Page 225 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 225
dijital becerilere yönelik kazanımlarının arttırılması gibi birçok husus bulunmaktadır. atölyeler, 81 ilde Valiliklerce uygun görülen mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında, Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel, örgün ilköğretim ortaöğretim kurumlarında en az 7. sınıf
Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
düzeyinde öğrenim gören öğrencilere açılmıştır.
> Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları programları başta Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Mesleki ve Teknik Eğitim Bünyesindeki Ortaokullar
Çalışmaları ile uyumlu olmak üzere ulusal meslek standartları, ulusal ve uluslararası uygulamalar,
üst politika belgeleri (12. Kalkınma Planı, Orta Vadeli Program, Cumhurbaşkanlığı Yıllık Planı, MEB > Ortaokul dönemindeki öğrenci ve velilerinin mesleki eğitime ilişkin farkındalığının oluşması,
2028-2024 Stratejik Planı, Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi) ve mevzuat dikkate alınarak ortaokul sonrası eğitim planlamaları sürecinde meslekler hakkında daha sağlıklı bilgilere
güncellenmektedir. ulaşması amaçlanmaktadır. Bu ortaokullarda eğitim alacak öğrencilerin beceri ve yeteneklerinin
daha erken yaşlarda keşfedilip yetenekleri doğrultusunda uygun eğitim sürecinin planlanması
Yeni Okul Modelleri
hedeflenmektedir. Bu ortaokullarda öğrencilerin mesleki ve teknik eğitime ilişkin kavramsal
> Mesleki teknik eğitime erişim imkânlarının fırsat eşitliği temelinde arttırılması ve mesleki
derinlik, girişimcilik terminolojisi, meslekler hakkında özgün bilgi edinerek kariyer planlaması,
eğitimin paydaş kurum ve kuruluşların süreçlere aktif katılımını esas alan iş birliği modellerinin
temel beceriler edinme ve geçmek istediği mesleğe ilişkin başlangıç düzeyi beceri eğitimi alması
geliştirilmesine yönelik çalışmalar kapsamında Bölge Okulu, İhtisas, Sektör İçi ve Sektöre Entegre
planlanmaktadır. Öğrenciler beceri eğitimlerini bütünüyle okul atölye ve laboratuvarlarında
MESLEKİ EĞİTİM İş Sağlığı ve Güvenliği İle İlgili Çalışmalar Mesleki ve Teknik Eğitim Okullarında İhtisaslaşma
Özellikli yeni okul modelleri hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda 9 ilde (Adana, Bursa, Denizli,
alacak olup işletme bünyesinde herhangi bir eğitim almayacaklar ve staj çalışmaları olmayacaktır.
Gaziantep, Kocaeli, Samsun, İstanbul, Kayseri, Konya) 10 Bölge Okulu açılmıştır. Sektör İçi okul ise
ilk olarak Çorum ilinde açılmıştır.
>
Mesleki ve teknik eğitim kurumlarının değişen ve dönüşen dünyaya entegre olması, sektörün
> Meslekî ve teknik ortaöğretim kurumlarında eğitimlerine devam eden öğrencilerin işletmelerdeki ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücü ihtiyacının karşılanması amacıyla 1200 mesleki ve teknik Anadolu
lisesinin ilgili alan ve dallarda ihtisaslaşmasına yönelik düzenlemeler yapılmıştır. Bu kapsamda;
mesleki eğitimlerinin ilgili mevzuat ve öğretim programı doğrultusunda yapması ve gerekli iş
denizcilik ve gemi yapımı alanlarının bulunduğu 31 okul, tarım alanı bulunan 35 okul, ticaret
güvenliği şartlarının sağlanması amacıyla farkındalıkların artırılması, yapılacak çalışmalarda
adıyla 291 okul, turizm adıyla 137 okul, ihtisaslaşmış mesleki ve teknik Anadolu lisesi olmak üzere
yüksek hassasiyet gösterilmesinin önemine binaen 36/2024 sayılı Mesleki Eğitimde İş Sağlığı
tespit edilmiştir. Bu okullarda bu meslek alanlarının eğitiminde yeni yaklaşımların çalışılması,
ve Güvenliği Genelgesi yayımlanmıştır. Genelge kapsamında 2024-2023 eğitim öğretim yılında
222 müfredat geliştirme, alan öğretmenlerinin hizmet içi eğitimi, sektörün önde gelen işletme ve 223
743.402 öğrenciye, 62.781 öğretmene iş sağlığı ve güvenliği eğitimi verildi. 144.382 işletme eğitime
meslek kuruluşlarıyla iş birliklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Kapsama alına okullar
uygunluğunu kontrol amacıyla ziyaret edilmiştir. Ziyaret edilen işletmelerden üretim ortamının
bundan böyle, «Denizcilik Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi», «Tarım Mesleki ve Teknik Anadolu
eğitime uygun hale getirilmesi gerekenlere gerekli bilgilendirmeler yapılarak işletmede mesleki
Lisesi», «Ticaret Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi» ve «Turizm Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi»
eğitim sözleşmesi feshedilmiştir.
şeklinde düzenlenen yeni isimleriyle eğitim-öğretime devam edecektir. Yapılan bu çalışma ilgili
Beceri Geliştirme Programı (Zanaat Atölyeleri) sektörler ile öğrenci ve aileleri tarafından memnuniyetle karşılanmış olmakla beraber, toplumda
> Meslek alanlarına dair temel becerileri keşfetme imkânı sunmak ve öğrencilerin meslek önemli bir farkındalık oluşturması beklenmektedir.
yolculuklarında önemli bir adım olmak amacıyla Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Güçlü İş birliği Protokolleri
bünyesindeki ortaöğretim kurumlarında geçtiğimiz Temmuz ayında açılan zanaat atölyeleri,
> Sektörde meydana gelen bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda mesleki ve teknik
ilk olarak 10 ilde 196 okulda uygulamaya konulmuştur. Çalışmaların değerlendirilmesi
ortaöğretim kurumlarındaki öğretmen ve öğrencilerin yeterliliklerinin geliştirilmesi, öğretim
doğrultusunda uygulama 18 ilde 270 okulda, 129 farklı modüler kurs programında 7 ve 8. sınıf
programlarının güncellenmesi, eğitim ortamlarının iyileştirilmesi; başarılı öğrencilere destek
öğrencileri yaz boyunca ücretsiz olarak faydalanmıştır.2025-2024 eğitim ve öğretim yılı itibariyle
verilmesi ve mezunlara istihdam imkânı sağlanması amacıyla kurum ve kuruluşlar iş birliği
zanaat atölyeleri uygulamasının ülke geneline yaygınlaştırılması çalışması başlatılmıştır.
protokolleri yürütülmektedir. Mevcut durumda 219 kurum kuruluş ile 222 iş birliği protokolü
«Destekleme Yetiştirme Kursları Beceri Geliştirme Programı Uygulama Kılavuzu» çerçevesinde