Page 42 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 42

Giriş                                                                                                          Eğitim  verileri;  eğitim  kurumlarının  kurumsal  kapasitelerinin  analizi,  okullardaki  eksikliklerin  ve
                                                                                                                           fazlalıkların  tespiti,  buna  uygun  bütçelerin  oluşturulması  ve  gerekli  stratejik  adımların  atılması  için
               Modern devletin ortaya çıkışıyla birlikte, devlet mekanizmalarının mevcut durumunun tespit edilmesi,
                                                                                                                           kritik bir araçtır. Ayrıca, öğretim süreçlerinin öğrenciler üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi, eğitim
            geleceğe  yönelik  öngörülerde  bulunulması  ve  daha  etkili  stratejiler  geliştirilmesi  amacıyla  istatistiki
                                                                                                                           politikalarının  oluşturulması  ve  izlenmesi,  sistemin  genel  etkinliğinin  gözlemlenmesi  gibi  süreçlerde
            verilere  dayalı  karar  alma  süreçleri  önem  kazanmıştır.  Veri  ve  istatistikler  aracılığıyla  kamu  yönetimi
                                                                                                                           de  temel  rol  oynamaktadır.  Tüm  bu  süreçlerin  veriye  dayalı  bir  yaklaşımla  optimize  edilmesi,  eğitim
            modern devletin daha doğru bir ifade ile ulus devletin ayrılmaz bir parçası olmuştur (Lingard vd., 2012).
                                                                                                                           sisteminin sürdürülebilirliği ve toplumsal kalkınma açısından önem taşımaktadır.
            Bu  bağlamda  kanıta  dayalı  kamu  politikası  anlayışı  öne  çıkmış;  politikaların  subjektif  görüşler  yerine
            bilimsel  veriler,  araştırma  sonuçları  ve  güvenilir  istatistiki  bilgilerle  şekillendirilmesi  ve  uygulanması   Bu  bölümde,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  yayımlanan  temel  istatistiki  veriler  aracılığıyla,  son
            hedeflenmiştir (Wiseman, 2010). Kanıta dayalı politika yapımı, özellikle karmaşık toplumsal sorunların         çeyrek asırda eğitim alanında yaşanan değişim ve dönüşüm incelenmektedir. Gelişim gösteren alanların
            çözümünde  belirsizlikleri  azaltarak  uzun  vadede  daha  başarılı  adımlar  atılmasına  olanak  tanıması     yanı sıra potansiyel gelişim alanları da ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Bu doğrultuda ilk olarak Türk

            ve  kamu  hizmetlerinin  verimliliğini  artırması  nedeniyle  hem  ulusal  hem  de  küresel  anlamda  eğitim   Millî  Eğitim  sistemine  ilişkin  genel  eğilimleri  yansıtan  verilere  odaklanılmaktadır.  Ardından,  eğitimin
            politikalarını meydana getirme süreçlerinde tercih edilir hale gelmiştir (Wiseman, 2010).                      farklı kademelerindeki temel eğilimleri ortaya koyan istatistiki veriler incelenecek ve son olarak eğitimin
        SAYILARLA EĞİTİM  öncesine dayanmaktadır. Örneğin Osmanlı Devleti’nin başat uygulamalarından biri olan tahrir defterleri   veriler Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından 2024 yılında yayımlanan “Geçmişten
                                                                                                                           bütçesi ile ilişkili bazı veri setlerinin analizi ile bu bölüm tamamlanmaktadır. Bölüm boyunca kullanılan
               Esasında veriler aracılığıyla kamu yönetimi tecrübesi Türkiye özelinde ulus devlet inşası girişimlerinin

