Page 50 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 50

bir  biçimde  erkekler  lehine  olmakla  birlikte,  özellikle  2010’lu  yılların  ortalarından  itibaren  bu  farklar   Tablo 4. Yıllara göre okul başına düşen öğrenci sayısı
            kapanmaya  başlamış,  2020’li  yıllarda  ise  kadın  ve  erkek  okullaşma  oranları  neredeyse  eşit  seviyeye
                                                                                                                                                                                                   Mesleki ve Teknik
                                                                                                                                   Yıl             İlkokul          Ortaokul     Genel Ortaöğretim
            ulaşmıştır. 2002/2003 eğitim öğretim yılında erkeklerin brüt okullaşma oranı %93,36 iken kadınların                                                                                      Ortaöğretim
            oranı %67,52’de kalmıştır. Ancak 2022/2023 yılında erkekler için %121,94 ve kadınlar için %117,00 olan              2002/’03            294                -               624               242
            brüt okullaşma oranları, cinsiyetler arasındaki farkın giderildiğini göstermektedir. Bu gelişmeler; eğitim          2003/’04            285               -                625               235
            politikalarındaki  reformlar,  eğitimde  hakkaniyeti  teşvik  eden  projeler  ve  özellikle  kız  çocuklarının      2004/’05            290               -                573               245

            eğitime erişimini artıran girişimlerin olumlu etkisiyle ilişkilendirilebilir. Net okullaşma oranlarına daha         2005/’06            297               -                534               276
            yakından bakıldığında, 2002 yılında genel okullaşma oranının %50,57 olduğu görülmektedir. Bu oran,                  2006/’07            305               -                504               276
            eğitime erişim açısından toplumun yarısından fazlasının ortaöğretime düzenli olarak devam etmediğini                2007/’08            310               -                453               265
            göstermektedir.  Ancak  yıllar  ilerledikçe  bu  oranlar  istikrarlı  bir  artış  göstermiş  ve  2022/2023  eğitim   2008/’09           307               -                471               307

