Page 297 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 297
orta vadeli programlar gibi temel strateji belgelerinde vurgulandığı üzere eğitimin her kademesinde destek unsuru olduğunu göstermiştir. Dijital altyapının güçlendirilmesi, özellikle kırsal kesimde yaşayan
fırsat eşitliği sağlamayı, öğrenci odaklı destek hizmetlerini geliştirmeyi ve bireylerin sosyal, duygusal öğrenciler için eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanmasına yönelik atılması gereken adımlar arasında yer
ve akademik gereksinimlerine yönelik kapsamlı çözümler sunmayı içermektedir. Bu hedeflerin almaktadır. Bu kapsamda, dijital erişim ve uzaktan eğitimin güçlendirilmesiyle kırsal ve dezavantajlı
ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
gerçekleştirilmesi, Türkiye’nin öğrenci destek sistemlerini uluslararası düzeyde rekabetçi hale getirecek bölgelerdeki öğrenciler de eğitim fırsatlarından daha eşit bir şekilde yararlanabilecektir. Türkiye’nin
ve daha kapsayıcı bir eğitim modelinin oluşturulmasına katkı sağlayacaktır. dijitalleşme hedefleri doğrultusunda geliştirilen uzaktan eğitim projeleri, üst politika belgeleri ile uyumlu
olarak uzun vadede eğitimde kaliteyi artırmak için büyük bir potansiyel taşımaktadır.
Bölüm Değerlendirmesi
Sonuç olarak Türkiye’nin eğitim sisteminde fırsat eşitliği sağlama hedefi doğrultusunda, öğrenci
destek ve sosyal yardım hizmetlerinde kaydedilen gelişmeler olumlu bir tablo çizmektedir. Bununla
2002-2024 yılları arasında Türkiye’de öğrenci destek ve sosyal yardım hizmetlerinde yaşanan
birlikte OECD ülkeleri ile uyumlu ve uluslararası standartlarda bir eğitim sistemi oluşturabilmek için
gelişmeler, eğitimde fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi açısından önemli bir dönem olarak öne çıkmaktadır.
psikolojik danışmanlık, rehberlik ve özel eğitime yönelik desteklerin daha da güçlendirilmesi önem
Bu süreçte uygulamaya konulan “Şartlı Eğitim Yardımı, Ücretsiz Ders Kitapları, Taşımalı Eğitim Sistemi ve
arz etmektedir. Dijitalleşmenin yaygınlaştırılması ve sürdürülebilir sosyal yardım mekanizmaları ile
Ücretsiz Öğle Yemeği” gibi programlar, özellikle kırsal bölgelerdeki ve düşük gelirli ailelerin çocuklarının
Türkiye’nin eğitim sisteminin uluslararası düzeyde rekabet edebilir hale gelmesi hedeflenmektedir.
eğitim sürecine katılımını teşvik ederek akademik başarıyı artırmıştır. Bu hizmetler sayesinde eğitimde
daha kapsayıcı bir yapıya geçiş hedeflenmiştir. Millî Eğitim Bakanlığının stratejik planları doğrultusunda
geliştirilen sosyal yardım programları, öğrencilere sadece maddi destek sağlamakla kalmamış aynı
zamanda onların sosyal ve duygusal gelişimlerini de gözetmiştir. Özellikle rehberlik ve psikolojik destek
hizmetleri, öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişim süreçlerini destekleyerek onların sağlıklı bir öğrenme
süreci geçirmelerine katkı sağlamıştır. Türkiye’nin bu alanda yaptığı çalışmalar, OECD raporları ve eğitim
sistemleri karşılaştırmalarında kaydedilen ilerlemelere işaret etmektedir. Ancak bu karşılaştırmalar aynı
zamanda psikolojik destek ve özel eğitim hizmetlerinin kapsamının ve niteliğinin artırılması gerektiğini
ortaya koymaktadır. Bu bağlamda 2024-2028 MEB stratejik Planı’nda psikolojik destek ve özel eğitim
hizmetlerinin kapsamının ve niteliğinin artırılmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.
294 295
OECD ülkeleri ile kıyaslandığında Türkiye’de psikolojik danışmanlık, rehberlik ve özel eğitim
ihtiyaçlarına yönelik hizmetlerin daha geniş çapta ve daha erişilebilir hale getirilmesi gerekliliği dikkat
çekmektedir. Bu bağlamda, üst politika belgelerimizin tamamı da dezavantajlı ve özel eğitime ihtiyaç
duyan öğrenciler için özel destek mekanizmalarının genişletilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinin yaygınlaştırılması ve okullarda psikolojik danışmanlık
hizmetlerinin erişilebilirliğinin artırılması, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamada temel faktörler olarak öne
çıkmaktadır.
Bunun yanı sıra Türkiye’nin eğitim sisteminde dijitalleşme ve uzaktan eğitim olanaklarının
yaygınlaştırılması, Eğitimde Dijital Dönüşüm Stratejisi ve Ulusal Eğitim Teknolojileri Politikası
çerçevesinde ele alınmıştır. Bu planlar, dijital araçların eğitimde verimlilik ve erişim açısından sağlayacağı
katkıyı artırmayı hedeflemektedir. Pandemi süreci, dijital eğitim araçlarının eğitimin sürekliliğini
sağlama konusundaki önemini ortaya koymuş, eğitimde dijitalleşmenin kriz durumlarında hayati bir