Page 439 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 439

Tablo 1. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Kalkınma Planlarında Eğitimle İlgili Ortak Politikalar
 Giriş
                                                   Politikalar
 Politikada bir örgütün temel hedeflerini, ilkelerini ve stratejilerini belirleyen bir plan kullanılır ve alınan   Okullaşma oranlarının artırılması, sınıf tekrarının ve okul terkinin azaltılması
               Dezavantajlı gruplar öncelikli olmak üzere fırsat eşitliği temelinde tüm kademelerde eğitime erişimin sağlanması
 kararlar sonucunda uygulamaya dönüştürülür (Akyüz ve Özdemir, 2024).  Eğitim politikası ise “Eğitim
               Başarılı öğrencilere yönelik öğrenim bursu imkânlarının artırılması
 ile ilgili yönetim, denetim, planlama, bütçe, felsefe ve istihdam gibi bütün unsurlara iktidar ya da politika   Kalabalık sınıfların mevcutları ile ikili eğitim uygulamasının azaltılması
               Eğitim programlarının yeni gelişmeler ve ihtiyaçlara göre güncellenmesi
 geliştiricilerce karar verilmesi işlemi ve sürecidir. Eğitim politikasının en belirleyici unsuru, siyasal yapının/
               Ortaöğretimin okul türü yerine program türü esasıyla yapılandırılması
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
 iktidarın/politika  geliştiricinin  felsefesidir.  Bu  felsefenin  eğitime  yansıma  şekli  bir  eğitim  felsefesidir.”   Fiziki altyapı, donanım, müfredat ve öğretmen istihdamı için finansman imkânlarının geliştirilmesi
               Örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitime ağırlık verilmesi; mesleki ve teknik eğitimin teşvik edilmesi
 biçiminde  tanımlanmaktadır  (Usta,  2015).  Politika  oluşturma  süreci,  örgütün  gelecekteki  başarısı  için
               Eğitim sistemi ile iş gücü piyasası arasındaki uyumun artırılması
 önemli bir adımdır (Balcı, 2021).   Eğitim ve öğretim programlarının ulusal meslek standartlarına göre güncellenmesi, ulusal ve uluslararası geçerliliğe sahip diploma ve
               sertifikasyon sisteminin geliştirilmesi
               Hayat boyu öğrenme anlayışı doğrultusunda yaygın eğitim imkânlarının geliştirilmesi
 Üst  politika  belgesi  devletin  kanunlarla  çerçevesini  çizdiği  ve  uyulması  zorunlu  olan  politika
               Özel eğitime gereksinim duyan engelliler ile özel yetenekli bireylerin eğitim imkânlarının güçlendirilmesi
 belgeleridir. Bakanlıkların sorumluluk alanlarına göre değişmekle beraber; Anayasa, kalkınma planları,   Taşımalı eğitimin yaygınlaştırılması
               Bilişim teknolojilerinden ve bu alanda yeni gelişen eğitim imkânlarından yararlanılması
 hükümet programları ve Cumhurbaşkanlığı kararları bu kapsamda yer almaktadır. Türkiye’deki eğitim
               Türkçenin doğru ve etkili kullanımı ile Türk kültürünün tanıtımı imkânlarının geliştirilmesi
 sisteminde  yaşanan  gelişmeler  analiz  edildiğinde  kalkınma  planları  ve  Millî  Eğitim  Şûrası  kararlarının   Kız çocuklarının ve kadınların eğitim seviyesinin yükseltilmesi
               Spor ve sanat eğitiminin geliştirilmesi, okulların bu konudaki altyapı imkânlarının ve etkinliklerinin artırılması
 eğitim politikalarında etkin olduğu görülmektedir (Akyüz ve Özdemir, 2024). Bu bölümde üst politika
               Trafik eğitiminin yaygınlaştırılması
 belgesi niteliğindeki kalkınma planları, orta vadeli programlar, Cumhurbaşkanlığı yıllık programları, millî   Öğretmenlik mesleğinin saygın ve cazip hale getirilmesi
               Öğretmenlerin mesleki yeterlilik ve özlük haklarının geliştirilmesi
 eğitim şûra kararları ile Millî Eğitim Bakanlığı stratejik planlarında eğitimin ele alınış biçimi, bu konudaki
               Eğitim yöneticiliğinin profesyonel meslek olarak düzenlenmesi
 politika ve temel amaçlar ile hedef ve tedbirler incelenmiştir.  Öğretmen yetiştirilmesi ve istihdamı konusunda değişiklikler yapılması
               Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılması
 1.  Kalkınma Planları  Okullar arası başarı farkının azaltılması
               Sınav odaklı eğitim yapısının değiştirilmesi için tedbirler alınması
               Ortaöğretim ile yükseköğretime geçişte süreç odaklı değerlendirme yapılması
 Kalkınma  planları;  milletin  istek  ve  ihtiyaçları  göz  önünde  bulundurularak  ülkenin  gelir  ve  yaşam   Dershanelerinin özel okullara dönüştürülmesinin teşvik edilmesi
               İstihdamda ve eğitimde bulunmayan gençlere beceri ve meslek kazandırılması
 seviyesinin yükseltilmesi bu kapsamda gerekli ekonomik ve sosyal yapı değişikliklerinin gerçekleştirilmesi
 436           Rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi                                                      437
 ve gelişmiş bir ülke konumuna ulaşılması amacıyla hazırlanır. Bu planlar kısa vadeli yaklaşımların ötesine   Ölçme değerlendirme yeterliliklerinin ve standartlarının belirlenmesi, ulusal düzeyde çoklu değerlendirme ve denetleme mekanizması
               geliştirilmesi
 geçerek uzun vadeli hedef ve öncelikler aracılığıyla topluma yol gösterir.
