Page 225 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 225

dijital becerilere yönelik kazanımlarının arttırılması gibi birçok husus bulunmaktadır.  atölyeler, 81 ilde Valiliklerce uygun görülen mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında, Millî
                   Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel, örgün ilköğretim ortaöğretim kurumlarında en az 7. sınıf
 Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
                   düzeyinde öğrenim gören öğrencilere açılmıştır.
   >  Mesleki  ve  teknik  ortaöğretim  kurumları  programları  başta  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli
             Mesleki ve Teknik Eğitim Bünyesindeki Ortaokullar
 Çalışmaları ile uyumlu olmak üzere ulusal meslek standartları, ulusal ve uluslararası uygulamalar,

 üst politika belgeleri (12. Kalkınma Planı, Orta Vadeli Program, Cumhurbaşkanlığı Yıllık Planı, MEB     >  Ortaokul  dönemindeki  öğrenci  ve  velilerinin  mesleki  eğitime  ilişkin  farkındalığının  oluşması,
 2028-2024 Stratejik Planı, Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi) ve mevzuat dikkate alınarak   ortaokul  sonrası  eğitim  planlamaları  sürecinde  meslekler  hakkında  daha  sağlıklı  bilgilere
 güncellenmektedir.  ulaşması amaçlanmaktadır. Bu ortaokullarda eğitim alacak öğrencilerin beceri ve yeteneklerinin
                   daha erken yaşlarda keşfedilip yetenekleri doğrultusunda uygun eğitim sürecinin planlanması
 Yeni Okul Modelleri
                   hedeflenmektedir.  Bu  ortaokullarda  öğrencilerin  mesleki  ve  teknik  eğitime  ilişkin  kavramsal
   >  Mesleki  teknik  eğitime  erişim  imkânlarının  fırsat  eşitliği  temelinde  arttırılması  ve  mesleki
                   derinlik, girişimcilik terminolojisi, meslekler hakkında özgün bilgi edinerek kariyer planlaması,
 eğitimin paydaş kurum ve kuruluşların süreçlere aktif katılımını esas alan iş birliği modellerinin
                   temel beceriler edinme ve geçmek istediği mesleğe ilişkin başlangıç düzeyi beceri eğitimi alması
 geliştirilmesine yönelik çalışmalar kapsamında Bölge Okulu, İhtisas, Sektör İçi ve Sektöre Entegre
                   planlanmaktadır.  Öğrenciler  beceri  eğitimlerini  bütünüyle  okul  atölye  ve  laboratuvarlarında
 MESLEKİ EĞİTİM  İş Sağlığı ve Güvenliği İle İlgili Çalışmalar  Mesleki ve Teknik Eğitim Okullarında İhtisaslaşma
 Özellikli  yeni  okul  modelleri  hayata  geçirilmiştir.  Bu  kapsamda  9  ilde  (Adana,  Bursa,  Denizli,
                   alacak olup işletme bünyesinde herhangi bir eğitim almayacaklar ve staj çalışmaları olmayacaktır.
 Gaziantep, Kocaeli, Samsun, İstanbul, Kayseri, Konya) 10 Bölge Okulu açılmıştır. Sektör İçi okul ise
 ilk olarak Çorum ilinde açılmıştır.
                   >
                   Mesleki ve teknik eğitim kurumlarının değişen ve dönüşen dünyaya entegre olması, sektörün

