Page 292 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 292

Tablo 10’daki verilere göre 2002 yılı ile 2023 yılları arasında 1416 Sayılı Kanun Kapsamında Yurt Dışına    Afet Durumlarında Sağlanan Destekler
            Öğrenci  Gönderilmesi  uygulaması  için  toplam  6.978.193.795,40  TL  harcama  yapılmıştır.  Söz  konusu
                                                                                                                              Türkiye,  deprem  gibi  doğal  afetlerin  sıkça  yaşandığı  bir  coğrafyada  bulunduğundan  MEB  deprem
            harcama değerinin reel karşılığı ise 25.458.823.620,56 TL’dir.
                                                                                                                           sonrasında  da  öğrencilere  yönelik  çeşitli  destek  ve  yardım  faaliyetleri  yürütmektedir.  Depremden
        ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
               Öğrenci  destek  ve  yardım  hizmetleri  kapsamında  burs  ödemeleri,  şartlı  eğitim  yardımı,  taşımalı   etkilenen  bölgelerdeki  öğrencilerin  eğitimlerine  devam  edebilmeleri  ve  ihtiyaçlarının  karşılanması

            eğitim, taşımalı eğitim kapsamında ücretsiz öğle yemeği, ücretsiz ders kitabı dağıtımı, ücretsiz yardımcı      amacıyla  okulların  onarımı  ve  yeniden  inşası  için  çalışmalar  başlatılmıştır.  Ayrıca  eğitim-öğretim
            kaynak  dağıtımı,  özel  okullarda  eğitim  ve  öğretimin  desteklenmesi,  organize  sanayi  bölgeleri  içinde   sürecinin aksamaması için geçici eğitim merkezleri kurulmuş ve mobil sınıflar oluşturulmuştur. Şubat
            ve dışında açılan mesleki ve teknik eğitim anadolu liselerinde eğitim ve öğretimin desteklenmesi, özel         2023’te Kahramanmaraş merkezli depremler sonrasında afetten etkilenen öğrenciler ile ilgili MEB bazı
            eğitime  ihtiyaç  duyan  bireylere  verilen  eğitim  desteği  ve  1416  Sayılı  Kanun  kapsamında  yurt  dışına   kararlar almıştır. Bunlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:
            öğrenci gönderilmesi hizmetleri sunulmuştur. Bu hizmetlerin büyük çoğunluğu 2002-2023 yılları arasını
                                                                                                                                 >  Depremden  etkilenen  öğrencilere  ve  öğretmenlere  psikososyal  destek  hizmetleri  sunarak
            kapsamaktadır ve genel itibarıyla yıldan yıla hizmet verilen kişi sayısında ve harcamalarda artış olduğu
                                                                                                                                  yaşadıkları travmanın etkilerini azaltmak amaçlanmıştır.
            görülmektedir. Bu durum neticesinde MEB tarafından öğrenci destek ve yardım hizmetlerine oldukça
                                                                                                                                 >  Öğrencilere ücretsiz ders kitapları, kırtasiye malzemeleri ve giyim yardımları sağlanmıştır.
            önem verildiği görülmektedir.
                                                                                                                                 >  Taşımalı  eğitim  hizmetleri  genişletilerek  evlerini  kaybeden  veya  farklı  bölgelere  taşınmak
            Psikolojik Destek ve Rehberlik Hizmetleri
                                                                                                                                  zorunda kalan öğrencilerin okullarına ulaşımı kolaylaştırılmıştır.
               Öğrencilerin akademik başarılarının yanı sıra sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyen psikolojik
                                                                                                                                 >  Deprem  bölgesinde  eğitim  gören  öğrenciler,  istedikleri  takdirde  Türkiye  genelinde,  ikamet
            danışmanlık  ve  rehberlik  hizmetleri,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Rehberlik  ve  Psikolojik  Danışma  Hizmetleri
                                                                                                                                  adresine  bakılmaksızın  ve  herhangi  bir  şart  aranmaksızın  eş  değer  okul  türlerine  nakil
            Yönetmeliği ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu kapsamında eğitim sistemimizin önemli bir parçası
                                                                                                                                  yapabileceklerdir. Bu kapsamda yaklaşık 254 bin öğrenci başka illere nakil olması sağlanmıştır.
