Page 446 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 446

Tablo 2. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Orta Vadeli Programlarda Eğitimle İlgili Ortak Politikalar      amaçlandığı belirtilmiştir. Bu kapsamda bilgi toplumu hedefine doğru ilerleyen ülkemizin genç, eğitimli
                                                                                                                           ve girişimci insan gücünün etkin şekilde kullanılmasının ise bu amaçların gerçekleştirilmesinde önemli
                                                    Politikalar
                                                                                                                           bir yeri olduğu vurgulanmıştır.
             Eğitim yatırımlarına öncelik verilmesi
             Yeni gelişmeler ve ihtiyaçlar doğrultusunda müfredattın güncellenmesi
             Meslekî eğitimde piyasanın ihtiyaçlarının göz önünde bulundurulması ve mesleki eğitimin modüler ve esnek bir yapıya   Programda  belirlenen  makroekonomik  politikalar  çerçevesinde  sürdürülebilir  kalkınmanın
             kavuşturulması
                                                                                                                           gerçekleştirilebilmesi amacıyla eğitimin kalitesinin yükseltileceği ve eğitim ile istihdam arasındaki ilişkinin
             Meslekî eğitimde iş dünyası ile iş birliğinin güçlendirilmesi, özel sektör ve meslek örgütlerinin mesleki eğitim sürecine aktif
             katılımının sağlanması                                                                                        güçlendirileceği  belirtilmiştir.  Bu  çerçevede  programda  eğitim  politikasının  temel  amacı  “Düşünme,
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
             Meslekî ortaöğretim ile meslek yüksekokulları arasında iş birliği, program bütünlüğü ve sanayi ile iş birliği halinde uygulamalı
             eğitim imkânlarının sağlanması                                                                                algılama ve problem çözme yeteneği gelişmiş, yeni fikirlere açık, özgüven ve sorumluluk duygusuna
             Genç işsizliğin istihdamın sağlanması için yaygın ve uzaktan eğitim imkânlarının kullanılması
                                                                                                                           sahip,  Atatürk  ilkelerine  bağlı,  demokratik  değerleri  benimsemiş,  millî  kültürü  özümsemiş,  farklı
             Başta eğitim yoluyla olmak üzere kadınların ekonomik ve sosyal hayata katılımının desteklenmesi, ayrıca kadına yönelik şiddet
             konusunda duyarlılık ve bilgilendirme faaliyetlerinin yapılması                                               kültürleri yorumlayabilen bilgi toplumu insanını yetiştirmek” şeklinde ifade edilmiştir. Ayrıca eğitimin her
             Dezavantajlı grupların eğitime erişiminin sağlanması
                                                                                                                           kademesinde başlatılan çalışmalar doğrultusunda eğitimin niteliğinin artırılacağı ve eğitim hizmetlerine
             Engellilerin istihdamına yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi
             Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve kademeli olarak zorunlu hale getirilmesi                           erişimin  yaygınlaştırılacağı  vurgulanmıştır.  Programda  Millî  Eğitim  Bakanlığının  görev  ve  sorumluluk
             Rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi
                                                                                                                           alanına giren konularla ilgili olarak Kamu Yatırım Politikası, İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi ve İstihdam
             Ortaöğretimde okul çeşitliliği yerine program çeşitliliğini esas alan bir yapı kurulması. Kurumlar arası yatay ve dikey geçiş
             imkânı sağlayan, fırsat eşitliğini geliştiren, esnek bir ortaöğretim sisteminin inşası                        Edilebilirliğin Artırılması, Sosyal İçerme ve Yoksullukla Mücadele ile Eğitim başlıkları altında toplam on
             Eğitimde bilişim teknolojilerinin etkin ve yaygın kullanımı
                                                                                                                           dokuz politika ve tedbir yer almıştır (Resmî Gazete [RG], 31 Mayıs 2005, 2. Mükerrer).
             Eğitimin her kademesinde fizikî mekân, donanım ve öğretmen ihtiyacının yerleşim yerleri arasındaki farklılıkları kaldıracak
             şekilde giderilmesi
             Özel kesimin eğitimin her kademesinde faaliyet göstermesinin teşviki                                          Orta Vadeli Program (2007-2009)
             Hayat boyu öğrenme stratejisinin geliştirilmesi ve etkili bir şekilde uygulanması
             İş gücü eğitimi ve girişimciliğin desteklenmesi ve yaygınlaştırılması                                            2007-2009  dönemini  kapsayan  Orta  Vadeli  Program,  kamu  ve  özel  sektör  için  öngörülebilirliği
             Eğitime erişimin önündeki engellerin kaldırılması, bölgesel ve kız/erkek öğrenci farklılıklarının giderilmesi
                                                                                                                           artıracak  bir  yol  haritası  niteliğindedir.  Programın,  sosyal  ve  ekonomik  alanda  sağlanan  gelişmelerin
             Eğitimin idari yapısının kalite, rekabet, verimlilik ve fırsat eşitliği esaslarına göre yeniden düzenlenmesi
             Eğitimin tüm kademelerinde okullaşma oranlarının artırılması, donanım ihtiyacının karşılanması, fiziki altyapının geliştirilmesi  daha  sağlam  bir  zeminde  sürdürülmesi  suretiyle  güven  ve  istikrara  katkıda  bulunması  beklenmiştir.
