Page 295 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 295

uluslararası düzeydeki rekabet gücünü artırmak için önemlidir (OECD, 2022). Bu gelişmeyle de Türkiye   konusunda  önemli  bir  ilerleme  kaydetmiştir  (Sosyal  Yardımlar  Raporu,  2023).  Bu  yardımlar,  sadece
 sosyal yardım noktasında standartlarını yükseltmiş olacaktır.  maddi  destek  sunmakla  kalmayıp  öğrencilere  psikolojik  güvence  de  sağlayarak  eğitim  süreçlerinde

            kendilerini daha güvende hissetmelerine olanak tanımaktadır.
 OECD verilerine göre Türkiye son yıllarda öğrenci destek hizmetlerine yönelik harcamalarını artırmış
 ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
            Eğitimde Fırsat Eşitliği
 ve eğitime erişimi kolaylaştırmak adına sosyal yardımların kapsamını genişletmiştir. Özellikle burs ve
 maddi yardımlar alanında kaydedilen ilerleme, öğrenci devamlılığını artırma ve eğitimde eşitliği sağlama
               Sosyal  yardımların  ana  hedeflerinden  biri,  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  tesis  edilmesidir.  Türkiye’de
 açısından  önemli  bir  etkiye  sahiptir  (OECD,  2022).  Örneğin  ücretsiz  ders  kitapları  ve  taşımalı  eğitim
            uygulanan  “Şartlı  Eğitim  Yardımı,  Ücretsiz  Ders  Kitapları  ve  Taşımalı  Eğitim  Sistemi”  gibi  programlar,
 sistemi gibi uygulamalar, Türkiye’nin OECD ülkeleri ile karşılaştırıldığında dikkat çeken başarıları arasında
            özellikle ekonomik sıkıntılar yaşayan ailelerin çocukları için önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu yardımlar,
 yer  almaktadır.  Bazı  OECD  ülkelerinde,  öğrencilere  yönelik  fazla  çeşitlilikte  sosyal  yardım  programları
            ailelerin maddi yüklerini hafifletirken çocukların eğitim süreçlerine daha fazla odaklanmalarına imkan
 uygulanmakta  ve  öğrencilerin  kişisel  gelişimlerine  yönelik  destekler  de  sunulmaktadır.  Türkiye,  bu
            tanımaktadır  (MEB,  2023).  Fırsat  eşitliği  bağlamında  bir  diğer  önemli  sosyal  yardım  uygulaması  da
 bağlamda  rehberlik  hizmetlerinin  yaygınlaştırılması  ve  psikolojik  destek  hizmetlerinin  kalitesinin
            psikolojik  ve  rehberlik  hizmetleridir.  Öğrencilerin  eğitim  sürecinde  karşılaştıkları  psikolojik  ve  sosyal
 artırılması, özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler için sunulan hizmetlerin yaygınlaştırılması (OECD, 2022)
            zorlukların aşılmasında rehber öğretmenler ve psikolojik danışmanlar kilit bir rol üstlenmektedir. Türkiye,
 ve bu hizmetlere erişimin artırılmasıyla bu alanlarda daha fazla gelişim gösterdiğinde sonuç daha olumlu
            bu hizmetleri genişleterek özellikle dezavantajlı bölgelerdeki öğrencilere daha fazla destek sağlamayı
 olacaktır. Başarılı yönlerin devamının sağlanması ve eksik görülen kısımların tamamlanmaya çalışılması
            hedeflemektedir (OECD, 2022). Yapılan çalışmalar da bu hedef doğrultusunda gerçekleştirilmektedir.
 neticesinde olumlu sonuçların ortaya çıkması beklenmektedir.
            2024 ve Sonrası için Stratejiler
 Türkiye,  öğrenci  destek  hizmetleri  açısından  bazı  başarılı  uluslararası  uygulamalardan  da
               2024  ve  sonrasında  Türkiye,  öğrenci  destek  ve  sosyal  yardım  hizmetlerinde  daha  kapsayıcı  ve
 faydalanabilir. Özellikle Kuzey Avrupa ülkeleri, öğrencilere sadece maddi destek sağlamakla kalmayıp aynı
            sürdürülebilir  bir  yapı  oluşturmayı  amaçlamaktadır.  Bu  doğrultuda,  On  Birinci  Kalkınma  Planı  (2019-
 zamanda sosyal becerileri geliştirme ve kişisel gelişimi destekleme odaklı programlar da sunmaktadır.
