Page 59 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 59

Tablo 8. Yıllara göre okul öncesi öğrenci sayıları  eğitime  erişimde  kız  ve  erkek  çocuklar  arasında  dengenin  sağlandığını  göstermektedir.  Okul  öncesi
            öğrenci sayısında 2010/2011 eğitim öğretim yılı itibarıyla önemli bir artış kaydedilmiştir. Bu artışı, özellikle
 Eğitim Öğretim Yılı  Toplam  Erkek  Kız
            Millî  Eğitim  Bakanlığının  okul  öncesi  eğitimi  yaygınlaştırmaya  yönelik  politika  ve  projeleri  açıklamak
 2002/’03  320.038  167.421  152.617
            mümkündür.  2010/2011  eğitim  öğretim  yılında  toplam  1.115.818  olan  öğrenci  sayısı,  2021/2022  yılında
 2003/’04  370.788  193.433  177.355  1.885.004’e  ulaşmıştır.  Bu  artış,  eğitime  erişimi  artırma  çabalarının  başarılı  olduğunu  ve  okul  öncesi
 2004/’05  454.860  237.605  217.255  eğitimin toplum nezdinde önem kazandığını göstermektedir.
 2005/’06  550.146  286.347  263.799
               2020/2021 yıllarında yaşanan COVID-19 salgını nedeniyle öğrenci sayısında bir düşüş yaşanmış, salgın
 2006/’07  640.849  334.252  306.597
            kısıtlamaları dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de okul öncesi eğitime erişimi olumsuz etkilemiştir.
 2007/’08  701.762  366.209  335.553
            Ancak daha sonraki dönemde toparlanma hızlı olmuş ve 2022/2023 yılında öğrenci sayısı 2.055.350’ye
 2008/’09  804.765  421.033  383.732
            ulaşmıştır. Bu toparlanma, Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitime erişimi yeniden ve hızlı bir şekilde
 2009/’10  980.654  511.127  469.527
            tesis ettiğini göstermektedir.
 1.115.818
 580.296
 2010/’11
 535.522
 SAYILARLA EĞİTİM  2012/’13  1.059.495  562.179  504.301  sisteminin erken çocukluk eğitimine daha fazla önem verdiğini ve bu kademenin hem devlet hem de özel
 2011/’12
 1.169.556
 562.504
 607.052
               Son  olarak  okul  öncesi  eğitime  katılan  öğrenci  sayılarındaki  bu  genel  artış,  Türkiye’nin  eğitim
 1.077.933
 515.754
 555.194
 2013/’14
            sektör tarafından desteklendiğini göstermektedir. Özellikle son yıllarda devletin yatırımları ve okul öncesi
 549.414
 607.247
 1.156.661
 2014/’15
            eğitimde fırsat eşitliğini artırmaya yönelik eğitim politikalarının uygulanmasıyla aileler için okul öncesi
 575.757
 2015/’16
 693.179
 2016/’17  1.209.106  633.349  632.944  eğitim,  temel  eğitime  hazırlıkta  önemli  bir  eşik  olarak  görülmektedir.  Bu  eğilim,  okul  öncesi  eğitimin
 1.326.123
            akademik  başarıya  ve  toplumsal  kalkınmaya  olan  katkısına  ve  gelecekte  de  bu  alandaki  büyümenin
 2017/’18  1.501.088  782.646  718.442  devam edeceğine işaret etmektedir.
 2018/’19  1.564.813  814.821  749.992
             İlköğretim İstatistikleri
 2019/’20  1.629.720  846.249  783.471
 56  2020/’21  1.225.981  637.435  588.546  İlköğretim kurumları, dört yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl süreli zorunlu ve farklı programlar   57
 2021/’22  1.885.004  975.006  909.998  arasında  tercihe  imkân  veren  ortaokullar  ile  imam  hatip  ortaokullarından  oluşmaktadır.  İlkokulların
 2022/’23  2.055.350  1.064.089  991.261  birinci  sınıflarına  o  yılın  31  Aralık  tarihinde  72  ayını  dolduran  çocukların  (kayıtların  yapıldığı  yılın  eylül
 2023/’24  1.954.202  1.009.120  945.082  ayı sonu itibarıyla 69 ayını dolduran çocuklar) kaydı yapılır. Ayrıca kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu
 Kaynak: (MEB, 2024)  itibarıyla 66, 67, 68 aylık çocuklardan velisinin yazılı isteği bulunanlar da ilkokul birinci sınıfa kaydedilir.
            Ortaokullar  ile  imam  hatip  ortaokullarında  lise  eğitimini  destekleyecek  şekilde  öğrencilerin  yetenek,
 Tablo 8, Türkiye’de 2002-2024 yılları arasında okul öncesi eğitimi alan öğrenci sayılarındaki gelişimi
            gelişim ve tercihlerine göre seçimlik dersler oluşturulur. Mecburi ilköğretim çağı, 6-14 yaş grubundaki
 göstermektedir.  Son  yirmi  yıllık  zaman  diliminde,  toplam  öğrenci  sayısında  meydana  gelen  bu  artış
            çocukları  kapsar.  Bu  başlık  altında  yıllara  göre  ilköğretim  okul/kurum,  öğretmen,  öğrenci  ve  derslik
 dikkate değerdir. 2002/2003 eğitim öğretim yılı itibarıyla 320.038 olan toplam öğrenci sayısı, 2023/2024
            sayılarına yer verilmiştir. İlk olarak Tablo 9’da yıllara göre ilköğretim okul/kurum sayısı aktarılmıştır.
 eğitim  öğretim  yılında  1.954.202’ye  ulaşmıştır.  Bu  veriler,  Türkiye’de  artan  nüfusla  birlikte  daha  fazla
 öğrencinin  okul  öncesi  eğitimi  talep  ettiğini  ve  Millî  Eğitim  Bakanlığının  okul  öncesi  eğitime  erişim
 sağlamada gerekli fiziki ve beşerî altyapıyı sağladığını göstermektedir.Cinsiyet bazında incelendiğinde,
 2023/2024 yılında toplam 1.954.202 öğrenci arasında 1.009.120’si erkek, 945.082’si ise kız öğrencidir. Bu

 durum, erkek öğrenci sayısı kız öğrenci sayısından fazla olsa da Türk eğitim politikalarının okul öncesi
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64