Page 47 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 47

Okul öncesi eğitimine katılım oranlarında 2002/2003 eğitim öğretim yılından itibaren önemli değişimler   Tablo 2. Yıllara göre okullaşma oranları (ISCED 1-2)
 görülmektedir.  5  yaş  grubu  ele  alındığında  okullaşma  oranlarında  dikkate  değer  bir  artış  yaşanmış
                                          BRÜT                                 NET
 hem net hem de brüt okullaşma oranlarında bu eğilim kendini göstermiştir. 2002/2003 eğitim öğretim   Öğretim Yılı
                                        İlköğretim                                                                                                                              İlköğretim
 yılında %11,7 olan net okullaşma oranı, 2023/2024 dönemine gelindiğinde %84,26 seviyesine ulaşması
                            Toplam       Erkek        Kadın       Toplam       Erkek       Kadın
 okul  öncesi  eğitimin  bu  yaş  grubunda  yaygınlaştığını  göstermektedir.  Bu  ciddi  yükselişin  ardında,
               2002/’03      96,49       100,89       91,91        90,98       94,49        87,34
 Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  eğitim  politikalarında  ve  yatırımlarında  okul  öncesi  eğitime  verdiği  önem
               2003/’04      96,30        100,31      92,14        90,21       93,41        86,89
 yatmaktadır.  Burada  bir  diğer  dikkate  değer  husus  ise  Türkiye’de  henüz  okul  öncesi  eğitim  zorunlu
               2004/’05      95,74        99,48       91,85        89,66       92,58        86,63
 eğitim kapsamında değildir, ancak hem MEB’in öncelik alanlarından biri olması hem de ailelerin okul
               2005/’06      95,59        98,83       92,24        89,77       92,29        87,16
 öncesi eğitimin öneminin farkında olması okul öncesi okullaşma oranlarındaki bu anlamlı artışın ortaya
               2006/’07      96,34        99,21       93,37        90,13       92,25        87,93
 çıkmasında etkili olmuştur. Öte yandan, yalnızca 5 yaş grubunda değil 3-5 yaş ve 4-5 yaş gruplarında da
               2007/’08      104,54       106,41      102,57       97,37       98,53        96,14
 benzer bir artış eğilimi gözlemlenmektedir, fakat bu gruplarda artış kademeli şekilde gelişmiştir. 3-5 yaş
                                                      102,71
               2008/’09      103,84       104,91      105,88       96,49       96,99        95,97
 grubunda net okullaşma oranı 2009/2010 döneminde %26,92 iken 2023/2024’te %51,89’a yükselmiştir.
 SAYILARLA EĞİTİM  2023/2024 yılında %64,04 seviyesine yükselmiştir. 2020/2021 yılları arasında meydana gelen pandemi   2012/’13   107,58  106,67  108,65  98,67  98,59  98,22
                                                                               98,47
                             106,48
                                                                   98,17
               2009/’10
                                          107,05
                                                                                            97,84
 Benzer bir eğilim 4-5 yaş grubu için de geçerlidir.  2002/2002 yılında %11,7 olan net okullaşma oranı
                                          107,36
                2010/’11
                                                      107,81
                                                                   98,41
                                                                               98,77
                2011/’12
                                          108,21
                                                                                            98,56
                             108,42
 nedeniyle okul öncesi okullaşma oranlarında kısa vadeli bir düşüş meydana gelse de sonraki yıllarda hızlı
                             107,58
                                                                                            98,71
                                                                   98,80
                                                                               98,88
                                                      108,54
 bir toparlanma ivmesi yakalanmış ve okullaşma oranları yeniden önceki seviyelerin üzerine çıkmıştır.
                             110,36
                2013/’14
                                          109,18
                                                      111,61
                                                                                            99,23
                                                                               99,39
                                                                   99,31
 Cinsiyet  bazında  veriler  incelendiğinde  ise  erkek  ve  kız  çocukları  arasındaki  okullaşma  oranlarının
 birbirine  yakın  seyrettiği  görülmektedir.  Ancak  bazı  yıllarda  erkek  çocukların  okullaşma  oranlarının   2014/’15  103,97  103,07  104,93  97,10  97,08  97,12
                2015/’16     102,95      102,03       103,92       96,44       96,34        96,54
 kız çocuklarına göre daha yüksek olduğu, son yıllarda ise cinsiyete dayalı bu farkın daha da azaldığını
                2016/’17     100,73      100,29       101,18       96,51       96,39        96,63
 söylemek mümkündür. Örneğin, 2023/2024 eğitim yılında 5 yaş grubundaki erkeklerin net okullaşma
                2017/’18     99,74        99,33       100,18       96,12       95,99        96,25
 oranı %84,52 iken kız çocuklarında bu oran %83,99 olarak kaydedilmiştir. Bu veriler, MEB’in okul öncesi
                2018/’19     99,40        99,02       99,80        96,05       95,92        96,18
 eğitime erişimde cinsiyetler arasındaki farklılıkları büyük oranda azalttığını göstermektedir. Sonuç olarak
 44            2019/’20      101,71       101,19      102,25       97,69       97,60        97,79          45
 bu veriler, Türkiye’de okul öncesi eğitime yönelik politika reformlarının ve kaynak yatırımlarının etkili
               2020/’21      96,74        96,50       97,00        93,93       94,04        93,81
 olduğunu  ve  özellikle  5  yaş  grubunda  yüksekokullaşma  oranlarına  ulaşılması  Türkiye’nin  okul  öncesi
               2021/’22      96,41        96,27       96,55        94,34       94,43        94,25
 eğitime erişim hedefine yönelik önemli bir mesafe kat ettiğini ortaya koymaktadır. ISCED 1-2 baz alınarak
               2022/’23      98,39        98,08       98,73        95,29       95,32        95,25
 yıllara göre okullaşma oranı Tablo 2’de verilmiştir.
               2023/’24      98,89        98,60       99,20        95,65       95,68        95,62
            Kaynak: (MEB, 2024)
               Tablo 2, 2002 ile 2024 yılları arasında ilköğretim kademesindeki brüt ve net okullaşma oranlarının yıllık
            bazda değişimini göstermektedir. Veriler incelendiğinde sayılar son yirmi iki yılda Türkiye’de ilköğretime
            erişimin  arttığını  ve  kız/erkek  öğrenci  arasındaki  farkların  azaldığını  ortaya  koymaktadır.  2007/2008
            eğitim  öğretim  yılından  itibaren  brüt  okullaşma  oranının  %100’ün  üzerinde  olması  dikkat  çekicidir.
            2011/2012 ve 2013/2014 yılları brüt okullaşma oranları bakımından sayıların zirveye ulaştığı yıllar olarak
            kaydedilmiştir.  Sırasıyla  brüt  okullaşma  oranları  %108,42  ve  %110,36’tır.  2002/2003  eğitim  öğretim
            yılında  %90,98  olan  net  okullaşma  oranı  ise  2023/2024  dönemine  gelindiğinde  %95,65  seviyesine
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52