                                                                                                                           Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023)” kitabından alınmış olup bazı veri setleri ise yine aynı kitaptan
            tarihsel olarak 15. yüzyıla kadar uzanan bir serencamın ürünüdür. Bu erken dönemlerde Osmanlı Devleti,
                                                                                                                           revize edilerek kullanılmıştır.
            ekonomik ve askeri sebepler nedeniyle bu tarz verileri kayıt altına alma gereği duymuştur (İnalcık ve
            Pamuk,  2000).  Tanzimat  Dönemine  gelindiğinde  ise  sosyal  ve  iktisadi  hayata  dair  kapsamlı  bilgiler
            içeren  bir  diğer  tarihi  vesika  ise  temettü  defterleridir  (Kütükoğlu,  1995).  Her  ne  kadar  bu  defterler   1.  Temel Veri Setleri Serisi
                                                                                                                              Bu bölümde eğitsel istatistiklere dair temel veri setleri yıllara göre ayrıntılarıyla değerlendirilmiştir. Bu
            hane  halkının  gelir  düzeyine  ilişkin  bilgiler  içerseler  de  bu  defterlerde,  kişilerin  meslekleri  ve  eğitim
                                                                                                                           değerlendirmede UNESCO tarafından hazırlanan örgün eğitim seviyelerinin ayrılması amacıyla kullanılan
            durumlarıyla  alakalı  bilgilere  de  ulaşmak  mümkün  olmaktadır.  Günümüzde  ise  bu  Osmanlı  tecrübesi
                                                                                                                           ve bir referans çerçevesi olan Uluslararası Eğitim Sınıflandırma Standartları (ISCED)  kullanılmıştır. ISCED
            genç  Cumhuriyetin  veri  toplama  kabiliyetini  artırmasında  önemli  bir  rol  oynamıştır.  Cumhuriyet’ten
                                                                                                                           0  okul  öncesi  düzeyi,  ISCED  1  ilkokul  düzeyini,  ISCED  2  ortaokul  düzeyini  ve  ISCED  3  ise  ortaöğretim
    40      günümüze özellikle son çeyrek yüzyılda veriler bir performans aracı olarak yapılan politikaların etkililiğini                                                                                                41
                                                                                                                           düzeyini işaret etmektedir (Eurostat, 2023). Takip eden alt bölüm temel hesaplama yöntemleri hakkında
            ölçme noktasında giderek daha fazla önem kazanmıştır. Eğitim alanında ise Millî Eğitim Bakanlığı (MEB)
                                                                                                                           bilgi vererek ilgili resmî istatistik ile desteklenmiş ve yıllara göre detaylandırılmıştır.
            farklı  tematik  alanlarda  veri  toplama  kapasitesini  artırmıştır  ve  bu  verileri  yıllık  olarak  2006  yılından
            itibaren kamuoyuyla “Millî Eğitim İstatistikleri” adıyla paylaşmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı sadece ulusal   Okullaşma Oranları
            düzeyde değil aynı zamanda uluslararası düzeyde de veri toplama süreçlerine katkı sağlamakta ve bu
                                                                                                                              Okullaşma  oranlarıyla  ilişkili  verileri  sunmadan  önce  okullaşma  oranlarının  teorik  olarak  nasıl
            verileri karşılaştırmalı analizlere tabii tutmaktadır.  Bu sayede Millî Eğitim Bakanlığı, kanıta dayalı karar
                                                                                                                           hesaplandığını  belirtmek  önemli  görülmektedir.  Brüt  Okullaşma  Oranı  ilgili  öğrenim  türündeki  tüm
            verme mekanizmalarını daha etkin kullanmayı, riskleri optimize etmeyi ve stratejik hedeflerle uyumlu
                                                                                                                           öğrencilerin, ait olduğu öğrenim türündeki teorik yaş grubunda bulunan toplam nüfusa bölünmesi ile
            adımlar atmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda bu verilerin kamuoyu ile paylaşılmasıyla şeffaflık ilkesine
                                                                                                                           elde edilir.
            de hizmet edilmektedir.
                                                                                                                              (A: Toplam öğrenci sayısı, B: Teorik yaş grubundaki toplam nüfus
               Eğitimde  ulusal  ve  uluslararası  stratejilerin  belirlenmesiyle  hedeflerin  veriye  dayalı  analizlerle
                                                                                                                              Brüt okullaşma oranı = A/B x 100)
            desteklenmesi  kaçınılmaz  hale  gelmiştir.  Bu  doğrultuda,  eğitim  sistemlerinin  yapısal  gelişimini
            desteklemek ve öğrencilerin bireysel gelişimlerini sağlıklı bir şekilde sürdürebilmelerini sağlamak için
            eğitim  bilimlerinin  istatistik  disipliniyle  yakın  bir  iş  birliği  içinde  olması  kaçınılmazdır.  Bu  ilişki,  eğitim

            politikalarının daha etkili planlanması ve alınan kararların uygulamaya geçirilmesi açısından belirleyicidir.
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47