek  okullaşma  oranları  neredeyse  eşit  seviyeye
                                                                                     Mesleki ve Teknik
                    Yıl             İlkokul          Ortaokul      Genel Ortaöğretim
 ulaşmıştır. 2002/2003 eğitim öğretim yılında erkeklerin brüt okullaşma oranı %93,36 iken kadınların   Ortaöğretim
 oranı %67,52’de kalmıştır. Ancak 2022/2023 yılında erkekler için %121,94 ve kadınlar için %117,00 olan   2002/’03  294   -  624  242
 brüt okullaşma oranları, cinsiyetler arasındaki farkın giderildiğini göstermektedir. Bu gelişmeler; eğitim   2003/’04  285  -  625  235
 politikalarındaki  reformlar,  eğitimde  hakkaniyeti  teşvik  eden  projeler  ve  özellikle  kız  çocuklarının   2004/’05  290  -  573  245

 eğitime erişimini artıran girişimlerin olumlu etkisiyle ilişkilendirilebilir. Net okullaşma oranlarına daha   2005/’06  297  -  534  276
 yakından bakıldığında, 2002 yılında genel okullaşma oranının %50,57 olduğu görülmektedir. Bu oran,   2006/’07  305  -  504  276
 eğitime erişim açısından toplumun yarısından fazlasının ortaöğretime düzenli olarak devam etmediğini   2007/’08  310  -  453  265
 göstermektedir.  Ancak  yıllar  ilerledikçe  bu  oranlar  istikrarlı  bir  artış  göstermiş  ve  2022/2023  eğitim   2008/’09  307  -  471  307

                                      316
 öğretim  yılında  %91,70  gibi  yüksek  bir  seviyeye  ulaşmıştır.  Kadınlar  ve  erkekler  arasındaki  farklar   2009/’10  322  - -  492  338
                  2010/’11
                                                                                          355
                                                                         519
 da  bu  süreçte  giderek  azalmakta  hatta  2023/2024  yılında  net  okullaşma  oranları  erkeklerde  %87,27
 SAYILARLA EĞİTİM  kadınlarda  ise  %88,71  olarak  birbirine  çok  yakın  düzeyde  seyretmektedir.  Bu  veriler,  eğitimde  kız  ve   2011/’12  323  306  476  308
                                                        -
                                                                                          333
                                                                                          326
                  2012/’13
                                      192
 erkek  öğrencilerin  okullaşma  oranlarının  istenilen  oranlara  yükseltilmesi  yönündeki  çabaların  başarılı
                                                                         464
                                      195
                                                       304
                                                                         506
 olduğunu ortaya koyarken aynı zamanda Türkiye’deki ortaöğretim sisteminin geniş kitleler tarafından
                  2013/’14
                                                                         446
 daha  erişilebilir  hale  geldiğini  göstermektedir.  Bu  trendin  ortaya  çıkmasında  kuşkusuz  2012/2013
                  2014/’15
                                                                                          481
                                                       292
                                      197
                                                       281
 eğitim öğretim yılında uygulanmaya başlanan 12 yıllık zorunlu eğitimin de etkisini olduğunu söylemek
                                                                                          465
                  2016/’17
                                      195
 mümkündür.  Ayrıca,  2020/2021  yıllarında  yaşanan  COVID-19  salgın  koşullarına  rağmen  okullaşma   2015/’16  202  300  345  403
                                                                         371
 oranlarının yükselmeye devam etmesi, dijital eğitim altyapısının gelişimi ve uzaktan eğitime geçişte Millî   2017/’18  204  288  347  381
 Eğitim Bakanlığının attığı adımlar bu sürece olumlu katkı sağladığını göstermektedir.  2018/’19  213  287  343  338
                  2019/’20            213              284               334              319
 Sonuç  olarak,  ortaöğretimdeki  okullaşma  oranlarının  yıllar  içindeki  artışı,  Türkiye’deki  eğitim
                  2020/’21            217              267               388              361
 48  sisteminde 12 yıllık zorunlu eğitim gibi önemli yapısal değişikliklerin ve politikalardaki iyileştirmelerin bir   49
                  2021/’22           222               270               605              406
 sonucu olarak değerlendirilebilir. Hem kız hem de erkek öğrencilerin eğitime erişimindeki artış, eğitimde
                  2022/’23           220               274               390              362
 fırsat eşitliğini tesis etme sürecinde önemli bir kazanımı işaret etmektedir. Bu veriler, gelecekteki eğitim
                  2023/’24           224               282               396              358
 politikalarının şekillendirilmesi ve özellikle dezavantajlı grupların eğitime katılımını daha da artırmak için
            Kaynak: (MEB, 2024)
 yapılacak çalışmalara ışık tutması bakımından önemlidir.
               Tablo 4’te Türkiye’nin yıllara göre okul başına düşen öğrenci sayısı ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim
 Eğitim Seviyesine Göre Okul ve Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı
            seviyelerinde oranları verilmiştir. İlkokul ve ortaokul bazında inceleme yapıldığında yıllar itibari ile okul
 Ulusal eğitim sistemlerini değerlendirmeye tabii tutarken dikkatle incelenmesi gereken bir başka kıstas   başına düşen öğrenci sayısında genel olarak azalma olduğu gözlemlenmektedir. İlkokulda 2002/2003
 ise eğitim seviyesine göre okul, öğretmen ve derslik başına düşen öğrenci sayısıdır. Bu verilerle ilgili bir   yılında 294 iken 2023/ 2024 yılında bu sayı 224’e düşmüştür. Ortaokul uygulaması 2012/2013 döneminde
 analize başlamadan önce ilgili hesaplamaların nasıl yapıldığına dair kısa bir bilgi vermek faydalı olacaktır.   hayata geçirilmiştir. 2012/2013 yılında okul başına düşen öğrenci sayısı 306 iken 2023/2024 yılında 282’ye
 İlk olarak Okul Başına Düşen Öğrenci Sayısı, ilgili eğitim kademesi temel alınarak toplam öğrenci sayısının   düşmüştür.  Her  iki  okul  türünde  de  son  beş  yıl  içerisinde  okul  başına  düşen  öğrenci  sayısı  çok  fazla
 toplam okul sayısına bölünmesi ile elde edilmekte ve bir okuldaki ortalama öğrenci sayısını göstermektedir.   değişiklik göstermemektedir. Genel ortaöğretimde ise yıllar içinde okul başına düşen öğrenci sayısı azalış
 Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı ise bir okulda görev yapan toplam öğretmen sayısının o okulda   gözlenmiştir. 2002/2003 yılında 624 olan sayı 2023/2024 yılında 396’ya düşmüştür. Bu durum öğrencilerin
 öğrenim gören toplam öğrenci sayısına bölünmesiyle elde edilir. Yıllara göre okul başına düşen öğrenci   daha nitelikli eğitim alması adına oldukça önemlidir. Mesleki ve teknik ortaöğretimde ise genel olarak bir
 sayısı Tablo 4’te aktarılmıştır.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56