Page 438 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 438

Tablo 1. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Kalkınma Planlarında Eğitimle İlgili Ortak Politikalar
               Giriş
                                                                                                                                                                  Politikalar
               Politikada bir örgütün temel hedeflerini, ilkelerini ve stratejilerini belirleyen bir plan kullanılır ve alınan   Okullaşma oranlarının artırılması, sınıf tekrarının ve okul terkinin azaltılması
                                                                                                                             Dezavantajlı gruplar öncelikli olmak üzere fırsat eşitliği temelinde tüm kademelerde eğitime erişimin sağlanması
            kararlar sonucunda uygulamaya dönüştürülür (Akyüz ve Özdemir, 2024).  Eğitim politikası ise “Eğitim
                                                                                                                             Başarılı öğrencilere yönelik öğrenim bursu imkânlarının artırılması
            ile ilgili yönetim, denetim, planlama, bütçe, felsefe ve istihdam gibi bütün unsurlara iktidar ya da politika    Kalabalık sınıfların mevcutları ile ikili eğitim uygulamasının azaltılması
                                                                                                                             Eğitim programlarının yeni gelişmeler ve ihtiyaçlara göre güncellenmesi
            geliştiricilerce karar verilmesi işlemi ve sürecidir. Eğitim politikasının en belirleyici unsuru, siyasal yapının/
                                                                                                                             Ortaöğretimin okul türü yerine program türü esasıyla yapılandırılması
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
            iktidarın/politika  geliştiricinin  felsefesidir.  Bu  felsefenin  eğitime  yansıma  şekli  bir  eğitim  felsefesidir.”   Fiziki altyapı, donanım, müfredat ve öğretmen istihdamı için finansman imkânlarının geliştirilmesi
                                                                                                                             Örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitime ağırlık verilmesi; mesleki ve teknik eğitimin teşvik edilmesi
            biçiminde  tanımlanmaktadır  (Usta,  2015).  Politika  oluşturma  süreci,  örgütün  gelecekteki  başarısı  için
                                                                                                                             Eğitim sistemi ile iş gücü piyasası arasındaki uyumun artırılması
            önemli bir adımdır (Balcı, 2021).                                                                                Eğitim ve öğretim programlarının ulusal meslek standartlarına göre güncellenmesi, ulusal ve uluslararası geçerliliğe sahip diploma ve
                                                                                                                             sertifikasyon sisteminin geliştirilmesi
                                                                                                                             Hayat boyu öğrenme anlayışı doğrultusunda yaygın eğitim imkânlarının geliştirilmesi
               Üst  politika  belgesi  devletin  kanunlarla  çerçevesini  çizdiği  ve  uyulması  zorunlu  olan  politika
                                                                                                                             Özel eğitime gereksinim duyan engelliler ile özel yetenekli bireylerin eğitim imkânlarının güçlendirilmesi
            belgeleridir. Bakanlıkların sorumluluk alanlarına göre değişmekle beraber; Anayasa, kalkınma planları,           Taşımalı eğitimin yaygınlaştırılması
                                                                                                                             Bilişim teknolojilerinden ve bu alanda yeni gelişen eğitim imkânlarından yararlanılması
            hükümet programları ve Cumhurbaşkanlığı kararları bu kapsamda yer almaktadır. Türkiye’deki eğitim
                                                                                                                             Türkçenin doğru ve etkili kullanımı ile Türk kültürünün tanıtımı imkânlarının geliştirilmesi
            sisteminde  yaşanan  gelişmeler  analiz  edildiğinde  kalkınma  planları  ve  Millî  Eğitim  Şûrası  kararlarının   Kız çocuklarının ve kadınların eğitim seviyesinin yükseltilmesi
                                                                                                                             Spor ve sanat eğitiminin geliştirilmesi, okulların bu konudaki altyapı imkânlarının ve etkinliklerinin artırılması
            eğitim politikalarında etkin olduğu görülmektedir (Akyüz ve Özdemir, 2024). Bu bölümde üst politika
                                                                                                                             Trafik eğitiminin yaygınlaştırılması
            belgesi niteliğindeki kalkınma planları, orta vadeli programlar, Cumhurbaşkanlığı yıllık programları, millî      Öğretmenlik mesleğinin saygın ve cazip hale getirilmesi
                                                                                                                             Öğretmenlerin mesleki yeterlilik ve özlük haklarının geliştirilmesi
            eğitim şûra kararları ile Millî Eğitim Bakanlığı stratejik planlarında eğitimin ele alınış biçimi, bu konudaki
                                                                                                                             Eğitim yöneticiliğinin profesyonel meslek olarak düzenlenmesi
            politika ve temel amaçlar ile hedef ve tedbirler incelenmiştir.                                                  Öğretmen yetiştirilmesi ve istihdamı konusunda değişiklikler yapılması
                                                                                                                             Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılması
            1.  Kalkınma Planları                                                                                            Okullar arası başarı farkının azaltılması
                                                                                                                             Sınav odaklı eğitim yapısının değiştirilmesi için tedbirler alınması
                                                                                                                             Ortaöğretim ile yükseköğretime geçişte süreç odaklı değerlendirme yapılması
               Kalkınma  planları;  milletin  istek  ve  ihtiyaçları  göz  önünde  bulundurularak  ülkenin  gelir  ve  yaşam   Dershanelerinin özel okullara dönüştürülmesinin teşvik edilmesi
                                                                                                                             İstihdamda ve eğitimde bulunmayan gençlere beceri ve meslek kazandırılması
            seviyesinin yükseltilmesi bu kapsamda gerekli ekonomik ve sosyal yapı değişikliklerinin gerçekleştirilmesi
    436                                                                                                                      Rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi                                                      437
            ve gelişmiş bir ülke konumuna ulaşılması amacıyla hazırlanır. Bu planlar kısa vadeli yaklaşımların ötesine       Ölçme değerlendirme yeterliliklerinin ve standartlarının belirlenmesi, ulusal düzeyde çoklu değerlendirme ve denetleme mekanizması
                                                                                                                             geliştirilmesi
            geçerek uzun vadeli hedef ve öncelikler aracılığıyla topluma yol gösterir.