   >  Meslekî ve teknik ortaöğretim kurumlarında eğitimlerine devam eden öğrencilerin işletmelerdeki   ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücü ihtiyacının karşılanması amacıyla 1200 mesleki ve teknik Anadolu
                   lisesinin ilgili alan ve dallarda ihtisaslaşmasına yönelik düzenlemeler yapılmıştır. Bu kapsamda;
 mesleki eğitimlerinin ilgili mevzuat ve öğretim programı doğrultusunda yapması ve gerekli iş
                   denizcilik  ve  gemi  yapımı  alanlarının  bulunduğu  31  okul,  tarım  alanı  bulunan  35  okul,  ticaret
 güvenliği  şartlarının  sağlanması  amacıyla  farkındalıkların  artırılması,  yapılacak  çalışmalarda
                   adıyla 291 okul, turizm adıyla 137 okul, ihtisaslaşmış mesleki ve teknik Anadolu lisesi olmak üzere
 yüksek  hassasiyet  gösterilmesinin  önemine  binaen  36/2024  sayılı  Mesleki  Eğitimde  İş  Sağlığı
                   tespit  edilmiştir.  Bu  okullarda  bu  meslek  alanlarının  eğitiminde  yeni  yaklaşımların  çalışılması,
 ve Güvenliği Genelgesi yayımlanmıştır. Genelge kapsamında 2024-2023 eğitim öğretim yılında
 222               müfredat geliştirme, alan öğretmenlerinin hizmet içi eğitimi, sektörün önde gelen işletme ve   223
 743.402 öğrenciye, 62.781 öğretmene iş sağlığı ve güvenliği eğitimi verildi. 144.382 işletme eğitime
                   meslek  kuruluşlarıyla  iş  birliklerinin  geliştirilmesi  hedeflenmektedir.  Kapsama  alına  okullar
 uygunluğunu kontrol amacıyla ziyaret edilmiştir. Ziyaret edilen işletmelerden üretim ortamının
                   bundan böyle, «Denizcilik Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi», «Tarım Mesleki ve Teknik Anadolu
 eğitime uygun hale getirilmesi gerekenlere gerekli bilgilendirmeler yapılarak işletmede mesleki
                   Lisesi», «Ticaret Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi» ve «Turizm Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi»
 eğitim sözleşmesi feshedilmiştir.
                   şeklinde düzenlenen yeni isimleriyle eğitim-öğretime devam edecektir. Yapılan bu çalışma ilgili
 Beceri Geliştirme Programı (Zanaat Atölyeleri)  sektörler ile öğrenci ve aileleri tarafından memnuniyetle karşılanmış olmakla beraber, toplumda

   >  Meslek  alanlarına  dair  temel  becerileri  keşfetme  imkânı  sunmak  ve  öğrencilerin  meslek   önemli bir farkındalık oluşturması beklenmektedir.

 yolculuklarında  önemli  bir  adım  olmak  amacıyla  Meslekî  ve  Teknik  Eğitim  Genel  Müdürlüğü   Güçlü İş birliği Protokolleri
 bünyesindeki  ortaöğretim  kurumlarında  geçtiğimiz  Temmuz  ayında  açılan  zanaat  atölyeleri,
                   >  Sektörde  meydana  gelen  bilimsel  ve  teknolojik  gelişmeler  doğrultusunda  mesleki  ve  teknik
 ilk  olarak  10  ilde  196  okulda  uygulamaya  konulmuştur.  Çalışmaların  değerlendirilmesi
                   ortaöğretim  kurumlarındaki  öğretmen  ve  öğrencilerin  yeterliliklerinin  geliştirilmesi,  öğretim
 doğrultusunda uygulama 18 ilde 270 okulda, 129 farklı modüler kurs programında 7 ve 8. sınıf
                   programlarının  güncellenmesi,  eğitim  ortamlarının  iyileştirilmesi;  başarılı  öğrencilere  destek
 öğrencileri yaz boyunca ücretsiz olarak faydalanmıştır.2025-2024 eğitim ve öğretim yılı itibariyle
                   verilmesi  ve  mezunlara  istihdam  imkânı  sağlanması  amacıyla  kurum  ve  kuruluşlar  iş  birliği
 zanaat  atölyeleri  uygulamasının  ülke  geneline  yaygınlaştırılması  çalışması  başlatılmıştır.
                   protokolleri  yürütülmektedir.  Mevcut  durumda  219  kurum  kuruluş  ile  222  iş  birliği  protokolü
 «Destekleme Yetiştirme Kursları Beceri Geliştirme Programı Uygulama Kılavuzu» çerçevesinde
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230