Page 287 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 287
Tablo 6. Ücretsiz Yardımcı Kaynak Dağıtımı Kapsamında Dağıtılan Kaynak Sayısı ve Gerçekleştirilen Tablo 7. Özel Okullarda Eğitim ve Öğretimin Desteklenmesi Uygulamasından Faydalanan Öğrenci Sayısı ve
Harcamalar (2021/2023) Gerçekleştirilen Harcamalar (2014/2023)
ÜCRETSİZ YARDIMCI KAYNAK DAĞITIMI ÖZEL OKULLARDA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİN DESTEKLENMESİ
ÖĞRENCİ DESTEK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
Yardımcı Toplam Harcama Eğitim- Öğretim Destek Ödemesi Yapılan Toplam Harcama
Yıl Toplam Harcama (TL) Toplam Harcama (TL)
Kaynak Sayısı Reel Değer (TL) Yılı Toplam Öğrenci Sayısı Reel Değer (TL)
2021 39.739.525 540.139.482,01 1.394.291.784,73 2014 166.563 191.634.183,72 1.523.640.799,15
2022 118.883.643 2.837.092.138,31 3.754.227.082,77 2015 335.900 756.944.673,84 5.560.917.023,09
2023 60.424.337 1.256.452.302,25 1.256.452.302,25
2016 313.324 1.164.515.275,80 7.934.177.408,18
TOPLAM 219.047.505 4.633.683.922,57 6.404.971.169,75
2017 301.777 1.178.799.136,93 6.999.884.725,75
2018 244.215 1.151.449.173,56 5.465.939.129,51
Tablo 6’daki verilere göre 2021 yılı ile 2023 yılları arasında ücretsiz yardımcı kaynak dağıtımı
uygulaması için toplam 4.633.683.922,57 TL harcama yapılmıştır. Söz konusu harcama değerinin reel 2019 84.579 810.875.036,00 3.268.613.331,38
karşılığı ise 6.404.971.169,75 TL’dir. 2020 38.865 304.890.140,61 1.076.666.737,37
Özel Okullarda Eğitim ve Öğretimin Desteklenmesi 2021 11.907 145.049.582,54 374.424.473,77
2022 53 35.856.263,00 47.447.367,61
Özel ilköğretim ve ortaöğretim okullarında eğitim ve öğretim desteği uygulaması, 5580 sayılı Özel
2023 53 167.082,00 167.082,00
Öğretim Kurumları Kanununun ek birinci maddesi ile MEB Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nin
ek ikinci maddesi hükümlerine dayanarak alt ve orta gelir düzeyindeki ailelerin özel okullarda eğitime TOPLAM 5.740.180.548,00 32.251.878.078,82
erişimini kolaylaştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Bu uygulama, devlet okullarındaki yoğunluğu
azaltmak, Bakanlık kaynaklarının etkin kullanımını sağlamak ve özel eğitim kurumlarına olan erişimi Tablo 7’deki verilere göre 2014 yılı ile 2023 yılları arasında özel okullarda eğitim ve öğretimin
yaygınlaştırmak hedefleri doğrultusunda hayata geçirilmiştir. 2014-2015 eğitim öğretim yılında desteklenmesi uygulaması için toplam 5.740.180.548,00 TL harcama yapılmıştır. Söz konusu harcama
284 yürürlüğe giren destek programı; okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise seviyelerindeki örgün değerinin reel karşılığı ise 32.251.878.078,82 TL’dir. 285
eğitim veren özel okullarda öğrenim gören Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı öğrencilerini kapsamaktadır.
Organize Sanayi Bölgeleri İçinde ve Dışında Açılan Mesleki ve Teknik Eğitim Anadolu Lisele-
Bakanlık tarafından belirlenen destek miktarları, öğrencinin eğitim gördüğü sınıf düzeyine ve öğrenim rinde Eğitim ve Öğretimin Desteklenmesi
alanına göre değişiklik göstermekte olup her yıl yeniden değerlendirilmiştir.
Bakanlığımızın mesleki eğitimin iyileştirilmesine yönelik çalışmaları kapsamında, organize sanayi
Uygulamanın temel amacı, devlet okullarındaki derslik ve öğretmen ihtiyacını azaltarak buradan elde bölgeleri (OSB) içinde ve dışında açılan özel mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim ve öğretimin
edilen kaynağın eğitim kalitesini artıracak projelere yönlendirilmesini sağlamaktır. Ancak 2018-2019 desteklenmesi uygulaması, ekonominin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünün yetiştirilmesine katkı
eğitim öğretim yılından itibaren bu destek programı, yeni öğrenci alımı yapılmaksızın kademeli olarak sağlamak amacıyla başlatılmıştır. İhtiyaç duyulan iş gücünün yetiştirilmesinde özel sektörün aktif olarak
sonlandırılmaya başlamıştır. Uygulama kapsamında özel okullarda eğitim ve öğretimin desteklenmesi rol almasını ve mesleki eğitim alanına yapılacak yatırımların artırılmasını sağlamak hedefiyle başlatılan
ödemelerinden faydalanan öğrenci sayısı ve gerçekleşen harcamalara ilişkin veriler aşağıdaki tabloda uygulama, öğrencilerin mesleki eğitime ilgisini çekmeyi de hedeflemektedir.
yer almaktadır.
Mesleki eğitim sistemi; örgün eğitim, çıraklık eğitimi ve yaygın eğitim olarak uygulanmakta ve birçok
alanda var olan güncel gelişmeler mesleki eğitimin içerisine dâhil edilmeye devam etmektedir. Bu
alanlardan bazılarını aile ve tüketici hizmetleri, bilişim teknolojileri biyomedikal cihaz teknolojileri, çocuk
gelişimi ve eğitimi, elektrik-elektronik teknolojisi, endüstriyel otomasyon teknolojileri, gıda teknolojisi,