Page 48 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 48
ulaşarak önemli bir artış eğilimi sergilemiştir. Net okullaşma oranları incelendiğinde ise 2007/2008
Ortaöğretim
eğitim yılından itibaren net okullaşma oranı %97 seviyesinin üzerine çıkmıştır. 2013/2014 yılında ise
Öğretim Yılı
%99,31 ile en yüksek seviyeyi görmüştür. Net okullaşma oranı, 2023/2024 yılına kadar ise ortalama %95 Toplam Erkek Kadın
civarında seyretmiştir. Cinsiyet farkları açısından ise tıpkı okul öncesi okullaşma oranlarında olduğu gibi Brüt 92,56 95,68 89,26
2011/’12
erkek ve kız çocukları arasındaki farkın yıllar içinde giderek birbirine yaklaştığı görülmektedir. Cinsiyetler Net 67,37 68,53 66,14
arasındaki fark özellikle 2013/2014 yılından itibaren eşit bir düzeye ulaşmış olup net okullaşma oranı Ortaöğretim
erkeklerde %95,68, kızlarda ise %95,62 olarak kaydedilmiştir. Bu eğitim, ilköğretim kademisinde kız
Öğretim Yılı
ve erkek çocukların okullaşma oranlarının benzer şekilde yükseldiğinin göstergesidir. Genel olarak, Toplam Erkek Kadın
yukarıdaki veriler Türkiye’de ilköğretim düzeyinde eğitime erişimde yaşanan olumsuz gelişmelerin en Brüt 96,77 99,60 93,77
2012/’13
aza indirildiğini ve kız ve erkek öğrencilerin okullaşma oranlarının yükselmesine yönelik kaydedilen Net 70,06 70,77 69,31
gelişmeyi yansıtmaktadır. ISCED 3 baz alınarak yıllara göre okullaşma oranı Tablo 3’te gösterilmiştir. Brüt 103,26 106,05 100,32
2013/’14 Brüt 107,36 109,82 104,77
76,65
77,22
Net
76,05
SAYILARLA EĞİTİM Öğretim Yılı Toplam Ortaöğretim Kadın 2014/’15 Brüt 109,85 112,28 107,29
Tablo 3. Yıllara göre okullaşma oranları (ISCED 3)
79,26
Net
79,46
79,37
2015/’16
Erkek
Net
80,24
79,79
79,36
Brüt
2002/’03
45,16
55,72
50,57
Net 80,76 93,36 67,52 2016/’17 Brüt 106,94 109,99 103,73
Net 82,54 82,69 82,38
Brüt 80,97 90,71 70,76
Brüt 108,39 112,07 104,50
2003/’04
2017/’18
Net 53,37 58,01 48,50
Net 83,58 83,77 83,39
Brüt 80,90 90,29 71,08
Brüt 108,88 112,24 105,32
2004/’05
2018/’19
Net 54,87 59,05 50,51
Net 84,20 84,51 83,88
46 47
Brüt 85,18 95,07 74,88
Brüt 110,63 113,66 107,44
2005/’06
2019/’20
Net 56,63 61,13 51,95
Net 85,01 85,16 84,85
Brüt 86,64 96,24 76,66
Brüt 124,11 126,94 121,13
2006/’07
2020/’21
Net 56,51 60,71 52,16
Net 87,93 88,05 87,79
Brüt 87,55 94,04 80,70 Brüt 116,10 117,55 114,57
2007/’08 2021/’22
Net 58,56 61,17 55,81 Net 89,67 90,03 89,29
Brüt 76,62 80,96 72,05 Brüt 119,54 121,94 117,00
2008/’09 2022/’23
Net 58,52 60,63 56,30 Net 91,70 91,82 91,57
Brüt 84,19 89,14 78,97 Brüt 110,54 111,13 109,92
2009/’10 2023/’24
Net 64,95 67,55 62,21 Net 87,97 87,27 88,71
Brüt 89,70 94,42 84,73 Kaynak: (MEB, 2024)
2010/’11
Net 66,07 68,17 63,86
22002-2024 yılları arasında Türkiye’deki ortaöğretimde okullaşma oranları hem brüt hem de net
oranlarda dikkate değer bir artış göstermektedir. İlk yıllarda cinsiyetler arasındaki farklar belirgin