               Okul Gelişim Modeli’nin oluşturulması
               Eğitim yapılarının teknolojiye ve çevreye uyumlu, güvenli, ekonomik, estetik, erişilebilir, standartları ve kalitesi yüksek bir mimaride
 Bir  ülkenin  kalkınması  için  en  önemli  unsurlardan  birisi  insan  faktörüdür  ve  toplumun  iş  gücü   tasarlanması
               Çocukların ruhsal ve bedensel gelişimlerini gözeten eğitim ortamlarının oluşturulması
 seviyesindeki yükselme, verimin ve kalkınma hızının da artmasını doğrudan etkilemektedir. Bu bağlamda
               Çocukların eğitim hayatlarındaki yoksunlukları dikkate alarak servis, eğitim materyali, beslenme vb. ihtiyaçlarının giderilmesi
 beş yıllık kalkınma planlarında eğitimin önemine, eğitim hizmetlerinde yapılacak reformların, yatırım ve   Dini bilgi ve bilgilendirmenin örgün ve yaygın eğitim kurumlarında verilmesine devam edilmesi; din kültürü ve ahlak öğretiminin niteliğinin
               artırılması
 hizmetlerin hayata geçirilerek kalkınma hedeflerinin gerçekleşebilmesi için gerekli oluşuna vurgu yapılır.
               Finansal okuryazarlığın ve girişimciliğin yaygınlaştırılması
               İklim değişikliği, çevre bilinci ve sürdürülebilir kalkınmanın tüm öğretim programlarına dâhil edilmesi, farkındalık faaliyetlerinin
 2002-2024 yılları arasında ilk kalkınma planı olan Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı 1963-1967 yıllarını   gerçekleştirilmesi
               Fiziksel ve duygusal şiddetin önlenmesi, madde ve teknoloji bağımlılığı ile mücadele edilmesi, sağlıklı yaşam kültürü konularında rehberlik
 kapsamaktadır. 2002-2024 yılları arasında ise Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı’ndan (2001-2005) On
               faaliyetleri yoluyla aile farkındalığının artırılması
 İkinci Kalkınma Planı’na (2024-2028) kadar hazırlanan kalkınma planlarının eğitim açısından analiz edildiği   Teknoloji okuryazarlığının artırılması amacıyla öğrenci ve öğretmenlere yönelik Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) gibi
               dijital platformlar üzerinde eğitimler verilmesi
 bu  çalışmada;  kalkınma  planlarında  eğitimin  nasıl  tanımlandığı,  ülkenin  kalkınmasında  eğitimin  yeri  ve
               Yabancı dil eğitiminin uluslararası standartlarda verilebilmesi için gerekli çalışmaların yapılması
 önemi, insan kaynağı yetiştirmede ve eğitim sisteminde tespit edilen sorunlar ve bu doğrultuda belirlenen   Her öğrencinin akademik ve sosyal faaliyetlere ilişkin kaydının tutulduğu ve öğrenme sürecinin kademeler arasında izlenmesini sağlayan
               e-öğrenci dosyasının oluşturulması
 hedefler  ile  politikalar  yer  almaktadır.  2002-2024  yılları  arasında  yayınlanan  kalkınma  planlarında  Millî   Eğitim sisteminin olağanüstü durumlara karşı daha dayanıklı ve esnek bir yapıya kavuşturulması
               Eğitim alanında özel sektörün payının artırılması, kamu kaynaklarının eğitimde fırsat eşitliğine imkân sağlayacak şekilde en fazla ihtiyaç
 Eğitim Bakanlığının sorumlu/ilgili olduğu tedbirler kapsamında eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar
               duyan kesimlere yönlendirilmesi
 Tablo 1’de verilmiştir.
   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444