                                                                                                                                                    316
            öğretim  yılında  %91,70  gibi  yüksek  bir  seviyeye  ulaşmıştır.  Kadınlar  ve  erkekler  arasındaki  farklar     2009/’10            322               - -              492               338
                                                                                                                                                                                                         355
                                                                                                                                                                                       519
            da  bu  süreçte  giderek  azalmakta  hatta  2023/2024  yılında  net  okullaşma  oranları  erkeklerde  %87,27
                                                                                                                                 2010/’11
        SAYILARLA EĞİTİM  kadınlarda  ise  %88,71  olarak  birbirine  çok  yakın  düzeyde  seyretmektedir.  Bu  veriler,  eğitimde  kız  ve   2013/’14  323           306              464               308
                                                                                                                                                                                                         333
                                                                                                                                 2011/’12
                                                                                                                                                                                       476
                                                                                                                                                                      -
                                                                                                                                                    192
                                                                                                                                                                                                         326
            erkek  öğrencilerin  okullaşma  oranlarının  istenilen  oranlara  yükseltilmesi  yönündeki  çabaların  başarılı
                                                                                                                                 2012/’13
                                                                                                                                                    195
            olduğunu ortaya koyarken aynı zamanda Türkiye’deki ortaöğretim sisteminin geniş kitleler tarafından
                                                                                                                                                                                       506
                                                                                                                                                                      304
            daha  erişilebilir  hale  geldiğini  göstermektedir.  Bu  trendin  ortaya  çıkmasında  kuşkusuz  2012/2013
                                                                                                                                                                      292
                                                                                                                                                                                       446
                                                                                                                                                    197
                                                                                                                                 2014/’15
                                                                                                                                                                                                         481
                                                                                                                                                                      281
            eğitim öğretim yılında uygulanmaya başlanan 12 yıllık zorunlu eğitimin de etkisini olduğunu söylemek
                                                                                                                                                    195
                                                                                                                                 2016/’17
                                                                                                                                                                                       371
                                                                                                                                                                                                         403
            mümkündür.  Ayrıca,  2020/2021  yıllarında  yaşanan  COVID-19  salgın  koşullarına  rağmen  okullaşma                2015/’16           202              300               345               465
            oranlarının yükselmeye devam etmesi, dijital eğitim altyapısının gelişimi ve uzaktan eğitime geçişte Millî           2017/’18           204               288              347               381
            Eğitim Bakanlığının attığı adımlar bu sürece olumlu katkı sağladığını göstermektedir.                                2018/’19           213               287              343               338
                                                                                                                                2019/’20            213               284              334               319
               Sonuç  olarak,  ortaöğretimdeki  okullaşma  oranlarının  yıllar  içindeki  artışı,  Türkiye’deki  eğitim
                                                                                                                                 2020/’21           217               267              388               361
    48      sisteminde 12 yıllık zorunlu eğitim gibi önemli yapısal değişikliklerin ve politikalardaki iyileştirmelerin bir                                                                                              49
                                                                                                                                 2021/’22           222               270              605               406
            sonucu olarak değerlendirilebilir. Hem kız hem de erkek öğrencilerin eğitime erişimindeki artış, eğitimde
                                                                                                                                2022/’23            220               274              390               362
            fırsat eşitliğini tesis etme sürecinde önemli bir kazanımı işaret etmektedir. Bu veriler, gelecekteki eğitim
                                                                                                                                2023/’24            224               282              396               358
            politikalarının şekillendirilmesi ve özellikle dezavantajlı grupların eğitime katılımını daha da artırmak için
                                                                                                                           Kaynak: (MEB, 2024)
            yapılacak çalışmalara ışık tutması bakımından önemlidir.
                                                                                                                              Tablo 4’te Türkiye’nin yıllara göre okul başına düşen öğrenci sayısı ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim
             Eğitim Seviyesine Göre Okul ve Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı
                                                                                                                           seviyelerinde oranları verilmiştir. İlkokul ve ortaokul bazında inceleme yapıldığında yıllar itibari ile okul
               Ulusal eğitim sistemlerini değerlendirmeye tabii tutarken dikkatle incelenmesi gereken bir başka kıstas     başına düşen öğrenci sayısında genel olarak azalma olduğu gözlemlenmektedir. İlkokulda 2002/2003
            ise eğitim seviyesine göre okul, öğretmen ve derslik başına düşen öğrenci sayısıdır. Bu verilerle ilgili bir   yılında 294 iken 2023/ 2024 yılında bu sayı 224’e düşmüştür. Ortaokul uygulaması 2012/2013 döneminde
            analize başlamadan önce ilgili hesaplamaların nasıl yapıldığına dair kısa bir bilgi vermek faydalı olacaktır.   hayata geçirilmiştir. 2012/2013 yılında okul başına düşen öğrenci sayısı 306 iken 2023/2024 yılında 282’ye
            İlk olarak Okul Başına Düşen Öğrenci Sayısı, ilgili eğitim kademesi temel alınarak toplam öğrenci sayısının    düşmüştür.  Her  iki  okul  türünde  de  son  beş  yıl  içerisinde  okul  başına  düşen  öğrenci  sayısı  çok  fazla
            toplam okul sayısına bölünmesi ile elde edilmekte ve bir okuldaki ortalama öğrenci sayısını göstermektedir.    değişiklik göstermemektedir. Genel ortaöğretimde ise yıllar içinde okul başına düşen öğrenci sayısı azalış
            Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı ise bir okulda görev yapan toplam öğretmen sayısının o okulda             gözlenmiştir. 2002/2003 yılında 624 olan sayı 2023/2024 yılında 396’ya düşmüştür. Bu durum öğrencilerin
            öğrenim gören toplam öğrenci sayısına bölünmesiyle elde edilir. Yıllara göre okul başına düşen öğrenci         daha nitelikli eğitim alması adına oldukça önemlidir. Mesleki ve teknik ortaöğretimde ise genel olarak bir
            sayısı Tablo 4’te aktarılmıştır.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55