Page 59 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 59
Tablo 8. Yıllara göre okul öncesi öğrenci sayıları eğitime erişimde kız ve erkek çocuklar arasında dengenin sağlandığını göstermektedir. Okul öncesi
öğrenci sayısında 2010/2011 eğitim öğretim yılı itibarıyla önemli bir artış kaydedilmiştir. Bu artışı, özellikle
Eğitim Öğretim Yılı Toplam Erkek Kız
Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitimi yaygınlaştırmaya yönelik politika ve projeleri açıklamak
2002/’03 320.038 167.421 152.617
mümkündür. 2010/2011 eğitim öğretim yılında toplam 1.115.818 olan öğrenci sayısı, 2021/2022 yılında
2003/’04 370.788 193.433 177.355 1.885.004’e ulaşmıştır. Bu artış, eğitime erişimi artırma çabalarının başarılı olduğunu ve okul öncesi
2004/’05 454.860 237.605 217.255 eğitimin toplum nezdinde önem kazandığını göstermektedir.
2005/’06 550.146 286.347 263.799
2020/2021 yıllarında yaşanan COVID-19 salgını nedeniyle öğrenci sayısında bir düşüş yaşanmış, salgın
2006/’07 640.849 334.252 306.597
kısıtlamaları dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de okul öncesi eğitime erişimi olumsuz etkilemiştir.
2007/’08 701.762 366.209 335.553
Ancak daha sonraki dönemde toparlanma hızlı olmuş ve 2022/2023 yılında öğrenci sayısı 2.055.350’ye
2008/’09 804.765 421.033 383.732
ulaşmıştır. Bu toparlanma, Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitime erişimi yeniden ve hızlı bir şekilde
2009/’10 980.654 511.127 469.527
tesis ettiğini göstermektedir.
1.115.818
580.296
2010/’11
535.522
SAYILARLA EĞİTİM 2012/’13 1.059.495 562.179 504.301 sisteminin erken çocukluk eğitimine daha fazla önem verdiğini ve bu kademenin hem devlet hem de özel
2011/’12
1.169.556
562.504
607.052
Son olarak okul öncesi eğitime katılan öğrenci sayılarındaki bu genel artış, Türkiye’nin eğitim
1.077.933
515.754
555.194
2013/’14
sektör tarafından desteklendiğini göstermektedir. Özellikle son yıllarda devletin yatırımları ve okul öncesi
549.414
607.247
1.156.661
2014/’15
eğitimde fırsat eşitliğini artırmaya yönelik eğitim politikalarının uygulanmasıyla aileler için okul öncesi
575.757
2015/’16
693.179
2016/’17 1.209.106 633.349 632.944 eğitim, temel eğitime hazırlıkta önemli bir eşik olarak görülmektedir. Bu eğilim, okul öncesi eğitimin
1.326.123
akademik başarıya ve toplumsal kalkınmaya olan katkısına ve gelecekte de bu alandaki büyümenin
2017/’18 1.501.088 782.646 718.442 devam edeceğine işaret etmektedir.
2018/’19 1.564.813 814.821 749.992
İlköğretim İstatistikleri
2019/’20 1.629.720 846.249 783.471
56 2020/’21 1.225.981 637.435 588.546 İlköğretim kurumları, dört yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl süreli zorunlu ve farklı programlar 57
2021/’22 1.885.004 975.006 909.998 arasında tercihe imkân veren ortaokullar ile imam hatip ortaokullarından oluşmaktadır. İlkokulların
2022/’23 2.055.350 1.064.089 991.261 birinci sınıflarına o yılın 31 Aralık tarihinde 72 ayını dolduran çocukların (kayıtların yapıldığı yılın eylül
2023/’24 1.954.202 1.009.120 945.082 ayı sonu itibarıyla 69 ayını dolduran çocuklar) kaydı yapılır. Ayrıca kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu
Kaynak: (MEB, 2024) itibarıyla 66, 67, 68 aylık çocuklardan velisinin yazılı isteği bulunanlar da ilkokul birinci sınıfa kaydedilir.
Ortaokullar ile imam hatip ortaokullarında lise eğitimini destekleyecek şekilde öğrencilerin yetenek,
Tablo 8, Türkiye’de 2002-2024 yılları arasında okul öncesi eğitimi alan öğrenci sayılarındaki gelişimi
gelişim ve tercihlerine göre seçimlik dersler oluşturulur. Mecburi ilköğretim çağı, 6-14 yaş grubundaki
göstermektedir. Son yirmi yıllık zaman diliminde, toplam öğrenci sayısında meydana gelen bu artış
çocukları kapsar. Bu başlık altında yıllara göre ilköğretim okul/kurum, öğretmen, öğrenci ve derslik
dikkate değerdir. 2002/2003 eğitim öğretim yılı itibarıyla 320.038 olan toplam öğrenci sayısı, 2023/2024
sayılarına yer verilmiştir. İlk olarak Tablo 9’da yıllara göre ilköğretim okul/kurum sayısı aktarılmıştır.
eğitim öğretim yılında 1.954.202’ye ulaşmıştır. Bu veriler, Türkiye’de artan nüfusla birlikte daha fazla
öğrencinin okul öncesi eğitimi talep ettiğini ve Millî Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitime erişim
sağlamada gerekli fiziki ve beşerî altyapıyı sağladığını göstermektedir.Cinsiyet bazında incelendiğinde,
2023/2024 yılında toplam 1.954.202 öğrenci arasında 1.009.120’si erkek, 945.082’si ise kız öğrencidir. Bu
durum, erkek öğrenci sayısı kız öğrenci sayısından fazla olsa da Türk eğitim politikalarının okul öncesi