Page 288 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 288
grafik ve fotoğraf, inşaat teknolojisi, maden makine teknolojisi, muhasebe ve finansman, raylı sistemler Tablo 8’deki verilere göre OSB içi ve OSB dışında açılan özel mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim ve
teknolojisi, sağlık hizmetleri, sivil havacılık, uçak bakım, yenilenebilir enerji teknolojileri vd. olarak öğretimin desteklenmesi uygulamasından faydalanan öğrenci sayısının ve gerçekleştirilen harcamaların
sıralamak mümkündür (Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024). OSB içinde ve dışında açılan özel 2012-2013 eğitim öğretim yılı ile 2022-2023 eğitim öğretim yılları arasında her yıl bir önceki yıla göre
ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim ve öğretimin desteklenmesi uygulamasından faydalanan arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca toplam harcamanıntoplam harcama 4.454.189.310,38 TL’dir. Söz konusu
öğrenci sayısı ve gerçekleşen harcamalara ilişkin veriler aşağıdaki tabloda yer almaktadır. harcama değerinin reel karşılığı ise 13.518.990.796,60 TL’dir.
Özel Eğitim Desteği
Tablo 8.OSB İçi ve OSB Dışında Açılan Özel Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Eğitim ve Öğretimin
Desteklenmesi Uygulamasından Faydalanan Öğrenci Sayısı ve Gerçekleştirilen Harcamalar (2012-
Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere yönelik sunulan sosyal yardımlar, eğitimde fırsat eşitliğinin
2013/2022-2023)
önemli bir parçasıdır. Bu kapsamda sunulan hizmetler; engelli bireylerin eğitim süreçlerine aktif katılımını
OSB İÇİ VE OSB DIŞINDA AÇILAN ÖZEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSELERİNDE EĞİTİM VE ÖĞRETİMİN destekleyen burslar, taşımacılık hizmetleri ve özel eğitime yönelik materyallerin teminini içermektedir.
DESTEKLENMESİ
MEB’in 2023 yılı verilerine göre özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenci sayısı her yıl artmakta ve bu öğrenciler
OSB İÇİ OSB DIŞI
Destek için sunulan sosyal yardım hizmetleri de aynı oranda genişletilmektedir (Millî Eğitim İstatistikleri, 2023).
Ödemesi
Eğitim- Destek Destek Toplam Bu destekler sadece ekonomik engelleri kaldırmayı değil; aynı zamanda öğrencilerin sosyal, duygusal ve
Toplam
Öğretim Ödemesi Ödemesi Yapılan Harcama (TL) Harcama Reel
Toplam
Yılı Yapılan Harcama Yapılan Harcama Değer (TL) akademik gelişimlerini de desteklemeyi hedefleyen kapsamlı bir yapı sunmaktadır.
Öğrenci
Öğrenci Öğrenci
Sayısı
Sayısı Sayısı
5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerini özel eğitim
2012-
1.130 4.618.375,00 1.130 4.618.375,00 43.618.097,14 gereksinimi olan bireylerin çeşitli zorluklarını en aza indirmek, yeteneklerini en üst seviyede yeniden
2013
kazandırmak ve topluma uyum sağlamalarını desteklemek amacıyla faaliyet gösteren kurumlar olarak
2013-
4.243 18.673.375,00 4.243 18.673.375,00 163.177.908,95
2014 tanımlamaktadır. Bu zorluklar; konuşma ve dil gelişimi güçlükleri, ses bozuklukları, zihinsel, fiziksel,
2014- 9.684 44.019.090,00 9.684 44.019.090,00 349.986.000,22 duyusal, sosyal ve duygusal problemler ya da davranış sorunlarını kapsamaktadır. Bu doğrultuda
2015
hizmet veren özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan bireylerin eğitim giderlerinin
2015- 16.366 81.598.691,00 16.366 81.598.691,00 599.467.260,32
2016 MEB tarafından karşılanması, eğitim hakkının tüm bireylere erişilebilir olmasını hedeflemektedir.
286 2016- Böylelikle özel gereksinimli bireylerin her ay 8 saat bireysel ve/veya 4 saat grup eğitimi alması mümkün 287
2017 21.048 116.113.631,75 1.147 4.905.041,50 22.195 121.018.673,25 824.535.017,46
kılınarak temel öz bakım becerilerinin ve bağımsız yaşam yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
2017- 28.957 164.125.355,00 11.173 52.809.282,50 40.130 216.934.637,50 1.288.190.165,69
2018 Bu yaklaşım, eğitimi toplumun her kesimi için erişilebilir kılmayı ve fırsat eşitliğini desteklemeyi
2018- 29.442 190.413.075,00 21.966 126.625.799,50 51.408 317.038.874,50 1.504.986.263,83 hedeflemektedir. Uygulama kapsamında özel eğitime ihtiyaç duyan bireylere verilen eğitim desteği,
2019
ödemesi yapılan birey sayısı ve gerçekleşen harcamalara ilişkin veriler aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
2019-
32.023 200.795.634,00 38.840 222.118.503,50 70.863 422.914.137,50 1.704.754.402,95
2020
2020-
38.931 293.373.073,74 60.951 436.747.533,24 99.882 730.120.606,98 2.578.294.497,26
2021
2021-
40.208 337.760.834,19 80.031 582.246.897,41 120.240 920.007.731,60 2.374.866.612,75
2022
2022-
42.518 612.376.869,00 91.404 964.868.249,05 133.922 1.577.245.118,05 2.087.114.570,02
2023
TOPLAM 2.063.868.003,68 2.390.321.306,70 4.454.189.310,38 13.518.990.796,60