Page 445 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 445

manevi, ahlaki, insani ve toplumsal değerleri içselleştirmiş, ait olduğu aile ve topluma karşı sorumluluk   eğitim  hizmeti  sunma  imkânı  artmaktadır.  Bununla  birlikte  eğitimde  BİT  kullanımının
 sahibi olarak yetişmeleri” şeklinde ifade edilmiştir (TCCSBB, 2023).  öğretmenlerin  üretkenliğini  ve  akademik  başarıyı  artırdığını  ve  maliyet  etkinliği  sağladığını

                   gösteren kanıtların sınırlı olduğu görülmektedir.
 Planın hazırlık ve yürürlüğe girme sürecinde küreselleşme ve teknolojik ilerlemeler daha da hızlanmış,
                   >  Ekonomik  daralma  ve  küresel  salgın  nedeniyle  istihdam  piyasasına  daha  hızlı  geçişe  yönelik
 eğitimin genelinde ise dijital teknolojilerin ileri düzeyde kullanımı, kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri,
                   talep artmış, bu kapsamda çıraklık eğitimi ve mesleki yükseköğretim önem kazanmıştır. Mesleki
 sanal ve artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ uygulamaları yaygınlaşmıştır. Yeşil ve dijital dönüşümle birlikte
                   ve  teknik  eğitimde  dijital,  analitik  ve  sosyal  becerilerin  ağırlığı  artmış,  hayat  boyu  öğrenme
 farklı mesleklerin ortaya çıkması, robotik ve yapay zekâ gibi dijital teknolojilerde sağlanan ilerlemelerle iş
 ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
                   kapsamında yetişkinlerin mesleki becerilerinin güncellenmesi ihtiyacı belirginleşmiştir.
 gücü piyasası ihtiyaçlarının değişmesi nedeniyle sürekli eğitim ve beceri gelişiminin önemli hale geleceği
 öngörülmektedir.  Bu  kapsamda  planda,  geleceğin  üretim  biçimlerine  uyum  sağlayabilecek  insan     >  Eğitim  alanında  giderek  yaygınlaşan  yapay  zekâ  teknolojisinin  kullanımı,  önemli  fırsatlar
 gücünün  yetiştirilebileceği,  yeni  nesil  teknolojilerle  donatılmış  bir  eğitim  sisteminin  oluşturulmasının   sunarken aynı zamanda etik sorunların yanı sıra güvenlik ve bağımlılık ile öğrenmeyi engelleme

 ülkemizin gelecek kazanımları açısından önem arz ettiği vurgulanmıştır. Bununla birlikte 6 Şubat 2023   gibi sorunlara da yol açmaktadır.
 tarihinde  ülkemizde  yaşanan  iki  büyük  ve  yıkıcı  depremin  meydana  getirdiği  acı  tablonun,  yaşanan
               On İkinci Kalkınma Planı’nda temel eğitim kademesindeki kız çocuklarının net okullaşma oranında
 deneyimlerin  ve  ortaya  çıkan  yeni  ihtiyaçların  da  plana,  eğitimle  ilgili  politika  ve  hedeflere  yansıdığı
            yüzde  100’e  ulaşılması  hedeflenmiştir.  Ulusal  ve  uluslararası  gelişmeler  doğrultusunda  eğitim
 görülmektedir (TCCSBB, 2023).
            yaklaşımlarındaki  değişimler  de  dikkate  alınarak  Bilim  ve  Sanat  Merkezlerine  (BİLSEM)  özgü  öğretim
 Kalkınma  planında  ekonomik  refahla  birlikte  insan  odaklı  ve  kapsayıcı  kalkınma  yaklaşımı   programlarının geliştirilmesi, iklim değişikliği ve sürdürülebilir kalkınmanın tüm öğretim programlarına
 doğrultusunda eleştirel düşünebilen ve sorunlara sürdürülebilir çözümler sunabilen, kişisel ve mesleki   dâhil  edilmesi,  “Sıfır  Atık  Projesi”  kapsamında  eğitim  farkındalık  faaliyetlerinin  gerçekleştirilmesi,

