Page 441 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 441

Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005)  vurgulanmakla birlikte ilk kez bu planda hayat boyu öğrenme kavramına yer verilmiştir. Ayrıca kamu
            yatırımlarının 2001-2023 döneminde artan oranda eğitim, sağlık ve Ar-GE alanlarında yoğunlaştırılması,
 Toplumsal dönüşümü öngören ve 2023 yılına kadar uzanan uzun vadeli gelişme stratejisinin ilk 5
            plan dönemindeki (2001-2005) sermaye yatırımları içerisinde eğitime ayrılan payın yüzde 4,5-4,2 olması
 yıllık dönemini kapsayan Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda (2001-2005) Türkiye’nin temel hedefi,
            planlanmıştır (TCBDPT, 2000).
 değerlerimizin  ve  kimliğimizin  korunarak  21.  yüzyılda  dünyada  yaşanan  kapsamlı  ve  hızlı  dönüşüme
 uyum  sağlanması  ve  toplumun  yaşam  kalitesinin  artırılmasıdır.  Kalkınma  planında  dengeli  ve   Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)

 sürdürülebilir kalkınma hedefi ile uyumlu bir toplum yapısına ulaşılması amacıyla bireylerin eğitim, sağlık
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
               Dokuzuncu  Kalkınma  Planı  (2007-2013),  Türkiye’nin  ekonomik  ve  sosyal  gelişimini  hedefleyen  bir
 ve insan gücü yönünden niteliklerinin geliştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Diğer yandan Avrupa Birliği
            vizyonla hazırlanmıştır. Bu vizyon, istikrarlı büyüme, adil gelir dağılımı, küresel rekabet gücü ve AB’ye
 üyeliği  perspektifinde  gerekli  ekonomik  ve  sosyal  dönüşümün  sağlanarak  dünya  ile  bütünleşmenin
            uyum  sürecini  kapsamaktadır.  Planda  eğitime,  insan  kaynaklarının  geliştirilmesi  ve  yaşam  boyu
 hızlandırılması gerektiği aktarılmıştır. Bu çerçevede plan döneminde devletin yeniden yapılandırılması,
            öğrenme anlayışıyla önemli bir yer atfedilmiştir. Planda eğitim açısından belirlenen hedef: “Düşünme,
 insan  hakları  ve  demokrasinin  geliştirilmesi,  gelir  dağılımının  düzeltilmesi,  toplumun  eğitim  ve
            algılama  ve  sorun  çözme  yeteneği  gelişmiş,  Atatürk  ilkelerine  bağlı,  demokratik,  özgürlükçü,  millî  ve
 sağlık  düzeyinin  yükseltilmesi,  yeni  teknolojilerin  geliştirilmesi,  kaynakların  etkin  kullanılması  ve  bilgi
            manevi değerleri özümsemiş, yeni fikirlere açık, kişisel sorumluluk duygusuna sahip, çağdaş uygarlığa
 toplumuna geçişin sağlanması amaçlanmıştır (TCBDPT, 2000).
            katkıda bulunabilen, bilim ve teknoloji kullanımına ve üretimine yatkın, sanata değer veren, beceri düzeyi

 Kalkınma Planı’nda küreselleşme ve bilgi teknolojilerindeki gelişmeler karşısında eğitimin önemi “Bilgi   yüksek, üretken ve yaratıcı, bilgi çağı insanı yetiştirmek” şeklinde ifade edilmiştir. Planın hedefleri arasında
 teknolojileri ülkelerin sahip oldukları nitelikli iş gücü düzeyiyle doğrudan ilişkilidir. Bu potansiyeli harekete   zorunlu temel eğitimin 12 yıla çıkarılması, eğitim sisteminin etkinliğinin artırılması ve iş gücü piyasasıyla
 geçirememiş ülkelerde bilgi teknolojilerinden beklenen faydayı sağlamak mümkün olamamaktadır. Bu   uyumlu nitelikli insan gücünün yetiştirilmesi gibi önemli başlıklar yer almıştır. Ayrıca, kadınların iş gücüne
 nedenle  eğitim,  toplumların  bilgi  toplumu  haline  gelmesinde  hayati  bir  önem  taşımaktadır.”  şeklinde   katılımının  artırılması  öngörülmüş,  eğitimde  fırsat  eşitliğini  sağlamak  amacıyla  özel  sektör  ve  kamu