            olarak tanımlanmaktadır. Bu kapsamda, okullarda görev yapan rehber öğretmenler aracılığıyla sunulan
                                                                                                                                 >  Depremden etkilenen on ilde (Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep, Osmaniye, Malatya, Diyarbakır,
            hizmetler; öğrencilerin akademik, sosyal ve kişisel sorunlarını çözmelerine yardımcı olmayı amaçlamakta,
                                                                                                                                  Şanlıurfa, Adıyaman, Adana ve Kilis) eğitim gören öğrenciler, 2022-2023 eğitim öğretim yılının
            bireysel farkındalık ve duygusal gelişimi destekleyici yönlendirmeler sunmaktadır.
                                                                                                                                  ikinci döneminde devam şartından muaf tutulmuştur. Depremden etkilenen illerden diğer illere
   290         2023  yılı  itibarıyla  Türkiye  genelinde  25  binden  fazla  rehber  öğretmen  görev  yapmakta  olup  Millî      nakledilen  öğrenciler,  2022-2023  eğitim-öğretim  yılının  ikinci  döneminde  devamsızlıkla  ilgili   291
            Eğitim  Bakanlığı  bu  hizmetlerin  kapsamını  sürekli  olarak  genişletmeyi  hedeflemektedir  (Millî  Eğitim         kurallardan muaf tutulmuştur.
            İstatistikleri, 2023). Özellikle 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun 14. maddesi, öğrencilerin eğitim
                                                                                                                                 >  Liselere  Geçiş  Sınavı’na  (LGS)  girecek  olan  8.  sınıf  öğrencileri  ile  Yükseköğretim  Kurumları
            sürecinde  sağlıklı  gelişimlerini  destekleyecek  rehberlik  hizmetlerinin  sağlanmasını  zorunlu  kılmakta
                                                                                                                                  Sınavı’na  (YKS)  katılacak  olan  12.  sınıf  öğrencileri,  ikinci  dönem  derslerinin  sorumluluğundan
            ve bu hizmetlerin herkes için erişilebilir olmasını öngörmektedir. Bu destekler, dezavantajlı öğrenciler
                                                                                                                                  muaf  tutulmuştur.  Bu  süreçte  depremden  etkilenen  öğrencilerin  LGS  ve  YKS  sınavlarına
            açısından  eğitim  hayatlarının  sağlıklı  bir  şekilde  sürdürülmesi  için  kritik  öneme  sahiptir.  Dezavantajlı
                                                                                                                                  hazırlanabilmeleri için 510 destekleme ve yetiştirme kursu noktası oluşturulmuştur (MEB, 2023a,
            gruplara yönelik olarak sunulan rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri, Engelli Bireyler İçin Eğitim
                                                                                                                                  2023b, 2023c).
            Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği gibi özel yönetmeliklerle de desteklenmekte ve bu sayede öğrencilerin
            bireysel ihtiyaçlarına uygun çözümler üretilmektedir.                                                          3. Uluslararası Bağlamda Türkiye’nin Yeri

                                                                                                                              Türkiye’nin  öğrenci  destek  ve  sosyal  yardım  hizmetleri,  uluslararası  düzeydeki  uygulamalarla
                                                                                                                           kıyaslandığında  önemli  bir  ilerleme  kaydettiği  görülmektedir.  Özellikle  OECD  (Ekonomik  Kalkınma  ve

                                                                                                                           İşbirliği Örgütü) ülkelerindeki öğrenci destek programları ile karşılaştırıldığında, Türkiye’nin öğrencilere
                                                                                                                           sunduğu  sosyal  yardımlar,  eğitimde  fırsat  eşitliği  sağlama  açısından  başarılı  örnekler  sunmaktadır.
                                                                                                                           Bu  yardımların  kapsamını  genişletmek  ve  bazı  bölgelerdeki  uygulamaları  iyileştirmek,  Türkiye’nin
   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297