Page 296 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 296

orta  vadeli  programlar  gibi  temel  strateji  belgelerinde  vurgulandığı  üzere  eğitimin  her  kademesinde   destek unsuru olduğunu göstermiştir. Dijital altyapının güçlendirilmesi, özellikle kırsal kesimde yaşayan
            fırsat  eşitliği  sağlamayı,  öğrenci  odaklı  destek  hizmetlerini  geliştirmeyi  ve  bireylerin  sosyal,  duygusal   öğrenciler  için  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanmasına  yönelik  atılması  gereken  adımlar  arasında  yer

            ve  akademik  gereksinimlerine  yönelik  kapsamlı  çözümler  sunmayı  içermektedir.  Bu  hedeflerin            almaktadır.  Bu  kapsamda,  dijital  erişim  ve  uzaktan  eğitimin  güçlendirilmesiyle  kırsal  ve  dezavantajlı
        ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
            gerçekleştirilmesi, Türkiye’nin öğrenci destek sistemlerini uluslararası düzeyde rekabetçi hale getirecek      bölgelerdeki  öğrenciler  de  eğitim  fırsatlarından  daha  eşit  bir  şekilde  yararlanabilecektir.  Türkiye’nin
            ve daha kapsayıcı bir eğitim modelinin oluşturulmasına katkı sağlayacaktır.                                    dijitalleşme hedefleri doğrultusunda geliştirilen uzaktan eğitim projeleri, üst politika belgeleri ile uyumlu
                                                                                                                           olarak uzun vadede eğitimde kaliteyi artırmak için büyük bir potansiyel taşımaktadır.

               Bölüm Değerlendirmesi
                                                                                                                              Sonuç  olarak  Türkiye’nin  eğitim  sisteminde  fırsat  eşitliği  sağlama  hedefi  doğrultusunda,  öğrenci
                                                                                                                           destek  ve  sosyal  yardım  hizmetlerinde  kaydedilen  gelişmeler  olumlu  bir  tablo  çizmektedir.  Bununla
               2002-2024  yılları  arasında  Türkiye’de  öğrenci  destek  ve  sosyal  yardım  hizmetlerinde  yaşanan
                                                                                                                           birlikte  OECD  ülkeleri  ile  uyumlu  ve  uluslararası  standartlarda  bir  eğitim  sistemi  oluşturabilmek  için
            gelişmeler, eğitimde fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi açısından önemli bir dönem olarak öne çıkmaktadır.
                                                                                                                           psikolojik  danışmanlık,  rehberlik  ve  özel  eğitime  yönelik  desteklerin  daha  da  güçlendirilmesi  önem
            Bu süreçte uygulamaya konulan “Şartlı Eğitim Yardımı, Ücretsiz Ders Kitapları, Taşımalı Eğitim Sistemi ve
                                                                                                                           arz  etmektedir.  Dijitalleşmenin  yaygınlaştırılması  ve  sürdürülebilir  sosyal  yardım  mekanizmaları  ile
            Ücretsiz Öğle Yemeği” gibi programlar, özellikle kırsal bölgelerdeki ve düşük gelirli ailelerin çocuklarının
                                                                                                                           Türkiye’nin eğitim sisteminin uluslararası düzeyde rekabet edebilir hale gelmesi hedeflenmektedir.
            eğitim sürecine katılımını teşvik ederek akademik başarıyı artırmıştır. Bu hizmetler sayesinde eğitimde
            daha kapsayıcı bir yapıya geçiş hedeflenmiştir. Millî Eğitim Bakanlığının stratejik planları doğrultusunda
            geliştirilen  sosyal  yardım  programları,  öğrencilere  sadece  maddi  destek  sağlamakla  kalmamış  aynı

            zamanda onların sosyal ve duygusal gelişimlerini de gözetmiştir. Özellikle rehberlik ve psikolojik destek
            hizmetleri, öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişim süreçlerini destekleyerek onların sağlıklı bir öğrenme
            süreci geçirmelerine katkı sağlamıştır. Türkiye’nin bu alanda yaptığı çalışmalar, OECD raporları ve eğitim
            sistemleri karşılaştırmalarında kaydedilen ilerlemelere işaret etmektedir. Ancak bu karşılaştırmalar aynı

            zamanda psikolojik destek ve özel eğitim hizmetlerinin kapsamının ve niteliğinin artırılması gerektiğini
            ortaya koymaktadır. Bu bağlamda 2024-2028 MEB stratejik Planı’nda psikolojik destek ve özel eğitim
            hizmetlerinin kapsamının ve niteliğinin artırılmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.
   294                                                                                                                                                                                                                    295

               OECD  ülkeleri  ile  kıyaslandığında  Türkiye’de  psikolojik  danışmanlık,  rehberlik  ve  özel  eğitim
            ihtiyaçlarına yönelik hizmetlerin daha geniş çapta ve daha erişilebilir hale getirilmesi gerekliliği dikkat
            çekmektedir. Bu bağlamda, üst politika belgelerimizin tamamı da dezavantajlı ve özel eğitime ihtiyaç
            duyan  öğrenciler  için  özel  destek  mekanizmalarının  genişletilmesi  gerektiğini  vurgulamaktadır.

            Özel  eğitim  ve  rehabilitasyon  merkezlerinin  yaygınlaştırılması  ve  okullarda  psikolojik  danışmanlık
            hizmetlerinin erişilebilirliğinin artırılması, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamada temel faktörler olarak öne
            çıkmaktadır.


               Bunun  yanı  sıra  Türkiye’nin  eğitim  sisteminde  dijitalleşme  ve  uzaktan  eğitim  olanaklarının
            yaygınlaştırılması,  Eğitimde  Dijital  Dönüşüm  Stratejisi  ve  Ulusal  Eğitim  Teknolojileri  Politikası
            çerçevesinde ele alınmıştır. Bu planlar, dijital araçların eğitimde verimlilik ve erişim açısından sağlayacağı

            katkıyı  artırmayı  hedeflemektedir.  Pandemi  süreci,  dijital  eğitim  araçlarının  eğitimin  sürekliliğini
            sağlama  konusundaki  önemini  ortaya  koymuş,  eğitimde  dijitalleşmenin  kriz  durumlarında  hayati  bir
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301