Page 450 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 450
geliştirilmesi bir diğer amaç olarak belirlenmiştir. Programda Millî Eğitim Bakanlığının görev ve Orta Vadeli Program (2014-2016)
sorumluluk alanına giren konularla ilgili olarak on beş politika ve tedbir yer almıştır (RG, 10 Ekim 2010,
2014-2016 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program’ın temel amacı, dünya ekonomisinde
27725).
yaşanmakta olan belirsizlik ortamının ülkemize etkilerini asgari düzeyde tutarak büyümeyi artırmak
Orta Vadeli Program (2012-2014) olarak belirlenmiştir. Program dönemi öncesinde iş gücüne katılım, istihdam, işsizlik, kayıt dışı istihdam,
iş gücünün eğitim seviyesi ve verimliliği gibi göstergelerde olumlu gelişmeler gerçekleşmiştir. Bununla
2012-2014 dönemini kapsayan Orta Vadeli Programın temel amacı; ülkemizin refah seviyesinin
birlikte programda sürdürülebilir ve kapsayıcı bir büyüme süreci için istihdam imkânlarının geliştirilmesi,
ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
artırılması nihai hedefi doğrultusunda istikrarlı büyümenin sürdürülmesi, istihdamın artırılması, mali
iş gücü piyasasının etkinleştirilmesi ve nitelikli iş gücünün artırılması gerektiğine yer verilmiştir. Bu
disiplinin sürdürülmesi, yurt içi tasarrufların artırılması, cari açığın azaltılması ve böylece makroekonomik
bağlamda bireylere iş gücü piyasasının talepleriyle uyumlu temel ve mesleki becerilerin kazandırılacağı
ve finansal güven, istikrar ve öngörülebilirliğin güçlendirilmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda dünya
belirtilmiştir. Programda Millî Eğitim Bakanlığının görev ve sorumluluk alanına giren konularla ilgili
ekonomisindeki gelişmelerin yakından izlenerek Orta Vadeli Programın temel çerçevesinin korunması
olarak altı politika ve tedbir yer almıştır (RG, 8 Ekim 2013, 28789, Mükerrer).
şartıyla gerekli olabilecek politikaların hızlı ve kararlı bir şekilde gerçekleştirileceği vurgulanmıştır.
Orta Vadeli Program (2015-2017)
Programda eğitim politikasının temel amacının dönüşüm programı kapsamında eğitim sisteminde
kalitenin yükseltilerek “Düşünme, algılama ve problem çözme yeteneği gelişmiş, yeni fikirlere açık, 2015-2017 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program Türkiye ekonomisinin daha rekabetçi ve yenilikçi
özgüven ve sorumluluk duygusuna sahip, demokratik değerleri ve millî kültürü özümsemiş, farklı bir zeminde, 2023 hedeflerine ulaşmak için gerekli atılımı gerçekleştirmesi üzerine tasarlanmıştır.
kültürleri yorumlayabilen, paylaşıma ve iletişime açık, sanat ve estetik duyguları güçlü, bilgi toplumu Onuncu Kalkınma Planı’nda yer alan 25 öncelikli dönüşüm programı çerçevesinde hazırlanan eylem
gereklerini haiz bireyler yetiştirmek” olduğu belirtilmiştir. Ayrıca eğitimin iş gücü talebine duyarlılığının planlarının uygulamaya konulacağı belirtilmiştir. Bu çerçevede program döneminde; yatırım ortamının
artırılması ve iş gücü piyasasında talep edilen nitelik ve nicelikte insan gücünün yetiştirilmesi eğitim ve iyileştirilmesi, mali piyasalarda ürün ve hizmet çeşitliliği ile derinliğin artırılması, kamu gelir ve
öğretim alanında gerçekleştirilmesi planlanan bir hedef olarak kabul edilmiştir. Bu çerçevede programda harcamalarının kalitesinin yükseltilmesi ve iş gücü piyasası, eğitim ve yargı sistemi, kayıt dışılık, devlet
Millî Eğitim Bakanlığının görev ve sorumluluk alanına giren konularla ilgili on dokuz politika ve tedbir yer yardımları, iyi yönetişim, yerel yönetimler ve bölgesel gelişme alanlarında başlatılan yapısal dönüşüm
almıştır (RG, 13 Ekim 2011, 28083, Mükerrer). ve reformların tamamlanması hedeflenmiştir. Programda Millî Eğitim Bakanlığının görev ve sorumluluk
alanına giren konularla ilgili olarak beş politika ve tedbir yer almıştır (RG, 11 Ekim 2014, 29142).
Orta Vadeli Program (2013-2015)
448 449
Orta Vadeli Program (2016-2018)
2013-2015 dönemini kapsayan Orta Vadeli Programın temel amacı; potansiyel büyüme hızına
ulaşmak, cari işlemler açığını daha da azaltmak, enflasyonu düşürmek, kamu mali dengelerini iyileştirmek 2016-2018 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program’ın revizesinde AB ile ilişkiler dâhil olmak
ve böylece makroekonomik ve finansal istikrarı güçlendirmektir. Programda istihdamı artırmak için üzere son dönemde yaşanan yurt içi ve yurt dışı siyasi ve ekonomik gelişmeler, riskler ve beklentiler
istikrarlı büyüme ortamını sağlayacak politikaların yanı sıra iş gücünün niteliğini artıracak politikalara dikkate alınmıştır. Ayrıca Onuncu Kalkınma Planında yer alan ve kamuoyuyla paylaşılan 25 Öncelikli
ağırlık verilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Bu çerçevede eğitimin iş gücü talebine duyarlılığının artırılması Dönüşüm Programının uygulama sürecinin etkin bir şekilde takip edileceği belirtilmiştir. Bu kapsamda
ve iş gücü piyasasında talep edilen nitelik ve nicelikte insan gücünün yetiştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Program’ın temel amacı; makroekonomik istikrarın korunduğu, cari açığın ve enflasyonun aşamalı
Diğer yandan eğitim sisteminde 12 yıllık kademeli eğitim uygulamasına geçilmiş olması da dikkate olarak düşürüldüğü bir ortamda yapısal reformlar yoluyla büyümeyi artırmak ve daha kapsayıcı hale
alınarak kaliteyi yükselten bir dönüşüm programı kapsamında gençlerin ekonomik ve sosyal hayata getirmektir. Program döneminde büyüme stratejisi, makroekonomik istikrarın güçlendirilmesi,
aktif katılımlarının sağlanması ve gençlere yönelik kaliteli hizmetler sunulması yönünde çalışmalar beşerî sermayenin geliştirilmesi ve iş gücü piyasasının etkinleştirilmesi, teknoloji ve yenilik geliştirme
yapılacağı ifade edilmiştir. Bu bağlamda programda Millî Eğitim Bakanlığı görev ve sorumluluk alanına kapasitesinin artırılması, fiziki altyapının güçlendirilmesi ve kurumsal kalitenin iyileştirilmesi şeklinde beş
giren konularla ilgili olarak on altı politika ve tedbir yer almıştır (RG, 9 Ekim 2012, 28436, Mükerrer). temel eksen çerçevesinde ele alınmıştır. Ayrıca sürdürülebilir ve kapsayıcı büyüme anlayışıyla, nitelikli
istihdam imkânlarının geliştirildiği ve çalışma hayatına ilişkin kuralların etkin bir şekilde uygulandığı
rekabetçi bir iş gücü piyasasının oluşturulması temel hedeflerden birisi olarak ifade edilmiştir. Programda