Page 221 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 221

eğitim ihtiyacı olan öğrencilere) gelişim özelliklerine göre ortaöğretim düzeyinde “özel eğitim meslek liseleri,   2. Mesleki ve Teknik Eğitimde Gerçekleştirilen Çalışmalar
 özel eğitim meslek okulu ve özel eğitim uygulama okullarında eğitim verilmektedir (Mesleki ve Teknik
               Mesleki ve teknik eğitim, ülkelerin sürdürülebilir kalkınması için önemli bir enstrümandır. Mesleki ve
 Eğitim Politika Belgesi, 2024).
            teknik eğitimle işgücü becerileri, istihdam artışı, teknolojik gelişim, girişimciliği teşvik, sosyal uyum ve
 1.1. Anadolu Teknik Programı (ATP)
            toplumsal refah, ekonomik büyüme, farklılaşmış ekonomi, inovasyon, uluslararası ticarette güçlenme
 Bu program, öğrencilere hem genel kültür konularını hem de belirli bir mesleki alana yönelik bilgi   ve yoksulluğun azaltılması gibi birçok parametrede gelişim sağlanmaktadır. Mesleki ve teknik eğitim,
 ve  becerileri  derinlemesine  öğreten  bir  ortaöğretim  programıdır.  Program,  öğrencileri  üniversiteye   öğrencilere işgücü piyasasının ihtiyaç duyduğu becerileri kazandırmakta, öğrencilere çeşitli sektörlerde

 hazırlamakla beraber mezun olduklarında iş hayatına atılmaları için gerekli mesleki bilgi ve becerileri   istihdam  edilebilirlik  sağlamakta,  teknolojik  gelişmelere  ayak  uydurabilen  öğrenciler  yetiştirmekte,
 kazandırmayı  hedeflemektedir.  Bu  kapsamda,  öğrencilerin  gerçek  bir  üretim  ve  hizmet  ortamında   gençleri kendi işlerini kurmaktadır. Bu bağlamda mesleki ve teknik eğitim Ülkemizin 22 yıldır öncelikli
 yetişmeleri  ve  okullarda  bulunmayan  makine  ve  araç-gereci  tanımaları  amacıyla  işletmelerde  kırk  iş   alanlarından biri olmuş ve hak ettiği yere gelmesi için Millî Eğitim Bakanlığı koordinasyonunda mesleki
 günü uygulama eğitimi görmeleri de sağlanmaktadır (Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024).   ve  teknik  eğitimin  paydaşlarıyla  iş  birliği  içinde  önemli  çalışmalar  gerçekleştirilmiştir.  Bu  çalışmalar
            arasında öğretim programlarının sektörle iş birliği içinde güncellenmesi, sektörle güçlü bağlar kurmak
 1.2. Anadolu Meslek Programı (AMP)
            için iş birliği protokolleri ve protokoller aracılığıyla mesleki ve teknik ortaöğretim okullarının açılması,
 MESLEKİ EĞİTİM  sistemiyle öğrenci alan bir programdır. Hem genel kültür dersleri hem de belirli bir mesleğe yönelik özel   içine alınması, mesleki ve teknik eğitim mezunlarına 3 yıl askerlik erteleme hakkının verilmesi, mesleki
            beceri eğitimi uygulamalarının niteliğinin artırılması, mesleki eğitim merkezlerinin örgün eğitim sistemi
 Ortaokul  sonrasında  öğrencilerin  ikamet  veya  sınav  başarısına  göre  belirlenen  bir  yerleştirme

            ve teknik ortaöğretim okullarında Ar-Ge ve patent çalışmaları, işletmede eğitim gören öğrenciler için
 eğitimler sunan programda, öğrenciler son sınıfta haftanın üç günü işletmelerde pratik yaparak teorik
            devlet desteği uygulaması gibi önemli adımlar yer almaktadır. Son yıllarda giderek artan mesleki eğitime
 bilgilerini uygulama fırsatı bulurlar (Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024).

