Page 444 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 444
manevi, ahlaki, insani ve toplumsal değerleri içselleştirmiş, ait olduğu aile ve topluma karşı sorumluluk eğitim hizmeti sunma imkânı artmaktadır. Bununla birlikte eğitimde BİT kullanımının
sahibi olarak yetişmeleri” şeklinde ifade edilmiştir (TCCSBB, 2023). öğretmenlerin üretkenliğini ve akademik başarıyı artırdığını ve maliyet etkinliği sağladığını
gösteren kanıtların sınırlı olduğu görülmektedir.
Planın hazırlık ve yürürlüğe girme sürecinde küreselleşme ve teknolojik ilerlemeler daha da hızlanmış,
> Ekonomik daralma ve küresel salgın nedeniyle istihdam piyasasına daha hızlı geçişe yönelik
eğitimin genelinde ise dijital teknolojilerin ileri düzeyde kullanımı, kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri,
talep artmış, bu kapsamda çıraklık eğitimi ve mesleki yükseköğretim önem kazanmıştır. Mesleki
sanal ve artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ uygulamaları yaygınlaşmıştır. Yeşil ve dijital dönüşümle birlikte
ve teknik eğitimde dijital, analitik ve sosyal becerilerin ağırlığı artmış, hayat boyu öğrenme
farklı mesleklerin ortaya çıkması, robotik ve yapay zekâ gibi dijital teknolojilerde sağlanan ilerlemelerle iş
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
kapsamında yetişkinlerin mesleki becerilerinin güncellenmesi ihtiyacı belirginleşmiştir.
gücü piyasası ihtiyaçlarının değişmesi nedeniyle sürekli eğitim ve beceri gelişiminin önemli hale geleceği
öngörülmektedir. Bu kapsamda planda, geleceğin üretim biçimlerine uyum sağlayabilecek insan > Eğitim alanında giderek yaygınlaşan yapay zekâ teknolojisinin kullanımı, önemli fırsatlar
gücünün yetiştirilebileceği, yeni nesil teknolojilerle donatılmış bir eğitim sisteminin oluşturulmasının sunarken aynı zamanda etik sorunların yanı sıra güvenlik ve bağımlılık ile öğrenmeyi engelleme
ülkemizin gelecek kazanımları açısından önem arz ettiği vurgulanmıştır. Bununla birlikte 6 Şubat 2023 gibi sorunlara da yol açmaktadır.
tarihinde ülkemizde yaşanan iki büyük ve yıkıcı depremin meydana getirdiği acı tablonun, yaşanan
On İkinci Kalkınma Planı’nda temel eğitim kademesindeki kız çocuklarının net okullaşma oranında
deneyimlerin ve ortaya çıkan yeni ihtiyaçların da plana, eğitimle ilgili politika ve hedeflere yansıdığı
yüzde 100’e ulaşılması hedeflenmiştir. Ulusal ve uluslararası gelişmeler doğrultusunda eğitim
görülmektedir (TCCSBB, 2023).
yaklaşımlarındaki değişimler de dikkate alınarak Bilim ve Sanat Merkezlerine (BİLSEM) özgü öğretim
Kalkınma planında ekonomik refahla birlikte insan odaklı ve kapsayıcı kalkınma yaklaşımı programlarının geliştirilmesi, iklim değişikliği ve sürdürülebilir kalkınmanın tüm öğretim programlarına
doğrultusunda eleştirel düşünebilen ve sorunlara sürdürülebilir çözümler sunabilen, kişisel ve mesleki dâhil edilmesi, “Sıfır Atık Projesi” kapsamında eğitim farkındalık faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi,
alanda kendini sürekli yenileyen, ortak akıl ve birlikte iş yapma kültürünün gerektirdiği sosyal ve duygusal siber suçlara yönelik bilinçlendirme çalışmalarının yapılması, teknoloji okuryazarlığının artırılması
yetkinlik ve becerilere sahip sosyal sorumluluk bilinci ile ülke ve dünya sorunlarına duyarlı, ahlaki amacıyla öğrenci ve öğretmenlere yönelik Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) gibi
değerleri gözeten, toplumun kalkınmasına katkıda bulunmayı görev edinmiş bireyler yetiştirilmesinin dijital platformlar üzerinde eğitimler verilmesi, öğrencilerin öğrenme sürecinin izlenmesini e-öğrenci
esas alınacağı belirtilmektedir. İnsan gücü ihtiyacının karşılanmasında eğitime verilen önem “Nitelikli insan dosyalarının oluşturulması planlanmıştır (TCCSBB, 2023).
