Page 55 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 55

Tablo 6. Yıllara göre okul öncesi okul/kurum sayıları  bir yansımasıdır. Resmî kurumların sayısındaki bu büyüme, özellikle dezavantajlı bölgelerdeki çocukların
            eğitime erişimini artırarak eğitimde fırsat eşitliğini sağlamaya yönelik önemli bir stratejik hamledir. Özel
 Eğitim Öğretim Yılı  Resmî  Özel  Toplam
            kurumlar bünyesindeki okul öncesi eğitim kurumlarının sayısı da devlet kurumlarına benzer bir biçimde
 2002/’03  915  1.439  2.354
            yıllar içinde artış göstermiştir. 2002/2003 yılında 1.439 olan özel okul öncesi kurum sayısı, 2023-2024
 2003/’04  882  1.382  2.264
            yılında 6.820’ye ulaşmıştır. Özellikle son yıllarda, devletin okul öncesi eğitime yaptığı yoğun yatırımların
 2004/’05  948  1.505  2.453
            sonucu olarak özel kurumların büyümesi resmî kurumlarla aynı ivmeye sahip olamamıştır. Resmî ve özel
 2005/’06  1.079  1.742  2.821
            kurumlar arasındaki bu fark, devletin okul öncesi eğitimde daha başat bir rol oynadığını göstermektedir.
 2006/’07  1.267  1.955  3.222
            Okul  öncesi  eğitim  kurumları  sayısındaki  bu  artış,  okul  öncesi  eğitimin  yaygınlaşması  ve  Millî  Eğitim
 2007/’08  1.413  2.187  3.600
            Bakanlığının  stratejik  hedefleri  doğrultusunda  zorunlu  eğitim  kapsamına  alınması  amaçlarına  büyük
 2008/’09  1.346  2.179  3.525
            ölçüde hizmet etmektedir.  Bu çabalar okul öncesi eğitimi geniş kitlelere ulaştırarak eğitimde hakkaniyet
 2009/’10  1.396  2.481  3.877
            ilkesini tesis etmede önemli bir rol oynayacaktır.
 2010/’11  1.570  2.639  4.209  Sonuç olarak, resmî kurumların sayısındaki artış, devletin eğitimde fırsat eşitliğini artırma hedefini
 SAYILARLA EĞİTİM  2012/’13  2.005  3.234  5.430  yansıtırken, özel kurumlar da Türk eğitim sisteminde ailelere önemli bir alternatif sunmaktadır. Resmî
 2011/’12
 1.799
 4.647
 2.848
 5.018
 3.013
            okul öncesi okulların sayısının hızlı bir şekilde artması, devletin eğitimi daha erişilebilir kılma çabalarının
 2.196
 2013/’14
            bir ürünüdür. Buna karşın özel kurumlar da çeşitlilik sağlayarak okul öncesi eğitimde önemli bir yere
 2014/’15
 5.935
 3.555
 2.380
 2015/’16
 3.074
 3.714
            olarak  gelişmesine  katkı  sağlayacaktır.    Okul  öncesi  okul  ve  kurum  sayılarında  yapılacak  niteliksel
 2016/’17  4.089  4.630  6.788  sahiptir.  Bu  iki  sistemin  birlikte  gelişimi,  Türkiye’de  okul  öncesi  eğitimin  hem  nitelik  hem  de  nicelik
 8.719
            artışlar eğitimde hakkaniyeti tesis etmeyi kolaylaştıracak ve okul öncesi eğitimin kalitesi ve erişilebilirliği
 2017/’18  4.855  5.218  10.073
            artacaktır. Ancak okul öncesi kurumların sayısındaki bu nicel artış, ülke genelinde hangi bölgelerin daha
 2018/’19  5.317  5.352  10.669
            fazla  okul  öncesi  eğitim  kurumuna  ihtiyaç  duyduğunu  belirlemek  amacıyla  gerçekleştirilecek  ihtiyaç
 2019/’20  5.830  5.655  11.485
            temelli analizlerle daha anlamlı bir hale gelecektir. Yıllara göre okul öncesi öğretmen sayıları Tablo 7’de
 2020/’21  5.232  5.320  10.552
 52                                                                                                        53
            verilmiştir.
 2021/’22  7.878  6.246  14.124
 2022/’23  11.716  6.528  18.244
 2023/’24  12.046  6.820  18.866
 Kaynak: (MEB, 2024)
 2002-2024  yılları  arasında  Türkiye’deki  okul  öncesi  eğitimde  özellikle  resmî  kurumların  sayısında
 gözle  görülür  bir  büyüme  yaşanmıştır.  2002/2003  eğitim  öğretim  yılında  915  olan  resmî  okul  sayısı,
 2023/2024  yılında  12.046’  ya  ulaşarak  neredeyse  13  katlık  bir  artış  göstermiştir.  Bu  büyüme,  Millî
 Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimini toplumun her kesimine ulaştırma ve yatırımlarını bu alanda

 yoğunlaştırma çabasının bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. Resmî okul sayısındaki artış, özellikle
 2015/2016 eğitim öğretim yılından sonra bir ivme kazanmıştır. Bu dönemde resmî kurum sayısı iki katına
 çıkmıştır. 2021/2022 döneminde 7.878 olan resmî okul sayısı, 2023/2024 yılında 12.046’ya yükselmiştir. Bu
 artış, Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimi yaygınlaştırma ve daha fazla erişilebilir kılma hedefinin
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60