Page 54 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 54
Tablo 6. Yıllara göre okul öncesi okul/kurum sayıları bir yansımasıdır. Resmî kurumların sayısındaki bu büyüme, özellikle dezavantajlı bölgelerdeki çocukların
eğitime erişimini artırarak eğitimde fırsat eşitliğini sağlamaya yönelik önemli bir stratejik hamledir. Özel
Eğitim Öğretim Yılı Resmî Özel Toplam
kurumlar bünyesindeki okul öncesi eğitim kurumlarının sayısı da devlet kurumlarına benzer bir biçimde
2002/’03 915 1.439 2.354
yıllar içinde artış göstermiştir. 2002/2003 yılında 1.439 olan özel okul öncesi kurum sayısı, 2023-2024
2003/’04 882 1.382 2.264
yılında 6.820’ye ulaşmıştır. Özellikle son yıllarda, devletin okul öncesi eğitime yaptığı yoğun yatırımların
2004/’05 948 1.505 2.453
sonucu olarak özel kurumların büyümesi resmî kurumlarla aynı ivmeye sahip olamamıştır. Resmî ve özel
2005/’06 1.079 1.742 2.821
kurumlar arasındaki bu fark, devletin okul öncesi eğitimde daha başat bir rol oynadığını göstermektedir.
2006/’07 1.267 1.955 3.222
Okul öncesi eğitim kurumları sayısındaki bu artış, okul öncesi eğitimin yaygınlaşması ve Millî Eğitim
2007/’08 1.413 2.187 3.600
Bakanlığının stratejik hedefleri doğrultusunda zorunlu eğitim kapsamına alınması amaçlarına büyük
2008/’09 1.346 2.179 3.525
ölçüde hizmet etmektedir. Bu çabalar okul öncesi eğitimi geniş kitlelere ulaştırarak eğitimde hakkaniyet
2009/’10 1.396 2.481 3.877
ilkesini tesis etmede önemli bir rol oynayacaktır.
2010/’11 1.570 2.639 4.209 Sonuç olarak, resmî kurumların sayısındaki artış, devletin eğitimde fırsat eşitliğini artırma hedefini
SAYILARLA EĞİTİM 2012/’13 2.005 3.234 5.430 yansıtırken, özel kurumlar da Türk eğitim sisteminde ailelere önemli bir alternatif sunmaktadır. Resmî
2.848
2011/’12
1.799
4.647
5.018
3.013
okul öncesi okulların sayısının hızlı bir şekilde artması, devletin eğitimi daha erişilebilir kılma çabalarının
2.196
2013/’14
bir ürünüdür. Buna karşın özel kurumlar da çeşitlilik sağlayarak okul öncesi eğitimde önemli bir yere
2014/’15
2.380
5.935
3.555
3.714
3.074
2015/’16
olarak gelişmesine katkı sağlayacaktır. Okul öncesi okul ve kurum sayılarında yapılacak niteliksel
8.719
2016/’17 4.089 4.630 6.788 sahiptir. Bu iki sistemin birlikte gelişimi, Türkiye’de okul öncesi eğitimin hem nitelik hem de nicelik
artışlar eğitimde hakkaniyeti tesis etmeyi kolaylaştıracak ve okul öncesi eğitimin kalitesi ve erişilebilirliği
2017/’18 4.855 5.218 10.073
artacaktır. Ancak okul öncesi kurumların sayısındaki bu nicel artış, ülke genelinde hangi bölgelerin daha
2018/’19 5.317 5.352 10.669
fazla okul öncesi eğitim kurumuna ihtiyaç duyduğunu belirlemek amacıyla gerçekleştirilecek ihtiyaç
2019/’20 5.830 5.655 11.485
temelli analizlerle daha anlamlı bir hale gelecektir. Yıllara göre okul öncesi öğretmen sayıları Tablo 7’de
2020/’21 5.232 5.320 10.552
52 53
verilmiştir.
2021/’22 7.878 6.246 14.124
2022/’23 11.716 6.528 18.244
2023/’24 12.046 6.820 18.866
Kaynak: (MEB, 2024)
2002-2024 yılları arasında Türkiye’deki okul öncesi eğitimde özellikle resmî kurumların sayısında
gözle görülür bir büyüme yaşanmıştır. 2002/2003 eğitim öğretim yılında 915 olan resmî okul sayısı,
2023/2024 yılında 12.046’ ya ulaşarak neredeyse 13 katlık bir artış göstermiştir. Bu büyüme, Millî
Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimini toplumun her kesimine ulaştırma ve yatırımlarını bu alanda
yoğunlaştırma çabasının bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. Resmî okul sayısındaki artış, özellikle
2015/2016 eğitim öğretim yılından sonra bir ivme kazanmıştır. Bu dönemde resmî kurum sayısı iki katına
çıkmıştır. 2021/2022 döneminde 7.878 olan resmî okul sayısı, 2023/2024 yılında 12.046’ya yükselmiştir. Bu
artış, Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimi yaygınlaştırma ve daha fazla erişilebilir kılma hedefinin