             Eğitimin her kademesinde alternatif finansman modellerinin geliştirilmesi
                                                                                                                           Programın temel amacının ise Avrupa Birliğine üyelik sürecinde toplumun tüm kesimlerinin gözetilerek
             Öğretmen yetiştirme ve geliştirme sisteminin, öğretmen ve öğrenci yeterliliklerini esas alan bir performans sistemini de
             içerecek şekilde yeniden yapılandırılması                                                                     ekonomik ve sosyal kalkınmanın hızlandırılarak yaşam kalitesinin yükseltilmesi olduğu ifade edilmiştir.
             Gençlerin talep ve ihtiyaçları doğrultusunda gençliğe yönelik hizmetlerin kapsamının genişletilmesi ve niteliğinin artırılması
    444                                                                                                                    Bu  temel  amaç  çerçevesinde;  ülkemizin  sürdürülebilir  büyümesinin  sağlanması,  rekabet  gücünün   445
             Öğretmen yetiştirme sürecinin kalitesinin artırılması
             İlköğretimde tekli eğitime geçilmesi                                                                          artırılması,  insan  kaynaklarının  geliştirilmesi,  sosyal  içermenin  güçlendirilmesi,  bölgesel  gelişmişlik
             Öğretmenlerin ve eğitim yöneticilerinin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerinin geliştirilmesi için gerekli kurumsal adımların
                                                                                                                           farklarının  azaltılması,  kamuda  iyi  yönetişimin  yaygınlaştırılması  ve  fiziki  altyapının  iyileştirilmesi
             atılması
             Eğitim-öğretimin uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi, bunun için gerekli ölçme, izleme ve değerlendirme   hedeflerinin hayata geçirilmesi planlanmıştır.
             sisteminin etkinliğinin artırılması
                                                                                                                              Programda  bir  önceki  “Orta  Vadeli  Program”  ile  benzer  şekilde  ülkemizin  toplumsal  refahın
             Orta Vadeli Program (2006-2008)
                                                                                                                           yaygınlaştırılması amacı doğrultusunda genç ve eğitimli insan gücüne ihtiyaç duyduğu vurgulanmıştır.
               Kamu mali yönetiminde yapılan reform kapsamında yeni bir politika belgesi olarak ortaya çıkan ilk Orta
                                                                                                                           Rekabet gücü yüksek bir ekonomi ve sürdürülebilir bir kalkınma için eğitimin her kademesinde niteliğin
            Vadeli Program’da, Avrupa Birliğine katılım müzakerelerinin başladığı döneme denk gelmiş, programda
                                                                                                                           artırılması  ve  eğitim  ile  istihdam  arasındaki  ilişkinin  güçlendirilmesi  üzerinde  durulmuştur.  İstihdam
            ekonomik ve sosyal alanda yapılacak çalışmalar ile ülkemizin gelişmişlik düzeyinin artırılması ve Avrupa
                                                                                                                           edilebilirliğin artırılması amacıyla ise aktif iş gücü politikalarının izleneceği belirtilmiştir. Özellikle gelişen
            Birliğine üyelik sürecinin hızlandırılması hedeflenmiştir. Belirlenen tedbir, proje ve faaliyetler kapsamında
                                                                                                                           bilgi ve iletişim teknolojileri doğrultusunda program döneminde bireylerin mesleki bilgi ve becerilerinin
            ülkenin beşerî ve iktisadi kaynakları aracılığıyla temelde halkın yaşam kalitesinin yükseltilmesi hedefi
                                                                                                                           geliştirilerek  istihdam  imkânlarının  artırılması  hedeflenmiştir.  Ayrıca  eğitim  hizmetlerine  erişimin
            doğrultusunda istikrarlı ortamın ve sürdürülebilir büyümenin sağlanması, ekonomide rekabet gücünün
                                                                                                                           yaygınlaştırılacağı  belirtilmiştir.  Programda  Millî  Eğitim  Bakanlığı  görev  ve  sorumluluk  alanına  giren
            artırılması,  insan  kaynaklarının  geliştirilmesi,  sosyal  içermenin  güçlendirilmesi,  bölgesel  gelişmişlik
                                                                                                                           konularla ilgili olarak on sekiz politika ve tedbir yer almıştır (RG, 15 Temmuz 2006, 26229).
            farklarının  azaltılması,  kamuda  iyi  yönetişimin  yaygınlaştırılması  ve  fiziki  altyapının  iyileştirilmesinin
   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451