Page 289 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 289

grafik ve fotoğraf, inşaat teknolojisi, maden makine teknolojisi, muhasebe ve finansman, raylı sistemler   Tablo 8’deki verilere göre OSB içi ve OSB dışında açılan özel mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim ve
 teknolojisi,  sağlık  hizmetleri,  sivil  havacılık,  uçak  bakım,  yenilenebilir  enerji  teknolojileri  vd.  olarak   öğretimin desteklenmesi uygulamasından faydalanan öğrenci sayısının ve gerçekleştirilen harcamaların

 sıralamak mümkündür (Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024). OSB içinde ve dışında açılan özel   2012-2013 eğitim öğretim yılı ile 2022-2023 eğitim öğretim yılları arasında her yıl bir önceki yıla göre
 ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
 mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim ve öğretimin desteklenmesi uygulamasından faydalanan   arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca toplam harcamanıntoplam harcama 4.454.189.310,38 TL’dir. Söz konusu
 öğrenci sayısı ve gerçekleşen harcamalara ilişkin veriler aşağıdaki tabloda yer almaktadır.  harcama değerinin reel karşılığı ise 13.518.990.796,60 TL’dir.

            Özel Eğitim Desteği
 Tablo 8.OSB İçi ve OSB Dışında Açılan Özel Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Eğitim ve Öğretimin
 Desteklenmesi  Uygulamasından  Faydalanan  Öğrenci  Sayısı  ve  Gerçekleştirilen  Harcamalar  (2012-
               Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere yönelik sunulan sosyal yardımlar, eğitimde fırsat eşitliğinin
 2013/2022-2023)
            önemli bir parçasıdır. Bu kapsamda sunulan hizmetler; engelli bireylerin eğitim süreçlerine aktif katılımını
 OSB İÇİ VE OSB DIŞINDA AÇILAN ÖZEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSELERİNDE EĞİTİM VE ÖĞRETİMİN   destekleyen burslar, taşımacılık hizmetleri ve özel eğitime yönelik materyallerin teminini içermektedir.
 DESTEKLENMESİ
            MEB’in 2023 yılı verilerine göre özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenci sayısı her yıl artmakta ve bu öğrenciler
 OSB İÇİ  OSB DIŞI
 Destek     için sunulan sosyal yardım hizmetleri de aynı oranda genişletilmektedir (Millî Eğitim İstatistikleri, 2023).
 Ödemesi
 Eğitim-   Destek   Destek   Toplam   Bu destekler sadece ekonomik engelleri kaldırmayı değil; aynı zamanda öğrencilerin sosyal, duygusal ve
 Toplam
 Yapılan
 Öğretim   Ödemesi   Ödemesi   Toplam   Harcama (TL)  Harcama Reel
 Yılı  Yapılan   Harcama  Yapılan   Harcama  Değer (TL)  akademik gelişimlerini de desteklemeyi hedefleyen kapsamlı bir yapı sunmaktadır.
 Öğrenci
 Öğrenci   Öğrenci
 Sayısı
 Sayısı  Sayısı
               5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerini özel eğitim
 2012-
 1.130  4.618.375,00        1.130  4.618.375,00  43.618.097,14  gereksinimi  olan  bireylerin  çeşitli  zorluklarını  en  aza  indirmek,  yeteneklerini  en  üst  seviyede  yeniden
 2013
            kazandırmak ve topluma uyum sağlamalarını desteklemek amacıyla faaliyet gösteren kurumlar olarak
 2013-
 4.243  18.673.375,00        4.243  18.673.375,00  163.177.908,95
 2014       tanımlamaktadır.  Bu  zorluklar;  konuşma  ve  dil  gelişimi  güçlükleri,  ses  bozuklukları,  zihinsel,  fiziksel,
 2014-  9.684  44.019.090,00        9.684  44.019.090,00  349.986.000,22  duyusal,  sosyal  ve  duygusal  problemler  ya  da  davranış  sorunlarını  kapsamaktadır.  Bu  doğrultuda
 2015
            hizmet  veren  özel  eğitim  ve  rehabilitasyon  merkezlerinde  eğitim  alan  bireylerin  eğitim  giderlerinin
 2015-  16.366  81.598.691,00        16.366  81.598.691,00  599.467.260,32
 2016       MEB  tarafından  karşılanması,  eğitim  hakkının  tüm  bireylere  erişilebilir  olmasını  hedeflemektedir.
 286  2016-  Böylelikle özel gereksinimli bireylerin her ay 8 saat bireysel ve/veya 4 saat grup eğitimi alması mümkün   287
 2017  21.048  116.113.631,75  1.147  4.905.041,50  22.195  121.018.673,25  824.535.017,46
            kılınarak temel öz bakım becerilerinin ve bağımsız yaşam yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
 2017-  28.957  164.125.355,00  11.173  52.809.282,50  40.130  216.934.637,50  1.288.190.165,69
 2018       Bu  yaklaşım,  eğitimi  toplumun  her  kesimi  için  erişilebilir  kılmayı  ve  fırsat  eşitliğini  desteklemeyi

 2018-  29.442  190.413.075,00  21.966  126.625.799,50  51.408  317.038.874,50  1.504.986.263,83  hedeflemektedir.  Uygulama  kapsamında  özel  eğitime  ihtiyaç  duyan  bireylere  verilen  eğitim  desteği,
 2019
            ödemesi yapılan birey sayısı ve gerçekleşen harcamalara ilişkin veriler aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
 2019-
 32.023  200.795.634,00  38.840  222.118.503,50  70.863  422.914.137,50  1.704.754.402,95
 2020
 2020-
 38.931  293.373.073,74  60.951  436.747.533,24  99.882  730.120.606,98  2.578.294.497,26
 2021
 2021-
 40.208  337.760.834,19  80.031  582.246.897,41  120.240  920.007.731,60  2.374.866.612,75
 2022
 2022-
 42.518  612.376.869,00  91.404  964.868.249,05  133.922  1.577.245.118,05  2.087.114.570,02
 2023
 TOPLAM      2.063.868.003,68     2.390.321.306,70     4.454.189.310,38  13.518.990.796,60
   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294