 açıklanmıştır.  Eğitim  sisteminin  temel  amacının  Atatürk  ilke  ve  inkılaplarına  bağlı,  problem  çözme   iş birliğinin teşvik edilmesi de planda yer almıştır. Planın uygulama sürecinde zorunlu temel eğitim 12
 yeteneği gelişmiş, demokratik, özgürlükçü, millî ve manevi değerlere bağlı, yeni fikirlere açık, sorumluluk   yıla çıkarılmış ve Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi başlatılmıştır. Okul
 alabilen, çağdaş uygarlığa katkıda bulunabilen, bilim ve teknoloji üretimine yatkın, beceri düzeyi yüksek,   öncesi eğitimin yaygınlaştırılması amacıyla erken çocukluk ve ebeveyn eğitimlerinin artırılması, mesleki
 yaratıcı bilgi çağı insanı yetiştirmek olduğu belirtilmiştir. Bu amaç doğrultusunda kalkınma planında millî   eğitim  yapısının  geliştirilmesi  amacıyla  Ulusal  Mesleki  Yeterlilik  Sisteminin  oluşturulması,  hayat  boyu

 eğitim sisteminin yeniden düzenlenmesinde önem verilecek hususlar şu şekilde sıralanmıştır (TCBDPT,   öğrenme anlayışı kapsamında e-Öğrenme hizmetlerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Diğer yandan ilk
 438                                                                                                       439
 2000) :    kez eğitim sisteminin sınav odaklı bir yapıda olduğu ve bu yapının değiştirilmesi gerektiği belirtilmiştir
            (TCBDPT, 2006).
   >  Herkes için hayat boyu öğrenme yaklaşımının olması,

   >  Etkin bir rehberlik hizmetinin uygulamaya geçirilmesi,   Dokuzuncu Kalkınma Planı döneminde eğitimde beşerî ve fiziki altyapı iyileştirilmiş, tüm kademelerde
            okullaşma  oranlarında  artış  sağlanmış,  eğitime  ayrılan  kamu  kaynağı  artırılmış,  derslik  başına  düşen
   >  Eğitimin tüm kademelerinde yatay ve dikey geçişlere imkân verilmesi,
            öğrenci  sayısı  önemli  ölçüde  azaltılmıştır.  Kız  çocukları  ile  yoksul  öğrencilerin  eğitimde  devamlılığını
   >  Piyasa meslek standartlarına uygun eğitim yapılması,   sağlamak  ve  şartlı  eğitim  ile  taşımalı  eğitim  uygulamalarını  güçlendirmek  için  çeşitli  faaliyetler

   >  Üretime dönük eğitime ağırlık verilmesi,  yürütülmüş, zorunlu eğitim süresi uzatılarak ortaöğretim sistemi yeniden yapılandırılmış, öğretmenlerin
            istihdamında ve hizmet içi eğitimlerinde artış sağlanmıştır. Uzun dönemde kalkınmanın sağlam temellere
   >  Tüm öğrenciler için fırsat eşitliğinin gözetilmesi.
            oturabilmesi için ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünün yetiştirilmesi hususu da önceliğini
 Planda  özel  eğitim  gereksinimi  olan  çocuklara  yönelik  kaynaştırma  eğitimi  hizmetinin   korumaya devam etmiştir. Ayrıca plan dönemindeki kamu sermaye yatırımları içerisinde eğitime ayrılan

 gerçekleştirilmesi, taşımalı eğitimin yaygınlaştırılması, eğitimde geniş kitlelere ulaşılması amacıyla bilgi   payın yüzde 19,1 olması hedeflenmiştir (TCBDPT, 2006).
 ve iletişim teknolojilerinden yararlanılması, meslek yüksekokullarında uygulamalı eğitim imkânlarının
 yaratılması  hedeflenmiştir.  Eğitimin  sürekli  ve  dinamik  bir  süreç  olduğu  tüm  kalkınma  planlarında
   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446