Page 297 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 297

orta  vadeli  programlar  gibi  temel  strateji  belgelerinde  vurgulandığı  üzere  eğitimin  her  kademesinde   destek unsuru olduğunu göstermiştir. Dijital altyapının güçlendirilmesi, özellikle kırsal kesimde yaşayan
 fırsat  eşitliği  sağlamayı,  öğrenci  odaklı  destek  hizmetlerini  geliştirmeyi  ve  bireylerin  sosyal,  duygusal   öğrenciler  için  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanmasına  yönelik  atılması  gereken  adımlar  arasında  yer

 ve  akademik  gereksinimlerine  yönelik  kapsamlı  çözümler  sunmayı  içermektedir.  Bu  hedeflerin   almaktadır.  Bu  kapsamda,  dijital  erişim  ve  uzaktan  eğitimin  güçlendirilmesiyle  kırsal  ve  dezavantajlı
 ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
 gerçekleştirilmesi, Türkiye’nin öğrenci destek sistemlerini uluslararası düzeyde rekabetçi hale getirecek   bölgelerdeki  öğrenciler  de  eğitim  fırsatlarından  daha  eşit  bir  şekilde  yararlanabilecektir.  Türkiye’nin
 ve daha kapsayıcı bir eğitim modelinin oluşturulmasına katkı sağlayacaktır.  dijitalleşme hedefleri doğrultusunda geliştirilen uzaktan eğitim projeleri, üst politika belgeleri ile uyumlu
            olarak uzun vadede eğitimde kaliteyi artırmak için büyük bir potansiyel taşımaktadır.

 Bölüm Değerlendirmesi
               Sonuç  olarak  Türkiye’nin  eğitim  sisteminde  fırsat  eşitliği  sağlama  hedefi  doğrultusunda,  öğrenci
            destek  ve  sosyal  yardım  hizmetlerinde  kaydedilen  gelişmeler  olumlu  bir  tablo  çizmektedir.  Bununla
 2002-2024  yılları  arasında  Türkiye’de  öğrenci  destek  ve  sosyal  yardım  hizmetlerinde  yaşanan
            birlikte  OECD  ülkeleri  ile  uyumlu  ve  uluslararası  standartlarda  bir  eğitim  sistemi  oluşturabilmek  için
 gelişmeler, eğitimde fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi açısından önemli bir dönem olarak öne çıkmaktadır.
            psikolojik  danışmanlık,  rehberlik  ve  özel  eğitime  yönelik  desteklerin  daha  da  güçlendirilmesi  önem
 Bu süreçte uygulamaya konulan “Şartlı Eğitim Yardımı, Ücretsiz Ders Kitapları, Taşımalı Eğitim Sistemi ve
            arz  etmektedir.  Dijitalleşmenin  yaygınlaştırılması  ve  sürdürülebilir  sosyal  yardım  mekanizmaları  ile
 Ücretsiz Öğle Yemeği” gibi programlar, özellikle kırsal bölgelerdeki ve düşük gelirli ailelerin çocuklarının
            Türkiye’nin eğitim sisteminin uluslararası düzeyde rekabet edebilir hale gelmesi hedeflenmektedir.
 eğitim sürecine katılımını teşvik ederek akademik başarıyı artırmıştır. Bu hizmetler sayesinde eğitimde
 daha kapsayıcı bir yapıya geçiş hedeflenmiştir. Millî Eğitim Bakanlığının stratejik planları doğrultusunda
 geliştirilen  sosyal  yardım  programları,  öğrencilere  sadece  maddi  destek  sağlamakla  kalmamış  aynı

 zamanda onların sosyal ve duygusal gelişimlerini de gözetmiştir. Özellikle rehberlik ve psikolojik destek
 hizmetleri, öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişim süreçlerini destekleyerek onların sağlıklı bir öğrenme
 süreci geçirmelerine katkı sağlamıştır. Türkiye’nin bu alanda yaptığı çalışmalar, OECD raporları ve eğitim
 sistemleri karşılaştırmalarında kaydedilen ilerlemelere işaret etmektedir. Ancak bu karşılaştırmalar aynı

 zamanda psikolojik destek ve özel eğitim hizmetlerinin kapsamının ve niteliğinin artırılması gerektiğini
 ortaya koymaktadır. Bu bağlamda 2024-2028 MEB stratejik Planı’nda psikolojik destek ve özel eğitim
 hizmetlerinin kapsamının ve niteliğinin artırılmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.
 294                                                                                                       295

 OECD  ülkeleri  ile  kıyaslandığında  Türkiye’de  psikolojik  danışmanlık,  rehberlik  ve  özel  eğitim
 ihtiyaçlarına yönelik hizmetlerin daha geniş çapta ve daha erişilebilir hale getirilmesi gerekliliği dikkat
 çekmektedir. Bu bağlamda, üst politika belgelerimizin tamamı da dezavantajlı ve özel eğitime ihtiyaç
 duyan  öğrenciler  için  özel  destek  mekanizmalarının  genişletilmesi  gerektiğini  vurgulamaktadır.

 Özel  eğitim  ve  rehabilitasyon  merkezlerinin  yaygınlaştırılması  ve  okullarda  psikolojik  danışmanlık
 hizmetlerinin erişilebilirliğinin artırılması, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamada temel faktörler olarak öne
 çıkmaktadır.


 Bunun  yanı  sıra  Türkiye’nin  eğitim  sisteminde  dijitalleşme  ve  uzaktan  eğitim  olanaklarının
 yaygınlaştırılması,  Eğitimde  Dijital  Dönüşüm  Stratejisi  ve  Ulusal  Eğitim  Teknolojileri  Politikası
 çerçevesinde ele alınmıştır. Bu planlar, dijital araçların eğitimde verimlilik ve erişim açısından sağlayacağı

 katkıyı  artırmayı  hedeflemektedir.  Pandemi  süreci,  dijital  eğitim  araçlarının  eğitimin  sürekliliğini
 sağlama  konusundaki  önemini  ortaya  koymuş,  eğitimde  dijitalleşmenin  kriz  durumlarında  hayati  bir
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302