                                                                                                                             Okul Gelişim Modeli’nin oluşturulması
                                                                                                                             Eğitim yapılarının teknolojiye ve çevreye uyumlu, güvenli, ekonomik, estetik, erişilebilir, standartları ve kalitesi yüksek bir mimaride
               Bir  ülkenin  kalkınması  için  en  önemli  unsurlardan  birisi  insan  faktörüdür  ve  toplumun  iş  gücü    tasarlanması
                                                                                                                             Çocukların ruhsal ve bedensel gelişimlerini gözeten eğitim ortamlarının oluşturulması
            seviyesindeki yükselme, verimin ve kalkınma hızının da artmasını doğrudan etkilemektedir. Bu bağlamda
                                                                                                                             Çocukların eğitim hayatlarındaki yoksunlukları dikkate alarak servis, eğitim materyali, beslenme vb. ihtiyaçlarının giderilmesi
            beş yıllık kalkınma planlarında eğitimin önemine, eğitim hizmetlerinde yapılacak reformların, yatırım ve         Dini bilgi ve bilgilendirmenin örgün ve yaygın eğitim kurumlarında verilmesine devam edilmesi; din kültürü ve ahlak öğretiminin niteliğinin
                                                                                                                             artırılması
            hizmetlerin hayata geçirilerek kalkınma hedeflerinin gerçekleşebilmesi için gerekli oluşuna vurgu yapılır.
                                                                                                                             Finansal okuryazarlığın ve girişimciliğin yaygınlaştırılması
                                                                                                                             İklim değişikliği, çevre bilinci ve sürdürülebilir kalkınmanın tüm öğretim programlarına dâhil edilmesi, farkındalık faaliyetlerinin
               2002-2024 yılları arasında ilk kalkınma planı olan Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı 1963-1967 yıllarını      gerçekleştirilmesi
                                                                                                                             Fiziksel ve duygusal şiddetin önlenmesi, madde ve teknoloji bağımlılığı ile mücadele edilmesi, sağlıklı yaşam kültürü konularında rehberlik
            kapsamaktadır. 2002-2024 yılları arasında ise Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı’ndan (2001-2005) On
                                                                                                                             faaliyetleri yoluyla aile farkındalığının artırılması
            İkinci Kalkınma Planı’na (2024-2028) kadar hazırlanan kalkınma planlarının eğitim açısından analiz edildiği      Teknoloji okuryazarlığının artırılması amacıyla öğrenci ve öğretmenlere yönelik Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) gibi
                                                                                                                             dijital platformlar üzerinde eğitimler verilmesi
            bu  çalışmada;  kalkınma  planlarında  eğitimin  nasıl  tanımlandığı,  ülkenin  kalkınmasında  eğitimin  yeri  ve
                                                                                                                             Yabancı dil eğitiminin uluslararası standartlarda verilebilmesi için gerekli çalışmaların yapılması
            önemi, insan kaynağı yetiştirmede ve eğitim sisteminde tespit edilen sorunlar ve bu doğrultuda belirlenen        Her öğrencinin akademik ve sosyal faaliyetlere ilişkin kaydının tutulduğu ve öğrenme sürecinin kademeler arasında izlenmesini sağlayan
                                                                                                                             e-öğrenci dosyasının oluşturulması
            hedefler  ile  politikalar  yer  almaktadır.  2002-2024  yılları  arasında  yayınlanan  kalkınma  planlarında  Millî   Eğitim sisteminin olağanüstü durumlara karşı daha dayanıklı ve esnek bir yapıya kavuşturulması
                                                                                                                             Eğitim alanında özel sektörün payının artırılması, kamu kaynaklarının eğitimde fırsat eşitliğine imkân sağlayacak şekilde en fazla ihtiyaç
            Eğitim Bakanlığının sorumlu/ilgili olduğu tedbirler kapsamında eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar
                                                                                                                             duyan kesimlere yönlendirilmesi
            Tablo 1’de verilmiştir.
   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443