Page 446 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 446
Tablo 2. 2002-2024 Yılları Arasında Yayınlanan Orta Vadeli Programlarda Eğitimle İlgili Ortak Politikalar amaçlandığı belirtilmiştir. Bu kapsamda bilgi toplumu hedefine doğru ilerleyen ülkemizin genç, eğitimli
ve girişimci insan gücünün etkin şekilde kullanılmasının ise bu amaçların gerçekleştirilmesinde önemli
Politikalar
bir yeri olduğu vurgulanmıştır.
Eğitim yatırımlarına öncelik verilmesi
Yeni gelişmeler ve ihtiyaçlar doğrultusunda müfredattın güncellenmesi
Meslekî eğitimde piyasanın ihtiyaçlarının göz önünde bulundurulması ve mesleki eğitimin modüler ve esnek bir yapıya Programda belirlenen makroekonomik politikalar çerçevesinde sürdürülebilir kalkınmanın
kavuşturulması
gerçekleştirilebilmesi amacıyla eğitimin kalitesinin yükseltileceği ve eğitim ile istihdam arasındaki ilişkinin
Meslekî eğitimde iş dünyası ile iş birliğinin güçlendirilmesi, özel sektör ve meslek örgütlerinin mesleki eğitim sürecine aktif
katılımının sağlanması güçlendirileceği belirtilmiştir. Bu çerçevede programda eğitim politikasının temel amacı “Düşünme,
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
Meslekî ortaöğretim ile meslek yüksekokulları arasında iş birliği, program bütünlüğü ve sanayi ile iş birliği halinde uygulamalı
eğitim imkânlarının sağlanması algılama ve problem çözme yeteneği gelişmiş, yeni fikirlere açık, özgüven ve sorumluluk duygusuna
Genç işsizliğin istihdamın sağlanması için yaygın ve uzaktan eğitim imkânlarının kullanılması
sahip, Atatürk ilkelerine bağlı, demokratik değerleri benimsemiş, millî kültürü özümsemiş, farklı
Başta eğitim yoluyla olmak üzere kadınların ekonomik ve sosyal hayata katılımının desteklenmesi, ayrıca kadına yönelik şiddet
konusunda duyarlılık ve bilgilendirme faaliyetlerinin yapılması kültürleri yorumlayabilen bilgi toplumu insanını yetiştirmek” şeklinde ifade edilmiştir. Ayrıca eğitimin her
Dezavantajlı grupların eğitime erişiminin sağlanması
kademesinde başlatılan çalışmalar doğrultusunda eğitimin niteliğinin artırılacağı ve eğitim hizmetlerine
Engellilerin istihdamına yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi
Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve kademeli olarak zorunlu hale getirilmesi erişimin yaygınlaştırılacağı vurgulanmıştır. Programda Millî Eğitim Bakanlığının görev ve sorumluluk
Rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi
alanına giren konularla ilgili olarak Kamu Yatırım Politikası, İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi ve İstihdam
Ortaöğretimde okul çeşitliliği yerine program çeşitliliğini esas alan bir yapı kurulması. Kurumlar arası yatay ve dikey geçiş
imkânı sağlayan, fırsat eşitliğini geliştiren, esnek bir ortaöğretim sisteminin inşası Edilebilirliğin Artırılması, Sosyal İçerme ve Yoksullukla Mücadele ile Eğitim başlıkları altında toplam on
Eğitimde bilişim teknolojilerinin etkin ve yaygın kullanımı
dokuz politika ve tedbir yer almıştır (Resmî Gazete [RG], 31 Mayıs 2005, 2. Mükerrer).
Eğitimin her kademesinde fizikî mekân, donanım ve öğretmen ihtiyacının yerleşim yerleri arasındaki farklılıkları kaldıracak
şekilde giderilmesi
Özel kesimin eğitimin her kademesinde faaliyet göstermesinin teşviki Orta Vadeli Program (2007-2009)
Hayat boyu öğrenme stratejisinin geliştirilmesi ve etkili bir şekilde uygulanması
İş gücü eğitimi ve girişimciliğin desteklenmesi ve yaygınlaştırılması 2007-2009 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program, kamu ve özel sektör için öngörülebilirliği
Eğitime erişimin önündeki engellerin kaldırılması, bölgesel ve kız/erkek öğrenci farklılıklarının giderilmesi
artıracak bir yol haritası niteliğindedir. Programın, sosyal ve ekonomik alanda sağlanan gelişmelerin
Eğitimin idari yapısının kalite, rekabet, verimlilik ve fırsat eşitliği esaslarına göre yeniden düzenlenmesi
Eğitimin tüm kademelerinde okullaşma oranlarının artırılması, donanım ihtiyacının karşılanması, fiziki altyapının geliştirilmesi daha sağlam bir zeminde sürdürülmesi suretiyle güven ve istikrara katkıda bulunması beklenmiştir.
