Page 56 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 56
Tablo 7. Yıllara göre okul öncesi öğretmen sayıları Tablo 7, 2002-2024 yılları arasında Türkiye’de resmî ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev
yapan öğretmen sayılarındaki değişimi ele almaktadır. Son yirmi yıl ele alındığında, genel olarak hem
Eğitim Öğretim Yılı Toplam Resmî Özel
resmî hem de özel kurumlarda görev yapan okul öncesi öğretmen sayılarında önemli bir artış meydana
2002/’03 7.830 3.765 4.065 geldiğini söylemek mümkündür. 2002/2003 eğitim öğretim yılında toplam 7.830 öğretmen bulunurken
2003/’04 7.265 3.564 3701 2023/2024 yılı itibarıyla bu sayı 84.067’ye yükselmiştir. 2002/2003 eğitim öğretim yılında resmî
2004/’05 8.334 3.961 4373 kurumlarda görev yapan okul öncesi öğretmen sayısı özel kurumlarda görev yapan öğretmenlerden
2005/’06 8.248 3.978 4.270 daha az iken 2023/2024 eğitim öğretim yılına gelindiğinde kamu kurumlarında görev yapan toplam
2006/’07 10.016 4.580 5.436 okul öncesi öğretmen sayısı 56.014’e yükselmiş ve özel öğretim kurumlarında görev yapan okul öncesi
2007/’08 10.819 4.561 6.258 öğretmen sayısının neredeyse iki katına çıkmıştır. Esasında bu eğilim 2012/2013 eğitim öğretim yılı ile
2008/’09 12.553 5.802 6.751 başlamış olup Millî Eğitim Bakanlığı stratejik hedefleri doğrultusunda okul öncesi eğitimde daha fazla
2009/’10 13.831 7.038 6.793 öğretmen istihdam etmiştir. Bu minvalde, resmî kurumlarda görev yapan öğretmen sayısındaki artış,
özellikle 2010’lu yıllara gelindiğinde daha çok ivme kazanmıştır. 2010/2011 eğitim öğretim yılında 8.450
8.450
17.531
2010/’11
9.081
SAYILARLA EĞİTİM 2011/’12 22.936 10.182 12.754 olan öğretmen sayısı, 2023/2024 yılında 56.014’e ulaşmıştır. Bu büyüme, devletin okul öncesi eğitim
alanındaki kapasitesini artırma ve bu alanda daha fazla öğrenciye hizmet sunma amacının bir göstergesi
26.029
12.895
13.134
2012/’13
olarak değerlendirilebilir. Resmî kurumlarda öğretmen sayısındaki bu anlamlı artış, devletin eğitimde
2013/’14
25.858
13.127
12.731
hakkaniyet politikalarını desteklemek ve okul öncesi eğitime erişimi yaygınlaştırmak amacıyla yaptığı
15.705
2014/’15
29.698
13.993
2015/’16
17.493
2002/2003 yılında özel kurumlarda görev yapan öğretmen sayısı 4.065 iken 2023/2024 yılında bu sayı
16.510
2016/’17 32.463 22.453 14.970 yatırımların bir sonucudur. Özel kurumlarda da öğretmen sayısında kayda değer bir artış görülmektedir.
38.963
2017/’18 45.135 25.688 19.447 28.018’e yükselmiştir. Özel kurumlardaki öğretmen sayısında yaşanan bu artış, özel sektörün okul öncesi
2018/’19 51.143 30.079 21.064 eğitim alanında, resmî kurumlara ek olarak önemli bir rol üstlendiğini ve giderek daha fazla öğrenciye
2019/’20 56.218 33.502 22.716 hitap ettiğini göstermektedir. Özel okulların büyümesi, eğitim hizmetlerindeki çeşitliliği artırmakta ve
2020/’21 52.461 33.121 19.340 velilere alternatif eğitim modelleri sunmaktadır.
54 55
2021/’22 63.142 39.908 23.234
Sonuç olarak, Türkiye’de okul öncesi eğitim alanında hem resmî hem de özel kurumlarda öğretmen
2022/’23 87.323 59.305 28.018
sayısının yıllar içinde sürekli arttığı gözlemlenmektedir. Resmî kurumlarda öğretmen sayısındaki
2023/’24 84.067 56.014 28.018
artış, devletin bu alandaki hizmet kapasitesini genişletme çabasının bir yansımasıdır. Özel kurumlar
Kaynak: (MEB, 2024)
da bu alanda büyüme göstermiş, öğretmen sayılarını artırarak okul öncesi eğitime önemli katkılarda
bulunmuşlardır. Bu büyüme, Türkiye’nin eğitim sisteminde okul öncesi eğitimin giderek daha önemli bir
yer kazandığını ortaya koymaktadır. Genel olarak 2002 yılından itibaren Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi
eğitimde görev yapan öğretmen sayısını artırmaya yönelik ciddi oranda kaynak ayırmış ve bu amacını
önemli ölçüde gerçekleştirmiştir. Öte taraftan Türkiye’de henüz okul öncesi eğitim zorunlu eğitim
kapsamında değildir. Millî Eğitim Bakanlığının stratejik hedefleri doğrultusunda okul öncesi eğitimin
zorunlu eğitim kapsamına alınmasıyla birlikte okul öncesi kurumlarında istihdam edilecek öğretmenlerin
sayısında da büyük bir artışın gerçekleşmesi beklenmektedir. Yıllara göre okul öncesi öğrenci sayıları
Tablo 8’de yer almaktadır.