            2023) ve 2023 Eğitim Vizyon Belgesi gibi belgelerde vurgulandığı üzere sosyal yardımların kapsamının
 Bu ülkelerdeki eğitim politikaları, öğrencilerin sadece akademik başarılarına odaklanmak yerine sosyal
            genişletilmesi  ve  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  hedeflenmiştir.  Özellikle  2023  Eğitim  Vizyon
 ve  duygusal  gelişimlerine  de  büyük  önem  vermektedir  (OECD,  2022).  Uluslararası  karşılaştırmaların
            Belgesi, dezavantajlı bölgelerdeki öğrencilerin desteklenmesi ve daha fazla öğrenciye ulaşılması amacıyla
 ortaya koyduğu en önemli noktalardan biri, Türkiye’de öğrenci destek ve sosyal yardım hizmetlerinin
            sosyal destek sistemlerinin geliştirilmesini öngörmektedir. Bu planlar ve stratejik belgeler doğrultusunda,
 292  özellikle kırsal bölgelerdeki erişimini artırma ihtiyacıdır. Bazı OECD ülkelerinde, kırsal bölgelerde yaşayan   293
            eğitimde fırsat eşitliğini artırmak amacıyla öğrenci destek sistemlerinin güçlendirilmesi hedeflenmiştir
 öğrenciler için daha kapsamlı taşımacılık hizmetleri ve okul dışı sosyal programlar sunulmaktadır.
            (MEB, 2024-2028 Stratejik Plan). Dijitalleşme ve uzaktan eğitim olanaklarının artırılması da 2024 sonrası
 4. Sosyal Yardımların Eğitimdeki Rolü ve Gelecek Dönem Hedefleri
            stratejilerin önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Pandemi döneminde uygulamaya konulan uzaktan
            eğitim modelleri, gelecekteki eğitim politikalarına entegre edilerek özellikle kırsal bölgelerdeki öğrenciler
 Sosyal yardımlar, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak ve dezavantajlı grupları desteklemek açısından
            için  daha  yaygın  hale  getirilecektir.  Eğitimde  dijitalleşme  hem  öğrenci  devamlılığını  artırmak  hem  de
 hayati bir öneme sahiptir. Türkiye’de öğrencilere yönelik sosyal yardımlar; eğitimde erişim, devamlılık ve
            fırsat eşitliğini güçlendirmek açısından belirleyici bir rol oynayacaktır (MEB, 2023).
 başarı oranlarını artırmıştır. Bu yardımların kapsamının genişletilmesi ve niteliğinin artırılması, özellikle
 dezavantajlı grupların eğitimdeki konumunu güçlendirmek için kritik bir gereklilik olarak görülmektedir.
               Kalkınma planında, eğitimde kaliteyi artırma ve dezavantajlı bölgelerde eğitim imkânlarını iyileştirme
 Özellikle  kırsal  kesimdeki  öğrenciler  için  uygulanan  taşımalı  eğitim  sistemi,  bu  yardımların  en  etkili
            hedefleri belirtilmiş olup bu kapsamda rehberlik ve psikolojik destek hizmetlerinin güçlendirilmesi ve
 örneklerinden biridir. 2022-2023 eğitim-öğretim yılında bu hizmetten yararlanan öğrenci sayısının 1,3
            her öğrenciye erişebilir hale getirilmesi öngörülmüştür. Eğitimde Dönüşüm Stratejisi (2023-2028) de
 milyona ulaşması, sistemin geniş etkisini göstermektedir (MEB, 2023). Taşımalı eğitimin yanı sıra ücretsiz
            bu bağlamda, öğrenci destek hizmetlerinin kapsamını genişleterek sosyal yardımların yaygınlaştırılması
 öğle  yemeği  hizmeti  de  öğrencilerin  beslenme  ihtiyaçlarını  karşılayarak  derslerine  odaklanmalarına
            ve  rehberlik  hizmetlerinin  niteliğinin  artırılması  hedefini  belirlemiştir.  Türkiye’nin  2024  ve  sonrası
 yardımcı  olmaktadır.  Sosyal  yardımların  en  önemli  katkılarından  biri,  öğrenci  devamlılığını  ve  başarı
            için  belirlediği  hedefler,  öğrenci  destek  hizmetlerinin  kalitesini  artırmaya  ve  eğitimde  fırsat  eşitliğini
 oranlarını  artırmasıdır.  Ekonomik  zorluklar  yaşayan  ailelerin  çocukları,  bu  desteklerle  okula  devam
            sağlamaya  yönelik  önemli  adımlar  içermektedir.  Bu  hedefler,  kalkınma  planları,  stratejik  planlar  ve
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300