Page 54 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 54

Tablo 6. Yıllara göre okul öncesi okul/kurum sayıları                                                          bir yansımasıdır. Resmî kurumların sayısındaki bu büyüme, özellikle dezavantajlı bölgelerdeki çocukların
                                                                                                                           eğitime erişimini artırarak eğitimde fırsat eşitliğini sağlamaya yönelik önemli bir stratejik hamledir. Özel
                Eğitim Öğretim Yılı       Resmî                  Özel                 Toplam
                                                                                                                           kurumlar bünyesindeki okul öncesi eğitim kurumlarının sayısı da devlet kurumlarına benzer bir biçimde
                    2002/’03                915                  1.439                 2.354
                                                                                                                           yıllar içinde artış göstermiştir. 2002/2003 yılında 1.439 olan özel okul öncesi kurum sayısı, 2023-2024
                    2003/’04               882                   1.382                 2.264
                                                                                                                           yılında 6.820’ye ulaşmıştır. Özellikle son yıllarda, devletin okul öncesi eğitime yaptığı yoğun yatırımların
                    2004/’05               948                   1.505                 2.453
                                                                                                                           sonucu olarak özel kurumların büyümesi resmî kurumlarla aynı ivmeye sahip olamamıştır. Resmî ve özel
                    2005/’06               1.079                 1.742                 2.821
                                                                                                                           kurumlar arasındaki bu fark, devletin okul öncesi eğitimde daha başat bir rol oynadığını göstermektedir.
                    2006/’07               1.267                 1.955                 3.222
                                                                                                                           Okul  öncesi  eğitim  kurumları  sayısındaki  bu  artış,  okul  öncesi  eğitimin  yaygınlaşması  ve  Millî  Eğitim
                    2007/’08               1.413                 2.187                 3.600
                                                                                                                           Bakanlığının  stratejik  hedefleri  doğrultusunda  zorunlu  eğitim  kapsamına  alınması  amaçlarına  büyük
                    2008/’09               1.346                 2.179                 3.525
                                                                                                                           ölçüde hizmet etmektedir.  Bu çabalar okul öncesi eğitimi geniş kitlelere ulaştırarak eğitimde hakkaniyet
                    2009/’10               1.396                 2.481                 3.877
                                                                                                                           ilkesini tesis etmede önemli bir rol oynayacaktır.
                    2010/’11               1.570                 2.639                 4.209                                  Sonuç olarak, resmî kurumların sayısındaki artış, devletin eğitimde fırsat eşitliğini artırma hedefini
        SAYILARLA EĞİTİM  2012/’13         2.005                 3.234                 5.430                               yansıtırken, özel kurumlar da Türk eğitim sisteminde ailelere önemli bir alternatif sunmaktadır. Resmî
                                                                 2.848
                    2011/’12
                                           1.799
                                                                                       4.647
                                                                                       5.018
                                                                 3.013
                                                                                                                           okul öncesi okulların sayısının hızlı bir şekilde artması, devletin eğitimi daha erişilebilir kılma çabalarının
                                           2.196
                    2013/’14
                                                                                                                           bir ürünüdür. Buna karşın özel kurumlar da çeşitlilik sağlayarak okul öncesi eğitimde önemli bir yere
                    2014/’15
                                           2.380
                                                                                       5.935
                                                                 3.555
                                                                 3.714
                                           3.074
                    2015/’16
                                                                                                                           olarak  gelişmesine  katkı  sağlayacaktır.    Okul  öncesi  okul  ve  kurum  sayılarında  yapılacak  niteliksel
                                                                                       8.719
                    2016/’17               4.089                 4.630                 6.788                               sahiptir.  Bu  iki  sistemin  birlikte  gelişimi,  Türkiye’de  okul  öncesi  eğitimin  hem  nitelik  hem  de  nicelik
                                                                                                                           artışlar eğitimde hakkaniyeti tesis etmeyi kolaylaştıracak ve okul öncesi eğitimin kalitesi ve erişilebilirliği
                    2017/’18               4.855                 5.218                 10.073
                                                                                                                           artacaktır. Ancak okul öncesi kurumların sayısındaki bu nicel artış, ülke genelinde hangi bölgelerin daha
                    2018/’19               5.317                 5.352                 10.669
                                                                                                                           fazla  okul  öncesi  eğitim  kurumuna  ihtiyaç  duyduğunu  belirlemek  amacıyla  gerçekleştirilecek  ihtiyaç
                    2019/’20               5.830                 5.655                 11.485
                                                                                                                           temelli analizlerle daha anlamlı bir hale gelecektir. Yıllara göre okul öncesi öğretmen sayıları Tablo 7’de
                    2020/’21               5.232                 5.320                 10.552
    52                                                                                                                                                                                                                   53
                                                                                                                           verilmiştir.
                    2021/’22               7.878                 6.246                 14.124
                    2022/’23               11.716                6.528                 18.244
                    2023/’24               12.046                6.820                 18.866
            Kaynak: (MEB, 2024)
               2002-2024  yılları  arasında  Türkiye’deki  okul  öncesi  eğitimde  özellikle  resmî  kurumların  sayısında
            gözle  görülür  bir  büyüme  yaşanmıştır.  2002/2003  eğitim  öğretim  yılında  915  olan  resmî  okul  sayısı,
            2023/2024  yılında  12.046’  ya  ulaşarak  neredeyse  13  katlık  bir  artış  göstermiştir.  Bu  büyüme,  Millî
            Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimini toplumun her kesimine ulaştırma ve yatırımlarını bu alanda

            yoğunlaştırma çabasının bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. Resmî okul sayısındaki artış, özellikle
            2015/2016 eğitim öğretim yılından sonra bir ivme kazanmıştır. Bu dönemde resmî kurum sayısı iki katına
            çıkmıştır. 2021/2022 döneminde 7.878 olan resmî okul sayısı, 2023/2024 yılında 12.046’ya yükselmiştir. Bu
            artış, Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimi yaygınlaştırma ve daha fazla erişilebilir kılma hedefinin
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59