kaynağı, plan döneminde öngörülen istikrarlı büyümenin başat unsurlarından birisi olacaktır.” ifadesiyle
2. Orta Vadeli Programlar
442 ortaya konulmuştur. Gelecekte bireylerin analitik, sistematik, eleştirel düşünme, karar alma, sorun çözme, 443
etkin iletişim kurabilme, çevreyle uyum becerisi ve liderlik gibi yetkinliklere sahip olmalarının gerektiği; bu Merkezi yönetim bütçesi hazırlık sürecini başlatan orta vadeli programlar; makro politikaları, ilkeleri,
kapsamda eğitim sisteminde öğrencilere belirli bir bilgiyi öğretmek yerine, bilgiyi en doğru yerden elde hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükleri, gelecek üç yıla ilişkin toplam gelir ve
etme becerilerinin kazandırılmasının önem kazanacağı belirtilmiştir. Bu kapsamda gelecekteki eğitim gider tahminlerini, bütçe dengesi ve borçlanma durumu ile kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını
uygulamalarında geleneksel eğitim metotları önemini korumakla birlikte erişilebilirlik, çeşitlendirme ve içeren temel politika dokümanıdır. Orta vadeli programlarda bölgesel ve ulusal ekonomideki gelişmeler
kişiselleştirmenin ön plana çıkacağı öngörülmüştür. Tüm bu gelişmeler ışığında eğitim yaklaşımlarında analiz edilmekte, bu analizler çerçevesinde belirlenen makroekonomik hedefler ile ekonomik ve sosyal
görülen değişimler kalkınma planında şu şekilde ele alınmıştır (TCCSBB, 2023): alanlarda izlenecek politikalar kamuoyuyla paylaşılmaktadır.
> Uluslararası ölçekte okul öncesinden itibaren eğitimin her kademesinde kaliteli eğitime eşit İlk Orta Vadeli Program 2006-2008 dönemini kapsayacak şekilde hazırlanmış olup 2006 ve 2024
erişim ve beceri eğitiminin gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Bir taraftan uluslararası kuruluşların yılları arasında toplam 19 orta vadeli program hazırlanmıştır. Bölgesel ve ulusal ekonomideki gelişmelerin
eğitim alanındaki faaliyetleri artarken diğer taraftan eğitim politikalarının millî değerler analiz edildiği, bu analizler çerçevesinde makroekonomik hedefler ile ekonomik ve sosyal alanlarda
temelinde yeniden yapılanması anlayışı güçlenmektedir. izlenecek politikaların belirlendiği orta vadeli programlarda belirlenen eğitim politikalarının temel amacı
> Eğitim sistemlerinde yapay zekâ, artırılmış gerçeklik, nesnelerin interneti gibi bilgi ve iletişim ve eğitim ile ilgili hedef, strateji, politika ve tedbirler bu bölümde aktarılmıştır. 2002-2024 yılları arasında
teknolojilerinin (BİT) kullanımı önem kazanmakta, BİT aracılığıyla daha geniş öğrenci kitlelerine yayınlanan orta vadeli programlarda Millî Eğitim Bakanlığının sorumlu/ilgili olduğu tedbirler kapsamında
eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar Tablo 2’de verilmiştir.