Page 57 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 57

Tablo 7. Yıllara göre okul öncesi öğretmen sayıları  Tablo 7, 2002-2024 yılları arasında Türkiye’de resmî ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev
            yapan öğretmen sayılarındaki değişimi ele almaktadır. Son yirmi yıl ele alındığında, genel olarak hem
 Eğitim Öğretim Yılı  Toplam  Resmî  Özel
            resmî hem de özel kurumlarda görev yapan okul öncesi öğretmen sayılarında önemli bir artış meydana
 2002/’03  7.830  3.765  4.065  geldiğini söylemek mümkündür. 2002/2003 eğitim öğretim yılında toplam 7.830 öğretmen bulunurken
 2003/’04  7.265  3.564  3701  2023/2024  yılı  itibarıyla  bu  sayı  84.067’ye  yükselmiştir.  2002/2003  eğitim  öğretim  yılında  resmî
 2004/’05  8.334  3.961  4373  kurumlarda görev yapan okul öncesi öğretmen sayısı özel kurumlarda görev yapan öğretmenlerden

 2005/’06  8.248  3.978  4.270  daha  az  iken  2023/2024  eğitim  öğretim  yılına  gelindiğinde  kamu  kurumlarında  görev  yapan  toplam
 2006/’07  10.016  4.580  5.436  okul öncesi öğretmen sayısı 56.014’e yükselmiş ve özel öğretim kurumlarında görev yapan okul öncesi
 2007/’08  10.819  4.561  6.258  öğretmen sayısının neredeyse iki katına çıkmıştır. Esasında bu eğilim 2012/2013 eğitim öğretim yılı ile

 2008/’09  12.553  5.802  6.751  başlamış olup Millî Eğitim Bakanlığı stratejik hedefleri doğrultusunda okul öncesi eğitimde daha fazla
 2009/’10  13.831  8.450  6.793  öğretmen istihdam etmiştir. Bu minvalde, resmî kurumlarda görev yapan öğretmen sayısındaki artış,
 7.038
            özellikle 2010’lu yıllara gelindiğinde daha çok ivme kazanmıştır.  2010/2011 eğitim öğretim yılında 8.450
 9.081
 2010/’11
 17.531
 SAYILARLA EĞİTİM  2012/’13  22.936  15.705  12.895  olan  öğretmen  sayısı,  2023/2024  yılında  56.014’e  ulaşmıştır.  Bu  büyüme,  devletin  okul  öncesi  eğitim
 12.754
 10.182
 2011/’12
            alanındaki kapasitesini artırma ve bu alanda daha fazla öğrenciye hizmet sunma amacının bir göstergesi
 13.134
 26.029
            olarak değerlendirilebilir. Resmî kurumlarda öğretmen sayısındaki bu anlamlı artış, devletin eğitimde
 13.127
 2013/’14
 25.858
 12.731
            hakkaniyet politikalarını desteklemek ve okul öncesi eğitime erişimi yaygınlaştırmak amacıyla yaptığı
 13.993
 29.698
 2014/’15
 17.493
 2015/’16
            2002/2003 yılında özel kurumlarda görev yapan öğretmen sayısı 4.065 iken 2023/2024 yılında bu sayı
 16.510
 2016/’17  32.463  22.453  14.970  yatırımların bir sonucudur. Özel kurumlarda da öğretmen sayısında kayda değer bir artış görülmektedir.
 38.963
 2017/’18  45.135  25.688  19.447  28.018’e yükselmiştir. Özel kurumlardaki öğretmen sayısında yaşanan bu artış, özel sektörün okul öncesi
 2018/’19  51.143  30.079  21.064  eğitim alanında, resmî kurumlara ek olarak önemli bir rol üstlendiğini ve giderek daha fazla öğrenciye
 2019/’20  56.218  33.502  22.716  hitap ettiğini göstermektedir. Özel okulların büyümesi, eğitim hizmetlerindeki çeşitliliği artırmakta ve
 2020/’21  52.461  33.121  19.340  velilere alternatif eğitim modelleri sunmaktadır.
 54                                                                                                        55
 2021/’22  63.142  39.908  23.234
               Sonuç olarak, Türkiye’de okul öncesi eğitim alanında hem resmî hem de özel kurumlarda öğretmen
 2022/’23  87.323  59.305  28.018
            sayısının  yıllar  içinde  sürekli  arttığı  gözlemlenmektedir.  Resmî  kurumlarda  öğretmen  sayısındaki
 2023/’24  84.067  56.014  28.018
            artış,  devletin  bu  alandaki  hizmet  kapasitesini  genişletme  çabasının  bir  yansımasıdır.  Özel  kurumlar
 Kaynak: (MEB, 2024)
            da bu alanda büyüme göstermiş, öğretmen sayılarını artırarak okul öncesi eğitime önemli katkılarda
            bulunmuşlardır. Bu büyüme, Türkiye’nin eğitim sisteminde okul öncesi eğitimin giderek daha önemli bir
            yer kazandığını ortaya koymaktadır. Genel olarak 2002 yılından itibaren Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi
            eğitimde görev yapan öğretmen sayısını artırmaya yönelik ciddi oranda kaynak ayırmış ve bu amacını
            önemli  ölçüde  gerçekleştirmiştir.  Öte  taraftan  Türkiye’de  henüz  okul  öncesi  eğitim  zorunlu  eğitim
            kapsamında  değildir.  Millî  Eğitim  Bakanlığının  stratejik  hedefleri  doğrultusunda  okul  öncesi  eğitimin
            zorunlu eğitim kapsamına alınmasıyla birlikte okul öncesi kurumlarında istihdam edilecek öğretmenlerin
            sayısında da büyük bir artışın gerçekleşmesi beklenmektedir. Yıllara göre okul öncesi öğrenci sayıları

            Tablo 8’de yer almaktadır.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62