Eğitimin her kademesinde alternatif finansman modellerinin geliştirilmesi
Programın temel amacının ise Avrupa Birliğine üyelik sürecinde toplumun tüm kesimlerinin gözetilerek
Öğretmen yetiştirme ve geliştirme sisteminin, öğretmen ve öğrenci yeterliliklerini esas alan bir performans sistemini de
içerecek şekilde yeniden yapılandırılması ekonomik ve sosyal kalkınmanın hızlandırılarak yaşam kalitesinin yükseltilmesi olduğu ifade edilmiştir.
Gençlerin talep ve ihtiyaçları doğrultusunda gençliğe yönelik hizmetlerin kapsamının genişletilmesi ve niteliğinin artırılması
444 Bu temel amaç çerçevesinde; ülkemizin sürdürülebilir büyümesinin sağlanması, rekabet gücünün 445
Öğretmen yetiştirme sürecinin kalitesinin artırılması
İlköğretimde tekli eğitime geçilmesi artırılması, insan kaynaklarının geliştirilmesi, sosyal içermenin güçlendirilmesi, bölgesel gelişmişlik
Öğretmenlerin ve eğitim yöneticilerinin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerinin geliştirilmesi için gerekli kurumsal adımların
farklarının azaltılması, kamuda iyi yönetişimin yaygınlaştırılması ve fiziki altyapının iyileştirilmesi
atılması
Eğitim-öğretimin uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi, bunun için gerekli ölçme, izleme ve değerlendirme hedeflerinin hayata geçirilmesi planlanmıştır.
sisteminin etkinliğinin artırılması
Programda bir önceki “Orta Vadeli Program” ile benzer şekilde ülkemizin toplumsal refahın
Orta Vadeli Program (2006-2008)
yaygınlaştırılması amacı doğrultusunda genç ve eğitimli insan gücüne ihtiyaç duyduğu vurgulanmıştır.
Kamu mali yönetiminde yapılan reform kapsamında yeni bir politika belgesi olarak ortaya çıkan ilk Orta
Rekabet gücü yüksek bir ekonomi ve sürdürülebilir bir kalkınma için eğitimin her kademesinde niteliğin
Vadeli Program’da, Avrupa Birliğine katılım müzakerelerinin başladığı döneme denk gelmiş, programda
artırılması ve eğitim ile istihdam arasındaki ilişkinin güçlendirilmesi üzerinde durulmuştur. İstihdam
ekonomik ve sosyal alanda yapılacak çalışmalar ile ülkemizin gelişmişlik düzeyinin artırılması ve Avrupa
edilebilirliğin artırılması amacıyla ise aktif iş gücü politikalarının izleneceği belirtilmiştir. Özellikle gelişen
Birliğine üyelik sürecinin hızlandırılması hedeflenmiştir. Belirlenen tedbir, proje ve faaliyetler kapsamında
bilgi ve iletişim teknolojileri doğrultusunda program döneminde bireylerin mesleki bilgi ve becerilerinin
ülkenin beşerî ve iktisadi kaynakları aracılığıyla temelde halkın yaşam kalitesinin yükseltilmesi hedefi
geliştirilerek istihdam imkânlarının artırılması hedeflenmiştir. Ayrıca eğitim hizmetlerine erişimin
doğrultusunda istikrarlı ortamın ve sürdürülebilir büyümenin sağlanması, ekonomide rekabet gücünün
yaygınlaştırılacağı belirtilmiştir. Programda Millî Eğitim Bakanlığı görev ve sorumluluk alanına giren
artırılması, insan kaynaklarının geliştirilmesi, sosyal içermenin güçlendirilmesi, bölgesel gelişmişlik
konularla ilgili olarak on sekiz politika ve tedbir yer almıştır (RG, 15 Temmuz 2006, 26229).
farklarının azaltılması, kamuda iyi yönetişimin yaygınlaştırılması ve fiziki altyapının iyileştirilmesinin