Page 448 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 448

Orta Vadeli Program (2008-2010)                                                                               sürdürülebilir  büyüme  dönemine  girmesini  sağlamak  ve  böylece  ülkemizin  refah  düzeyini  artırmak”
                                                                                                                           şeklinde ifade edilmiştir.
               2008-2010  yıllarını  kapsayan  Orta  Vadeli  Programın  temel  amacı  “İstikrar  içinde  büyüyen,  gelirini

            daha adil paylaşan, küresel ölçekte rekabet gücüne sahip, bilgi toplumuna dönüşen, AB’ye üyelik için              2000’li yılların genel değerlendirmesinin yapıldığı programda ekonomide rekabet gücünün artırılması
            uyum sürecini tamamlamış bir Türkiye” vizyonunu esas alarak toplumun yaşam kalitesini artırmak ve              yönünde önemli gelişmeler sağlandığı belirtilmiştir. Aynı yıllarda ayrıca yaşam kalitesini artırmak ve gelir
            bütçe sürecini yönetmek olmuştur. Program döneminde eğitim başta olmak üzere sosyal politikaların              dağılımını iyileştirmek üzere sosyal güvenlik, sağlık ve eğitim altyapısı, konut ve kentsel dönüşüm, temel

            uygulanmasına öncelik verileceği vurgulanmıştır. Bu bağlamda ülkemizin ihtiyaç ve önceliklerinin dikkate       mallarda vergi indirimi, düşük gelirlilere yapılan vergi indirimleri ve sosyal yardımlar, insan kaynağını
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
            alındığı, eğitimde kalitenin artırılmasına yönelik AB ile iş birliği çalışmalarının yürütülmesinin planlandığı   geliştirecek  yeni  üniversiteler  ve  müfredat  yenilenmesi  ile  aktif  istihdam  programları  gibi  alanlarda
            ve  AB  Müktesebatına  Uyum  Programının  hayata  geçirileceği  belirtilmiştir.  Diğer  yandan  eğitimin  iş   reform niteliğinde adımlar atıldığı aktarılmıştır. Aynı zaman diliminde AB ile tam üyelik müzakereleri
            gücü ihtiyaçları doğrultusunda düzenlenmesi temel amacı çerçevesinde, yaşam boyu eğitim stratejinin            başlatılarak AB müktesebatına uyum konusunda somut ilerlemeler sağlanmıştır. Tüm bu gelişmelerin
            uygulanması  ve  eğitimin  daha  esnek  bir  yapıya  kavuşturulması  planda  yer  almıştır.  Programda  Millî   kalıcı hale getirilmesi doğrultusunda kapsamlı bir yapısal reform programının uygulamaya konulması

            Eğitim Bakanlığı görev ve sorumluluk alanına giren konularla ilgili olarak on sekiz politika ve tedbir yer     planlanmıştır. Belirlenen reform alanlarından bir başkası iş dünyasının talep ettiği nitelikte insan gücü
            almıştır (RG, 21 Haziran 2007, 26559).                                                                         yetiştirilmesine  hız  verilmesi  olmuştur.  Bu  reform  çerçevesinde;  iş  dünyası  temsilcilerinin  meslek

                                                                                                                           yüksekokullarının  yönetiminde  ve  programlarının  belirlenmesinde  aktif  rol  almalarının  sağlanacağı,
             Orta Vadeli Program (2009-2011)
                                                                                                                           bu konudaki idari ve yasal düzenlemelerin YÖK Başkanlığı koordinasyonunda 2010 yılında yapılacağı,
               2009-2011  dönemini  kapsayan  Orta  Vadeli  Program’ın  uygulanması  sürecinde  Dokuzuncu                  hazırlanmış olan Hayat Boyu Öğrenme Stratejisi’nin 2010 yılında Millî Eğitim Bakanlığı koordinasyonunda
            Kalkınma  Planı,  AB  Müktesebatına  Uyum  Programı,  60.  Hükümet  Programı  Eylem  Planı  ve  Yıllık         uygulamaya  konulacağı  belirtilmiştir.  Ayrıca  Mesleki  Yeterlik  Kurumu  koordinasyonunda  hazırlanan
            Program  çerçevesinde  belirlenen  öncelik,  politika  ve  tedbirlerin  dikkate  alınacağı  belirtilmiştir.  Bu   meslek standartlarının uygulanması ve belgelendirme sistemine 2010 yılında başlanması hedeflenmiştir.
            kapsamda ekonomik rekabet gücünün ve istihdamın artırılması, beşerî gelişme ve sosyal dayanışmanın             Program döneminde eğitimin iş gücü talebine duyarlılığının artırılması ve iş gücü piyasasında talep edilen