 alanda kendini sürekli yenileyen, ortak akıl ve birlikte iş yapma kültürünün gerektirdiği sosyal ve duygusal   siber  suçlara  yönelik  bilinçlendirme  çalışmalarının  yapılması,  teknoloji  okuryazarlığının  artırılması
 yetkinlik  ve  becerilere  sahip  sosyal  sorumluluk  bilinci  ile  ülke  ve  dünya  sorunlarına  duyarlı,  ahlaki   amacıyla öğrenci ve öğretmenlere yönelik Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) gibi
 değerleri gözeten, toplumun kalkınmasına katkıda bulunmayı görev edinmiş bireyler yetiştirilmesinin   dijital  platformlar  üzerinde  eğitimler  verilmesi,  öğrencilerin  öğrenme  sürecinin  izlenmesini  e-öğrenci
 esas alınacağı belirtilmektedir. İnsan gücü ihtiyacının karşılanmasında eğitime verilen önem “Nitelikli insan   dosyalarının oluşturulması planlanmıştır (TCCSBB, 2023).

 kaynağı, plan döneminde öngörülen istikrarlı büyümenin başat unsurlarından birisi olacaktır.” ifadesiyle
            2. Orta Vadeli Programlar
 442  ortaya konulmuştur. Gelecekte bireylerin analitik, sistematik, eleştirel düşünme, karar alma, sorun çözme,   443
 etkin iletişim kurabilme, çevreyle uyum becerisi ve liderlik gibi yetkinliklere sahip olmalarının gerektiği; bu   Merkezi yönetim bütçesi hazırlık sürecini başlatan orta vadeli programlar; makro politikaları, ilkeleri,
 kapsamda eğitim sisteminde öğrencilere belirli bir bilgiyi öğretmek yerine, bilgiyi en doğru yerden elde   hedef  ve  gösterge  niteliğindeki  temel  ekonomik  büyüklükleri,  gelecek  üç  yıla  ilişkin  toplam  gelir  ve

 etme  becerilerinin  kazandırılmasının  önem  kazanacağı  belirtilmiştir.  Bu  kapsamda  gelecekteki  eğitim   gider tahminlerini, bütçe dengesi ve borçlanma durumu ile kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını
 uygulamalarında  geleneksel  eğitim  metotları  önemini  korumakla  birlikte  erişilebilirlik,  çeşitlendirme  ve   içeren temel politika dokümanıdır. Orta vadeli programlarda bölgesel ve ulusal ekonomideki gelişmeler
 kişiselleştirmenin  ön  plana  çıkacağı  öngörülmüştür.  Tüm  bu  gelişmeler  ışığında  eğitim  yaklaşımlarında   analiz edilmekte, bu analizler çerçevesinde belirlenen makroekonomik hedefler ile ekonomik ve sosyal
 görülen değişimler kalkınma planında şu şekilde ele alınmıştır (TCCSBB, 2023):  alanlarda izlenecek politikalar kamuoyuyla paylaşılmaktadır.

   >  Uluslararası  ölçekte  okul  öncesinden  itibaren  eğitimin  her  kademesinde  kaliteli  eğitime  eşit   İlk Orta Vadeli Program 2006-2008 dönemini kapsayacak şekilde hazırlanmış olup 2006 ve 2024

 erişim ve beceri eğitiminin gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Bir taraftan uluslararası kuruluşların   yılları arasında toplam 19 orta vadeli program hazırlanmıştır. Bölgesel ve ulusal ekonomideki gelişmelerin
 eğitim  alanındaki  faaliyetleri  artarken  diğer  taraftan  eğitim  politikalarının  millî  değerler   analiz  edildiği,  bu  analizler  çerçevesinde  makroekonomik  hedefler  ile  ekonomik  ve  sosyal  alanlarda
 temelinde yeniden yapılanması anlayışı güçlenmektedir.   izlenecek politikaların belirlendiği orta vadeli programlarda belirlenen eğitim politikalarının temel amacı

   >  Eğitim  sistemlerinde  yapay  zekâ,  artırılmış  gerçeklik,  nesnelerin  interneti  gibi  bilgi  ve  iletişim   ve eğitim ile ilgili hedef, strateji, politika ve tedbirler bu bölümde aktarılmıştır.  2002-2024 yılları arasında

 teknolojilerinin (BİT) kullanımı önem kazanmakta, BİT aracılığıyla daha geniş öğrenci kitlelerine   yayınlanan orta vadeli programlarda Millî Eğitim Bakanlığının sorumlu/ilgili olduğu tedbirler kapsamında
            eğitim ile ilgili ele alınan ortak politikalar Tablo 2’de verilmiştir.
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450