 1.3. Mesleki Eğitim Merkezi Programı (MESEM)   katılım eğilimi Millî Eğitim Bakanlığının hayata geçirdiği çeşitlendirilmiş programlarla daha da olanaklı
            hâle  gelmektedir.  Bu  doğrultuda  mesleki  eğitimde  2002-  2024  yılları  arasında  yaşanan  bazı  önemli
 Mesleki  Eğitim  Merkezleri  (MESEM),  ortaokul  mezunlarına  yönelik  işletmelerde  pratik  eğitim  ve   gelişmeler şunlardır:

 okulda teorik eğitimi bir araya getiren dört yıllık bir örgün eğitim programıdır Bu program, öğrencileri
                   >  İşletmelerde beceri eğitimi ve staj yapan öğrencilere işletmeler tarafından ödenmesi gereken
 iş  hayatına  hazırlayarak  hem  mesleki  beceriler  kazanmalarını  hem  de  öğrencilerin  genel  kültürlerini
                   asgari  ücretin  en  az  %30’u  tutarının  1/3’ü  ila  2/3’ü  devlet  katkısı  olarak  Millî  Eğitim  Bakanlığı
 218                                                                                                       219
 geliştirmelerini  amaçlamaktadır.  MESEM’  e  kaydolabilmek  için  en  az  14  yaşında  olmak  ve  ortaokul
                   tarafından ödenmektedir. Böylece işverenlerin ve sektörün beceri eğitimi ve staj için daha çok
 mezunu olmak yeterlidir. Öğrenciler, bir işletmeyle yapılan sözleşme doğrultusunda haftada dört gün
                   öğrenciye  kapılarını  açması  sağlanmaktadır.  Öğrencilerimize  beceri  eğitimi  ve  staj  yaptıran
 iş yerinde pratik eğitim alırken haftada bir gün de okulda mesleki teorik dersler ve genel kültür dersleri
                   işletmelere bugüne kadar 4 milyar 278 milyon TL devlet desteği katkısı sağlanmıştır.
 görürler. Bu süreçte düzenli olarak yapılan beceri sınavlarını başarıyla tamamlayan öğrenciler; 11. sınıfta
                   >  Mesleki ve teknik eğitimde 55 alan ve 203 dalda eğitim verilirken yeni yapıda alan ve dallarda
 kalfalık, 12. sınıfta ise ustalık belgesi almaya hak kazanmaktadırlar. MESEM programı, öğrencilere sadece
                   sadeleşmeye  gidilmiş  olup  47  alan  ve  105  dalda  eğitim  verilmeye  başlanmıştır.  Öğrencilerin
 mesleki bir yeterlilik kazandırmakla kalmaz, aynı zamanda onları iş hayatına hazırlamaktadır. Öğrenciler,
                   mesleklerine  özgü  derslerle  geç  tanışmalarının  önüne  geçilerek  yeni  programda  meslek
 işletmelerde  gerçek  çalışma  ortamında  deneyim  kazanarak  mesleki  hayatlarına  daha  kolay  uyum
                   derslerinin dokuzuncu sınıfta başlaması sağlanmıştır. Sektörle imzalanan iş birliği protokolleri
 sağlamaktadırlar. Ayrıca isteyen öğrenciler, eksik derslerini tamamlayarak hem ustalık belgesi hem de
                   kapsamında  sektörün  ihtiyacına  göre  özel  programlar  hazırlanmış  ve  mesleki  eğitimde
 mesleki ve teknik Anadolu lisesi diploması alarak yükseköğretime geçiş yapabilmektedirler (Mesleki ve
                   uygulanmaya başlanmıştır.
 Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024).
                   >  Mesleki  ve  teknik  eğitimde  üretimi  desteklemek  amacıyla  mesleki  ve  teknik  ortaöğrenim

                   kurumlarının  döner  sermaye  gelirlerinden  alınan  15%’lik  hazine  kesintisi  1%’e  düşürülmüştür.
                   Böylece  döner  sermayelerin  üretim  kapasiteleri  artırılarak  daha  fazla  öğrencinin  gerçek  iş
                   ortamında eğitim almasının önünü açılmış ve döner sermaye gelirlerinin ülke ekonomisine katkıda

                   bulunması sağlanmıştır.
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226