            güçlendirilmesi,  bölgesel  gelişmenin  sağlanması,  kamu  hizmetlerinde  kalite  ve  etkinliğin  artırılması   nitelik ve nicelikte insan gücünün yetiştirilmesi temel amaçlardan birisi olarak belirlenmiştir. Programda
            konularında gerekli çalışmaların yapılacağı belirtilmiştir.                                                    Millî Eğitim Bakanlığının görev ve sorumluluk alanına giren konularla ilgili olarak on üç politika ve tedbire

                                                                                                                           yer verilmiştir (RG, 16 Eylül 2009, 27351, Mükerrer).
               Ekonomik  ve  siyasi  istikrarın,  gerçekleştirilen  reformların,  ülkemizin  genç,  eğitimli  ve  girişimci
    446                                                                                                                                                                                                                  447
            insan  gücünün,  doğal  ve  kültürel  değerlerin  toplumsal  refahın  artması  için  uygun  ortam  hazırladığı   Orta Vadeli Program (2011-2013)
            ifade edilmiştir. Bu amaç doğrultusunda programın uygulanma sürecinde eğitim ve öğretim alanında
                                                                                                                              2011-2013  dönemini  kapsayan  Orta  Vadeli  Programında,  2008  küresel  ekonomik  krizi  sonrasında
            AB  müktesebatına  uyum  amacıyla  hazırlanacak  Ulusal  Programın  hayata  geçirileceği  belirtilmiştir.
                                                                                                                           yaşanan  sorunlar  ve  etkilerinin  azaltılması  amacıyla  ülkemizce  alınan  tedbir  ve  uygulanan  politikalar
            Programda Millî Eğitim Bakanlığı görev ve sorumluluk alanına giren konularla ilgili olarak yirmi politika
                                                                                                                           değerlendirilmiştir. 2011-2013 dönemini kapsayan Orta Vadeli Programın temel amacı “Ülkemizin refah
            ve tedbir yer almıştır (RG, 28 Haziran 2008, 26920).
                                                                                                                           seviyesinin artırılması nihai hedefi doğrultusunda büyümeye istikrar kazandırmak, istihdamı artırmak,
             Orta Vadeli Program (2010-2012)                                                                               kamu dengelerini iyileştirmek ve fiyat istikrarını sağlamak” olarak belirlenmiştir. Diğer yandan pek çok

                                                                                                                           alanla birlikte eğitim sisteminde de yapısal dönüşüm ihtiyacının devam ettiği tespitine yer verilmiştir.
               2010-2012 dönemini kapsayan Orta Vadeli Programda, 2008 yılında ortaya çıkan küresel ekonomik
            krizin  etkilerinin  görüldüğü  program  döneminde,  ülkemizde  krize  karşı  bütçe  dengesini  koruma,  dış      Programda makroekonomik politikalarla birlikte istihdamı artırmak amacıyla iş gücünün niteliğini, iş
            kaynak sorunu, istihdam ve üretim seviyesinin korunması konularında tedbirler alınmıştır. Birçok ülke          gücü piyasasının esnekliğini ve iş gücüne katılımı artıracak politikalara ağırlık verilmesi de planlanmıştır.
            gibi ülkemizde de Orta Vadeli Program ile kriz dönemi sonrası için çıkış stratejilerinin ve hedeflerinin       Bu çerçevede bireylerin beceri ve niteliklerini artıracak iş gücü eğitimleri ile aktif iş gücü programlarının

            oluşturulması  hedeflenmiştir.  Bu  çerçevede  Programın  temel  amacı  “Küresel  krizin  etkisinden  çıkış    kalitesinin yükseltilmesi ve yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır. İş gücü piyasasında talep edilen nitelik
            sürecinde ekonomik ve sosyal yapımızın güçlü yönlerini avantaj olarak kullanarak ekonomimizin yeniden          ve nicelikte insan gücünün yetiştirilmesi amacıyla eğitim sisteminin iş gücü ihtiyaçları doğrultusunda
   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453